Ako s autom najazdiť milión kilometrov.
Napísané: 16.08.2013 21:34
Ako s autom najazdiť milión kilometrov: Vyberte si čo najjednoduchšie vozidlo, radí expert.
Atmosférický motor, manuálna prevodovka a minimálna elektronická výbava. To sú základné prvky, ktoré by malo mať auto pripravené najazdiť čo najväčší počet kilometrov. Veľmi ale záleží aj na samotnom vodičovi, ako sa k vozidlu bude správať a aký starostlivý servis mu zaistí.
Pred nedávnom sa Škoda pochválila úspechom. Jeden z jej zákazníkov dokázal počas 13 rokov prejsť so svojou Fabiou rovný milión kilometrov. Takýto nájazd svedčí najmä o peclivosti jeho majiteľa. Dosiahnuť toto číslo nie je rozhodne ľahké, ale realizovateľné to je.
Ak chcete s autom najazdiť čo najväčšie množstvo kilometrov, musíte s tým rátať už pri jeho kúpe. Zásadou je, aby bolo vozidlo čo najjednoduchšie. Mechanici radi hovoria, že to, čo v aute nie je, sa jednoducho nemôže pokaziť. Oplatí sa hlavne neprepchávať auto elektronikou.
"Kým s mechanickými poruchami si poradí hocijaký zručnejší mechanik, na tých elektronických si občas "láme hlavu" aj expert značkového servisu majúci k dispozícii všetky servisné vybavenia, manuály, TSB (Technical Service Bulletin) a samozrejme príslušné školenia," upozorňuje odborník na ojazdené vozidlá a redaktor magazínu Autohit Tomáš Dusil.
Voľba by mala v najlepšom prípade smerovať k manuálnej prevodovke.
Pokiaľ napriek tomu trváte na automate, potom by to mal byť ten klasický, teda s hydrodynamickým meničom. "Určite by som sa vyhol populárnym dvojspojkovým prevodovkám, lebo ich fatálne závady pokojne po najazdených 150 tisícoch kilometroch už stačili zovšednieť. Podobne variátory či robotizované prevodovky nie sú príliš vhodné, "upozorňuje Dusil.
U motorov všeobecne platí, že naftový je vďaka nižším prevádzkovým otáčkam húževnatejší. S príchodom agregátov vybavených systémami čerpadlo-tryska alebo common-rail sa ale začína objavovať väčšie množstvo možných závad. Zážihové motory tiež dokážu najazdiť astronomické porcie kilometrov. Nesmú však mať prehnaný litrový výkon (počet kW na jeden liter objemu).
"Samozrejme motory s viacerými valcami sú teoreticky vo výhode. Napriek tomu nie každý šesťvalec je dlhoveký. Tieto motory majú často krátke piesty (napr. Mazda V6 séria K) a točia dosť vysoké otáčky. Jednoducho: najlepšie bude viac valec s nízkym merným výkonom a rozumnými maximálnymi otáčkami. Príkladom sú niektoré staršie americké konštrukcie, "tvrdí odborník na ojazdené autá, ktorý pracoval aj v rade značkových servisov.
Autorizovaný servis nie je treba.
Životnosť dnešných motorov, či už zážihových alebo vznetových, výrazne skracujú variabilné servisné intervaly. V rámci nich si vozidlo síce samo povie o výmenu oleja, ale to môže byť pokojne až po 30 tisícoch kilometroch. Aj keď sú dnešné oleje kvalitnejšie než bývali, jasná rada znie - meňte olej po roku alebo najazdených 15 tisíc kilometrov. Akonáhle autu začnú kilometre pribúdať (okolo 300-tisíc), je dobré intervaly ešte skrátiť na 10-tisíc kilometrov.
K bezproblémovej funkčnosti agregátu je nevyhnutné mu zabezpečiť aj ďalšie náplne. Trebárs do chladiča liať len antifreeze na báze etylénglykolu, nie len vodu a to ani tú destilovanú, aj keď je leto. Dôležitá je pravidelná výmena sviečok či sacieho filtra, ktorý by mal byť určite originálny či aspoň od prevereného dodávateľa. To isté platí o rozvodoch, vrátane reťaze.
Hoci sa dovozcovia bijú za svoje autorizované servisy, nie je pravda, že sú k veľkému nájazdu potrebné. "Ak má niekto na aute najazdené cez 200 tisíc a vozidlo je 15 rokov staré, asi s ním nebude jazdiť do autorizovaného servisu. Nielen kvôli cene, ale aj preto, že mnohé autorizované servisy takto staré autá už ani nemajú potrebu opravovať, "hovorí Dusil s tým, že najlepšou cestou je nájsť si šikovného mechanika s dobrými referenciami. Pomôžu s tým trebárs diskusné fóra nadšencov daného typu vozidla.
Záleží na vodičovi
Podľa Dusila je dobré nové auto starostlivo zabehnúť: "Dnes často počúvam, že moderné motory nepotrebujú zábeh. To samozrejme nie je pravda. Rozhodne nič nepokazíte ak sa prvých 1500 až 2000 kilometrov vyvarujete vysokých otáčok a jázd na plný plyn. Potom je tiež dobré vymeniť olej a jeho čistič, čo predtým aj výrobcovia áut predpisovali. "
Vodič by sa mal k vozidlu správať čo najšetrnejšie. Je napríklad dôležité až do ohriatia motor zaťažovať len ľahko a radiť pri nížších otáčkach. Odborníci navyše radia štartovať s vyšlapnutou spojkou kvôli odlievaniu oleja z ložiska kľukového hriadeľa.
Životnosti motora prospievajú skôr dlhšie jazdy vo vyrovnanom režime, teda v stredných otáčkach. Teoreticky tak najdlhšie vydržia autá prevádzkované hlavne na diaľnici na hranici rýchlostných limitov. Najmä u dieselových motorov sú nevhodné krátke jazdy, pretože sa pohonná jednotka ani nemusí stihnúť zahriať.
"Ak niekde len na chvíľu zastavíte, je lepšie nechať motor bežať, než ho zhasínať a vzápätí hneď zasa spúšťať. Z toho je jasné, že dnešné štart-stop systémy dlhovekosť v žiadnom prípade nepodporujú. Pokiaľ ho v aute máte, odporúčam ho hneď po prvom naštartovaní deaktivovať, "uzatvára Dusil.
Rada je teda jasná.
Kúpte si čo najjednoduchšie vozidlo, nejazdite agresívne a nepodceňujte údržbu. Potom by sa mohol nájazd milióna kilometrov stať realitou. Nebude to ale rekord. Ten drží Američan Irv Gordon, ktorý sa svojím kupé Volvo P1800 z roku 1966 najazdil už tri milióny míľ, teda cez 4,8 milióna kilometrov.
Poliak najazdil na Mitsubishi Carisma cez milión kilometrov
Fabiou rovný milión kilometrov.
Irv Gordon's 1966 Volvo P1800 nears 3 million miles
Taxík Mercedes s 4 600 000 najazdenými kilometrami.
ihned.cz
Atmosférický motor, manuálna prevodovka a minimálna elektronická výbava. To sú základné prvky, ktoré by malo mať auto pripravené najazdiť čo najväčší počet kilometrov. Veľmi ale záleží aj na samotnom vodičovi, ako sa k vozidlu bude správať a aký starostlivý servis mu zaistí.
Pred nedávnom sa Škoda pochválila úspechom. Jeden z jej zákazníkov dokázal počas 13 rokov prejsť so svojou Fabiou rovný milión kilometrov. Takýto nájazd svedčí najmä o peclivosti jeho majiteľa. Dosiahnuť toto číslo nie je rozhodne ľahké, ale realizovateľné to je.
Ak chcete s autom najazdiť čo najväčšie množstvo kilometrov, musíte s tým rátať už pri jeho kúpe. Zásadou je, aby bolo vozidlo čo najjednoduchšie. Mechanici radi hovoria, že to, čo v aute nie je, sa jednoducho nemôže pokaziť. Oplatí sa hlavne neprepchávať auto elektronikou.
"Kým s mechanickými poruchami si poradí hocijaký zručnejší mechanik, na tých elektronických si občas "láme hlavu" aj expert značkového servisu majúci k dispozícii všetky servisné vybavenia, manuály, TSB (Technical Service Bulletin) a samozrejme príslušné školenia," upozorňuje odborník na ojazdené vozidlá a redaktor magazínu Autohit Tomáš Dusil.
Voľba by mala v najlepšom prípade smerovať k manuálnej prevodovke.
Pokiaľ napriek tomu trváte na automate, potom by to mal byť ten klasický, teda s hydrodynamickým meničom. "Určite by som sa vyhol populárnym dvojspojkovým prevodovkám, lebo ich fatálne závady pokojne po najazdených 150 tisícoch kilometroch už stačili zovšednieť. Podobne variátory či robotizované prevodovky nie sú príliš vhodné, "upozorňuje Dusil.
U motorov všeobecne platí, že naftový je vďaka nižším prevádzkovým otáčkam húževnatejší. S príchodom agregátov vybavených systémami čerpadlo-tryska alebo common-rail sa ale začína objavovať väčšie množstvo možných závad. Zážihové motory tiež dokážu najazdiť astronomické porcie kilometrov. Nesmú však mať prehnaný litrový výkon (počet kW na jeden liter objemu).
"Samozrejme motory s viacerými valcami sú teoreticky vo výhode. Napriek tomu nie každý šesťvalec je dlhoveký. Tieto motory majú často krátke piesty (napr. Mazda V6 séria K) a točia dosť vysoké otáčky. Jednoducho: najlepšie bude viac valec s nízkym merným výkonom a rozumnými maximálnymi otáčkami. Príkladom sú niektoré staršie americké konštrukcie, "tvrdí odborník na ojazdené autá, ktorý pracoval aj v rade značkových servisov.
Autorizovaný servis nie je treba.
Životnosť dnešných motorov, či už zážihových alebo vznetových, výrazne skracujú variabilné servisné intervaly. V rámci nich si vozidlo síce samo povie o výmenu oleja, ale to môže byť pokojne až po 30 tisícoch kilometroch. Aj keď sú dnešné oleje kvalitnejšie než bývali, jasná rada znie - meňte olej po roku alebo najazdených 15 tisíc kilometrov. Akonáhle autu začnú kilometre pribúdať (okolo 300-tisíc), je dobré intervaly ešte skrátiť na 10-tisíc kilometrov.
K bezproblémovej funkčnosti agregátu je nevyhnutné mu zabezpečiť aj ďalšie náplne. Trebárs do chladiča liať len antifreeze na báze etylénglykolu, nie len vodu a to ani tú destilovanú, aj keď je leto. Dôležitá je pravidelná výmena sviečok či sacieho filtra, ktorý by mal byť určite originálny či aspoň od prevereného dodávateľa. To isté platí o rozvodoch, vrátane reťaze.
Hoci sa dovozcovia bijú za svoje autorizované servisy, nie je pravda, že sú k veľkému nájazdu potrebné. "Ak má niekto na aute najazdené cez 200 tisíc a vozidlo je 15 rokov staré, asi s ním nebude jazdiť do autorizovaného servisu. Nielen kvôli cene, ale aj preto, že mnohé autorizované servisy takto staré autá už ani nemajú potrebu opravovať, "hovorí Dusil s tým, že najlepšou cestou je nájsť si šikovného mechanika s dobrými referenciami. Pomôžu s tým trebárs diskusné fóra nadšencov daného typu vozidla.
Záleží na vodičovi
Podľa Dusila je dobré nové auto starostlivo zabehnúť: "Dnes často počúvam, že moderné motory nepotrebujú zábeh. To samozrejme nie je pravda. Rozhodne nič nepokazíte ak sa prvých 1500 až 2000 kilometrov vyvarujete vysokých otáčok a jázd na plný plyn. Potom je tiež dobré vymeniť olej a jeho čistič, čo predtým aj výrobcovia áut predpisovali. "
Vodič by sa mal k vozidlu správať čo najšetrnejšie. Je napríklad dôležité až do ohriatia motor zaťažovať len ľahko a radiť pri nížších otáčkach. Odborníci navyše radia štartovať s vyšlapnutou spojkou kvôli odlievaniu oleja z ložiska kľukového hriadeľa.
Životnosti motora prospievajú skôr dlhšie jazdy vo vyrovnanom režime, teda v stredných otáčkach. Teoreticky tak najdlhšie vydržia autá prevádzkované hlavne na diaľnici na hranici rýchlostných limitov. Najmä u dieselových motorov sú nevhodné krátke jazdy, pretože sa pohonná jednotka ani nemusí stihnúť zahriať.
"Ak niekde len na chvíľu zastavíte, je lepšie nechať motor bežať, než ho zhasínať a vzápätí hneď zasa spúšťať. Z toho je jasné, že dnešné štart-stop systémy dlhovekosť v žiadnom prípade nepodporujú. Pokiaľ ho v aute máte, odporúčam ho hneď po prvom naštartovaní deaktivovať, "uzatvára Dusil.
Rada je teda jasná.
Kúpte si čo najjednoduchšie vozidlo, nejazdite agresívne a nepodceňujte údržbu. Potom by sa mohol nájazd milióna kilometrov stať realitou. Nebude to ale rekord. Ten drží Američan Irv Gordon, ktorý sa svojím kupé Volvo P1800 z roku 1966 najazdil už tri milióny míľ, teda cez 4,8 milióna kilometrov.
Poliak najazdil na Mitsubishi Carisma cez milión kilometrov
Fabiou rovný milión kilometrov.
Irv Gordon's 1966 Volvo P1800 nears 3 million miles
Taxík Mercedes s 4 600 000 najazdenými kilometrami.
ihned.cz