[img]
http://www.tatra.cz/underwood/download/ ... -tatra.png[/img]
V továrni Nesseldorfer Wagenbau-fabrik, bol prvý automobil vyrobený v roku 1897 - typ
Präsident, využíval dvojvalcový motor Benz o výkone 3,7 KW.
Nasledujúce autá boli veľmi moderné ak uvážime, že sa písal rok 1906. Mali štyri valce a ventilový rozvod OHC! Všetko podľa návrhu neskôr známeho konštruktéra
Hansa Ledwinku.
Koniec prvej svetovej vojny znamenal zmenu hraníc. Nesseldorf už netvoril súčasť Rakúska-Uhorska, ale pripadol novovytvorenému Československu. Začalo sa používať české meno Kopřivnice. V roku 1923 sa zmenilo aj označenie automobilov. Z predošlého Nesseldorferu sa stala Tatra - na počesť úspešného zdolania slovenského horského terénu týmto vozom.
Hans Ledwinka (14 Februára 1878 – zomrel 2. Marca 1967 v Mníchove), jeden z najvýznamnejších konštruktérov automobilobých dejín:
[img]
http://imageshack.us/a/img132/9161/8clv.jpg[/img][img]
http://www.autobild.es/sites/default/fi ... dwinka.jpg[/img]
Konštrukcie sa opäť ujal geniálny Hans Ledwinka a navrhol vozidlá, ktoré tvoria automobilovú históriu! Ako základ použil chrbticovú nosnú rúru a vozy osadil vzduchom chladenými motormi s protiľahlými valcami (boxer)Tatra 57B:
[img]
http://imageshack.us/a/img24/2301/t2ip.jpg[/img]
Takto vyzeral motor:
[img]
http://imageshack.us/a/img801/6229/eiap.jpg[/img]
V roku 1934 vznikol vynikajúci typ 77 (na obr. je typ 77a):
[img]
http://imageshack.us/a/img202/4365/6avz.jpg[/img]
V Tatre 77 v jej prúdnicovej karosérii pracoval vzadu uložený, vzduchom chladený V8. Na tieto automobili nadviazala povojnová výroba továrne.
V roku 1945 sa vedenia podniku ujal československý štát. Znovu bola zahájená produkcia osobných áut a na trh sa vrátila Tatra 57B z roku 1939. Poháňal ju vzduchom chladený štvorvalec s protiľahlými valcami s objemom 1256cm3 a výkonom 18,4 KW. Okrem tohto menšieho automobilu sa tiež vyrábal nástupca modelu 77, označovaný ako Tatra 87. Tak ako pred vojnou bola aj 87-čka poháňaná vzduchom chladeným V8.
Svoje kvality preukázala Tatra 87 v rokoch 1947 - 1950, kedy s týmto vozidlom striebornej farby podnikli Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund cestu do Afriky a Južnej Ameriky. Model bol vyvážaný do Maďarska, Rumunska, ZSSR, Belgicka, Nemecka, Rakúska, Francúzska, Švédska, Juhoafrickej republiky, Egypta, Argentíny či dokonca Austrálie.
Podľa amerického denníka The New York Times je zberateľským autom roka 2010, keď porazila silnú konkurenciu 651 vozov!
Motory vzduchom chladené V8 2 968 cm³ / 75 koní (55 kW) při 3 500 ot/min/ od roku 1950 - V8 2 545 cm³ 95 koní (70 kW) při 5 000 ot/min
Prevodovka: 4st., synchronizované okrem 1.st, pohon zadnej nápravy max rýchlosť 150 až 170 km/h.
Zaujímavosťou trojlitrových V8, uložených vzadu bolo chladenie vzduchom (všetky aj OHV) a ventilový rozvod DOHC!
Automobil sa dodával tiež zo štvorvalcom 1749cm3 a s podobnou pohonnou jednotkou sa vyrábala aj Tatra 97.
Po type 87 nastúpil v roku 1947 Taraplán 600:
[img]
http://imageshack.us/a/img22/7093/1950t ... aplanr.jpg[/img]
Taraplán 600 bol určený na vývoz, jeho švorvalcový motor v porovnaní s predchádzajúcimi jednotkami sa blížil skôr k priemeru, už nemal dva vačkové hriadele v hlavách valcov a zo zdvihového objemu 1950cm3 vyťažil len 38.3 kW.
V roku 1956 bola predstavená Tatra 603, bola prekrásná a jej karoséria pripomínala predchádzajúce typy. Vzduchom chladený V8 bol opäť umiestnený vzadu. Vačkové hriadele boli, ale umiestnené v blokoch motora (OHV) motor mal dva karburátory, 2545cm3 a dával výkon 74 kW.
V zhode s ostanými automobilmi, ktoré vznikli podľa Ledwinkových návrhov, mali aj povojnové Tatry nezávisle zavesené kolesá.
Tatra 603 vznikla ako prvý automobil značky so samonosnou karosériou:
[img]
http://imageshack.us/a/img856/7121/df1l.jpg[/img]
Výrazne zaoblená predná časť obsahovala trojicu svetlometov (neskôr v roku 1961- štvoricu). S občasnými modifikáciami (zvýšený výkon na 77kW v roku 1962 zmenou komp. pomeru z 6,5:1 na 8,2:1) sa tento krásny voz vyrábal 20.rokov (1955-1975) s 20 422 vyrobenými kusmi.
Tatru 603 vystriedala v roku 1973 Tatra 613, ktorá sa vyznačovala modernou karosériou, navrhnutou v talianskom ateliéri
Vignale. Dostatočný počet nových áut nechal na seba niekoľko rokov čakať a tak Tatra 603 zotrvala vo výrobe do roku 1975.
Tatra 613 coupe Vignale:
[img]
http://imageshack.us/a/img849/576/z6o2.jpg[/img]
Tatra 613:
[img]
http://imageshack.us/a/img845/9846/o1l9.jpg[/img]
Motor V8 vzduchom chladený, 3495cm3, 121kW/5200ot, 4st. neskôr 5st. prevodovka max rýchlosť 190km/h, v technických parametroch sa udáva trvalá rýchlosť 160km/h.
Viac tu:
TATRA 87 (1937–1950),
TATRA 600 Tatraplan (1947 - 1952) ,
TATRA 603 (1955-1975)