Subaru Impreza 2,5 WRX STI aký olej?
Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter
-
- Príspevky: 9
- Dátum registrácie: 03.09.2013 13:17 Zdieľať na Facebook
Subaru Impreza 2,5 WRX STI aký olej?
Dobrý deň sa praje, mám pred výmenou motorového oleja, momentálne tam mám olej shell ultra helix 5w40 a chcel by som tam niečo iné.. /na jednu výmenu mi zhltne 1-2 L motorového oleja podľa spôsobu jazdy, väčšinou opýtaných mi radia aby som tam dal hustejší olej, je to turbovka a svoje si zhltne stále/
Čo odporúčate pre tieto autá? Jazdím pomerne dosť často, mesačne 2000-3000km, spôsob jazdy ako treba.. D Plynový pedál určite len nehladkám kvôli spotrebe z každého rožku trošku..
Ďakujem za odpovede..
Pekný deň
Čo odporúčate pre tieto autá? Jazdím pomerne dosť často, mesačne 2000-3000km, spôsob jazdy ako treba.. D Plynový pedál určite len nehladkám kvôli spotrebe z každého rožku trošku..
Ďakujem za odpovede..
Pekný deň
-
- Príspevky: 4554
- Dátum registrácie: 22.03.2012 19:01 Zdieľať na Facebook
Dodrzat vykonnostnu specifikaciu vyrobcu SUBARU.
ACEA A3ĂşB4 ???
Kludne tam nalej toto :
http://oleje-a-maziva.heureka.sk/elf-ev ... e/#section
Ak ma motor spotrebu oleja bude ho zrat STALE
kvalita a ani viskozita nema vplyv na spotrebu oleja
Oleje kazdej viskozity zohriate na 100°C
su ROVNAKO TEKUTE pri 100°C
ACEA A3ĂşB4 ???
Kludne tam nalej toto :
http://oleje-a-maziva.heureka.sk/elf-ev ... e/#section
Ak ma motor spotrebu oleja bude ho zrat STALE
kvalita a ani viskozita nema vplyv na spotrebu oleja
Oleje kazdej viskozity zohriate na 100°C
su ROVNAKO TEKUTE pri 100°C
-
- Príspevky: 1263
- Dátum registrácie: 16.09.2009 16:05 Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 669
- Dátum registrácie: 19.01.2010 19:03 Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 3415
- Dátum registrácie: 20.09.2011 12:42
- Bydlisko: SC Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 29
- Dátum registrácie: 19.03.2012 19:40 Zdieľať na Facebook
Dovolim si nesuhlasit s tym ze hustejsi olej nic nevyriesi. Nie vzdy je to tak. Mam 20 rocnu toyotu so 450000km . Ked som ju pred par rokmi kupil mala spotrebu oleja cca 2 - 2,5l na 10000 km. Olej tam bol 5w- 40. Po prejdeni na Mobil 5w-50 klesla na 1l na 10 000 km.Takze spokojnost. Inak na subaru forach vela ludi odporuca Total quartz racing 10w -50 vraj je v subarach osvedceny.
-
- Príspevky: 1034
- Dátum registrácie: 16.04.2012 18:43 Zdieľať na Facebook
Citace z internetových diskusí:
... kamarád mi doporučil 0W-30 nebo 0W-40, že to bude za studena líp mazat ...
... u prodejce mi řekli, že 0W-40 při zahřátém motoru nemaže ...
... 0W-30 je zimní olej, kde 30 v létě nemaže, 0W-50 jsem nikde nenašel...
... 5W-50 je dostatečně řídký a má vyšší mazací číslo pro vyšší tepelné namáhání ...
... všeobecně platí, že čím nižší číslo před W a čím vyšší číslo za pomlčku, tím lepší ...
Opakování - matka moudrosti
O viskozitních specifikacích motorových olejů a významu značení toho bylo již napsáno hodně. Z internetových citací však vyplývá, že obecné povědomí o tom, co znamenají viskozitní údaje SAE, je stále velmi špatné a jsou z nich vyvozovány nesprávné závěry. Proto snad nebude na závadu, když si všechno v krátkosti připomeneme.
Nejprve je nutné zdůraznit, že viskozitní údaje nemají nic společného s kvalitou či životností oleje, ani s kvalitou mazání, ani s tím, zda je olej syntetický, minerální či nějaký jiný. Viskozitní údaje podávají informaci o tom, jak lehce či obtížně lze olej dopravovat na potřebná místa, jak moc je olej tekutý, řídký či hustý. Odborně se tomu říká čerpatelnost a viskozita oleje. Čerpatelnost oleje se měří při záporných teplotách až -35°C, viskozita se měří při 100 °C, tedy přibližně při provozní teplotě oleje.
Zimní číslo
Viskozitní specifikace má většinou tvar např. SAE 15W-40, SAE 5W-40, SAE 0W-30 apod. První číslo udává vlastnosti oleje při nízkých teplotách, tj. čerpatelnost oleje. Čím je toto číslo nižší, např. 5W či 0W, tím bude olej tekutější v zimních mrazech a tím lépe ráno nastartujeme studený motor a rychleji se také olej dostane na všechna potřebná místa. U studeného motoru to v zimě může u oleje SAE 15W-40 trvat třeba i 20 sekund, zatímco u oleje SAE 0W-30 při stejných podmínkách pouze 1 sekundu. Dnes se stále více prosazují motorové oleje s co možná nejnižším zimním číslem. Důvodem je lepší ochrana motoru při studených startech, kdy na kritických místech motoru není ještě dostatečné množství oleje.Čím dříve se motor celý promaže, tím méně trpí a tím se zvyšuje jeho životnost.
Letní číslo
Druhé číslo informuje o viskozitě oleje při přibližně provozní teplotě oleje. Čím je toto číslo vyšší, tím je olej při provozu automobilu hustší a tím větší klade odpor proti vzájemnému pohybu třecích ploch. V dobách jednosezónních olejů se udávalo pouze toto číslo. Jestliže tedy máme oleje SAE 15W-40, 10W-40 a 5W-40, při provozní teplotě budou mít všechny tyto oleje stejnou viskozitu a nebude mezi nimi v tomto směru žádný rozdíl. Rozdíl bude pouze v tekutosti a čerpatelnosti při nízkých teplotách.
Viskozitní index
Většinou platí, že čím je rozdíl zimního a letního čísla větší, tím má olej vyšší viskozitní index. Ten udává jak se mění viskozita oleje s teplotou. Větší rozdíl a vyšší viskozitní index znamená, že změna viskozity s teplotou bude menší. V praxi se u některých spotřebitelů vžil dojem, že čím je tento rozdíl větší, tím je olej lepší, protože lépe maže. Naopak, výroba takového oleje znamená, že se musí použít větší množství polymerních modifikátorů viskozity, které při provozu oleje degradují (střihová nestabilita) a zhoršují se viskozitní vlastnosti oleje. Oleje, např. SAE 10W-50 či 10W-60, jsou určeny pro motory soutěžních vozů, které jsou tepelně velmi namáhané, zejména díky vysokým otáčkám motoru. V motorech, i s turbodmychadlem, s běžnými nebo i mírně zvýšenými otáčkami je použití těchto olejů zcela zbytečné.
Spotřeba paliva
Čím nižší je viskozita oleje, tj. čím je olej řidší, tím kladou pohybující se součásti motoru menší odpor a tím je nižší spotřeba paliva. Nižší zimní viskozitní číslo zabezpečí úsporu paliva se studeným motorem a nižší letní číslo pak úsporu paliva při provozní teplotě motoru. Z těchto důvodů lze jen doporučit používání nízkoviskózních olejů, tzv. lehkoběžných, např. SAE 5W-30 s doporučenou výkonovou specifikací. I když jsou tyto oleje dražší, extrémem jsou třeba longlife oleje SAE 0W-30, úspora paliva většinou vše vynahradí. Nevýhodou lehkoběžných olejů je mírně zvýšená hlučnost motoru a možnost vyšší spotřeby oleje. U automobilů s krátkým ročním proběhem (do 10 tis. km) či pro převažující mimoměstský a dálniční provoz je pak ekonomicky účelné volit oleje např SAE 10W-40 nebo 15W-40. Tyto oleje je dobré také zvolit v případě zvýšené spotřeby motorového oleje, kdy pomohou dotěsnit píst ve válci a mohou tak přispět ke snížení spotřeby oleje.
Příště:
V příštím pokračování tohoto seriálu vám poodhalíme mýtus na téma: Náhrady motorových olejů.
Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie, VŠCHT Praha
jaroslav.cerny@vscht.cz
... kamarád mi doporučil 0W-30 nebo 0W-40, že to bude za studena líp mazat ...
... u prodejce mi řekli, že 0W-40 při zahřátém motoru nemaže ...
... 0W-30 je zimní olej, kde 30 v létě nemaže, 0W-50 jsem nikde nenašel...
... 5W-50 je dostatečně řídký a má vyšší mazací číslo pro vyšší tepelné namáhání ...
... všeobecně platí, že čím nižší číslo před W a čím vyšší číslo za pomlčku, tím lepší ...
Opakování - matka moudrosti
O viskozitních specifikacích motorových olejů a významu značení toho bylo již napsáno hodně. Z internetových citací však vyplývá, že obecné povědomí o tom, co znamenají viskozitní údaje SAE, je stále velmi špatné a jsou z nich vyvozovány nesprávné závěry. Proto snad nebude na závadu, když si všechno v krátkosti připomeneme.
Nejprve je nutné zdůraznit, že viskozitní údaje nemají nic společného s kvalitou či životností oleje, ani s kvalitou mazání, ani s tím, zda je olej syntetický, minerální či nějaký jiný. Viskozitní údaje podávají informaci o tom, jak lehce či obtížně lze olej dopravovat na potřebná místa, jak moc je olej tekutý, řídký či hustý. Odborně se tomu říká čerpatelnost a viskozita oleje. Čerpatelnost oleje se měří při záporných teplotách až -35°C, viskozita se měří při 100 °C, tedy přibližně při provozní teplotě oleje.
Zimní číslo
Viskozitní specifikace má většinou tvar např. SAE 15W-40, SAE 5W-40, SAE 0W-30 apod. První číslo udává vlastnosti oleje při nízkých teplotách, tj. čerpatelnost oleje. Čím je toto číslo nižší, např. 5W či 0W, tím bude olej tekutější v zimních mrazech a tím lépe ráno nastartujeme studený motor a rychleji se také olej dostane na všechna potřebná místa. U studeného motoru to v zimě může u oleje SAE 15W-40 trvat třeba i 20 sekund, zatímco u oleje SAE 0W-30 při stejných podmínkách pouze 1 sekundu. Dnes se stále více prosazují motorové oleje s co možná nejnižším zimním číslem. Důvodem je lepší ochrana motoru při studených startech, kdy na kritických místech motoru není ještě dostatečné množství oleje.Čím dříve se motor celý promaže, tím méně trpí a tím se zvyšuje jeho životnost.
Letní číslo
Druhé číslo informuje o viskozitě oleje při přibližně provozní teplotě oleje. Čím je toto číslo vyšší, tím je olej při provozu automobilu hustší a tím větší klade odpor proti vzájemnému pohybu třecích ploch. V dobách jednosezónních olejů se udávalo pouze toto číslo. Jestliže tedy máme oleje SAE 15W-40, 10W-40 a 5W-40, při provozní teplotě budou mít všechny tyto oleje stejnou viskozitu a nebude mezi nimi v tomto směru žádný rozdíl. Rozdíl bude pouze v tekutosti a čerpatelnosti při nízkých teplotách.
Viskozitní index
Většinou platí, že čím je rozdíl zimního a letního čísla větší, tím má olej vyšší viskozitní index. Ten udává jak se mění viskozita oleje s teplotou. Větší rozdíl a vyšší viskozitní index znamená, že změna viskozity s teplotou bude menší. V praxi se u některých spotřebitelů vžil dojem, že čím je tento rozdíl větší, tím je olej lepší, protože lépe maže. Naopak, výroba takového oleje znamená, že se musí použít větší množství polymerních modifikátorů viskozity, které při provozu oleje degradují (střihová nestabilita) a zhoršují se viskozitní vlastnosti oleje. Oleje, např. SAE 10W-50 či 10W-60, jsou určeny pro motory soutěžních vozů, které jsou tepelně velmi namáhané, zejména díky vysokým otáčkám motoru. V motorech, i s turbodmychadlem, s běžnými nebo i mírně zvýšenými otáčkami je použití těchto olejů zcela zbytečné.
Spotřeba paliva
Čím nižší je viskozita oleje, tj. čím je olej řidší, tím kladou pohybující se součásti motoru menší odpor a tím je nižší spotřeba paliva. Nižší zimní viskozitní číslo zabezpečí úsporu paliva se studeným motorem a nižší letní číslo pak úsporu paliva při provozní teplotě motoru. Z těchto důvodů lze jen doporučit používání nízkoviskózních olejů, tzv. lehkoběžných, např. SAE 5W-30 s doporučenou výkonovou specifikací. I když jsou tyto oleje dražší, extrémem jsou třeba longlife oleje SAE 0W-30, úspora paliva většinou vše vynahradí. Nevýhodou lehkoběžných olejů je mírně zvýšená hlučnost motoru a možnost vyšší spotřeby oleje. U automobilů s krátkým ročním proběhem (do 10 tis. km) či pro převažující mimoměstský a dálniční provoz je pak ekonomicky účelné volit oleje např SAE 10W-40 nebo 15W-40. Tyto oleje je dobré také zvolit v případě zvýšené spotřeby motorového oleje, kdy pomohou dotěsnit píst ve válci a mohou tak přispět ke snížení spotřeby oleje.
Příště:
V příštím pokračování tohoto seriálu vám poodhalíme mýtus na téma: Náhrady motorových olejů.
Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie, VŠCHT Praha
jaroslav.cerny@vscht.cz
-
- Príspevky: 2712
- Dátum registrácie: 21.03.2010 07:39 Zdieľať na Facebook
Ak ma motor spotrebu oleja bude ho zrat STALE
kvalita a ani viskozita nema vplyv na spotrebu oleja
- nieje pravda, nemusí mať a môže
Oleje kazdej viskozity zohriate na 100°C
su ROVNAKO TEKUTE pri 100°C
- čistý blud ak sa nemyslia rôzne oleje rovnakej viskozitnej triedy a aj tam môžu byť rozdiely... napíš prečo v tech listoch máš uvedenú viskozitu pri 100 ak je podľa teba vždy a všade rovnaká
kvalita a ani viskozita nema vplyv na spotrebu oleja
- nieje pravda, nemusí mať a môže
Oleje kazdej viskozity zohriate na 100°C
su ROVNAKO TEKUTE pri 100°C
- čistý blud ak sa nemyslia rôzne oleje rovnakej viskozitnej triedy a aj tam môžu byť rozdiely... napíš prečo v tech listoch máš uvedenú viskozitu pri 100 ak je podľa teba vždy a všade rovnaká
-
- Príspevky: 1034
- Dátum registrácie: 16.04.2012 18:43 Zdieľať na Facebook
Nechápem čo nechápeš predsa je tam uvedené že oleje pri teplote 100 sae 15w-40,10w-40,5w-40 majú +-rovnakú viskozitu lebo dôležité je číslo 40,číslo 15-10-5w je tekutosť-čerpateľnosť za studena,samozrejme že olej 10w-60 alebo 0w-30 bude mať pri prevádzkovej teplote iné parametre ako olej niečo W-40.
-
- Príspevky: 3694
- Dátum registrácie: 04.01.2008 18:44 Zdieľať na Facebook
Nemá význam tu šíriť múdrosti, pepo64 to v svojich príspevkoch uviedol dobre, škoda že polovica ľudí si aj tak stále myslí voľačo iné, hlavne čo sa týka tekutosti oleja pri prevádzkovej teplote.
Len chcem upozorniť na jednu skutočnosť.
Je síce pravda že napr. tri oleje 5W40 od troch rôznych značiek by mali byť viac-menej rovnaké a podobne by sa mali správať aj v motore.
Napriek tomu sú skúsenosti že na niektorom aute, ktoré napr. žralo olej, pri výmene za inú značku, rovnakej viskozity aj výkonovej klasifikácie sa spotreba oleja znížila.
Alebo aj ja som na mojich autách pri zmene značky oleja subjektívne cítil mierne odlišnosti.
Sú skrátka veci medzi nebom a zemou ...
Preto by som doporučoval držať sa odporúčania výrobcu, nemusí sa jednať len o marketing, ak napr. pre subaru výrobca nejaký konkrétny olej do motora uvádza ako vhodný.
Len chcem upozorniť na jednu skutočnosť.
Je síce pravda že napr. tri oleje 5W40 od troch rôznych značiek by mali byť viac-menej rovnaké a podobne by sa mali správať aj v motore.
Napriek tomu sú skúsenosti že na niektorom aute, ktoré napr. žralo olej, pri výmene za inú značku, rovnakej viskozity aj výkonovej klasifikácie sa spotreba oleja znížila.
Alebo aj ja som na mojich autách pri zmene značky oleja subjektívne cítil mierne odlišnosti.
Sú skrátka veci medzi nebom a zemou ...
Preto by som doporučoval držať sa odporúčania výrobcu, nemusí sa jednať len o marketing, ak napr. pre subaru výrobca nejaký konkrétny olej do motora uvádza ako vhodný.
-
- Príspevky: 4554
- Dátum registrácie: 22.03.2012 19:01 Zdieľať na Facebook
Vidim,že sa diskusia posunula zase nejakym smerom...
pre mňa je nová myšlienka, ktoru píše prispievatel nado mnou
a síce,že : " boli skusenosti,že v tom istom motore sa lišila spotreba oleja 5W-40 roznych značiek od roznych vyrobcov oleja..."
Inak tu je stara tema o použití hustejšieho oleja :
preco-pouzivat-hustejsie-oleje-pri-vyss ... 24987.html
pre mňa je nová myšlienka, ktoru píše prispievatel nado mnou
a síce,že : " boli skusenosti,že v tom istom motore sa lišila spotreba oleja 5W-40 roznych značiek od roznych vyrobcov oleja..."
Inak tu je stara tema o použití hustejšieho oleja :
preco-pouzivat-hustejsie-oleje-pri-vyss ... 24987.html
-
- Príspevky: 3694
- Dátum registrácie: 04.01.2008 18:44 Zdieľať na Facebook
K tomu odkazu na staršiu tému.
Myslím že čo sa týka olejov, treba si to čo písal mp3turbo dať zarámovať a čas od času si to znova prečítať pre osvieženie pamäti.
A k tej rôznej spotrebe rôznych značiek oleja - ani chlieb Bevit z rôznych pekární nie je celkom ten istý.
Každý výrobca (chleba aj oleja) vyrába z inej suroviny na inom zariadení.
Myslím že čo sa týka olejov, treba si to čo písal mp3turbo dať zarámovať a čas od času si to znova prečítať pre osvieženie pamäti.
A k tej rôznej spotrebe rôznych značiek oleja - ani chlieb Bevit z rôznych pekární nie je celkom ten istý.
Každý výrobca (chleba aj oleja) vyrába z inej suroviny na inom zariadení.
-
- Príspevky: 61
- Dátum registrácie: 16.05.2013 20:23 Zdieľať na Facebook
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 6 neregistrovaných