Osobné vozidlo Tatra naprieč generáciami

Diskusia o tom najlepšom zo sveta automobilového priemyslu

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

<t>Prvá sériová Tatrovka s aerodynamickou karosériou bola?</t>

Tatra V570
0
Žiadne hlasovania
Tatra T87
0
Žiadne hlasovania
Tatra T97
0
Žiadne hlasovania
T600 Tatraplan
0
Žiadne hlasovania
Tatra T77
7
100%
Tatra 603
0
Žiadne hlasovania
 
Celkom hlasov: 7

Používateľov profilový obrázok
sherdog
Príspevky: 548
Dátum registrácie: 07.11.2009 10:46
Zdieľať na Facebook

Osobné vozidlo Tatra naprieč generáciami

Príspevok od používateľa sherdog »

www.auto.cz napísal:Osobní automobily Tatra patří mezi cenné dědictví českého designu. Milníkem v jejich vývoji je model 77 s proudnicovou karoserií, která se stala vzorem pro několik dalších generací osobních Tater.
Obrázok
www.auto.cz

Dovolím si pridať jednu, pre niektroých iste ľahkú otázku, nech je tu trošku veselšie a to:

Ktorá Tatrovka bola prvým sériovým automobilom s aerodynamickou karosériou? Hore dám hlasovať. Prajem príjemné čítanie!

Tatra V570
Obrázok

Tatra T77:
Obrázok

Tatra T87
Obrázok

Tatra T97
Obrázok

T600 Tatraplan
Obrázok

Tatra 603
Obrázok


Zabudnite na Ferrari, Lamborghini i Maserati. Supertatra, ako vozidlu hovoril jeho tvorca Václav Král, je niečo oveľa exotickejšie. V podmienkach reálneho socializmu partia nadšencov postavila takmer na kolene automobil, ktorý fascinoval aj na Západe.
Supertatra - MTX Tatra V8i: vzduchom chladený osemvalec do V s rozvodom DOHC 3 919 cm3 vstrekovanie paliva Bosch K-Jetronic, 225 kW, päťstupňová mechanická prevodovka, max. rýchlosť 265 km/h, 0-100km/h 5,6 s.
Tento československý superšport ešte aj dnes pôsobí ako prízrak a dodnes ho žiadny český ani slovenský automobil neprekonal.

Obrázok
Naposledy upravil/-a sherdog v 05.01.2014 15:38, upravené celkom 1 krát.
Používateľov profilový obrázok
sherdog
Príspevky: 548
Dátum registrácie: 07.11.2009 10:46
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa sherdog »

Zdvihak
Príspevky: 437
Dátum registrácie: 19.11.2010 20:36
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Zdvihak »

[img]http://www.tatra.cz/underwood/download/ ... -tatra.png[/img]

V továrni Nesseldorfer Wagenbau-fabrik, bol prvý automobil vyrobený v roku 1897 - typ Präsident, využíval dvojvalcový motor Benz o výkone 3,7 KW.
Nasledujúce autá boli veľmi moderné ak uvážime, že sa písal rok 1906. Mali štyri valce a ventilový rozvod OHC! Všetko podľa návrhu neskôr známeho konštruktéra Hansa Ledwinku.
Koniec prvej svetovej vojny znamenal zmenu hraníc. Nesseldorf už netvoril súčasť Rakúska-Uhorska, ale pripadol novovytvorenému Československu. Začalo sa používať české meno Kopřivnice. V roku 1923 sa zmenilo aj označenie automobilov. Z predošlého Nesseldorferu sa stala Tatra - na počesť úspešného zdolania slovenského horského terénu týmto vozom.

Hans Ledwinka (14 Februára 1878 – zomrel 2. Marca 1967 v Mníchove), jeden z najvýznamnejších konštruktérov automobilobých dejín:
[img]http://imageshack.us/a/img132/9161/8clv.jpg[/img][img]http://www.autobild.es/sites/default/fi ... dwinka.jpg[/img]

Konštrukcie sa opäť ujal geniálny Hans Ledwinka a navrhol vozidlá, ktoré tvoria automobilovú históriu! Ako základ použil chrbticovú nosnú rúru a vozy osadil vzduchom chladenými motormi s protiľahlými valcami (boxer)Tatra 57B:

[img]http://imageshack.us/a/img24/2301/t2ip.jpg[/img]

Takto vyzeral motor:

[img]http://imageshack.us/a/img801/6229/eiap.jpg[/img]

V roku 1934 vznikol vynikajúci typ 77 (na obr. je typ 77a):

[img]http://imageshack.us/a/img202/4365/6avz.jpg[/img]
V Tatre 77 v jej prúdnicovej karosérii pracoval vzadu uložený, vzduchom chladený V8. Na tieto automobili nadviazala povojnová výroba továrne.

V roku 1945 sa vedenia podniku ujal československý štát. Znovu bola zahájená produkcia osobných áut a na trh sa vrátila Tatra 57B z roku 1939. Poháňal ju vzduchom chladený štvorvalec s protiľahlými valcami s objemom 1256cm3 a výkonom 18,4 KW. Okrem tohto menšieho automobilu sa tiež vyrábal nástupca modelu 77, označovaný ako Tatra 87. Tak ako pred vojnou bola aj 87-čka poháňaná vzduchom chladeným V8.
Svoje kvality preukázala Tatra 87 v rokoch 1947 - 1950, kedy s týmto vozidlom striebornej farby podnikli Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund cestu do Afriky a Južnej Ameriky. Model bol vyvážaný do Maďarska, Rumunska, ZSSR, Belgicka, Nemecka, Rakúska, Francúzska, Švédska, Juhoafrickej republiky, Egypta, Argentíny či dokonca Austrálie.
Podľa amerického denníka The New York Times je zberateľským autom roka 2010, keď porazila silnú konkurenciu 651 vozov!
Motory vzduchom chladené V8 2 968 cm³ / 75 koní (55 kW) při 3 500 ot/min/ od roku 1950 - V8 2 545 cm³ 95 koní (70 kW) při 5 000 ot/min
Prevodovka: 4st., synchronizované okrem 1.st, pohon zadnej nápravy max rýchlosť 150 až 170 km/h.

Zaujímavosťou trojlitrových V8, uložených vzadu bolo chladenie vzduchom (všetky aj OHV) a ventilový rozvod DOHC!
Automobil sa dodával tiež zo štvorvalcom 1749cm3 a s podobnou pohonnou jednotkou sa vyrábala aj Tatra 97.

Po type 87 nastúpil v roku 1947 Taraplán 600:

[img]http://imageshack.us/a/img22/7093/1950t ... aplanr.jpg[/img]

Taraplán 600 bol určený na vývoz, jeho švorvalcový motor v porovnaní s predchádzajúcimi jednotkami sa blížil skôr k priemeru, už nemal dva vačkové hriadele v hlavách valcov a zo zdvihového objemu 1950cm3 vyťažil len 38.3 kW.

V roku 1956 bola predstavená Tatra 603, bola prekrásná a jej karoséria pripomínala predchádzajúce typy. Vzduchom chladený V8 bol opäť umiestnený vzadu. Vačkové hriadele boli, ale umiestnené v blokoch motora (OHV) motor mal dva karburátory, 2545cm3 a dával výkon 74 kW.

V zhode s ostanými automobilmi, ktoré vznikli podľa Ledwinkových návrhov, mali aj povojnové Tatry nezávisle zavesené kolesá.
Tatra 603 vznikla ako prvý automobil značky so samonosnou karosériou:

[img]http://imageshack.us/a/img856/7121/df1l.jpg[/img]

Výrazne zaoblená predná časť obsahovala trojicu svetlometov (neskôr v roku 1961- štvoricu). S občasnými modifikáciami (zvýšený výkon na 77kW v roku 1962 zmenou komp. pomeru z 6,5:1 na 8,2:1) sa tento krásny voz vyrábal 20.rokov (1955-1975) s 20 422 vyrobenými kusmi.

Tatru 603 vystriedala v roku 1973 Tatra 613, ktorá sa vyznačovala modernou karosériou, navrhnutou v talianskom ateliéri Vignale. Dostatočný počet nových áut nechal na seba niekoľko rokov čakať a tak Tatra 603 zotrvala vo výrobe do roku 1975.

Tatra 613 coupe Vignale:

[img]http://imageshack.us/a/img849/576/z6o2.jpg[/img]

Tatra 613:

[img]http://imageshack.us/a/img845/9846/o1l9.jpg[/img]

Motor V8 vzduchom chladený, 3495cm3, 121kW/5200ot, 4st. neskôr 5st. prevodovka max rýchlosť 190km/h, v technických parametroch sa udáva trvalá rýchlosť 160km/h.

Viac tu:
TATRA 87 (1937–1950), TATRA 600 Tatraplan (1947 - 1952) , TATRA 603 (1955-1975)
Naposledy upravil/-a Zdvihak v 06.01.2014 01:46, upravené celkom 2 krát.
Napísať odpoveď

Návrat na "VETERÁNY a klasické autá"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 0 neregistrovaných