Kvalita autobaterii VARTA

Diskutujte o všetkom čo vás zaujíma alebo trápi !

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

mp3turbo
expert: TDI
Príspevky: 24434
Dátum registrácie: 09.04.2006 10:26
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mp3turbo »

5A je hodne velka rychlonabijacka !! Ked odhliadneme od toho ze za osem hodin napeckuje do baterie 5A x 8hodin = 40Ah [!!!] cize vlastne taku 60Ah bateriu takmer uplne nabije (pretoze nikdy ju nemas na nule) tak potom je tu druhy faktor : vsetci vieme, respektive by sme mali vediet, co je C10 a C20. Velkost prudu vyjadrena desatinou pripadne dvadsatinou z celkovej kapacity v amperhodinach.

Teda bateria 62Ah by sa mala nabijat MAXIMALNE prudom 6.2A co je nebezpecne blizko 5A udavanym pre tuto nabijacku.

Bateria 80Ah by sa mala nabijat maximalne 8A prudom, co znamena ze 5A jej sice neublizi, ale prilis setrnych z hladiska zivotnosti tiez zrovna nebude. Na obcasne zurive nabitie ano, avsak na udrzovanie a kondicionovanie by som nedoporucoval nic zbytocne vacsie ako 2.5A pripadne maximalne 3A.

Ja osobne preventivne nabijam resp. kondicionujem 1A prudom. Baterku vyberem z auta, necham cez noc rozmrznut doma v byte, na druhy den rano je kompletne "preteplena" a davaj amperik (pri 13.5V az 14.5V). Po 24 hodinach vrti starterom tak radostne ze az srdce poskoci. Po 48 hodinach by absolvovala celkovy "naboj" 48Ah, z coho by priblizne 30 az 35Ah ulozila v podobe energie. Ostatne sa strati na teplo, kvoli vnutornemu odporu, varenie kyselinky a podobne.

Znamena to ze bezne velku 62Ah bateriu ktora v pohode jazdi na aute - teda startuje v zime atd - nemam rozhodne nabijat dlhsie ako 2 kompletne dni. Pomalicky, v klude, strasne v pohode. A hlavne jemne a setrne.

Aj toto je dovod preco niekomu bateria klakne po 4 rokoch - ked ju zurivo nabijate pri 9A a 15.6V, tak sa necudujte.



PS: a neuverite cim sa da autobateria nabijat. Barsjaky adapter 12V co mate doma od hociakeho drobneho zariadenia - externeho harddisku (suflik), tabletu, stareho notebooku (nove behaju na 19V), vlaciku, autodrahy a podobne. Taketo adaptery totizto davaju nieco okolo 1A az 2.5A prudu pri nominali okolo 12V, kedze ale tie zdroje nie su stabilizovane tak pri mensom prechodovom odpore kludne vystupaju na priblizne 13.5V. Ked mate doma jeden takyto zbytocny, kludne z toho odfiknite koncovku, odizolujte dratiky aby ste ich mohli pricapit na autobateriu obycajnou elektrikarskou lepiacou paskou [! pozor na stabilitu kontaktu a samozrejme polaritu, plus na plus, minus na minus!] a spolu s dratikom si prilepte na nabijacku aj voltmeter. A sledujte, kazdu polhodinu staci. Akonahle napatie prelezie cez 14.8V, treba odpojit lebo bateria zacne zbytocne plynovat.

Pokial sa dostanete len pod 14.5V ale sucasne nad 12.8V, mate ZADARMO TU NAJLEPSIU UDRZOVACKU A NAJSETRNEJSIU NABIJACKU NA AUTOBATERIE AKU SI LEN DOKAZETE PREDSTAVIT.

A to myslim uplne vazne. Podla prudu ktory bude adapterik davat si odvodte dobu nabijania. Krasne to uvidite na raste napatie - pri vybitej baterii potecie mensia voltaz, cim bude bateria viac nabita tym viac voltov tam bude.


Dobry trik ? Kukajte doma, mozno mate nejaky zbytocny zabudnuty 12V adapterik... aj ked nemate, je lahke si takto "nejaky menej pouzivany" napriklad z uz spominanej autodrahy prerobit. Ano je to trosku menej komfortne, lebo ked budete chciet autodrahu tak si musite naspat zauzlovat dratiky do seba z toho "odrezku" a zalepit izolepou - ale ked autodrahu pouzivate raz za rok, tak sa to da vydrzat a mate to ZADARMO.
Petr1991
Príspevky: 325
Dátum registrácie: 23.10.2011 17:40
Bydlisko: Enem na Záhorí
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Petr1991 »

Turbo, pod pojmom rýchlonabíjačka si predstavujem niečo iné. Pokial sa náhodou stane, že ráno po dlhej dobe auto nechce naštartovať a ty potrebuješ ísť niekam súrne, aj za cenu možného slabého opotrebovania baterky (akým prúdom ti nabíja alternátor v aute?), 10 hdín je trochu dost. Preto to nie je rýchlonabíjačka ale klasická nabíjačka. Vobec nehovorím, že je zlé nabíjať prúdom 5A, ba naopak, je to dobré ale išlo mi o iné. Tá spomínaná nabíjačka je určite dobrá. Tak isto ako je dobrá väčšina ostatných. Na bežné preventívne nabíjanie je úplne vhodná. Takmer každá nabíjačka je lepšia ako nič :2f93:
PS: a neuverite cim sa da autobateria nabijat. Barsjaky adapter 12V co mate doma od hociakeho drobneho zariadenia - externeho harddisku (suflik), tabletu, stareho notebooku (nove behaju na 19V), vlaciku, autodrahy a podobne. Taketo adaptery totizto davaju nieco okolo 1A az 2.5A prudu pri nominali okolo 12V, kedze ale tie zdroje nie su stabilizovane tak pri mensom prechodovom odpore kludne vystupaju na priblizne 13.5V.
S týmto súhlasím len čiastočne, zasa nie hociakým adaptérom, mal by byť staršej výroby pretože tam boli v drvivej väčšine klasické transformátory - nie impulzné zdroje - ako je tomu v drvivej väčšine prípadov dnes. Zdrojom z notebooku skor nie, pretože je to tiež na 99,9999 percenta impulzný zdroj. Takýmto zdrojom to nerobí moc dobre a majú trochu iné parametre ako klasické trafáky, čo je vo väčšine využití dobre, ale v tomto prípade je to skôr horšie... Práve preto že je impulzný tak bude tlačiť plný prúd na aký je zhotovený (možno ho prekročí a zdroj po chvíli zhorí). Druhá vec je napätie na ktoré je stavaný, bežne sa nevidí zdroj k notebooku s 14,4voltami...
A s 12V stabilizovaným zdrojom nabiješ baterku len velmi málo.
mp3turbo
expert: TDI
Príspevky: 24434
Dátum registrácie: 09.04.2006 10:26
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mp3turbo »

hej hej, ved hlavne tie novsie notebooky teda zhruba 2001+ ;) su uz na 16V az 19V, takze tie zdroje su nepouzitelne aj z tohoto dovodu.

12V stabilizovany pripadne laboratorny zdroj je jasnacka malo - nabita bateria ma 12.6V naprazdno a vsetci vieme ze elektrony musia tiect. Preto musi byt napatie tlacene zo zdroja vyssie ako napatie nabijanej veci. Preto aj pisem ze strazit napatie.

Start : ja mam vyskusane a matematicky to sedi, ze auto ktore nevie nastartovat jednoducho natoci ked pripojis 4A nabijacku na 5 az 10 minut (matematicky to tiez sedi, 4A x 10 min x 60 sekund x 12 voltov aj drobne = okolo 28.800 Watt/sekundy energie, viem ze takato jednotka je cudna a neexistuje, na start potrebujes : radovo dve az tri sekundy, mas 2000W starter, tie mensie prditka 1200W takze zozeries 3x 2000 = 6000 Watt/sekundy). Na rychle rozpohybovanie auta je to dostatocne, v najhorsom pripade treba 20 minut nabijat ; samozrejme otazny je nasledny start pri odchode poobede z roboty a podobne ale to mozes riesit "az potom".


S tym adapterom si to kludne dakedy skus, sikovny si viac ako ja co sa elekriky tyka. Zdroje co maju napisane 12V idu veselo cez 13 voltov, zlahka aj cez 14.

viem ze je to kravina, ale ked sa niekomu stane taketo nestastie a nema peniaze na nabijacku pripadne sa to stane v nedelu vecer o siestej a nebyvas v meste kde je obchodny retazec otvoreny aspon do desiatej vecera, tak to rozhodne stoji za skusku. Ked si niekde na chate na dovolenke a startujes po tyzdni a podobne...

Odfiknutie drotikov, prilozenie na bateriu a upevnenie lepiacou paskou zase nie je az taka atomova veda a trva jednu minutu aj s hladanim nozika a okusanim dratov zubami.
Petr1991
Príspevky: 325
Dátum registrácie: 23.10.2011 17:40
Bydlisko: Enem na Záhorí
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Petr1991 »

Už to mám odskúšané nejaký ten rok :d :D tiež fičím na starých adaptéroch :d :D
s tymi 4mi Ah na štart - je to možné, asi máš pravdu, rozmýšlal som nad tým tak že baterku potrebujeme dobiť úplne - teda tých 10 hodín...
mp3turbo
expert: TDI
Príspevky: 24434
Dátum registrácie: 09.04.2006 10:26
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mp3turbo »

ja to tiez tak uz nejaky rok robim a napadlo ma to az teraz napisat. No som blby, no...

ano, plne nabitie je samozrejme ina vec. Ale na kondicionovanie a preventivnu udrzbu, hlavne v zime... parada.
bodie
Príspevky: 31
Dátum registrácie: 09.01.2008 16:13
Bydlisko: PO
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa bodie »

Stare dobre casy-kamos co ma vedla mna kancelariu pocitacivy grafik ma 11 rocnu octavku 1,9 tdi 110 000 km, jazdi rano do roboty max 6 km a vecer naspat.Baterka este povodna , tusim Varta. O auto sa vobec nestara /blato ma na nom este z minuleho roku/ teda predpokladam ze o baterku tiez.Take baterie uz sa nerobia....
qwertzuiop
Príspevky: 311
Dátum registrácie: 02.06.2009 21:55
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa qwertzuiop »

mp3 s tou 1 desatinou prudu to je vsetko pravda co hovoris o nabijani

ale to ze auto okamzite po starte tlaci do baterky 30 amperov a viac to ta uz netrapi? je to len par sekund ano ale predsa to tam je. mam startovaci zdroj ktory zaroven ma funkciu nabijacky a pri pouziti BOOST zacina na jeho nabijacom maxime 30 amperov a tam to je krasne videt ten priebeh na zabudovanom ampermetri. taky priebeh to ma vzdy ihned po nastartovani. neviem kolko krat by si zvladol natocit kebyze si v aute dobijas baterku 2 ampermi a nikdy viac.

este sa pozastavim nad spasonosnou vecou a to vybrat baterku na noc a v teple ju nabijat. neviem ako tvoje vojadzery ale ine auta bez tej baterky stratia vsetky nastavenia co hlavne pri tzv modernych autach moze byt problem. aj pri starom 1,9d by si pokazde mohol nastavovat radio. (nehovorim o autach so maju samostatnu baterku pre motor a samostatnu pre elektroniku)
mp3turbo
expert: TDI
Príspevky: 24434
Dátum registrácie: 09.04.2006 10:26
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mp3turbo »

Vojadzer ani Sharan nic nestrati, ani nepyta kody na radio ani nezabudne spustanie okien ako Mondeo podobne sprostosti co robia hypermoderne tragace (sharan strati akurat stopovaci tachometer, kilometriky, vojadzer ani to nie).

Nikde som nepovedal ze v aute sa baterka nabija dvomi ampermi, to je samozrejme blbost. Ako hovoris, cas pocas ktoreho toto trva je velmi dolezity. Ci tam tecie 30 amperov alebo nie nemam zmerane, takze nemozem komentovat. Ked sa bavime o nabijani AKEJKOLVEK baterie, rozhodne mensi prud a dlhsi cas nabijania prudko prospievaju zvyseniu zivotnosti. Z tohoto faktu nie je uniku. Ci je to modelarske letectvo/RC, alebo baterie do UPSky, olovene autobaterie pripadne s primesou Ca/Sg, NiCd/NiMH/LiPo baterie do notebookov alebo cohokolvek, najvacsi nepriatel je hlboke vybitie (az na specialne trakcne baterie na to urcene) a prudke nabijanie.

Nabijat teplu baterku je rozhodne najlepsi napad ktory mozes mat. Ked je bateria PREMRZNUTA, povedzme styri dni stoji na -20 stupnoch, dostanes z nej sotva polovicnu kapacitu ked je uplne nova. Nabijanie za takychto podmienok principalne neexistuje a mozes si to lahko vyskusat : takto bateria sa ti totiz v extremne kratkom case bude spravat ako plne nabita. Hustota elektrolytu merana navrchu, prechod prudu, vnutorny odpor, napatie. Vsetko sedi.

Az na to ze to klame telom. Keby si meral elektrolyt naspodu, zistis ze skutocne parametre su absolutne ine.

Ja sa neponahlam. Necham bateriu cez noc zohriat, potom den nabijam. Skor teda dobijam.
kokso170
Príspevky: 167
Dátum registrácie: 18.11.2008 21:09
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa kokso170 »

Dakujem za odpovede chlapci. Pekny den prajem.
m4rian
Príspevky: 9
Dátum registrácie: 18.07.2010 13:18
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa m4rian »

mp3turbo C10 a C20 nieje vyjadrenie desatinovej, alebo dvatsatinovej kapacity. Je to hodnota nominálnej kapacity pri 20, alebo 10 hodinovom vybijacom cyklde, pri trakcnych akumulatoroch sa este pouziva C5 a C100 (priklad bateria ktora ma v C20 80Ah ma pri C5 len 60Ah. cim vacsiu odber budem s baterie that, tym mensia kapacita bude. ). To co ty spomina maximalny prud pri nabijani a oznacuje sa 0,1C(C je kapacita) co je 10% kapacity. Na rychle nabijanie, musi byt bateria prisposobena na rychle nabijanie su napr. baterie optima a maxxima kde sa tato hodnota uvadza 0,3C ale nemalo by sa pri nabijani prekrocit 1h nabijania, sluzi to len na nudzove nabijanie.

To co spominas s starymi adaptermi je to lepsie ako neurobit nic. Ale vybitu bateriu to nenabije ani za 1mesiac.

Nabijacka CTEK MXS 5.0 patri medzi lepsie nabijacky. je uz klasifikovana ako PROFI dokaze nabit 60Ah na 80% za cca 12h. Rezim na obnovenie hlbokovytich akumulatorov, je vlastne to cos spominal prevarenie zvysi napatie, pri nabijani

Recond (Program regenerácie)
15,8V/1,5A
Používa sa na prinavrátenie energie MOKRÝM a Ca/Ca akumulátorom. Akumulátor zregenerujte raz do roka a po hlbokom vybití, aby ste maximalizovali jeho životnosť a kapacitu. Program Recond pridá KROK 6 k programu pre normálne akumulátory. Časté používanie programu Recond môže spôsobiť stratu vody v akumulátoroch a znížiť životnosť elektroniky.

celkovo ju mozem doporucit.
mp3turbo
expert: TDI
Príspevky: 24434
Dátum registrácie: 09.04.2006 10:26
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mp3turbo »

15.8V je vela, pri takomto napati bude bateria vyrazne plynovat = bezudrzbovym baterka odparis nejaku vodu ktoru nevies doplnit.

Nejakeho CTEKa ale neviem ktory typ ma kolega. Mal som to pozicane doma, zapojis, nestaras sa. Je tam tusim sedem programov. Cez 15V nedava nikdy.


edit : teraz mam vo Vojageri bateriu z vyroby. Red Optima, stitok 2004. Vyrobena v Michigane.
Zaruka od vyrobcu ? SEDEM rokov a bez otazok vymena. Bez srandy. To je kvalitka, co ? Ale pozrite si cenovku :)
m4rian
Príspevky: 9
Dátum registrácie: 18.07.2010 13:18
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa m4rian »

Voda sa odparuje aj pri jazde v aute, pokial je autobateria bezudrzbova musi splnat urcitu EN kde je dany odpar. Preto sa neodporuca pouzivat recondicne nabijanie stale, len pokial sa bateria hlboko vybije napr. zabudnute svetla, radio a pod. alebo raz 2x do roka tak sa z baterie neodpari tolko vody, aby to ohrrozilo zivostnost autobaterie. Bateria Funguje na chemickej reakcii PB(olova) a H2SO4(kyselina syrova v bateriach 32-36%) preto sa pouzivali a dodnes pouzivaju kde je to mozne hustomery, ktory meria hustotu elektrolytu. Pokial bateria nieje nabita na 100% tak tam je sulfatacia, co je nedobry chemicky jav. Da sa popisat, nasledobne, klesa hustota elektrolytu teda koncentracia H2SO4 (ostava viac H2O)a siran SO4 sa lepi na olovene dosky a vytvara tam sulfat, ktory sa tazko odstranuje. Da sa ciastocne eliminovat "prevarenim" autobaterie nabijackou. Lepsie nabijacky maju aj desulfatacnu fazu kde napatie IMPULZAMI vystupuje az na 22V aby zobudilo uplne nulovu bateriu.

100% 1,28 - 1,26g/cm3 viac ako 12,60V
75% 1,25 - 1,24g/cm3 12,40 - 12,54V
50% 1,24 - 1,21g/cm3 12,24 - 12,40V
25% 1,18 - 1,13g/cm3 11,88 - 12,18V
0% menej ako 11,12g/cm3 menej ako 1,12V

CTEK robi viac druhov nabijaciek a nie vsetky maju rekondicny rezim cenovo najdostupnejsia s tymto rezimom je CTEK MXS 5.0 to co ty spominas CTEK bez ovladania je MXS 0,8 alebo po starom modely MULTI XS 800 12V 0,8A nema ziadne ovladacie prvy prilozis nabija... Je odporucany na nabijanie do 32Ah pouziva sa hlavne na motobaterie. Pre udrziavanie sa da pouzit do cca 100Ah baterie.
mp3turbo
expert: TDI
Príspevky: 24434
Dátum registrácie: 09.04.2006 10:26
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mp3turbo »

> Voda sa odparuje aj pri jazde v aute

no hej, ale daleko predaleko menej ako ked bateriu pripojis na nabijacku so 16timi voltami.

A prave pri premrznutej / studenej baterii ktora sa zacne nabijat v pohode po par minutach nameras 1.28g/cm3 takze clovek bude spokojny - a ked ju necha odstat jednu noc, preteplit a meranie zopakuje rano, tak sa strasne zlakne.

Zamrznuta / velmi studena bateria nielen nie je schopna vydavat svoju energiu a ma mensiu kapacitu, ale sa nevie ani rovnako nabijat ako pri 20 stupnoch v teple. Toto je znamy fakt a prave napriklad z tohoto prameni horsie nabijanie baterii v autach v zime a vyssi pocet problemov prave v zime. Horsie nabijanie, daleko vyssie poziadavky na bateriu, daleko horsie prevadzkove podmienky, daleko viac spotrebicov (vyhrievanie sedaciek okolo 250W len tak zahuci, vyhrievanie okien skoro 200W kus (mas vyhrievane predne aj zadne, rataj v pohode 300 a 400W), ventilator kurenia - napriklad na jar a na jesen ho ja osobne sotva zapnem, to je dalsich 150W a uz svihne skoro kilowatt este som ani nezacal).
gsxxplus
Príspevky: 1
Dátum registrácie: 26.07.2008 17:17
Zdieľať na Facebook

čo je VARTA

Príspevok od používateľa gsxxplus »

Varta v dnešnej dobe je, len veľká značka a tam to končí. Ten kto píše, že mu drží Varta už niekoľko rokov, je to v poriadku, lebo varty staršie ako cca 2,5 roka boli ešte v poriadku, čo sa týka kvality. Dnes vyrábané Varty sú robené re biznis výrobcu. Keď za preváži Varta a adekvátna hocijaká iná značka, tak je Varta vždy ľahšia(to je ako vyrábať 200 koňové 1,2 MPI). A na nejaké sriebro v baterke môžete zabudnúť, to tam bolo, keď sa písalo k Varte "the battery expert"! Dnes je to "the baterry biznis". Baterka s kladnou doskou tenkou ako výkres nemôže vydrzať viac ako 3 roky, aj to musí byť ideálna prevádzka, inak vám doslúži po dva aj čosi roku.
krawa
Príspevky: 1086
Dátum registrácie: 13.10.2009 10:41
Bydlisko: LM
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa krawa »

OBERON
dali sme ich do LKT tak ked bolo -26 tie stroje nemaju ziadne zhavenie ani nic,natocila ako nic,nikdy sa nestalo ze by nechytil,a to bolo treba rano tocit aj 30-40 sekund,po 4 mesiacoch takehoto tyrania tych bateriek mi z jednej odstrelil kontakt,po oprave frcali dalej.
do tatry sme dali tie iste,ta aj mala zhavenie ale chytat to dako slavne nechcelo,tak najpr zhoreli kable,potom to vzdal starter,ked sa vymenil tak ho po tyzdni urvalo z motora.ale tie baterky to nevzdali,taketo trapenie kazdu zimu vydrzali 4 roky
A4 3.0Tdi 2013 180kw

Návrat na "AUTOMOBILY - Všeobecná diskusia"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Bing [Bot], milok, uwa0915126962 a 96 neregistrovaných