životnosť pružín a strata tuhosti

Diskusia ohľadne vozidiel značky Škoda

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

arnold424
Príspevky: 13
Dátum registrácie: 12.03.2018 23:16
Zdieľať na Facebook

životnosť pružín a strata tuhosti

Príspevok od používateľa arnold424 »

ahojte

je to skutočne tak, že pružiny v autách nepodliehajú opotrebeniu (únave spôsobenej prácou pružiny) a buď prasknú alebo sa zlomia alebo sa zdeformujú pri dlhodobej veľkej záťaži?

fakt by ma toto zaujímalo, pretože toto počúvam v servisoch keď sa ich pýtam či mäkké pružiny nemôžu byť príčinou že prečo mi nové tlmiče vydržia priemerne 12000 km, prečo je horné uloženie tlmičov behom 2000 km na blato a pružina sa prestane otáčať na ložisku, spodné čapy umierajú s uložením tlmičov a čapy riadenia krátko po tom

už po polroku od výmeny tlmičov sa ide auto vykotiť v zákrute a pri zvlnenej ceste sa húpe zo strany na stranu. ja viem, že tlmiče sú v háji, ale prečo vydržia rok?

skúšal som Kayaba, Bilstein a Sachs, uloženia Lemforder, Sachs, Swag, čapy Lemforder, Swag a TRW, všetko umrelo.

furt len v servose povedia že to sú naše cesty to je slovenská realita

nejako sa mi to nezdá, takéto trable si roky dozadu nepamätám, bojujem s tým posledné 2-3 roky

ešte fyzikár na strednej škole nám pri práci pruženia hovoril, že pružiny strácajú časom (činnosťou) tuhosť. potom mi dáva zmysel, že tlmiče preberajú na seba časť práce pruženia a leďže pre tento účel nie sú navrhnuté, tak sa rýchlo zničia. pretože už som to párkrát meral pravítkom: nové tlmiče a medzi blatníkom a predným kolesom je 9 cm medzera, keď sú tlmiče fuč tak medzera je 4 cm. nech mi nikto nehovorí, že tlmič ktorý nový stlačím o zem svojou 74kg váhou unesie váhu predku Octavie a toho ťažkého 200kg motora. potom auto stojí na tlmičoch alebo trepem?

prosím poraďte som už bezradný strašne to žerie peniaze
laco1871
Príspevky: 4554
Dátum registrácie: 22.03.2012 19:01
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa laco1871 »

Zistiš to len tak, že okrem tlmičov a uloženia vymeníš AJ PRUŽINY , všetko naraz..

Osobne si myslím, že také niečo ako "únava pružiny" jednoducho neexistuje...

Pružina bude stale vykazovať tu istú charakteristiku tuhosti
či ma za sebou 1 týždeň, alebo 10 rokov používania.

Ak preťažíš pružinu, jednoducho praskne, ale z fyzikalnych vlastnosti tohto materialu, jednoducho vyplyva, že proces pretvarnenia a zušĺachtenia tohto materialu ak bol raz UKONČENÝ z hĺadiska technologického spracovania, tak zostane už naveky.
Zmena vlastnosti pružiny by mohla nastať len vystavením väčšej ako určitej kritickej teplote.
laco1871
Príspevky: 4554
Dátum registrácie: 22.03.2012 19:01
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa laco1871 »

A ešte je taká zaležitosť, že pružiny na Tvoje auto sa vyrábajú v 4-och stupňoch tuhosti, označene su farebnou bodkou

Teda dopasuj si pružiny aké potrebuješ , vymeň ich a potom uvidíš,
osobne si myslím, že tie slávné tlmiče su shit...

Daj tam nejaké plynové napr. MONROE či SACHS ...
seven549
Príspevky: 7876
Dátum registrácie: 03.02.2010 22:37
Kontakt:
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa seven549 »

vsetky tie znacky tlmicov som preskakal aj ja naj vydrzali kayaby 80000km v top kondicii.zvysok je smetie.monroe vydrzia slapat na 100 percent presne tak ako pisu na krabici uz nepamatam 20 alebo 40000km a idu do kosa.podlasie tlmice je rozdiel ake kupis.naj su olejove dvojcinne ta piestnica musi ist tazko aj stlacat aj vytlacat a v tedy je fuk kto to vyraba.mam na jednom aute starline na druhom alko.kupil som to ako experiment no zatial to vsetko funguje.az to umrie tlmice pojdu originaly.horne ulozenia s loziskom som daval od SKF.

pruziny menis podla km ale aj veku.ak ma auto uz tak 200 000km a nebolo nakladane ako u kombikov byva {kombiky su najviac vytahane} tak je cas ich menit.ja davam lesjofors pruziny.no tlmice sa mi osvedcili naj len originaly tie daju 150 000km v pohode a cena mozno o 40 euro viac za kus + naj je menit vsetko co je zle napr ulozenie pruziny tlmice naraz.v tedy to bude drzat tych 150 000km v pohode a auto bude napr na taku jazdu ako slalom aktivne rychlo bude reagovat a preklanat sa podla toho ako treba.ze su to nase cesty never cela europa ma po zime rozbite cesty.vsetko to zavisi od sofera.na mondeu mam cez 328000km napravy vsetko z vyroby len tie tlmice a pruziny boli menene pri 250 000km kolesa su 225 r18.s tymi lesjofors pruzinami to trocha nadskakuje no je to az pri 130kma viac na rozbitej zvlnenej okreske ale na dialnicu su dobre.neriesim zakruty na dialnici ani tie dlhe tahave v okoli ...... v noci za sucha tacho na 200km/h a drzi ako pribite.na zimu 205 r16 plechy.a jazdim cesty necesty.auto do 150 000km jazdilo denno denne RK-BB-RK cez donovaly.

capy ramien silenty a pod veci zase naj su originaly.loziska tie kupujem len SKF.su drahe no drzia tiez velke km.no vzdy experimentujem s dielmi od kelly aj loziska dali 65000km a za tu cenu som nelutoval.no potom stale zainvestujem do SKF.tlmice starline len koli tomu dvojitemu tlmeniu som ich vzal cena bola 30 euro kus original 100 euro kus.a teraz si vezmi das za nejaky cinsky sachs 50 euro a do roka sa zosype.original podrzi 4x tolko.zle tlmice napr poznat aj na dezene na barumkach som naslahal 100 000km no za ten cas som menit 3x tie smejdy tlmice.
easyridersvk
Príspevky: 710
Dátum registrácie: 15.07.2011 15:52
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa easyridersvk »

pruziny na 99% zrusi hrdza. vytvoria sa na povrchu jamky a mech-chemicke procesy okolo toho urychlia unavovy lom.
cervinka
Príspevky: 97
Dátum registrácie: 17.01.2009 21:00
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa cervinka »

Podľa toho čo píšeš mám podozrenie, či už niekto v minulosti pred tebou nemenil pružiny a náhodou tam nedal slabšie a lacnejšie pružiny. Tiež som mal problém s pružinou na O2 - zlomila sa a dal som tam jedine originál Škoda, aby som sa vyvaroval podobných problémov. Myslím si, že pružiny sa nedajú nejako zvlášť diagnostikovať, jediné čo viem, tak to je test tlmičov na stolici, čo však v tomto prípade asi nepomôže. Veľmi sa čudujem tvojim problémom. Mám na O2 1,9 TDI 290tkm a zatiaľ pôvodné tlmiče a bez problémov. Vzhľadom na to, čo si už investoval do auta, tak by som navrhoval nové struny originál Škoda objednané podľa VIN čísla a odporúčam aj originál tlmiče. Viem, že to nie je málo peňazí, no budeš radšej dokola skúšať a postupne tam vraziš aj tak viacej peňazí.
bajo777
Príspevky: 13554
Dátum registrácie: 03.08.2010 10:08
Bydlisko: BH - bratislavske humno
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa bajo777 »

normalna vec, pruzina neni nekonecna, v strojnych katalogoch mas pruzina charakteristika a k tomu zivotnost v pocte cyklov podla rozsahu zatazenia, mensi rozsah vyssie cykly a naopak :41c2: tam mas garantovane parametre, teda pokial jej napriklad neberes prierez koroziou, alebo inym poskodenim logicky tuhost dratu stratou prierezu klesa...

v realite na aute to aj vidis, vymlatene pruziny a auto sedi inde jak ma, treba merat medzi blatnikom kolesom fugu nove vs stare a budes vidiet, sofer ked aj nahrka na tom aute kilometre si to najskor ani neuvedomi, pokial mu neprdne v zavite razom, tak je strata vlastnosti pozvolna :4012:

a este uplne nazaver, u teba netreba radit co menit a preco to auto sa sype dokola, zacni vymenou dielne, lebo k tomu co pises sa skoda viac vyjadrovat...
FIAT Bravo 2010 / 1.4 90PS / LPG(BRC)

Obrázok
Obrázok
miroslav114
Príspevky: 638
Dátum registrácie: 17.03.2015 21:44
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa miroslav114 »

Seven , mám tiež mondeo. Mk4 aktuálny nájazd 380 tis km, tlmiče povodne , pružiny povodne , ložiska povodne nič nebúcha , netrieska ,brzdy prvýkrát robené pri 300 tisíc a to len kvôli odlepenemu ferodolu
K téme , či auto nebolo búrane
arnold424
Príspevky: 13
Dátum registrácie: 12.03.2018 23:16
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa arnold424 »

úplne som zabudol spomenúť môjho tátošíka: octavia 1.9 tdi ALH (66kw) 2004, kilometre 487500+
som 2. majiteľ, auto som kupoval keď malo 163k na palubovke aj to som počítal s odchýlkou +100k

skúšal som tlmiče:
Sachs Super Advantage
Kayaba Excel-G
Bilstein B4 (vydržali najviac)

prvé som kupoval v auto kelly, druhé som si vypýtal v autoservise aby mi ich tam dali, lebo nechcel som tie čo predtým odišli a na kayabu som čítal dobré recenzie. tretie obdobne zase iné na skúšku, zakaždým iný servis. originál tlmiče Škoda som nikdy nekupoval, lebo stoja 88€ kus a sú kvapalinové a kvapalina v tlmičoch pri veľkej námahe sa spení a tlmič stráca účinnosť - aspoň toto všade tvrdia. preto som vždy volil plyno kvapalinové tlmiče

auto bude mať pol mega km. pružiny chytá miestami hrdza, no prasknuté nie sú. farebné prúžky sú 2x ružová (alebo biela) + 2x purpurová. sú toto vhodné pružiny? vie mi to niekto prosím overiť?

originál pružiny pre 1.9 tdi 66/81 kw a 1.9 sdi stojí okolo 80€, bilstein na internete za 34€, sachs za 38€, lesjofors 29€ a csgermany 26€

mňa osobne utvrdzuje v tvrdení teórie o únave pružín aj to, že vzadu som tlmiče ani neviem či niekedy menil, ale zadok na tomto aute je ľahučký a jednoduchý tam sa veľmi preto nemá čo pokaziť. zato predok je ťažký ako prasa. a keď pružiny nepružia, tak potom odchádza na náprave kadečo iné

toľko môj pohľad ako som už spomínal v prvom poste

laco, prikláňam sa k tvojmu názoru, najlepšie to bude asi vymeniť všetko naraz, čiže pružiny + tlmiče + uloženia + čapy. aké pružiny a tlmiče kúpiť? niečo cenovo dostupnejšie ako originál by sa nedalo? čo vydrží pri tomto ťažkom motore najviac - tá najtuhšia zo 4 verzií?

vzadu v batožinovom priestore mám na výbavovom štítku ohľadom pruženia (podľa dekodéru výbavy igorweb):
L09 = Okruh pérování 09
G33 = Tlumení přední

vrelá vďaka!
arnold424
Príspevky: 13
Dátum registrácie: 12.03.2018 23:16
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa arnold424 »

trochu som si na to sadol lebo mi to nedalo pokoja a pri tej príležitosti som nahodil softvér ETKA

pre moje parametre G32/L09 sa v programe spomínajú 4 verzie pružín (ako spomínal laco). o stupňoch tuhosti som sa nič nedočítal ale pružiny majú rôzne veľké priemery (tam kde dosadajú o tanier na tlmiči) a rôznu dĺžku

tu je zoznam čo som našiel, "H" = hrúbka, "L" = dĺžka, "D" = priemer posledného vinutia (všetko uvádané v milimetroch). POZOR: zoznam je platný len pre octaviu 1 combi nie sedan!

1) 1J0 411 105 AD (1x fialová + 1x biela)
PR-G32/L25 a PR-G33/L25
H 12 ... L 350 ... D 140
(TRW JCS160, SACHS 997614)

2) 1J0 411 105 AE (1x fialová + 2x biela)
PR-G32/L29 a PR-G33/L29
H 12 ... L 356 ... D 140
(TRW JCS117, SACHS 997615)

3) 1J0 411 105 C (2x zelená + 2x modrá)
PR-G32/L09 a PR-G33/L09
H 12 ... L 364 ... D 137
(TRW JCS200, SACHS 997813)

4) 1J0 411 105 BK (2x fialová + 2x ružová)
PR-G32/L10 a PR-G33/L10
H 12 ... L 374 ... D 132
(TRW JCS774, SACHS 997820)

podľa farebných prúžkov sú pružiny na mojej octávii vo verzii 4 (najdlhšie a najmenší priemer) :-(
kúpiť prvú verziu? sú to najkratšie pružiny auto by sa malo znížiť a preto asi aj lepšie sedieť na ceste plus priemer posledného vinutia je o 8mm väčší. stane sa niečo zlé keď na auto nahodím iné pružiny ako tam pôvodne mali byť? lebo nechcem z blata do kaluže

https://www.comco.sk/pruzina-podvozku-t ... 60-p453576
https://www.comco.sk/pruzina-podvozku-s ... 14-p316764
https://www.autokelly.sk/Product/TR-JCS160/12167049
https://www.autokelly.sk/Product/SA-997614/12409189

v comco je cena pružiny 1/4 v porovnaní s cenou na autokelly, je comco dôveryhodný eshop?
Hondar
Príspevky: 504
Dátum registrácie: 24.02.2015 18:27
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Hondar »

Ja som z Comco nakupoval a ziaden problem. Dodanie tovaru na 2. den. Takze mozem potvrdit ich dvôveryhodnost.
...apropó vôbec Ti nezavidim spominane trampoty :-(
arnold424
Príspevky: 13
Dátum registrácie: 12.03.2018 23:16
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa arnold424 »

ďakujem ti za feedback

nenašiel by sa tu niekto kto by vniesol trochu svetla do problematiky týchto pružín, nejaký človek od fachu? prosím vás
fecis
Príspevky: 45
Dátum registrácie: 14.12.2008 20:18
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa fecis »

Autokelly má také ceny, že rovnaká súčiastka rovnakej značky a označenia sa dá inde kúpiť za polovicu, ani netreba dlho hľadať..
arnold424
Príspevky: 13
Dátum registrácie: 12.03.2018 23:16
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa arnold424 »

v autokelly by som to aj tak nekupoval

zistil som nové informácie podľa viacerých on-line katalógov

z vyššie uvedených 4 variánt pružín:
1. varianta (1J0 411 105 AD) je určená pre Audi A3 1.9 TDi, Octaviu 1.9 TDi
2. varianta (1J0 411 105 AE) je určená pre Audi A3 1.9 TDi, Octaviu 1.9 TDi, Golf IV 1.9 TDi
3. varianta (1J0 411 105 C) je určená pre Octaviu 1.9 TDi a Boru 1.9 TDi
4. varianta (1J0 411 105 BK) je určená pre Golf IV 1.9 TDi

je ešte nejaký iný softvér podobný ako ETKA?
pretože v etke sa neuvádzajú motorizácie iba verzie podvozku G-xx/Lxx

alebo ... naseriem sa a obehnem škoda servisy a popýtam sa
bajo777
Príspevky: 13554
Dátum registrácie: 03.08.2010 10:08
Bydlisko: BH - bratislavske humno
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa bajo777 »

vlastne ta to bavi :-), iny by nasiel schopny servis, dal co tam patri fabricky a vozil sa spokojne, takto je aspon stale o com ;-)
FIAT Bravo 2010 / 1.4 90PS / LPG(BRC)

Obrázok
Obrázok

Návrat na "Škoda fórum"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 40 neregistrovaných