Zapojenie ISO konektorov autorádia

diskusia a pomoc spojená s autorádiami, navigáciami, odblokovaním, DVD , hifi sústavami, alarmami ...

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

peterhe
Forenzný námorník
Príspevky: 1413
Dátum registrácie: 22.01.2010 17:44
Bydlisko: TN
Zdieľať na Facebook

Zapojenie ISO konektorov autorádia

Príspevok od používateľa peterhe »

Toto vlákno je tu za účelom vyhnúť sa mesačne cca dvom zbytočným témam s problematikou "vymenil som rádio - nepamätá si stanice", a dúfam, že aspoň polovici, ktorý si prečítajú do konca nasledujúce riadky pomôže.

Zhrnutie (po lopate - s popisom):
bavíme sa o bežných iso konektoroch obdĺžnikového tvaru 8-pin (2x4 pin pre napájanie, a 2x4 pin pre repro) foto aby to niekto nepoplietol.
Poistný kolík na repro konektore je v strede a na napájacom konektore je posunutý mimo stred.
[img]http://s30.postimg.org/66nd33e0d/ISO_konektor_popis.jpg[/img]

Čo sa týka farieb vodičov bola medzinárodne dohodnutá norma a seriózny výrobcovia ju dodržujú:
[img]http://s14.postimg.org/js50d0kwt/ISO_konektor_farby.jpg[/img]

- repro konektor

+šedý, - šedo-čierny = pravý predný reproduktor
+biely, - bielo-čierny = ľavý predný reproduktor
+fialový, - fialovo-čierny = pravý zadný reproduktor
+zelený, - zeleno-čierny = ľavý zadný reproduktor
Pokiaľ si poznačíte farby priradené jednotlivým reproduktorom nemusíte potom dávať z nich dolu krytky a hľadať ktorý kábel kde končí (pri ktorom reproduktore)
Niektorý experti identifikujú reproduktorové káble pomocou baterky (najčastejšie 9V) - reproduktor po pripojení krásne a hlasno pukne, ale "neprospieva to jeho zdraviu". Väčšina reproduktorov je voči takémuto zaobchádzaniu "krátkodobo!!!" odolná, ale je to zdroj budúcich "chrčiacich" problémov. Reproduktory sa neidentifikujú pomocou baterky!!!
Poznámky:
1. často pri základných modeloch, či už automobilov alebo rádií typu 2 x xxW, bývajú osadené iba dva reproduktory, v tomto prípade sú vždy použité piny v strede konektoru - biely a šedý, bez ohľadu na to či sa reproduktory fyzicky v aute nachádzajú vpredu alebo vzadu.
2. pre domácich tunerov - tieto výstupy sú výkonové a v žiadnom prípade sa nesmú zapojiť na vstup externého zosilňovača !!! (výnimočne = mizivé percento!!! niektoré zosilňovače majú zvláštny výkonový vstup),a ak rádio nemá originál zabudovaný nízkoúrovňový výstup zvyčajne v podobe RCA (cinch) konektoru pre zosilňovač jediná možnosť je použiť prevodník repro-RCA, - nedoporučujem doma zapájať bez znalostí elektroniky!!!

napájací konektor - (môže sa líšiť na strane automobilu)

1. - konektor autorádia - teraz sa bavíme o tom ktorý je priamo zabudovaný alebo vyvedený z rádia pomocou káblovej redukcie - kuká na Vás z krabice čerstvo zakúpeného rádia, v 99,9% zodpovedá norme ISO standard vrátane farieb a je protikusom ku konektoru na hore linkovanom obrázku

- žltý = +12V permanentných - stálych musí byť na danom vodiči +12V aj pri vypnutom kľúči - zabezpečuje zálohovanie staníc a uživateľských nastavení (výšky basy, pomer predné/zadné repro ...) Zapája sa na poistku na ktorej je napätie aj pri vypnutom kľúči zapaľovania.

- červený = 12V spínaných kľúčom, (pri vypnutom kľúči má úroveň 0V, a pri zapnutom +12V) V tomto režime ak bude rádio zapnuté sa automaticky vypne s kľúčom. Na spodnom bielom obrázku "Precautions" (ľavá strana zodpovedá autu, pravá autorádiu) stojí za povšimnutie dvojitý konektor na kábli RED/ACC (väčšina autorádií túto prepojku má), do ktorého sa môže zapojiť žltý (Yellow/battery) kábel pre prevádzku rádia aj pri vypnutom kľúči - (pozor - možná príčina vybitia baterky pre tých čo zabudnú vypnúť rádio).
Štandardne sa zapája na poistku na ktorej sa napätie objaví až po zapnutí kľúča, alebo v prípade ak chcete aby rádio hralo aj pri vypnutom tak na poistku na ktorej je napätie aj pri vypnutom kľúči zapaľovania.

- modrý = napájanie aktívnej antény (nestrihať ako bolo vyššie spomínané, v dnešnej dobe drvivá väčšina antén montovaných z výroby má zabudovaný zosilňovač - takže bez "štavy nieje muzika!" resp. je ale iba z CD, aux alebo USB a taktiež sa používa pre ovládanie - konkrétne zapnutie ext. zosilňovača. Po zapnutí rádia sa na tomto pine objaví +12V. Výstupný prúd je max. 300mA = 0,3A. Nezapájať priamo na napájanie zosilňovača - nie je prúdovo dimenzovaný na veľké zaťaženie!!! Zosilňovač sa pripája priamo na baterku cez zvláštnu poistku umiestnenú čo najbližšie k baterke rádovo v desiatkach ampérov (30A a viac v závislosti od výkonu zosilňovača) a pomocou kábla hrubého 6mm2 a viac. Tento tenký drôt z rádia ovláda v zosilňovači zabudované relátko ktoré pre zosilňovač cez spomínanú poistku a hrubý vodič privádza napätie.

- čierny = kostra

- oranžový = illumination - podsvietenie displeja a gombíkov - konkrétne jeho intenzita v závislosti na nastavení intenzity podsvietenia budíkov, ovládačov... - pre funkčnosť, pokiaľ nieje súčasťou kabeláže auta je potrebné na tento pin priviesť + napätie z takto regulovanej žiarovky. Vstupná úroveň napätia by mala byť 9 - 12V (čím väčšie napätie, tým väčšia intenzita podsvietenia). Pre funkčnosť rádia nieje nutné ho zapojiť. Pri nezapojenom pine bude podsvietenie mať z pravidla maximálnu hodnotu. Tento pin ma v dnešnej dobe odhadom 50% výrobkov na trhu. Na silu ho nehľadajte a neskúšajte pokusne prikladať +12V na ďalšie piny za účelom jeho identifikácie!!!

- Phone mute pin - A2 z prvého obrázku - je ovládaný výstupom zo zabudovanej hands free sady - vypína reproduktory počas prichádzajúceho hovoru a telefonovania, je spínaný do zeme čo znamená že skrat na kostru nemá fatálne následky, ale iba odpojenie reproduktorov a v prípade ak ho nezaizolujete pri "brnkaní" voľne sa pohybujúceho káblika o kostru niekde za rádiom bude vypadávať zvuk. Tak isto ako pin pre ovládanie podsvietenia nemusí byť na každom rádii - takže neskratovať ostatné piny na kostru za účelom identifikácie mute pinu.

Ostatné piny pri neznalosti problematiky nedoporučujem kdekoľvek pripájať. Tie ktoré som tu rozpísal pre viac ako bežné pripojenie rádia plne dostačujú a ostatné pokiaľ chcete viac je potrebne zveriť tým ktorý sa s tým zaoberajú.

[img]http://s10.postimg.org/706e28bj9/ISO_konektor_standard_type_A_type_B.jpg[/img]

2. - konektor napájania na strane automobilu (ten ktorý na Vás kuká z diery kde bolo pôvodné rádio)
môže byť zapojený podľa normy ISO standard alebo Car type A viď. ľavá strana obrázku "Precautions", a preto tu vzniká každý mesiac 2x téma "po výmene rádia sa po vypnutí kľúča vymažú stanice" (Car type B sa dnes už nepoužíva)
Na druhej časti obrázku je konkrétny príklad zapojenia a vidno tu prekrížené vodiče - zamenené žltý a červený (pravá strana obrázku)


Prvé čo treba urobiť, pokiaľ všetko ostatné funguje, okrem zálohovania staníc na rádii, je vyriešiť problém práve v zapojení červeného a žltého kábla a je potrebné ich medzi sebou zameniť. Do ostatného netreba rýpať.!

Ostatné piny sú identické pre obe normy - znamená nerobiť žiadne úpravy!


V prípade ak nemáte v aute štandardný "ISO" alebo "car type A" konektor, zverte montáž servisu resp. existujú redukcie pre konkrétny model auta na ISO viď http://www.avelmak.sk/index.php?lm=685 a neznalým je jednoduchšie a rýchlejšie ju zakúpiť, ako dva dni vypisovať a žiadať o pomoc na fóre.
aba997
Príspevky: 5
Dátum registrácie: 30.04.2020 01:55
Zdieľať na Facebook

Bmw e87 (2011)

Príspevok od používateľa aba997 »

Nazdar viete mi poradit ? V aute mam iba jeden staly prud +12v zlty kabel, cerveny je bez prudu aj ked pretocim kluc ,original radio funguje. Nove radio funguje iba tak ze spojim dohromady zlty a cerveny drot od radia a pripojim ho iba k tomu jednemu zltemu kde je staly prud a nedrzi pamät ,ale to nechcem ,chcem aby sa zap.vyp. na kluc . Kde v aute (bmw e87) najdem spinany +12V?vo zvesku kablov mam len jeden staly +12V ten zlty ,iny prud tam neni meral som vsetky kable ,original radio mi funguje normalne na kluc ,no nechapem vyskusal som vsetko aj prehodit kable aj poistky su v poriadku len neviem preco v tom cervenom kably neni prud a orig.radio sa zapne s klucom bez prudu? Fakt divne
Napísať odpoveď

Návrat na "Audio - Video, Hifi, Navigácie, Autoalarmy..."

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 8 neregistrovaných