Čo je historické vozidlo a koľko stoji?

Diskusia o tom najlepšom zo sveta automobilového priemyslu

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

Zdvihak
Príspevky: 437
Dátum registrácie: 19.11.2010 20:36
Zdieľať na Facebook

Čo je historické vozidlo a koľko stoji?

Príspevok od používateľa Zdvihak »

Historické vozidlo pre pridelenie ZEČ musí spĺňať doleuvedené podmienky :

Čo je historické vozidlo podľa FIVA ?

Definícia:
Historické vozidlo je mechanicky pohaňané vozidlo, ktorého vek je minimálne 30 rokov, je v historicky korektnom stave a je v ňom udržiavané, ktoré nie je používané k dennému transportu, a ktoré je vzhľadom k svojmu veku a historickému pôvodu hodné zachovania. Táto definícia znamená podvihnutie veku v kategórii G na vek 30 rokov (predtým platilo 25r). V platnosť vchádza táto definícia od roku 2010.

Zákon 405/2000 Z.z. Historickým vozidlom, je vozidlo vyrobené pred viac ako 30 rokmi, uchované a udržiavané v historicky správnom stave, je vo vlastníctve fyzickej alebo právnickej osoby, z dôvodov historických alebo technických, nie je určené na každodenné používanie a má vystavený preukaz historického vozidla vydaný príslušným národným orgánom Medzinárodnej organizácie historických vozidiel (FIVA).

Vozidlá sa majú v zásade zachovávať a udržovať v stave, v akom ich výrobca dodal pre verejnosť, vrátane príslušenstva alebo doplnkov ponúkaného výrobcom, alebo bežne predávaného počas normálnej životnosti vozidla.

Vozidlo sa používa v zmysle novely *405/2000 Z.z. Zák.315/1996 Z.z.§ 2.písm.ba) / bude používané len na akcie pre historické vozidlá, (súťaže, filmovanie, výstavy). Historické vozidlo nebude používané v každodennej prevádzke.

Žiadosť o historickú technickú kontrolu
Cenník poplatkov za HTK

Triedy podľa dátumu výroby
trieda A – (Ancestor) – vozidlá vyrobené do 31.12.1904
trieda B – (Veteran) – vozidlá vyrobené od 1.1.1905 do 31.12.1918
trieda C – (Vintage) – vozidlá vyrobené od 1.1.1919 do 31.12.1930
trieda D – (Post Vintage) – vozidlá vyrobené od 1.1.1931 do 31.12.1945
trieda E – (Post War) – vozidlá vyrobené od 1.1.1946 do 31.12.1960
trieda F – vozidlá vyrobené od 1.1.1961 do 31.12.1970
trieda G – vozidlá vyrobené medzi 1.1.1971 a vekovým limitom FIVA

Koho bližšie zaujíma čo všetko to obnáša, sa dočíta na stránkach, odkazy nájdete nižšie.
Nevidím zmysel prepisovať sem konkrétne predpisy a iné údaje všetko potrebné aj s tlačivami nájdete na týchto stránkach: Asociácia historických vozidiel.

Turínska Charta, ktorej cieľom je:
Cieľom charty je zachovať a uchrániť históriu vozidiel, vrátane ich technického prevedenia, podoby, funkcií, zdokumentované histórie a ich vzťahov k spoločnosti a sociálnemu prostrediu.
Aby sme dokázali problematike lepšie porozumieť, lepšie ju oceniť, zabezpečiť zachovanie vozidiel a umožniť ich prevádzkovanie na verejných komunikáciách, musíme využiť rôznych spôsobov bádania, dostupných vedeckých, technických a historických poznatkov, vrátane zapojenia najrôznejších inštitúcií, ktoré sa v tejto oblasti angažujú.


Koľko stojí historické vozidlo?

Cena historických vozidiel už dosiahla svoj vrchol a dá sa povedať, že v súčasnej dobe klesá, resp. je podstatne nižšia. Tieto autá sa stávajú všeobecne dostupnejšími. Možno to ešte niektorí majitelia nepostrehli a vnímajú to trochu inak a ceny držia vysoko... Čo môže byť spôsobené zlou ekonomickou situáciou, keďže si niektorí ľudia myslia, že zarobia majetok na niečom, čo je totálne hrdzavé a len vzdialene pripomína automobil. Pri vzácnejších modeloch ako napr. Jaguar E type 1961-62 tá cena za použiteľný vrak bude stále vysoká....
To je môj názor a aj názor niektorých ľudí, ktorí s takými autami obchodujú. Treba mať ale na pamäti, že starých áut bude už len menej a každým rokom ich ubúda čo z dlhodobého hľadiska môže spôsobiť nárast cien.

Pre predstavu napr. cena BMW 528 z roku 1982 môže byť 2tis eur a napr. Corvette Sting Ray (1964) už bez deleného zadného skla-čo je menej vzácna verzia 40tis Eur, alebo Citroen DS (1965)15tis eur, Mustang 1965 Cabrio 25-30tis Eur. Bavíme sa o profesionálne obnovených autách o ktorých viem že skutočne existujú.
Slovenský majiteľ takého auta sa vo výraznej miere podieľa na jeho "reparovaní" sám. V západných krajinách, ale už aj v niektorých východných, existujú špecializované a veľmi kvalitné firmy, ktoré odvádzajú pefektnú prácu. Niektoré minimálne na úrovni západoeurópskych, keď nie kvalitnejšie v prijateĺnejších cenách. Osobne som niekoľkokrát navštívil dve také firmy v Budapešti. Ceny sú ako tak definované a firmy dokážu zabezpečiť takmer všetko. Napadá ma v súvislosti s týmito firmami jeden pán, ktorý pred pár rokmi v nejakej, ak sa nemýlim rakúskej firme zaplatil za obnovu svojho R16 8tis Euro, láska nepozná hraníc....

Ak by ste kupovali také auto platí to isté ako pri kúpe bežného auta - chladná hlava. Treba sa snažiť nájsť čo najzaujímavejšie auto a čo najpôvodnejšie s dokumentáciou. Pre začiatok to ale nemusí byť Rolls-Royce Corniche, ale postačí aj Mercedes 123,124, prípadne BMW 3er,5er, alebo aj Žiguli, Fiat 124,128 a pod. Na autá z rokov 80-tych je dosptupnosť dielov relatívne dobrá. Na pamäti treba mať pôvodnosť, pôvodnosť je na nezaplatenie!
Vždy a napíšem to ešte raz, vždy musíte mať istou pôvodnosti vozidla! Pozor na rôzne kombinácie podvozkov, motorov, interiérov a karosérií, takéto autá nemajú veľkú cenu ak sa nejdná o nejakú exkluzivitu, alebo raritu, ktorá vie "lietať alebo plávať", spája sa s ním nejaký zaujímavý príbeh, alebo jej majiteľom bol mimoriadny človek....

Tiež platí, že najlepšie je kupovať od majiteľa. Ak ste si istí pôvodnosťou a "pravosťou" auta a ste rozhodnutí investovať svoje ťažko zarobené peniaze do kúska histórie, od tohto momentu je potrebné jednať pružnejšie. Pretože čoskoro sa na obzore objaví "odborník", ktorý majiteľovi určite poradí, že jeho "klenot" s ktorým vás ešte čaká mnoho práce a dobrodružstiev pri jeho rekonštrukcii, má nesmiernu hodnotu minimálne dvakrát takú za akú ho predáva práve vám....
Dôležité je aj uskladnenie veterána a ďaĺšie zváženie jeho prevádzkovania prihlásenia na EČ, alebo ZEČ. Pretože z toho vyplývajú polatky ako poistenie a pod.

Záľuba v klasických autách nepatrí práve medzi tie najlacnejšie, ale určite medzi tie hodnotnejšie. Čoraz viac sa objavujú ľudia so vzťahom k takýmto náročnejším automobilom. Mám mimoriadne rád tieto stroje, predstavujú kúsok histórie, majú charakter, mnohé svoj príbeh a navyše sú krásne.
Každý máme svoje možnosti a treba na to myslieť a nielen pri kúpe veterána, ale to platí aj všeobecene vo všetkých aspektoch života. Z toho automobilového pohľadu to pre niekoho môže byť Lada 1200 ako spomienka na detstvo a pre niekoho napr. Cadillac Eldorado, pričom radosť a dobrý pocit, môže byť v oboch prípadoch rovnaký ...

Takto vyzerá jedna veľmi kvalitná firma s mimoriadne ochotným prístupom k zákazníkovi, zaoberajúca sa reštaurovaním starých áut:
Pásztor Classic


Pásztor Classic
Naposledy upravil/-a Zdvihak v 17.10.2015 00:14, upravené celkom 2 krát.
oco13
Príspevky: 17840
Dátum registrácie: 14.12.2008 12:08
Bydlisko: okr.nové zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa oco13 »

Trocha mi tam nepasuje veta : nie je určené na každodennú prevádzku. Neviem prečo by sa nemohlo aj s veteranom bežne jazdiť. Poznám viacero takých n NR jazdia dva Wartburgy 900 ako reklama na kvetinárstvo Oleško, tiež tam vídavam chlapíka s Škodou Spartak. sú to vozy zo začiatku 60tych rokov a v pohode jazdia na bežných tabulkách. Tiež kúsok odo mňa v Podhájskej , má chlapík Tatru z medzivojnového obdobia a celé leto na nej vozí turistov.Myslím , že vozy ktoré sú denne v prevádzke si ich majitelia držia v lepšom stave ako nejaké uloženky.
som dezolát a komu sa to nepáči nech ma bozá v riť
sbf
Príspevky: 1356
Dátum registrácie: 06.02.2009 10:05
Bydlisko: TN
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa sbf »

ak ma clovek prachy na poistku, tech. kontroly lepsie je nechat auto na normalnych znackach. nikto sa do teba nestara co s autom robis, okrem policajtov. jedinecnost, povod stoja v tomto svete peniaze. preco sa tym obmedzovat pri vybere niecoho co sa mi paci, s cim chcem nieco robit celkom nerozumiem. nie vsetci na svete su investori. pri renovacii sa da ist aj inou cestou nez cez chrumkave specializovane dielne ... a samozrejme ze budu mili s dobrym PR ak chcu otahovat prachacov o peniaze.
pedro727
Príspevky: 1120
Dátum registrácie: 22.03.2009 13:23
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa pedro727 »

oco13 myslím že pokiaľ majú autá na normálnych EČV tak sa ich to čo je písané hore netýka
inak máš pravdu ,veď keď s tým môže ísť na akcie prečo nie aj inde
keko535
Príspevky: 423
Dátum registrácie: 16.07.2006 22:17
Bydlisko: Trebisov
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa keko535 »

Mat na aute historicke znacky znamena, ze treba poznat kopec ludi. Ze auto musi byt presne takem ako vyslo z linky plati asi len pre nas obycajnych. Isty pan z BA kt. vlastni Impalu Lowrider ma aj krasny Lincoln Zephyr...prerobil ho az tak ze asi tvar karoserie sa podoba na to auto, ale zaujimave je ze tie historicke znacky dostal...tu je to auto vmedzi obrazkami.. link: http://www.powermagazine.sk/clanky/powe ... el-64.html . Cize ked mas peniaze mozes vsetko!
drifting.sk
Príspevky: 30
Dátum registrácie: 19.10.2009 15:41
Zdieľať na Facebook

kazdodenna prevadzka veterana

Príspevok od používateľa drifting.sk »

Pani, vidno ze nie ste veteranisti. To sice ani ja, ficim na youngtimeroch a momentalne renovujem BMW 1502 z roku 1975. Uz teraz viem, ze auto uvidi svetlo sveta iba cez vikendy resp. iba v peknom pocasi, parkovanie cez noc pod holym nebom nehrozi. Skuste si predstavit ten pocit, ze mesiace (a casto aj roky) sa babrete s kazdym detailom, aby bolo auto dokonale, investujete don tisice eur a potom chytite suter do celneho skla, pripadne si najdete na dverach "zasek" od dveri vedla zaparkovaneho auta. Ja osobne to zazit nechcem, takze tomu prisposobim aj pouzivanie auta...
keko535
Príspevky: 423
Dátum registrácie: 16.07.2006 22:17
Bydlisko: Trebisov
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa keko535 »

Pisal som o tom ako sa da ziskat veteranske ECV.. ked nie si v ich bande mas problen. Ten Lincoln ma prachac a on asi moze vsetko. volantova tyc je tam akurat originalna nic viac. Rovnako aj impalu prerobenu na lowrider ma na veteranskych znackach....asi tolko k tene. Ja by som volil klasicke ECV a neriesil veteranske ECV. Ja by som bral VOLGU GAZ 24 , cierny lak, uplne pustiti k zemy a nejake 18-19 kolesa :)
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24976
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Som už iba bývalý majiteľ troch predvojnových aut a jednu dobu som sa aj "organizoval" v vo VC.Ešte čoto som absolvoval z mladšej generácie BMW 2000Tii,BMW E21,R16,Cortina I aj II gen. Peugeot 504 atd. Dnes neľutujem že nemám ani jedno.Je to pasca na čas a ešte väčšia na peňaženku.Obdivujem ak sa do podobnej aktivity nahrnie niekto dnes.Ceny sa úplne odtrhli od reality a skôr to vyzerá ako u bláznov na dvore.Ludia nemajú reálnu predstavu o cene "veteránu" a tak je 99,9% predajov špekulatívnych,pričom sa zväčša jedná o úplne bezcenné kusy železa.Celkom ma téma potešila,a budem ju so záujmom sledovať,dúfam že sa nezvrhne na krčmovú bitku.Téma je nekonečná,ale potrebuje stretnutie pozitívnych ľudí z reálnym pohladom na vec.Tak som zvedavý aký potenciál fórum má.
Napísať odpoveď

Návrat na "VETERÁNY a klasické autá"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 2 neregistrovaní