Ak máte 30-ročné auto, môže sa stať historickým
Napísané: 19.07.2013 12:15
Prezident Združenia zberateľov historických vozidiel Ľudovít Francl: "Podľa medzinárodných pravidiel sa historickým vozidlom môže stať také, ktoré má viac ako 30 rokov a je v stave zodpovedajúcom dobe".
[img]http://imageshack.us/a/img838/7450/floride03.jpg[/img]
[img]http://imageshack.us/a/img59/9277/59029 ... 1d9a42.jpg[/img]
Aj Škoda 120 či Lada.
Určite by nemalo ísť o skorodovaného Favorita, ale pekne udržiavaný Favorit určite áno. Takisto Golf, ktorý prešiel tunningovými úpravami asi nie, ale Golf I v dobovom stave áno. To isté platí pre Trabant, Ladu, Škodu 110R, Š120 a iné.
[img]http://imageshack.us/a/img542/3098/51250872.jpg[/img]
[img]http://imageshack.us/a/img600/6074/75228577.jpg[/img]
Podľa Francla je hisroricky zaujímavé vozidlo, ktoré je v pôvodnom stave, je z malej série, alebo u nás takmer sa nevyskytujúce (vtedy môže byť aj v rozloženom stave). Alebo je inak zaujímavé, napr. prvé, alebo posledné zo série, špeciálna dobová úprava, so zaujímavou históriou a podobne.
[img]http://imageshack.us/a/img692/5158/cvr8.jpg[/img]
Nejeden človek si kúpil auto a potom z rozličných príčin na ňom takmer nejazdil. Takéto auto je podľa Francla perfektný kandidát na budúce historické vozidlo.
[img]http://imageshack.us/a/img689/9894/5bdl.jpg[/img]
"Náš komisár, alebo ním poverený zástupca vozidlo, alebo jeho časti musí skontrolovať, nafotiť, zaprotokolovať, majiteľa poučiť o jeho skladovaní a vystaviť príslušné potvrdenia," uviedol Francl.
Termíny kontrol sú uvedené na stránke združenia.
[img]http://imageshack.us/a/img823/9562/52191311.jpg[/img]
Renovácia.
Renovácia vozidla je namáhavý a časovo a finančne náročný proces. Často prevyšuje reálnu hodnotu vozidla. Veď na renováciu Moskviča či Mercedesu potrebujete rovnaké množstvo hodín väčšinou nie pod 1000, ale hlavne, že majiteľ má z toho radosť a potešenie.
[img]http://imageshack.us/a/img854/3599/kaizen5.jpg[/img]
[img]http://imageshack.us/a/img24/5156/cimg4565k.jpg[/img]
Ak sa stane vozidlo historickým.
Jeho majiteľ už nemôže robiť s ním čokoľvek. Napr. vozidlo s hist. EČ nemôže pracovať na stavbe. Podľa Francla sa takýto príklad už stal nie u nás, ale stal.
Každý majiteľ, ktorý dostal historické EČ sa musí o auto starať, správne ho používať a uskladniť.
Vozidlo s historickými EČ sa nesmie používať pre komerčné účely a v bežnej dennej prevádzke.
[img]http://imageshack.us/a/img211/3901/56085350.jpg[/img]
V správnom dobovom stave.
Historické vozidlo musí byť v historicky správnom dobovom stave. Cenné sú vozidlá s dobovou patinou. Pod patinou sa nesmú skrývať skorodované miesta, alebo nadmerne tečúce náplne.
[img]http://imageshack.us/a/img14/741/19202390.jpg[/img]
Na vozidlá s historickými EČ sa vzťahujú všetky dopravné a technické pravidlá.
Vozidlá prechádzajúce historicko-technickou kontrolousú preto preverované a dokumentované nie len čo do historicky správneho stavu, ale aj technického stavu.
Tito vozidlá nemusia byť na technickej úrovni ako dnešné, ale takisto nesmú byť skorodované, musia správne brzdiť, svietiť, nesmie z nich tiesť olej a pod. "Všetko s prihliadnutím na vtedy daný stav techniky."
[img]http://imageshack.us/a/img802/9366/barn ... aztatr.jpg[/img]
Vykonávajú sa podľa Francla jazdy pravidelnosti, jazdy podľa mapy, alebo prehliadky krásy často doplnené dobovým oblečením posádok.
[img]http://imageshack.us/a/img856/7742/48836055.jpg[/img]
[img]http://imageshack.us/a/img838/7450/floride03.jpg[/img]
[img]http://imageshack.us/a/img59/9277/59029 ... 1d9a42.jpg[/img]
Aj Škoda 120 či Lada.
Určite by nemalo ísť o skorodovaného Favorita, ale pekne udržiavaný Favorit určite áno. Takisto Golf, ktorý prešiel tunningovými úpravami asi nie, ale Golf I v dobovom stave áno. To isté platí pre Trabant, Ladu, Škodu 110R, Š120 a iné.
[img]http://imageshack.us/a/img542/3098/51250872.jpg[/img]
[img]http://imageshack.us/a/img600/6074/75228577.jpg[/img]
Podľa Francla je hisroricky zaujímavé vozidlo, ktoré je v pôvodnom stave, je z malej série, alebo u nás takmer sa nevyskytujúce (vtedy môže byť aj v rozloženom stave). Alebo je inak zaujímavé, napr. prvé, alebo posledné zo série, špeciálna dobová úprava, so zaujímavou históriou a podobne.
[img]http://imageshack.us/a/img692/5158/cvr8.jpg[/img]
Nejeden človek si kúpil auto a potom z rozličných príčin na ňom takmer nejazdil. Takéto auto je podľa Francla perfektný kandidát na budúce historické vozidlo.
[img]http://imageshack.us/a/img689/9894/5bdl.jpg[/img]
"Náš komisár, alebo ním poverený zástupca vozidlo, alebo jeho časti musí skontrolovať, nafotiť, zaprotokolovať, majiteľa poučiť o jeho skladovaní a vystaviť príslušné potvrdenia," uviedol Francl.
Termíny kontrol sú uvedené na stránke združenia.
[img]http://imageshack.us/a/img823/9562/52191311.jpg[/img]
Renovácia.
Renovácia vozidla je namáhavý a časovo a finančne náročný proces. Často prevyšuje reálnu hodnotu vozidla. Veď na renováciu Moskviča či Mercedesu potrebujete rovnaké množstvo hodín väčšinou nie pod 1000, ale hlavne, že majiteľ má z toho radosť a potešenie.
[img]http://imageshack.us/a/img854/3599/kaizen5.jpg[/img]
[img]http://imageshack.us/a/img24/5156/cimg4565k.jpg[/img]
Ak sa stane vozidlo historickým.
Jeho majiteľ už nemôže robiť s ním čokoľvek. Napr. vozidlo s hist. EČ nemôže pracovať na stavbe. Podľa Francla sa takýto príklad už stal nie u nás, ale stal.
Každý majiteľ, ktorý dostal historické EČ sa musí o auto starať, správne ho používať a uskladniť.
Vozidlo s historickými EČ sa nesmie používať pre komerčné účely a v bežnej dennej prevádzke.
[img]http://imageshack.us/a/img211/3901/56085350.jpg[/img]
V správnom dobovom stave.
Historické vozidlo musí byť v historicky správnom dobovom stave. Cenné sú vozidlá s dobovou patinou. Pod patinou sa nesmú skrývať skorodované miesta, alebo nadmerne tečúce náplne.
[img]http://imageshack.us/a/img14/741/19202390.jpg[/img]
Na vozidlá s historickými EČ sa vzťahujú všetky dopravné a technické pravidlá.
Vozidlá prechádzajúce historicko-technickou kontrolousú preto preverované a dokumentované nie len čo do historicky správneho stavu, ale aj technického stavu.
Tito vozidlá nemusia byť na technickej úrovni ako dnešné, ale takisto nesmú byť skorodované, musia správne brzdiť, svietiť, nesmie z nich tiesť olej a pod. "Všetko s prihliadnutím na vtedy daný stav techniky."
[img]http://imageshack.us/a/img802/9366/barn ... aztatr.jpg[/img]
Vykonávajú sa podľa Francla jazdy pravidelnosti, jazdy podľa mapy, alebo prehliadky krásy často doplnené dobovým oblečením posádok.
[img]http://imageshack.us/a/img856/7742/48836055.jpg[/img]