Ak máte 30-ročné auto, môže sa stať historickým

Diskusia o tom najlepšom zo sveta automobilového priemyslu

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

Používateľov profilový obrázok
Cherro
Príspevky: 738
Dátum registrácie: 13.02.2010 19:29
Zdieľať na Facebook

Ak máte 30-ročné auto, môže sa stať historickým

Príspevok od používateľa Cherro »

Prezident Združenia zberateľov historických vozidiel Ľudovít Francl: "Podľa medzinárodných pravidiel sa historickým vozidlom môže stať také, ktoré má viac ako 30 rokov a je v stave zodpovedajúcom dobe".

[img]http://imageshack.us/a/img838/7450/floride03.jpg[/img]

[img]http://imageshack.us/a/img59/9277/59029 ... 1d9a42.jpg[/img]

Aj Škoda 120 či Lada.
Určite by nemalo ísť o skorodovaného Favorita, ale pekne udržiavaný Favorit určite áno. Takisto Golf, ktorý prešiel tunningovými úpravami asi nie, ale Golf I v dobovom stave áno. To isté platí pre Trabant, Ladu, Škodu 110R, Š120 a iné.

[img]http://imageshack.us/a/img542/3098/51250872.jpg[/img]

[img]http://imageshack.us/a/img600/6074/75228577.jpg[/img]

Podľa Francla je hisroricky zaujímavé vozidlo, ktoré je v pôvodnom stave, je z malej série, alebo u nás takmer sa nevyskytujúce (vtedy môže byť aj v rozloženom stave). Alebo je inak zaujímavé, napr. prvé, alebo posledné zo série, špeciálna dobová úprava, so zaujímavou históriou a podobne.

[img]http://imageshack.us/a/img692/5158/cvr8.jpg[/img]

Nejeden človek si kúpil auto a potom z rozličných príčin na ňom takmer nejazdil. Takéto auto je podľa Francla perfektný kandidát na budúce historické vozidlo.

[img]http://imageshack.us/a/img689/9894/5bdl.jpg[/img]

"Náš komisár, alebo ním poverený zástupca vozidlo, alebo jeho časti musí skontrolovať, nafotiť, zaprotokolovať, majiteľa poučiť o jeho skladovaní a vystaviť príslušné potvrdenia," uviedol Francl.
Termíny kontrol sú uvedené na stránke združenia.

[img]http://imageshack.us/a/img823/9562/52191311.jpg[/img]

Renovácia.
Renovácia vozidla je namáhavý a časovo a finančne náročný proces. Často prevyšuje reálnu hodnotu vozidla. Veď na renováciu Moskviča či Mercedesu potrebujete rovnaké množstvo hodín väčšinou nie pod 1000, ale hlavne, že majiteľ má z toho radosť a potešenie.

[img]http://imageshack.us/a/img854/3599/kaizen5.jpg[/img]

[img]http://imageshack.us/a/img24/5156/cimg4565k.jpg[/img]

Ak sa stane vozidlo historickým.
Jeho majiteľ už nemôže robiť s ním čokoľvek. Napr. vozidlo s hist. EČ nemôže pracovať na stavbe. Podľa Francla sa takýto príklad už stal nie u nás, ale stal.
Každý majiteľ, ktorý dostal historické EČ sa musí o auto starať, správne ho používať a uskladniť.
Vozidlo s historickými EČ sa nesmie používať pre komerčné účely a v bežnej dennej prevádzke.

[img]http://imageshack.us/a/img211/3901/56085350.jpg[/img]

V správnom dobovom stave.
Historické vozidlo musí byť v historicky správnom dobovom stave. Cenné sú vozidlá s dobovou patinou. Pod patinou sa nesmú skrývať skorodované miesta, alebo nadmerne tečúce náplne.

[img]http://imageshack.us/a/img14/741/19202390.jpg[/img]

Na vozidlá s historickými EČ sa vzťahujú všetky dopravné a technické pravidlá.
Vozidlá prechádzajúce historicko-technickou kontrolousú preto preverované a dokumentované nie len čo do historicky správneho stavu, ale aj technického stavu.
Tito vozidlá nemusia byť na technickej úrovni ako dnešné, ale takisto nesmú byť skorodované, musia správne brzdiť, svietiť, nesmie z nich tiesť olej a pod. "Všetko s prihliadnutím na vtedy daný stav techniky."

[img]http://imageshack.us/a/img802/9366/barn ... aztatr.jpg[/img]

Vykonávajú sa podľa Francla jazdy pravidelnosti, jazdy podľa mapy, alebo prehliadky krásy často doplnené dobovým oblečením posádok.

[img]http://imageshack.us/a/img856/7742/48836055.jpg[/img]
rudolfo63
Príspevky: 9941
Dátum registrácie: 23.08.2009 18:22
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa rudolfo63 »

http://www.autobazar.eu/sk/opel-gt-1900-id4170402.html

..ja si dovolim uviest priklad na tomto Opel GT..,na SK takmer rarita a kupec bude mat problem zohnat veskere diely aj motor.Na juhu Francie v poblizu Cannes je druhe auto.Na srotovisku,v szriebornej metalize,kasna nic moc,ale komplet interier a motor,ktory urcite bude potrebovat generalku,komplet okna...Cena bola 3.200 eur.Ak to poratam vsetko dohromady..,cesta,vydavky,novy lak,komplet generalka,tak my vychadza suma 10-15 tisic.V Nemecku ak ma tento Opel kategoriu 4,tak cena zacina od 32 tisic...Takze zarobok je vidocny,nehladiac na fakt,ci to bude tvoj konicek.Veterany sa rozdeluju do 4 kategorii...
TOP 1.....nalezny stav
TOP 2.....uspokojovy stav
TOP 3.....velmi dobry stav
TOP 4.....vynikajuci stav
Kazda tato kategoria ma este aj podkategorie,ktore urcuju aj detaily u danych znaciek..,itd.
Sledujem aj na tychto strankach rubriku veterany,niektore kusky su skvostmi,niektore si nezasluzia ani na nazov veteran,najme ked citam..predam MB s motorom ARO,itd.otazka skor by mala zniet.Kto je clenom veteran clubu?skor toto nalezi do uzkeho grona ludi,ktori nie velmi radi pustaju medzi seba cudzich,je to skor slachta,hobby pre asi tisicovku vyvolenych.Aj ked dostane niekto veteran znacky,este to neznamena,ze sa stane clenom VC.a tak sa niet comu divit,ze ludom sa oplati stare vozidlo zaregistrovat na normalne SPZ-tky,zaplatit si poistku a na zrazy jazdit ako fanusik...
vyr
Príspevky: 6
Dátum registrácie: 02.12.2014 10:52
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa vyr »

ten stary mercedes je pan :)
adrianx
Príspevky: 35
Dátum registrácie: 06.11.2014 11:35
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa adrianx »

tie stare auta maju svoje caro
Acon
Príspevky: 6995
Dátum registrácie: 07.05.2018 11:56
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Acon »

Hlavný aspekt témy je fakt, že ak má akékoľvek auto 30r može sa stať veteránom. Na to samozrejme musí splniť už spomínané podmienky = musí byť v stave originálu v danej době čo vrátane tolerovaných odchýliek posúdi TK veteránov. Toto mnohých zvádza a myslí si, že ak má 30r. Š105 tak prideleným statusu veterán nadobudne výnimočnú hodnotu. Tak ako bolo povedané, hodnota sa odvíja od individuálnej výnimočnosti či už závislá od počtu vyrobených kusov, zachovaných kusov prípadne dobových odchýliek. Často má vyššiu hodnotu nejaký joungtimer jako veterán.
V každom prípade som fanúšik čohokoľvek čo je staršie jako 15r ;-)
biker610i
maskot fóra
Príspevky: 3536
Dátum registrácie: 29.05.2009 18:50
Bydlisko: plechovy hotel
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa biker610i »

aj moje fiat uno je papierovo 30 rocne auto (r.v: 1986) ale je to logo a a tie sa zacali vyrabat az v 1989 zrejme to bude nejaky dovoz z talianska a papiere z ineho una bohvie odkial a takych un je viac . Ale ziadneho vetrana by som nedaval na historice ŠPZ aby ma niekto buzeroval ze co mozem a nemozem zo svojim autom robit tak to nie :3020:
mazda 323f 1.5
fiat uno logo 1.1
Scania R450
Napísať odpoveď

Návrat na "VETERÁNY a klasické autá"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 2 neregistrovaní