Výber správneho plechu na opravu hrdze

Všetko okolo údržby a starostlivosti o lak, lakovanie vozidiel, opravy laku, fólie na karosériu.

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

bilingo
Príspevky: 17
Dátum registrácie: 05.10.2019 17:59
Zdieľať na Facebook

Výber správneho plechu na opravu hrdze

Príspevok od používateľa bilingo »

Zdravím páni.

Kúpil som si na projekt za pár drobných starého Jaguara XJ a tak trochu sa na ňom učím nové veci.
Momentálne ma trápia hrdzavé prahy (už je tam diera) a trocha hrdze chytá kapotu a keďže zváračku doma mám tak to chcem skúsiť opraviť ale neviem sa nikde dočítať ohľadom výberu plechu.
Čo sa hrúbky týka tak na väčšine stránok som sa dočítal o hrúbke 0,8-1mm na karosériu.
No hlavne mám problém vybrať správny plech. Mám zvoliť klasický oceľový plech za studena valcovaný/za tepla valcovaný alebo pozinkovaný? U zinkovaného je mi jasné, že treba pri zváraní dávať pozor na výpary a používať respirátor.

Vopred ďakujem za rady! Snažím sa toho načítať čím viac ale odpoveď na túto otázku sa mi žiaľ nájsť nepodarilo
ivko1
Príspevky: 14966
Dátum registrácie: 02.08.2006 15:31
Zdieľať na Facebook

Re: Výber správneho plechu na opravu hrdze

Príspevok od používateľa ivko1 »

Akýkolvek okrem pozinkovaného, ten sa velmi biedne zvára, zinkový je určený na zváranie bodovačkou. Ak chceš pozinkovaný plech zvárať CO-čkom, tak to pôjde až vtedy až zhorí vrstva zinku. Všetko bude oprskané od roztaveného zinku a ty celý doprepalovaný od odprsknutých guličiek...
A šiel by som do 1mm, lebo 0,8mm sa bude viac vlniť a bez praxe to bude vyzerať katastrofálne.
Nepíšeš ani čo máš za zváračku, ale vedz že aj tam treba trošku serioznu mašinu a zvárací drôt by som použil 0,8mm, pretože 0,6mm drôt dosť uhýba a zle sa ním vyplna medzera.
Samozrejme treba aj nejaké klampiarske vybavenie a klampiarske skúsenosti

Bojím sa že Jaguár XJ nie je ideálny adept na učenie sa nových vecí...
vykopanafosilia
Príspevky: 372
Dátum registrácie: 15.09.2022 16:18
Zdieľať na Facebook

Re: Výber správneho plechu na opravu hrdze

Príspevok od používateľa vykopanafosilia »

Tá posledná veta to vystihuje dokonale.
Ku zvyšku sa vyjadriť neviem, ale ivko zjavne o tom niečo vie :300f:
lubos zimovcak
Príspevky: 3433
Dátum registrácie: 19.11.2008 18:12
Zdieľať na Facebook

Re: Výber správneho plechu na opravu hrdze

Príspevok od používateľa lubos zimovcak »

Nie je XJ z hliníku?
vykopanafosilia
Príspevky: 372
Dátum registrácie: 15.09.2022 16:18
Zdieľať na Facebook

Re: Výber správneho plechu na opravu hrdze

Príspevok od používateľa vykopanafosilia »

Nové áno, staré nie. Keď píše, že to zohnal lacno, tipol by som si, že je to ešte ten pekný z dávnych čias.
bilingo
Príspevky: 17
Dátum registrácie: 05.10.2019 17:59
Zdieľať na Facebook

Re: Výber správneho plechu na opravu hrdze

Príspevok od používateľa bilingo »

Ďakujem za odpovede len aby som doplnil pár info
Zváračku skutočne neviem presne akú mám keďže je v rodine už dlhšie a ako bude fungovať na plech to ešte len zistím, keďže som s tým zatiaľ zváral len hrubšie veci ako plech.

Za info ohľadom toho pozinkovaného plechu veľmi pekne ďakujem keďže som bol naklonený jemu a tak ste mi ušetrili nejaké € a nervy ktoré by som pri pozinkovanom zrejme mal.
Čo sa klampiarského vybavenia týka tak mám nejaké základné veci ako klampiarske kladivá, nákovy, zverák a vyrobenú jednoduchú ohýbačku z nejakých L profilov a pántov.

Samozrejme ten Jaguár by som nekupoval na učenie ale známemu to auto stálo už asi 5 rokov na záhrade (dočasne odhlásené) a chcel sa toho zbaviť tak to pustil za smiešny peniaz a keďže to nie je žiadna raritka alebo auto s nízkym nábehom tak som do toho šiel.

A áno XJ je z hliníku ale ročníky 2003 - 2009 (X350) to čo mám ja je XJ40 (moja chyba, že som nenapísal aký typ mám)
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24979
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Re: Výber správneho plechu na opravu hrdze

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Asi klúčová otázka je,aká kvalita opravy to má byť.Bežne sa vysprávky riešia tak,že sa proste pridá jedna cibulová záplata a dookola obvarí.Hnus. Ak má byť práca taká,že bez odstránenia laku bude oprava neodhaliteľná tak si treba uvedomiť to,čo ivko naznačoval.Výborná zváračka,ideálne Tig,príp Co2 ale zváračka výborná.Potom nie je problém meniť polku strechy.
Poznať správanie plechu pri zváraní,sťahovanie,zmenšovanie medzery,spôsob sfercovania aby sa predišlo deformácii. Výborná schopnosť natvarovať "náhradu" za vybratý kus,a vložiť ju a zvariť v jednej rovine s pôvodným plechom,tj nevzniká schod,pôvodný a vložený plech je v jednej rovine.
Preto by som radil,premýšlať viac o tom,čoho som schopný z mojimi schopnostami a výbavou než aký plech.Plech klasický,bežný valcovaný,určite nie zinkový,ten vyžaduje tri razy viac skúseností.Ja doporučujem zobrať čokolvek,starý blatník dvere čokoľvek a vyskúšať si čo viem. Krásna práca bez dobrej výbavy a znalosti o správaní pri zvarání je proste utópia.Dá sa naučiť,nie je to žiadny extra kumšt,vyžaduje iba trpezlivosť.
Veľa zdaru,človek sa naučí čokoľvek ak je vôla
Kto sa nenaučí excelentne zvárať,musí sa naučiť dobre tmeliť
easyridersvk
Príspevky: 710
Dátum registrácie: 15.07.2011 15:52
Zdieľať na Facebook

Re: Výber správneho plechu na opravu hrdze

Príspevok od používateľa easyridersvk »

niekedy sa to robilo acetylenom . ale to uz malokto vie. a flasu kysliku drzat doma je trochu no ....bombove lol lol
wilz
Príspevky: 3692
Dátum registrácie: 04.01.2008 18:44
Zdieľať na Facebook

Re: Výber správneho plechu na opravu hrdze

Príspevok od používateľa wilz »

Pán Hlavatý to presne zosumíroval, nie je veľmi čo dodávať.
Ale pre spestrenie popíšem moju skúsenosť so zváraním, čo sa mi vynorila z pamäti.
Pred mnohými rokmi som si kúpil prvé auto, polského fiata, mal hrdzavé prahy, aj iné trocha, tak som sa rozhodol ho z gruntu dať do poriadku. Mal som v práci na to priestor aj vybavenie, tak som sa do toho pustil, aj keď okrem technického vzdelania som s autami skúsenosť nemal.
Som ho odstrojil, dokonca som dvere demontoval a keď som menil prahy, zdalo sa mi že tie bodové zvary pod tesnením dverí sú dosť riedko. Tak som to riadne povaril (áno hlavne plameňom), aby bolo auto pevné. Ale keď som na konci nasadzoval dvere, nejako sa nechceli zmestiť do zmrštených dverných otvorov. Natrápil som sa potom s tým dosť, všelijako hydraulicky som to rozťahoval, nakoniec som to teda spravil, ale potvrduje sa tým pravidlo, že všetko treba s rozumom, žiaden hurá systém.
miroslav114
Príspevky: 638
Dátum registrácie: 17.03.2015 21:44
Zdieľať na Facebook

Re: Výber správneho plechu na opravu hrdze

Príspevok od používateľa miroslav114 »

TIG na autá je zbytočný , je to zbytočne drahé zváranie ,(zváračka ,plyn , treba mať s tichom skúsenosti) my varíme TIG om potrubia , teplárenské dialkovody , plynové potrubia a podobne . Na karosériu je ideál co 2 ,lacný plyn , stačí aj zváračka za 250 eur , co plyn ti vymenia za 8 eur za malú fľašu , ja menin v pyrokome.kn , vlastná fľaša .plech je ideál na karosériu na nenosne časti 0,8 MM samozrejme nie pozink , lepšie sa ohýba , lepšie sa falcuje , Prahy pokiaľ myslíš vonkajšie ,tak by som kúpil prah hotový z autodielov . Nafalcoval pri mieste zvárania a bodoval , najskôr asi body 5cm od seba a neskôr komplet dobodovať 0.8mm drôtom , a nie postupne ale cik-cak , plech sa nezvlni
cehotic
Príspevky: 29
Dátum registrácie: 05.03.2020 09:41
Zdieľať na Facebook

Re: Výber správneho plechu na opravu hrdze

Príspevok od používateľa cehotic »

Ja ešte dodám jeden spôsob , ale na to xječko sa nehodí.
Ale na starú dodávku napr áno.
Takto sa dajú opravovať len nenosné časti karoserie, napr. na dodávke hnije v okolí špz , alebo blatník a podobne.

Vyrezať zhrdzavenú časť, kraje prebrúsiť. Kúpiť 0.8-1mm nerezový plech. Vystrihnúť nožnicami na plech a vytvárovať ho - pozor pôjde to ťažšie ako obyčajná oceľ, elektrické nožnice na plech ale s 1mm nemajú problém...

Ďalej kúpiť panel bonder (dobrú cenu ma napr: Teroson ep 5055 ) a nity (tiež nerezové), poprípade pre väčších fajnšmekrov existujú aj karosarské nity (takto majú nové auta prichytené hlinikové plechy na nosné oceľové časti).
Ak je to možné nejako zakryť (napr prekryť značkou špz, osvetlením špz..) alebo dať na neviditelné miesto, tam použiť nity, inak budú musieť stačiť len svorky.

Ak budeme použivať nity , teraz predvŕtať diery na nity do karosérie a nového plechu. Okolie prevrtaných dier a diery potom ošetriť základnou farbou (najlepšie dvojzložkovým epoxdiom).

Naniesť panel bonder, tak aby sa pôvodná karoseria nikde nedotýkala plech na plech na nový nerezový kusok. (Ak sa bojíte, že to nebude možné zabezpečiť, stále sa dá nastriekať nerezový plech aj pôvodná karoséria dvojzložkovým epoxidom pred samotným lepením).

Následne prilepiť nový plech a zafixovať nitami alebo svorkami.

Nechať panel bonder vytuhnúť aspoň 24 hodín. Následne sa dajú prebrúsť hlavičky nitov a všetko zagitovať.

Takto opravená časť Vám už nikdy nezačne hniť... čo je zvyčajne problém ak sa niečo opravuje obyčajným plechom, ktorý sa ešte nahreje pri zváraní.. aj keď sa ošetrí expodiom a farbou. Stále je s tým problém a po pár rokoch sa väčšinou ukáže znova hrdza.

Keď som opravil týmto spôsobom, hrdza sa nikdy neukazala na opravených miestách...
Napísať odpoveď

Návrat na "Lak auta - údržba, kozmetika, lakovanie"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 63 neregistrovaných