Strana 1 z 3

Výmena vlisovaného ložiska bez použitia lisu - Ako na to

Napísané: 29.04.2021 22:38
od používateľa whiskeY11
Zdravím, rozhodol som sa, že spravím akýsi "návod" ako vymeniť vlisované ložisko v domácich podmienkach a hlavne bez použitia lisu prípadne iných špeciálnych nástrojov na sťahovanie ložísk. Žiadny podobný návod som tu nevidel a teda verím, že by sa mnohým mohol zísť.
Za výmenu takéhoto ložiska si niekedy poriadne zaplatíte, samozrejme záleží od servisu a kto vám to robí. Ak si to však chcete spraviť sami, nie je to hlavolam. Budete na to potrebovať toto náradie:

1. Segerové kliešte - na uvoľnenie poistnej segerky. Tu sa dá experimentovať napríklad aj so šrobovákmi, ale najľahšie to ide s týmito kliešťami.
2. Minimálne 2kg kladivo, čím dlhšie tým lepšie
3. Orech, ktorý dobre sadne na ložisko. V mojom prípade som použil orechy 32 a 36. Ideálne je použiť taký, ktorý už nebudete potrebovať :)
4. Trúbu na pečenie
5. Kompresor, alebo niečo, čo dokáže fúkať chladný vzduch (napríklad fén)

Zíde sa vám aj penetračný olej, prípadne aspoň WD-40. Taktiež, deň pred robotou dajte nové ložisko na 24 hodín do mrazničky.

Ako prvé potrebujete demontovať súčiastku s ložiskom z auta. V mojom prípade sa jednalo o brzdový bubon z Renault Thalia.
Po demontáži pomocou segeriek vyberte poistný krúžok z bubnu. Zapamätajte si kde poistný krúžok bol, ak bol z vonkajšej strany bubnu, ložisko musí ísť tým smerom von a naopak.

Následne umiestnite bubon na tvrdý povrch, ideálne na nejaké železo, alebo betón. Bubon treba položiť na povrch tou stranou, kde bol poistný krúžok.
Teraz nastane tá najťažšia časť, dostať ložisko von z bubnu. Stačí zobrať kladivo, orech a búchať až kým ložisko konečne nevypadne von. (foto)

[img]https://i.ibb.co/nc8cdtZ/161319263-1096699187517373-8611382749561766930-n.jpg[/img]

Na prvý pohľad to síce znie až primitívne jednoducho, ale budete potrebovať riadne veľa sily a času, kým sa vám to podarí. Mne sa to s 2kg kladivom podarilo po hodine búchania, s tým že sa mi ešte 2 dni trochu triasli ruky :)
Tu vám avšak môže pomôcť penetračný olej, ktorý nanesiete na obe strany ložiska. Taktiež, je dôležite nájsť správny orech, ktorý sadne skoro na vonkajší obal ložiska, vtedy vám to pôjde najlepšie. (foto)

[img]https://i.ibb.co/5jqkmT4/161514473-1418492731830826-7528076618156981758-n.jpg[/img]

Keď budete mať ložisko vonku, nastáva čas na jeho výmenu. Na spätnú montáž ložiska by ste obvykle museli použiť lis (alebo nejaký iný prípavok na montáž ložísk), ale dá sa to aj inak, napríklad pomocou fyziky :).
Vložte bubon do predhriatej trúby (200 stupňov celzia) na hodinu. Po hodine, vyberte bubon von a zmrazené nové ložisko vám s úplnou ľahkosťou do bubnu padne. Trik je v tom, že teplom sa železo roztiahne a mrazom zase stiahne.
(foto)

[img]https://i.ibb.co/NFSZrjF/161542063-135458241826956-4028462093137567067-n.jpg[/img]

Tu je veľmi dôležité aby ste hneď ako ložisko vložíte do bubnu začali s chladením. Ložisko síce dokáže krátkodobo zvládať teploty do 200 stupňov celzia, ale čím rýchlejšie bubon opäť schladne, tým lepšie.
Ideálny je na to kompresor, ale dá sa to aj s fénom, ktorý má po ruke asi každý.
Následne už len vložte do bubnu novú poistnú segerku, dajte bubon späť na auto a máte po výmene :) (foto)

[img]https://i.ibb.co/kHkcGBv/161557834-525153521848654-3840378621866853293-n.jpg[/img]

[img]https://i.ibb.co/DPX4WdG/163867055-130502928955646-209429478438497083-n.jpg[/img]

Keby chcel niekto namietať ohľadom teploty 200 stupňov, treba sa najprv zamyslieť nad tým, na akú teplotu sa dokážu zohriať brzdy. Tiež som s takto namontovaným ložiskom najazdil už 20000km bez najmenších problémov :)
Opäť hovorím, najdôležitejšie je čo najrýchlejšie bubon opäť schladiť.

Napísané: 29.04.2021 23:54
od používateľa zsvatos
...a ked sa zada takato vymena mechanikovi, ktory ma potrebne pripravky a ani nemusi disponovat lisom, trva cela praca bez pouzitia mraznicky a rury vyhriatej na 200 stupnov, a bez kladiva a fenu a nebezpecia ublizenia na zdraví, 20 minut aj s cigaretou.

Teda ak hovorime konkretne o Thalii

Napísané: 29.04.2021 23:58
od používateľa whiskeY11
Samozrejme, tento návod avšak neslúži pre mechanikov, ale pre obyčajných ľudí, ktorý doma majú len základné nástroje. Zabudol si dodať, že mechanik si za takúto robotu zhrabne minimálne 20€-50€ šmahom ruky :) (nebavíme sa o autorizákoch, tam je cena úplne inde) Ono DIY ľuďom je úplne zbytočné mať doma nejaký nástroj na sťahovanie ložísk za 80€, keď ho použijú raz za 2 roky. Nástroje ako kladivo a fén má ale doma každý a teda sa z tvojej strany jedná o úplne zbytočný komentár, keďže kto si chce auto opraviť sám si ho opraví a kto nie, ten si bude platiť u mechanika.

Napísané: 30.04.2021 01:46
od používateľa laco1871
Autor temy je nadšený,že "objavil Ameriku".. :28b7:

Kto ma strojarske vzdelanie,tak sa o strojarskych sučiastkach ako je čap,valivé lożisko,hriadeľový poistný krúžok a postupoch ich vymeny učil v škole,a rovnako aj mechanici.
To že dnes sa už remeslo veľmi nevyučuje,a mladí sa venuju radšej odborom,kde sa daju zarobiť peniaze ľahšie a rychlejšie,je trendom 4.priemyselnej revolucie. :zg282:

Napísané: 30.04.2021 07:56
od používateľa oco13
Wisky- predstavil som si ťa ako sedíš pred panelákom na obrubníku Pataliu máš na zdviháku a mlátiš do bubna kladivom. Potom hore žene špiníš trúbu na pečenie vazelinovým bubnom a na balkone to skladáš, pritom každých 10 sekund pozeráš dolu či ti niekto neodmonotoval aj druhé koleso.
Celkom som sa zasmial :40bd: Mám doma vybavenú dielňu a autá aj tak dávam mechanikovi - nuž lebo on má prax a vidí aj to čo laik nezbadá. :4012:

Napísané: 30.04.2021 08:48
od používateľa mhlavaty
Chlapi ste doslova hrozný.Sadnite si,urobte tému,ponahrávajte k nej fotodokumentáciu,serinkajte sa s tým celkom slušný čas.Ano je to určené tomu kto sa na podobnú prácu dá.Ale aby ste si teraz urobili terč z jeho dobrého úmyslu,to je hodne debilné.Na rovinu napíšem že..nasrať vám.Ak nie ste schopný na viac,zavrite krápu a ostante ticho.

Napísané: 30.04.2021 09:26
od používateľa pidizvi
ta instalacia super.
Neviem preco si si aj pri demontazi nepomohol nahrievanim, pripadne existuju uvolnovacie spreje s mrazovym efektom.

Napísané: 30.04.2021 10:50
od používateľa mhlavaty
Pri demontáži nepomôže,teplotu naberú obe veci.Rozoberanie ide - hrubá sila,slabé lisy okolo 5 t s tým nepohnú.Dnu už ten rozdiel teplôt pomôže veľmi.Sú spoje kde sa ložisko dáva dnu napr do slepej diery iba prstom ale v zamrazenom stave,to isté ventilové sedlá

Napísané: 30.04.2021 11:18
od používateľa whiskeY11
Ja osobne by som už na podobné somariny ani nereagoval, ale mhlavaty to ako vždy dokonale vystihol aj za mňa. Táto téma totiž nemá slúžiť k tomu, aby sme si tu ako na základnej škole porovnávali, kto ho má väčšieho. Naopak má pomôcť ľudom, ktorí sú ochotní si svoje auto opraviť sami a možno ani len netušili, že sa ložisko týmto spôsobom vymeniť dá aj doma.

Čo sa týka nahrievania, mhlavaty to tiež objasnil, pri demontáži nahrievanie nepomôže. Ten sprej s mrazivým efektom, to nie je zlý nápad, nabudúce keď to budem robiť to určite vyskúšam :)

Napísané: 30.04.2021 12:11
od používateľa oco13
Naopak má pomôcť ľudom, ktorí sú ochotní si svoje auto opraviť sami a možno ani len netušili, že sa ložisko týmto spôsobom vymeniť dá aj doma.
Toto je velmi dvojsečná zbraň - servisák by mal mať výučný list a oprávnenie robiť opravy, ktoré priamo ovplyvňujú bezpečnosť cestnej premávky. Ak ty z neznalosti tam niečo spravíš zle, alebo zle zatiahneš ložisko a koleso ti odletí niekde v premávke??
Do elektriky smú siahať ludia len s príslušnými oprávnením - lebo môže zabíjať, s autami je to velmi podobné.

Napísané: 30.04.2021 12:36
od používateľa mhlavaty
whiskeY11.... Ten sprej s mrazivým efektom, to nie je zlý nápad, nabudúce keď to budem robiť to určite vyskúšam :)

Škoda spreja,mám ho odskúšaný na kadečom,na schladenie objemnejšej veci k ničomu.Drobotiny áno to sa dá

oco...na cestách sa 99.99% všetkej lapáliny ktorá sa udeje produktom správania vodičov.A ešte mi z toho trčí aj istá schizofrénia.Nedbali by sme americké pomery,doma zbúcham káru a ak ju pri teste uznajú že brzdí svieti trúby,dostane papiere do premávky.Preto aj existuje tisícka drobných tvorcov a nik nekladie hranice tvorivosti.A USA tvorivé je,od týchto vecí po kozmický výskum alebo informatiku diktujú svetu.My jediné čo vieme sa starať do druhých a z každého urobiť blba

Napísané: 30.04.2021 14:05
od používateľa oco13
Nie nechcem z nikoho robiť blba - nič mu nebráni postaviť si motokáru, alebo driftovacieho bavoráka. Ale môj osobný názor je že autá už by amateri opravovať nemali, doba Shade 120 a 40kw aut je preč, iná je aj hustota premávky. Ja osobne som v tomto smere proti. Ani svojim deťom ani ja si nedovolím robiť autá na kolene.
Tam je dielňa, tam sú traktory, ale na auto ktoré jazdí 130tkou šahať nedovolím. Ešte aj po výmene kolies kontrolujem šrouby, a to aj po servise, pretože nerobí všetko majitel a zamestnancov poznám.

Napísané: 30.04.2021 14:29
od používateľa whiskeY11
Oco, chápem čo sa snažíš povedať, ale tvoje obavy sú v mojom prípade úplne zbytočné. Svoje auto si opravujem už 2 roky a za ten čas som tam menil už kadečo, aj to čo netrebalo :)
Nie som vyučený automechanik, študujem na VŠ úplne iný odbor, aj keď tiež technický. Môj názor ale je, že ani papier, ani výučný list ti nezaručí, ako dobre bude tvoje auto opravené.
Ja osobne si pred každou opravou robím niekoľko hodinový research, kde si zistím všetko čo treba spraviť a čomu sa treba vyvarovať.
Na každý šrób používam momenťák a uťahujem vždy predpísaným momentom, v tých ojedinelých prípadoch čo sa to nedá (napr. brzdové hadičky) uťahujem s citom.
Práve kvôli tomu, že presne viem čo som na ňom opravoval a ako som to robil, mám v ňom veľkú dôveru a ani raz ma zatiaľ nesklamalo.
Netvrdím, že vždy mi šla každá oprava hladko a bez problémov, ale chybami sa človek učí a vždy som sa dokázal vynájsť a spraviť poctivú robotu. Navyše ma práca s autami všeobecne baví a je to jedna z vecí kde sa môžem dokonale odreagovať a "vypnúť", tak nevidím dôvod prečo sa tomu vyhýbať. Každý má ale svoje preferencie.

Na záver už len dodám, že podľa mňa je samozrejmé, že keď sa niekto už odhodlá do takejto opravy, má aspoň aké také znalosti o aute a vie, že maticu na bubne treba utiahnuť na správny moment. Nikoho nenútim aby si svoje auto takto opravoval ako ja, ale kto chce, mal by mať tú možnosť.

Napísané: 30.04.2021 14:36
od používateľa oco13
mojom prípade
Nebolo to namierené voči konkretnej osobe- ale podla tohto návodu sa do toho kludne pustí ďalších 10 tisíc súdruhov občanov. A tam je riziko.

Napísané: 30.04.2021 15:07
od používateľa mhlavaty
Skúsme sa dohodnúť...nereagujte na dobre mienené rady.Robte to a reagujte na tie zle mienené,reagujte na hlúposť,aroganciu alebo zlomyselnosť.Tam je čo odsudzovať...to ovšem nerobíte,triafate sa do nesprávnych terčov a už by ste to mohli pochopiť