Výmena vlisovaného ložiska bez použitia lisu - Ako na to
Napísané: 29.04.2021 22:38
Zdravím, rozhodol som sa, že spravím akýsi "návod" ako vymeniť vlisované ložisko v domácich podmienkach a hlavne bez použitia lisu prípadne iných špeciálnych nástrojov na sťahovanie ložísk. Žiadny podobný návod som tu nevidel a teda verím, že by sa mnohým mohol zísť.
Za výmenu takéhoto ložiska si niekedy poriadne zaplatíte, samozrejme záleží od servisu a kto vám to robí. Ak si to však chcete spraviť sami, nie je to hlavolam. Budete na to potrebovať toto náradie:
1. Segerové kliešte - na uvoľnenie poistnej segerky. Tu sa dá experimentovať napríklad aj so šrobovákmi, ale najľahšie to ide s týmito kliešťami.
2. Minimálne 2kg kladivo, čím dlhšie tým lepšie
3. Orech, ktorý dobre sadne na ložisko. V mojom prípade som použil orechy 32 a 36. Ideálne je použiť taký, ktorý už nebudete potrebovať
4. Trúbu na pečenie
5. Kompresor, alebo niečo, čo dokáže fúkať chladný vzduch (napríklad fén)
Zíde sa vám aj penetračný olej, prípadne aspoň WD-40. Taktiež, deň pred robotou dajte nové ložisko na 24 hodín do mrazničky.
Ako prvé potrebujete demontovať súčiastku s ložiskom z auta. V mojom prípade sa jednalo o brzdový bubon z Renault Thalia.
Po demontáži pomocou segeriek vyberte poistný krúžok z bubnu. Zapamätajte si kde poistný krúžok bol, ak bol z vonkajšej strany bubnu, ložisko musí ísť tým smerom von a naopak.
Následne umiestnite bubon na tvrdý povrch, ideálne na nejaké železo, alebo betón. Bubon treba položiť na povrch tou stranou, kde bol poistný krúžok.
Teraz nastane tá najťažšia časť, dostať ložisko von z bubnu. Stačí zobrať kladivo, orech a búchať až kým ložisko konečne nevypadne von. (foto)
[img]https://i.ibb.co/nc8cdtZ/161319263-1096699187517373-8611382749561766930-n.jpg[/img]
Na prvý pohľad to síce znie až primitívne jednoducho, ale budete potrebovať riadne veľa sily a času, kým sa vám to podarí. Mne sa to s 2kg kladivom podarilo po hodine búchania, s tým že sa mi ešte 2 dni trochu triasli ruky
Tu vám avšak môže pomôcť penetračný olej, ktorý nanesiete na obe strany ložiska. Taktiež, je dôležite nájsť správny orech, ktorý sadne skoro na vonkajší obal ložiska, vtedy vám to pôjde najlepšie. (foto)
[img]https://i.ibb.co/5jqkmT4/161514473-1418492731830826-7528076618156981758-n.jpg[/img]
Keď budete mať ložisko vonku, nastáva čas na jeho výmenu. Na spätnú montáž ložiska by ste obvykle museli použiť lis (alebo nejaký iný prípavok na montáž ložísk), ale dá sa to aj inak, napríklad pomocou fyziky .
Vložte bubon do predhriatej trúby (200 stupňov celzia) na hodinu. Po hodine, vyberte bubon von a zmrazené nové ložisko vám s úplnou ľahkosťou do bubnu padne. Trik je v tom, že teplom sa železo roztiahne a mrazom zase stiahne.
(foto)
[img]https://i.ibb.co/NFSZrjF/161542063-135458241826956-4028462093137567067-n.jpg[/img]
Tu je veľmi dôležité aby ste hneď ako ložisko vložíte do bubnu začali s chladením. Ložisko síce dokáže krátkodobo zvládať teploty do 200 stupňov celzia, ale čím rýchlejšie bubon opäť schladne, tým lepšie.
Ideálny je na to kompresor, ale dá sa to aj s fénom, ktorý má po ruke asi každý.
Následne už len vložte do bubnu novú poistnú segerku, dajte bubon späť na auto a máte po výmene (foto)
[img]https://i.ibb.co/kHkcGBv/161557834-525153521848654-3840378621866853293-n.jpg[/img]
[img]https://i.ibb.co/DPX4WdG/163867055-130502928955646-209429478438497083-n.jpg[/img]
Keby chcel niekto namietať ohľadom teploty 200 stupňov, treba sa najprv zamyslieť nad tým, na akú teplotu sa dokážu zohriať brzdy. Tiež som s takto namontovaným ložiskom najazdil už 20000km bez najmenších problémov
Opäť hovorím, najdôležitejšie je čo najrýchlejšie bubon opäť schladiť.
Za výmenu takéhoto ložiska si niekedy poriadne zaplatíte, samozrejme záleží od servisu a kto vám to robí. Ak si to však chcete spraviť sami, nie je to hlavolam. Budete na to potrebovať toto náradie:
1. Segerové kliešte - na uvoľnenie poistnej segerky. Tu sa dá experimentovať napríklad aj so šrobovákmi, ale najľahšie to ide s týmito kliešťami.
2. Minimálne 2kg kladivo, čím dlhšie tým lepšie
3. Orech, ktorý dobre sadne na ložisko. V mojom prípade som použil orechy 32 a 36. Ideálne je použiť taký, ktorý už nebudete potrebovať
4. Trúbu na pečenie
5. Kompresor, alebo niečo, čo dokáže fúkať chladný vzduch (napríklad fén)
Zíde sa vám aj penetračný olej, prípadne aspoň WD-40. Taktiež, deň pred robotou dajte nové ložisko na 24 hodín do mrazničky.
Ako prvé potrebujete demontovať súčiastku s ložiskom z auta. V mojom prípade sa jednalo o brzdový bubon z Renault Thalia.
Po demontáži pomocou segeriek vyberte poistný krúžok z bubnu. Zapamätajte si kde poistný krúžok bol, ak bol z vonkajšej strany bubnu, ložisko musí ísť tým smerom von a naopak.
Následne umiestnite bubon na tvrdý povrch, ideálne na nejaké železo, alebo betón. Bubon treba položiť na povrch tou stranou, kde bol poistný krúžok.
Teraz nastane tá najťažšia časť, dostať ložisko von z bubnu. Stačí zobrať kladivo, orech a búchať až kým ložisko konečne nevypadne von. (foto)
[img]https://i.ibb.co/nc8cdtZ/161319263-1096699187517373-8611382749561766930-n.jpg[/img]
Na prvý pohľad to síce znie až primitívne jednoducho, ale budete potrebovať riadne veľa sily a času, kým sa vám to podarí. Mne sa to s 2kg kladivom podarilo po hodine búchania, s tým že sa mi ešte 2 dni trochu triasli ruky
Tu vám avšak môže pomôcť penetračný olej, ktorý nanesiete na obe strany ložiska. Taktiež, je dôležite nájsť správny orech, ktorý sadne skoro na vonkajší obal ložiska, vtedy vám to pôjde najlepšie. (foto)
[img]https://i.ibb.co/5jqkmT4/161514473-1418492731830826-7528076618156981758-n.jpg[/img]
Keď budete mať ložisko vonku, nastáva čas na jeho výmenu. Na spätnú montáž ložiska by ste obvykle museli použiť lis (alebo nejaký iný prípavok na montáž ložísk), ale dá sa to aj inak, napríklad pomocou fyziky .
Vložte bubon do predhriatej trúby (200 stupňov celzia) na hodinu. Po hodine, vyberte bubon von a zmrazené nové ložisko vám s úplnou ľahkosťou do bubnu padne. Trik je v tom, že teplom sa železo roztiahne a mrazom zase stiahne.
(foto)
[img]https://i.ibb.co/NFSZrjF/161542063-135458241826956-4028462093137567067-n.jpg[/img]
Tu je veľmi dôležité aby ste hneď ako ložisko vložíte do bubnu začali s chladením. Ložisko síce dokáže krátkodobo zvládať teploty do 200 stupňov celzia, ale čím rýchlejšie bubon opäť schladne, tým lepšie.
Ideálny je na to kompresor, ale dá sa to aj s fénom, ktorý má po ruke asi každý.
Následne už len vložte do bubnu novú poistnú segerku, dajte bubon späť na auto a máte po výmene (foto)
[img]https://i.ibb.co/kHkcGBv/161557834-525153521848654-3840378621866853293-n.jpg[/img]
[img]https://i.ibb.co/DPX4WdG/163867055-130502928955646-209429478438497083-n.jpg[/img]
Keby chcel niekto namietať ohľadom teploty 200 stupňov, treba sa najprv zamyslieť nad tým, na akú teplotu sa dokážu zohriať brzdy. Tiež som s takto namontovaným ložiskom najazdil už 20000km bez najmenších problémov
Opäť hovorím, najdôležitejšie je čo najrýchlejšie bubon opäť schladiť.