Ako sa počíta ET pri diskoch...
Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter
-
- Príspevky: 14966
- Dátum registrácie: 02.08.2006 15:31 Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 3692
- Dátum registrácie: 04.01.2008 18:44 Zdieľať na Facebook
Ja mám 205 pneu na 6" diskoch a pochvaľujem si, keď v meste parkujem pri vysokých obrubníkoch, tak sa chvalabohu nemusím stále báť o to, že poškriabem disk o obrubník.
Pneumatika to zachytí. Keď som mal 7,5" disky, každý kontakt kolesa s obrubníkom bol zároveň aj kontak s okrajom disku.
A technicky je to tiež nie je žiaden problém.
Pneumatika to zachytí. Keď som mal 7,5" disky, každý kontakt kolesa s obrubníkom bol zároveň aj kontak s okrajom disku.
A technicky je to tiež nie je žiaden problém.
-
- Príspevky: 3
- Dátum registrácie: 02.10.2010 01:58 Zdieľať na Facebook
ET v TP nie je ziadne
Ahojte.
V mojom TP od Suzuki Vitara (1993), nie je nic, okrem 7Jx15 a potom uz len "LZ"...nemam tam teda ziadny udaj ET, alebo len cislo...
Znamena to, ze mozem dat "ake ET chcem"? Teda tak, aby pneu neprecnievali cez blatnik?
Co znamena to LZ ?
Dik za info.
V mojom TP od Suzuki Vitara (1993), nie je nic, okrem 7Jx15 a potom uz len "LZ"...nemam tam teda ziadny udaj ET, alebo len cislo...
Znamena to, ze mozem dat "ake ET chcem"? Teda tak, aby pneu neprecnievali cez blatnik?
Co znamena to LZ ?
Dik za info.
-
- Príspevky: 3692
- Dátum registrácie: 04.01.2008 18:44 Zdieľať na Facebook
Kedysi sa do Technických preukazov žiadne ET nepísalo. To však neznamená, že pre každé auto nie je nejaká konkrétna hodnota ET optimálna.
Keď je ET nasadeného disku také, aké pre to-ktoré vozidlo jeho konštruktér navrhol, tak zvislá os otáčania kolesa by mala prechádzať stredom tej eliptickej plochy, ktorou sa pneumatika dotýka vozovky. Tak to je správne.
Nejde len o to, aby kolesá neprečnievali z blatníkov, ale ET disku je jeden z parametrov geometrie nápravy.
Pokiaľ sa ET od doporučenej hodnoty líši len o pár milimetrov, tak sa z technického hľadiska nič zásadné nedeje, ale veľký rozdiel v hodnote ET mení sily v riadení prednej nápravy, v pružení a v ložiskách kolies. No a ako vedľajší dôsledok môže byť, že pneumatika pri prepružení kolesa chytá o blatník.
Pre také Suzuki Vitara boli od výrobcu doporučené disky s ET 25 mm.
Ohľadne pojmu „LZ“ neviem poradiť.
Keď je ET nasadeného disku také, aké pre to-ktoré vozidlo jeho konštruktér navrhol, tak zvislá os otáčania kolesa by mala prechádzať stredom tej eliptickej plochy, ktorou sa pneumatika dotýka vozovky. Tak to je správne.
Nejde len o to, aby kolesá neprečnievali z blatníkov, ale ET disku je jeden z parametrov geometrie nápravy.
Pokiaľ sa ET od doporučenej hodnoty líši len o pár milimetrov, tak sa z technického hľadiska nič zásadné nedeje, ale veľký rozdiel v hodnote ET mení sily v riadení prednej nápravy, v pružení a v ložiskách kolies. No a ako vedľajší dôsledok môže byť, že pneumatika pri prepružení kolesa chytá o blatník.
Pre také Suzuki Vitara boli od výrobcu doporučené disky s ET 25 mm.
Ohľadne pojmu „LZ“ neviem poradiť.
-
- Príspevky: 3
- Dátum registrácie: 02.10.2010 01:58 Zdieľať na Facebook
Ďakujem za odpoved.
Zmena síl a rozloženia na nápravu su mi jasne.
Skor mi ide o legislatívu a moznosti policajtov robit problémy pri kontrole auta.
Ked v TP nic nemám, to znamena, ze čo nie je prikázane a zakázané, je povolené, čiže aj ked ma Vitara podla TUV ET 25, tak ak tam dám ET -25, policajti by mi nemali nic.
Zmena síl a rozloženia na nápravu su mi jasne.
Skor mi ide o legislatívu a moznosti policajtov robit problémy pri kontrole auta.
Ked v TP nic nemám, to znamena, ze čo nie je prikázane a zakázané, je povolené, čiže aj ked ma Vitara podla TUV ET 25, tak ak tam dám ET -25, policajti by mi nemali nic.
-
- Príspevky: 3692
- Dátum registrácie: 04.01.2008 18:44 Zdieľať na Facebook
No keď nie je v TP ten údaj zapísaný, tak policajt síce nebude vedieť že s čím má porovnať kolesá namontované na aute, ale pokiaľ budú kolesá evidentne trčať z blatníkov, nič mu nebráni aby nadobudol podozrenie že sa deje niečo nekalé a poslal teba aj s tvojinm autom na kontrolu STK, kde už si v týchto veciach skôr budú vedieť rady a už bude záležať na konkrétnych okolnostiach že ako to nakoniec dopadne.
Zase ale pokiaľ to s mínusovým ET moc nepreženieš a auto nebude vyzerať ako tie americké obludy s veškými kolesami, tak by si s tým nemal mať problémy.
Zase ale pokiaľ to s mínusovým ET moc nepreženieš a auto nebude vyzerať ako tie americké obludy s veškými kolesami, tak by si s tým nemal mať problémy.
-
- Príspevky: 11
- Dátum registrácie: 25.11.2007 19:39 Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 3692
- Dátum registrácie: 04.01.2008 18:44 Zdieľať na Facebook
Zmena ET je rozdielna len o 1 mm, t.j. stredová rovina disku bude posunutá nie von, ale o 1 mm smerom dovnútra.
Je to zanedbateľná hodnota, to znamená že kolesá zostanú prakticky na tom istom mieste ako boli pôvodne a technicky nie je geometria podvozku nijako ovplyvnená.
Keďže však chceš použiť disky 8,5“ široké namiesto pôvodných 7,5“, tak vnútorný aj vonkajší okraj ráfika disku bude voči pôvodnému stavu vysunutý o 12,7 mm na obe strany.
Rovnako u pneumatík, keďže chceš použiť širšie pneumatiky, 245 namiesto pôvodných 225 mm, tak okraj behúňa pneumatiky bude voči pôvodnému stavu vysunutý o 10 mm na obe strany.
Je to zanedbateľná hodnota, to znamená že kolesá zostanú prakticky na tom istom mieste ako boli pôvodne a technicky nie je geometria podvozku nijako ovplyvnená.
Keďže však chceš použiť disky 8,5“ široké namiesto pôvodných 7,5“, tak vnútorný aj vonkajší okraj ráfika disku bude voči pôvodnému stavu vysunutý o 12,7 mm na obe strany.
Rovnako u pneumatík, keďže chceš použiť širšie pneumatiky, 245 namiesto pôvodných 225 mm, tak okraj behúňa pneumatiky bude voči pôvodnému stavu vysunutý o 10 mm na obe strany.
-
- Príspevky: 11
- Dátum registrácie: 25.11.2007 19:39 Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 20
- Dátum registrácie: 09.06.2016 10:07
- Bydlisko: Pezinok Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 3692
- Dátum registrácie: 04.01.2008 18:44 Zdieľať na Facebook
Ono to vyplýva z definície ET, t.j. že je to vzdialenosť upevňovacej plochy disku na náboj od stredovej roviny disku, merané v mm.
Takže na disku sa to dá zmerať nasledovným spôsobom -
- zmeriaš obrysovú šírku disku (rozmer A).
Potom priložíš zo zadnej strany disku nejakú rovnú príložku (dlhé pravítko) a zneriaš hĺbku od hrany tej príložky po upevňovaciu plochu disku (rozmer B).
No a teda hodnota ET = (A/2) - B
Dá sa to tým istým spôsobom zmerať aj na obutom disku, teda za predpokladu že pneumatika prečnieva na obe strany disku o rovnakú hodnotu.
Hodnota A sa meria ako šírka cez boky pneumatiky a hodnota B zase od zadnej roviny boku pneumatiky. Horšie sa to meria a výsledok nemusí byť celkom presný.
Takže na disku sa to dá zmerať nasledovným spôsobom -
- zmeriaš obrysovú šírku disku (rozmer A).
Potom priložíš zo zadnej strany disku nejakú rovnú príložku (dlhé pravítko) a zneriaš hĺbku od hrany tej príložky po upevňovaciu plochu disku (rozmer B).
No a teda hodnota ET = (A/2) - B
Dá sa to tým istým spôsobom zmerať aj na obutom disku, teda za predpokladu že pneumatika prečnieva na obe strany disku o rovnakú hodnotu.
Hodnota A sa meria ako šírka cez boky pneumatiky a hodnota B zase od zadnej roviny boku pneumatiky. Horšie sa to meria a výsledok nemusí byť celkom presný.
-
- Príspevky: 24
- Dátum registrácie: 22.02.2017 13:08 Zdieľať na Facebook
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 40 neregistrovaných