prehľad hmotnostných a rýchlostných indexov
Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter
-
- Padrino
- Príspevky: 5326
- Dátum registrácie: 29.07.2011 11:34
- Bydlisko: Wild Wild West Zdieľať na Facebook
prehľad hmotnostných a rýchlostných indexov
Ahojte všetci,
vyskytli sa tu témy, v ktorých sa zadávatelia pýtali, či môžu namiesto pneu s jedným indexom použiť pneu s iným a podobne.
V tejto téme nájdete kompletný zoznam rýchlostných a hmotnostných indexov spolu s priradenými hmotnosťami, resp. rýchlosťami.
A. HMOTNOSTNÉ INDEXY
Index nosnosti pneumatiky ( hmotnostný index ) ( Li ) udáva maximálnu záťaž na jednu pneumatiku. U osobného automobilu ide cca o 20-30% váhy vozidla. U každého automobilu je hmotnostný index pneumatiky predpísaný v osvedčení o evidencii u konkrétneho rozmeru pneumatiky ( napr. 195/65 R15
91 H ). Nižší hmotnostný index pneumatiky ako je predpísaný nieje možné na vozidle použiť. Vyšší hmotnostný index je na vozidle prípustný.
[img]http://img560.imageshack.us/img560/3523/hmotnost.png[/img]
B. RÝCHLOSTNÉ INDEXY
Symbol rýchlosti pneumatík predstavuje súčasť indexu zaťaženia a je to písmeno, alebo udáva maximálnu rýchlosť, pri ktorej môže auto niesť záťaž zodpovedajúcu indexu zaťaženia. Na vozidle môžu byť použité iba pneumatiky tej minimálnej rýchlostnej kategórie, ktorá je vyznačená v dokladoch k vozidlu.
Pneumatiky M&S (zimné) s rýchlostnou kategóriou nižšou, než je pre dané vozidlo stanovené, je možné namontovať. V niektorých krajinách platí povinnosť nalepiť do výhľadu vodiča nálepku udávajúcu maximálnu rýchlosť pneumatiky. Pri používaní týchto pneumatík nesmie byť táto rýchlosť prekročená.
Naša legislatíva to vidí takto:
Vyhláška č. 464/2009 Z.z.,
§ 5, ods. 4:
Ak sa použijú zimné pneumatiky s označením „M+S“, „M.S.“ alebo „M & S“ s nižšou kategóriou rýchlosti, ako je najväčšia konštrukčná rýchlosť vozidla, je nutné na túto skutočnosť upozorniť dodatkovým označením formou nálepky. Kategóriu rýchlosti vozidla sa odporúča znížiť najviac o jednu rýchlostnú kategóriu nižšiu, ako je najväčšia konštrukčná rýchlosť vozidla. Údaj na nálepke musí obsahovať najväčšiu prípustnú rýchlosť zimných pneumatík namontovaných na vozidle, ktorá počas prevádzky vozidla v cestnej premávke nesmie byť prekročená. Nálepka musí byť umiestnená v zornom poli vodiča. Upozornenie formou nálepky môže byť nahradené zariadením trvale nainštalovaným vo vozidle napríklad palubným počítačom.
[img]http://img837.imageshack.us/img837/6905/rychlost.png[/img]
Dúfam, že táto téma bude užitočná a pomôže všetkým zorientovať sa.
Lukáš
vyskytli sa tu témy, v ktorých sa zadávatelia pýtali, či môžu namiesto pneu s jedným indexom použiť pneu s iným a podobne.
V tejto téme nájdete kompletný zoznam rýchlostných a hmotnostných indexov spolu s priradenými hmotnosťami, resp. rýchlosťami.
A. HMOTNOSTNÉ INDEXY
Index nosnosti pneumatiky ( hmotnostný index ) ( Li ) udáva maximálnu záťaž na jednu pneumatiku. U osobného automobilu ide cca o 20-30% váhy vozidla. U každého automobilu je hmotnostný index pneumatiky predpísaný v osvedčení o evidencii u konkrétneho rozmeru pneumatiky ( napr. 195/65 R15
91 H ). Nižší hmotnostný index pneumatiky ako je predpísaný nieje možné na vozidle použiť. Vyšší hmotnostný index je na vozidle prípustný.
[img]http://img560.imageshack.us/img560/3523/hmotnost.png[/img]
B. RÝCHLOSTNÉ INDEXY
Symbol rýchlosti pneumatík predstavuje súčasť indexu zaťaženia a je to písmeno, alebo udáva maximálnu rýchlosť, pri ktorej môže auto niesť záťaž zodpovedajúcu indexu zaťaženia. Na vozidle môžu byť použité iba pneumatiky tej minimálnej rýchlostnej kategórie, ktorá je vyznačená v dokladoch k vozidlu.
Pneumatiky M&S (zimné) s rýchlostnou kategóriou nižšou, než je pre dané vozidlo stanovené, je možné namontovať. V niektorých krajinách platí povinnosť nalepiť do výhľadu vodiča nálepku udávajúcu maximálnu rýchlosť pneumatiky. Pri používaní týchto pneumatík nesmie byť táto rýchlosť prekročená.
Naša legislatíva to vidí takto:
Vyhláška č. 464/2009 Z.z.,
§ 5, ods. 4:
Ak sa použijú zimné pneumatiky s označením „M+S“, „M.S.“ alebo „M & S“ s nižšou kategóriou rýchlosti, ako je najväčšia konštrukčná rýchlosť vozidla, je nutné na túto skutočnosť upozorniť dodatkovým označením formou nálepky. Kategóriu rýchlosti vozidla sa odporúča znížiť najviac o jednu rýchlostnú kategóriu nižšiu, ako je najväčšia konštrukčná rýchlosť vozidla. Údaj na nálepke musí obsahovať najväčšiu prípustnú rýchlosť zimných pneumatík namontovaných na vozidle, ktorá počas prevádzky vozidla v cestnej premávke nesmie byť prekročená. Nálepka musí byť umiestnená v zornom poli vodiča. Upozornenie formou nálepky môže byť nahradené zariadením trvale nainštalovaným vo vozidle napríklad palubným počítačom.
[img]http://img837.imageshack.us/img837/6905/rychlost.png[/img]
Dúfam, že táto téma bude užitočná a pomôže všetkým zorientovať sa.
Lukáš
-
- Padrino
- Príspevky: 5326
- Dátum registrácie: 29.07.2011 11:34
- Bydlisko: Wild Wild West Zdieľať na Facebook
dovolim si tuto temu ozivit dvomi obrazkami, ktore mi poslal kuras (vdaka )
predpokladam, ze niektori z Vas nemate predstavu, ako by mala vyzerat vyssie spominana nalepka, ktoru je potrebne mat nalepenu na viditelnom mieste v interieri auta v pripade, ze su na nom pouzite zimne pneumatiky s nizsim rychlostnym indexom, nez je najvacsia konstrukcna rychlost vozidla. Takto vyzeraju nalepky, ktore Opel umiestnil do interieru svojho noveho modelu Adam:
predpokladam, ze niektori z Vas nemate predstavu, ako by mala vyzerat vyssie spominana nalepka, ktoru je potrebne mat nalepenu na viditelnom mieste v interieri auta v pripade, ze su na nom pouzite zimne pneumatiky s nizsim rychlostnym indexom, nez je najvacsia konstrukcna rychlost vozidla. Takto vyzeraju nalepky, ktore Opel umiestnil do interieru svojho noveho modelu Adam:
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 11 neregistrovaných