Liečenie typických neduhov dízlov.
Napísané: 17.12.2016 21:40
Ja som už o tom písal v témach v ktorých sa živo diskutovalo, ale časom zapadli prachom. Nedávno som nazbieral ďalšiu významnú dávku poznatkov a pozorovaní, verím že tým pomôžem objasniť niektoré problémy aj iným, preto zakladám novú tému. Možno nie všetci to čítali, takže skúsim stručný sumár od začiatku:
Z piatich Common-railových dizlov, ktoré som všetky kupoval 3 - 6 rokov staré som štyri kúpil s čiastočne nefunkčným vstrekovačmi. Všetky teraz jazdia v perfektnej kondícii, s výnimkou Xantie, ktorá zhnila, preto skončila v šrote - ale skončila tam tiež s perfektnými tryskami bez servisného zásahu. Čo je hneď na úvod zaujímavé, u týchto štyroch áut sa znečistené vstrekovače prejavovali troma, dosť odlišnými spôsobmi. Opisujem stav po kúpe a potom priebeh "choroby" počas liečenia.
1. Xantia. Začala ísť na tri valce pár týždňov po kúpe, keď sa vonku ochladilo - iba za studena. Prejavovalo sa to na volnobeh takým tvrdým kopaním, pokým sa motor zahrial, ako keby niekto kladivom udieral do motora.Tam to išlo rýchlo, jedna dávka Taxaco čističa do nádrže, po asi 300 km problém odstránený, no preventívne som dával v malých dávkach Castrol prísadu alebo aj iné značky. S autom som sa lúčil, keď malo 350 na tachometri, teda reálne malo buď 350 alebo viac.
2. Volvo V 50, v podstate rovnaký 2.0 Peugeot motor: Rovnaké kopanie, ale nezávisle na teplote motora. Motor kopal na voľnobeh nepravidelne v intervaloch povedzme 1 x za 0,5 - 10 sekúnd. Motor mal tiež kovovejší zvuk ako v Xantii, hlavne za studena. Začal som dávať rovnaké prísady, ale tam to išlo už pomalšie. Kopanie sa postupne menilo na také mäkké zahojdanie motora. Skúšal som aj jednorazovú veľkú fľašu do nádrže od firmy Dekarbo, ale nejaký postrehnuteľný efekt to nemalo. Problém sa úplne vyriešil až potom, čo som zažal dávať mix VIF-u a Bezromatiku. Súčasne motor veľmi stíchol, kovový zvuk sa stratil. O účinku tohto mixu na dymivosť (potvrdenú EK) som už písal v inej téme.
3. Volvo V 70, motor D5, 185k. Žiadne tvrdé kopance, ale zato išiel trhano (mäkko - trhano) do otáčok (pravidelné trhanie, zrýchlujúce sa s narastajúcimi otáčkami najmä do 2000 ot). Za studena trhanie výraznejšie. Bolo to také výrazné, že keď som v zime vyštartoval z garáže, tak počas prvých 1 - 2 km som cítil to trhanie na pedáli spojky, pri radení rýchlostí. Skúšal som klasicky overené Delphi (pôvodne Texaco), potom Vif, raz dokonca aj vo vysokej koncentrácii. Do nádrže s dojazdom 20 km som vylial 3 plechovky VIF, teda 1,5 litra koncentrát určený na 1500 l nafty a vyjazdil. Stav motora časom sa mierne zlepšoval, no niekedy som si nebol istý tým, či si zlepšenie iba nenahováram v rámci placebo efektu.
Vo Volve to vôbec nevnímali ako problém, čo sa ani nečudujem. V rámci hľadania tohto auta, ale neskôr aj XC60-tky pre manželku som sedel vo viacerých Volvo D5-kách a úplne všetky vykazovali viac, či menej túto nepravidelnosť. Už som začal pripúštať aj to, že to súdruhovia zo Švédska z nejakého dôvodu takto navrhli. Problém sa začal viditeľne zlepšovať až keď som začal pridávať Bezaromatik, celkovo ale auto s prísadami doteraz najazdilo 100.000 km. Stále to ale nie je toľko, koľko najazdilo pred tým, v procese "zanášania" trysiek predchádzajúcim majiteľom, to bolo 140.000. Každopádne teraz ide tak, že som ani nedúfal, že takto by sa mohol akýkoľvek dízel zvukovo správať. Absolútne pravidelne, motor takmer nepočuť, a ak, tak iba šumí, ako top benzínový šesťvalec. Nádhera.
XC 60 s motorom D5, 205k. Šesťročné auto z Belgicka, pomerne zachovalé, na tacho 170.000. Žíadne kopanie, to mäkké vynechávanie do otáčok, popisované pre V70-tke prítomné, ale v minimálnej miere. Zato špecifický rachot o ktorom so ja bol dlho presvedčený, že pochádza z rozvodu ventilov. Prečo som to nepripisoval tryskám?
1. Rachot bol výraznejší pri zohratom motore, v prípade trysiek by človek čakal opak.
2. Bolo to dosť špecificky naviazané na výkon, či skôr na točivý moment. Najviac sa to prejavovalo pri typických otáčkach, povedzme 1600 - 2500. Pri ustálenej rýchlosti po rovinke, či mierneho kopčeka, povedzme na trojku 50, úplne v pohode. Pri miernom pridaní plynu (5 - 10 mm? plynu, keď treba 10 koní ? viac) rachot, ako keď sa vám vysype obsah regála v železiarstve na kachličky. Pri výraznom pridaní plynu pomerne typický prejav zdravo zaťaženého motora, v pohode.
Tak som začal pátrať, na webe, aj to na autobazári, čo to môžu byť hydroštely. Dozvedel som sa, že môžu. Vo Volve ma vysmiali, vraj do pol mega nemám nad takým niečim ani uvažovať, že to menili iba raz, na nejakom čo sa blížil k miliónu km. Tak som začal mať obavy, či si s tým náhodou nevedia rady, že to ešte nerobili a už som začal pátrať po overených servisoch v Prahe. Pristihol som sa, že s tým po meste jazdím tak, aby som išiel buď ustálenou rýchlosťou bez výkonu, alebo potom kúsok na trištrvte plynu. Samozrejme, dával som tam VIF aj z Bezaromatikom ale problém bol v tom, že autom sa takmer nejazdilo (od leta, ked som ho kupoval). Mal som dojem, že sa ten zvuk postupne stráca, ale - ako to už býva, stále som si nebol istý, či ho chcem "nepočuť" alebo či sa naopak naozaj stratil a ja som už "zo zvyku" stále niečo počujem.
Najväčšie prekvapenie nastalo potom, čo sa autom nešlo celý mesiac. Po naštartovaní som nechcel veriť. Kovový zvuk absolútne preč. Viete, ak je niečoho trocha viac, alebo trocha menej, tak to bez meracieho prístroja neoveríte, ale ak vám niečo nedá spávať, aké je to zlé a potom to tam nie je vôbec, tak tam žiaden prístroj netreba. Ta XC60-tka je stále trocha hlučnejšia od V70-tky, čo je všeobecne známy fakt. Je to všeobecne dosť ofdláknuté auto. Ale teraz je ten zvuk motora aspoň totálne zdravý. Motor raz viac šumí, inokedy viac duní, podľa zaťaženia a režimu, ale je to stále čistý zdravý zvuk motora. celkovo sa počas "liečenia" odjazdilo asi 5 tis km.
Ešte by sa patrilo napísať, že doteraz som sa hrdil, že som všetky dizle preliečil bez servisného zásahu do trysiek (a v podstate do celého motora). Teraz to už nemôžem tvrdiť, pretože hneď po kúpe mi vo Volve spravili na XC60-tke diagnostiku a ukecali ma na výmenu jedného vstrekovača, ktorý vykazoval chybu. Som ale presvedčený, že zbytočne. Nezmenilo sa vtedy ani jemné trhanie do otáčok ani ten hrozný rachot "od ventilov". Ja som bol celkom presvedčený, že dokážem trysky preliečiť, lenže toto bolo moje prvé auto s pezoelektrickými vstrekovačmi. Keďže viem, že piezo členy vo všeobecnosti majú obmedzenú živionosť a keďže z chybovej hlášky nebolo jasné, či sa chyba týka vstrekovacej časti alebo piezo, súhlasil som radšej s výmenou. Každopádne, subjektívne výmena žiaden efekt, ale čistenie následne obrovský.
Pri tomto aute som dokonca zistil pre mňa zaujimavú vec, že tie čističe spolu s Bezaromatikom pôsobia, aj keď sa s autom nejazdí. Celkovo mám silný pocit že tie karbónové úsady sa dnes čistia podstatne horšie a pomalšie ako pred 20-timi rokmi, možno vinou bio zložky v nafte, neviem. Každopádne ale moje sjúsenosti vravia, že čistenie povedzme VIF-om alebo ak chate Castrolom, Delphi, alebo akýmkolvek iným čističom je nimimálne 10 - 20 x účinnejšie keď sa k bežnej dávke 0,5 dcl na nárdž pridá 0,5 L bezaromatiku. je to dokonca účinnejšie, ako tri plechovky VIF do prázdnej nádrže. Ja už iné ako ten overený mix ani nedávam.
Teda naložte si s týmito mojimi skúsenosťami ako chcete, ja som napríklad presvedčený, že ak by som nekúpil V70 s trhajúcim motorom, nebola by možno ani nutná výmena dvojhmoty pri výmene spojky. Ale ťažko to dokázať, samozrejme. Každopádne, keď človek prechádza ako chodec po križovatkách a parkoviskách a počuje tam z každého druhého dízla železiarstvo, tak mu je ľúto tých motorov, lebo iba tak málo stačí a vo finančnom vyjadrení je to zanedbateľné. Ešte snáď záverom, že nie som výrobcom ani predajcom akejkoľvek chémie a že si úprimne myslím, že je takmer jedno, akú značku čiastiaceho prípravku použijete. Iné je to s Bezaromatikom, ktorý sa nakoniec ukázal ako ešte dôležitejši element a ktorý sa u nám predáva pokiaľ viem iba v jenom balení. Takže veľa radosti s vašimi perfektne fungujúcimi motormi želám.
Z piatich Common-railových dizlov, ktoré som všetky kupoval 3 - 6 rokov staré som štyri kúpil s čiastočne nefunkčným vstrekovačmi. Všetky teraz jazdia v perfektnej kondícii, s výnimkou Xantie, ktorá zhnila, preto skončila v šrote - ale skončila tam tiež s perfektnými tryskami bez servisného zásahu. Čo je hneď na úvod zaujímavé, u týchto štyroch áut sa znečistené vstrekovače prejavovali troma, dosť odlišnými spôsobmi. Opisujem stav po kúpe a potom priebeh "choroby" počas liečenia.
1. Xantia. Začala ísť na tri valce pár týždňov po kúpe, keď sa vonku ochladilo - iba za studena. Prejavovalo sa to na volnobeh takým tvrdým kopaním, pokým sa motor zahrial, ako keby niekto kladivom udieral do motora.Tam to išlo rýchlo, jedna dávka Taxaco čističa do nádrže, po asi 300 km problém odstránený, no preventívne som dával v malých dávkach Castrol prísadu alebo aj iné značky. S autom som sa lúčil, keď malo 350 na tachometri, teda reálne malo buď 350 alebo viac.
2. Volvo V 50, v podstate rovnaký 2.0 Peugeot motor: Rovnaké kopanie, ale nezávisle na teplote motora. Motor kopal na voľnobeh nepravidelne v intervaloch povedzme 1 x za 0,5 - 10 sekúnd. Motor mal tiež kovovejší zvuk ako v Xantii, hlavne za studena. Začal som dávať rovnaké prísady, ale tam to išlo už pomalšie. Kopanie sa postupne menilo na také mäkké zahojdanie motora. Skúšal som aj jednorazovú veľkú fľašu do nádrže od firmy Dekarbo, ale nejaký postrehnuteľný efekt to nemalo. Problém sa úplne vyriešil až potom, čo som zažal dávať mix VIF-u a Bezromatiku. Súčasne motor veľmi stíchol, kovový zvuk sa stratil. O účinku tohto mixu na dymivosť (potvrdenú EK) som už písal v inej téme.
3. Volvo V 70, motor D5, 185k. Žiadne tvrdé kopance, ale zato išiel trhano (mäkko - trhano) do otáčok (pravidelné trhanie, zrýchlujúce sa s narastajúcimi otáčkami najmä do 2000 ot). Za studena trhanie výraznejšie. Bolo to také výrazné, že keď som v zime vyštartoval z garáže, tak počas prvých 1 - 2 km som cítil to trhanie na pedáli spojky, pri radení rýchlostí. Skúšal som klasicky overené Delphi (pôvodne Texaco), potom Vif, raz dokonca aj vo vysokej koncentrácii. Do nádrže s dojazdom 20 km som vylial 3 plechovky VIF, teda 1,5 litra koncentrát určený na 1500 l nafty a vyjazdil. Stav motora časom sa mierne zlepšoval, no niekedy som si nebol istý tým, či si zlepšenie iba nenahováram v rámci placebo efektu.
Vo Volve to vôbec nevnímali ako problém, čo sa ani nečudujem. V rámci hľadania tohto auta, ale neskôr aj XC60-tky pre manželku som sedel vo viacerých Volvo D5-kách a úplne všetky vykazovali viac, či menej túto nepravidelnosť. Už som začal pripúštať aj to, že to súdruhovia zo Švédska z nejakého dôvodu takto navrhli. Problém sa začal viditeľne zlepšovať až keď som začal pridávať Bezaromatik, celkovo ale auto s prísadami doteraz najazdilo 100.000 km. Stále to ale nie je toľko, koľko najazdilo pred tým, v procese "zanášania" trysiek predchádzajúcim majiteľom, to bolo 140.000. Každopádne teraz ide tak, že som ani nedúfal, že takto by sa mohol akýkoľvek dízel zvukovo správať. Absolútne pravidelne, motor takmer nepočuť, a ak, tak iba šumí, ako top benzínový šesťvalec. Nádhera.
XC 60 s motorom D5, 205k. Šesťročné auto z Belgicka, pomerne zachovalé, na tacho 170.000. Žíadne kopanie, to mäkké vynechávanie do otáčok, popisované pre V70-tke prítomné, ale v minimálnej miere. Zato špecifický rachot o ktorom so ja bol dlho presvedčený, že pochádza z rozvodu ventilov. Prečo som to nepripisoval tryskám?
1. Rachot bol výraznejší pri zohratom motore, v prípade trysiek by človek čakal opak.
2. Bolo to dosť špecificky naviazané na výkon, či skôr na točivý moment. Najviac sa to prejavovalo pri typických otáčkach, povedzme 1600 - 2500. Pri ustálenej rýchlosti po rovinke, či mierneho kopčeka, povedzme na trojku 50, úplne v pohode. Pri miernom pridaní plynu (5 - 10 mm? plynu, keď treba 10 koní ? viac) rachot, ako keď sa vám vysype obsah regála v železiarstve na kachličky. Pri výraznom pridaní plynu pomerne typický prejav zdravo zaťaženého motora, v pohode.
Tak som začal pátrať, na webe, aj to na autobazári, čo to môžu byť hydroštely. Dozvedel som sa, že môžu. Vo Volve ma vysmiali, vraj do pol mega nemám nad takým niečim ani uvažovať, že to menili iba raz, na nejakom čo sa blížil k miliónu km. Tak som začal mať obavy, či si s tým náhodou nevedia rady, že to ešte nerobili a už som začal pátrať po overených servisoch v Prahe. Pristihol som sa, že s tým po meste jazdím tak, aby som išiel buď ustálenou rýchlosťou bez výkonu, alebo potom kúsok na trištrvte plynu. Samozrejme, dával som tam VIF aj z Bezaromatikom ale problém bol v tom, že autom sa takmer nejazdilo (od leta, ked som ho kupoval). Mal som dojem, že sa ten zvuk postupne stráca, ale - ako to už býva, stále som si nebol istý, či ho chcem "nepočuť" alebo či sa naopak naozaj stratil a ja som už "zo zvyku" stále niečo počujem.
Najväčšie prekvapenie nastalo potom, čo sa autom nešlo celý mesiac. Po naštartovaní som nechcel veriť. Kovový zvuk absolútne preč. Viete, ak je niečoho trocha viac, alebo trocha menej, tak to bez meracieho prístroja neoveríte, ale ak vám niečo nedá spávať, aké je to zlé a potom to tam nie je vôbec, tak tam žiaden prístroj netreba. Ta XC60-tka je stále trocha hlučnejšia od V70-tky, čo je všeobecne známy fakt. Je to všeobecne dosť ofdláknuté auto. Ale teraz je ten zvuk motora aspoň totálne zdravý. Motor raz viac šumí, inokedy viac duní, podľa zaťaženia a režimu, ale je to stále čistý zdravý zvuk motora. celkovo sa počas "liečenia" odjazdilo asi 5 tis km.
Ešte by sa patrilo napísať, že doteraz som sa hrdil, že som všetky dizle preliečil bez servisného zásahu do trysiek (a v podstate do celého motora). Teraz to už nemôžem tvrdiť, pretože hneď po kúpe mi vo Volve spravili na XC60-tke diagnostiku a ukecali ma na výmenu jedného vstrekovača, ktorý vykazoval chybu. Som ale presvedčený, že zbytočne. Nezmenilo sa vtedy ani jemné trhanie do otáčok ani ten hrozný rachot "od ventilov". Ja som bol celkom presvedčený, že dokážem trysky preliečiť, lenže toto bolo moje prvé auto s pezoelektrickými vstrekovačmi. Keďže viem, že piezo členy vo všeobecnosti majú obmedzenú živionosť a keďže z chybovej hlášky nebolo jasné, či sa chyba týka vstrekovacej časti alebo piezo, súhlasil som radšej s výmenou. Každopádne, subjektívne výmena žiaden efekt, ale čistenie následne obrovský.
Pri tomto aute som dokonca zistil pre mňa zaujimavú vec, že tie čističe spolu s Bezaromatikom pôsobia, aj keď sa s autom nejazdí. Celkovo mám silný pocit že tie karbónové úsady sa dnes čistia podstatne horšie a pomalšie ako pred 20-timi rokmi, možno vinou bio zložky v nafte, neviem. Každopádne ale moje sjúsenosti vravia, že čistenie povedzme VIF-om alebo ak chate Castrolom, Delphi, alebo akýmkolvek iným čističom je nimimálne 10 - 20 x účinnejšie keď sa k bežnej dávke 0,5 dcl na nárdž pridá 0,5 L bezaromatiku. je to dokonca účinnejšie, ako tri plechovky VIF do prázdnej nádrže. Ja už iné ako ten overený mix ani nedávam.
Teda naložte si s týmito mojimi skúsenosťami ako chcete, ja som napríklad presvedčený, že ak by som nekúpil V70 s trhajúcim motorom, nebola by možno ani nutná výmena dvojhmoty pri výmene spojky. Ale ťažko to dokázať, samozrejme. Každopádne, keď človek prechádza ako chodec po križovatkách a parkoviskách a počuje tam z každého druhého dízla železiarstvo, tak mu je ľúto tých motorov, lebo iba tak málo stačí a vo finančnom vyjadrení je to zanedbateľné. Ešte snáď záverom, že nie som výrobcom ani predajcom akejkoľvek chémie a že si úprimne myslím, že je takmer jedno, akú značku čiastiaceho prípravku použijete. Iné je to s Bezaromatikom, ktorý sa nakoniec ukázal ako ešte dôležitejši element a ktorý sa u nám predáva pokiaľ viem iba v jenom balení. Takže veľa radosti s vašimi perfektne fungujúcimi motormi želám.