Oleje raz a navždy
Napísané: 26.02.2010 16:08
Zdravim vas
Každý deň tu pribudnú minimálne 3 nové témy týkajúce sa olejov. Väčšinou otázky typu: aký olej do môjho auta? Syntetika? Polosyntetika? Ten je lepší lebo je značkový a ten v tom nesympatickom obale bude šmejd..... atd. A keď sa špekuluje o plných syntetikách a viskozitách ako merítko kvality, normálne ma chytajú mdloby.
Tak v krátkosti:
Viskozita nemá nič spoločné s kvalitou, výkonom a životnosťou oleja, údaje o viskozite nám podávajú informácie o tom aký je olej tekutý, riedky, hustý pri daných podmienkach. Vo všeobecnosti :
zimné triedy: OW, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W určujú "štartovatelnosť" motoru pri nízkych teplotách Čím je číslo nižšie , tím nižšia môže byť teplota okolia a tekutosť ostáva zachovaná.
Letné triedy: 20, 30, 40, 50 a 60 označujú viskozitu oleja za vysokých teplôt. Čím je číslo vyššie, tým vyššia môže byť teplota okolia pri zabezpečení mazania motoru,
SYNTETIKA vs MINERÁL: Neexistuje žiadny plne syntetický motorový olej, v každom je nejaká minerálna zložka. Delenie na minerál, polo a plnú syntetiku je prežitok z minulosti, a dodnes sa používa len kvôli tomu že výrobcovia si cez tieto zaklínadlá robia marketing.
KVALITA vs VISKOZITA
Z minerálnych olejov je možné namiešať akúkoľvek viskozitu čiže aj 5W40, čiže tu absolútne padá mýtus o tom že oleje 15W 40 sú automaticky minerály a 5W40 sú plné syntetiky. Je faktom že mnoho opovrhovaných olejov 15W40 má viac syntetickej zložky ako vychvalovaný 5W40.
Kvalita je daná aditiváciou, a o kvalite nehovorí viskozita ani tvar flašky či známy výrobca, ale špecifikácia (norma). Čiže ak 15W 40, 10W40, 0W40 majú rovnakú normu ACEA A3/B3- majú tieto oleje rovnakú kvalitu, výkon a životnosť, žiadna syntetickosť, nesyntetickoť minerálnosť. My ako spotrebitelia aj tak nezistíme koľko je v oleji syntetickej a koľko minerálnej zložky, Takže zabudnime na syntetickosť a minerálnosť.
KVALITA vs VÝROBCA - treba si uvedomiť že olej sa nedá vyrobiť len niekde na družstve v starom kravíne, čiže aj oleje v hypermarketoch musela vyrobiť nejaká veľká rafinéria, možno na jednej linke spolu s veľaoslavovaným Castrolom. Oleje neznámych značiek sú prebalené oleje, a v žiadnom prípade nemôžme tvrdiť že sa jedná o nejaký šmejd. My ako zákazníci sa nikdy nedozvieme či tento neznámy olej nie je práve ten náš milovaný a olľúbený len v inej flaške, takže kvalitu určujú len špecifikácie ktoré spĺňa, ak ich plní môžme ich do auta použiť hoci pôjde o olej vyrobený na Jupiteri.
KVALITA=ŠPECIFIKÁCIA: Hlavným merítkom kvality u olejov je špecifikácia ( výkonnostná špecifikácia, norma) ktorú spĺňajú. Norma API ( americká norma: pre benzínové motory : zastaralé SA,SB,SC,SD,SE,SG,SH, súčasné SJ,SL,SM) pre dieselové motory: zastaralá: CA,CB,CC,CD,CD2,CE..... súčasná: CF,CF2,CG4,CH4,CI4) Pre naše podmienky je však smerodajná európska norma ACEA ktorej sa treba držať
Normy
A1/B1- štandardný olej pre normálne vým. int.
A2/B2 - štandardný olej pre normálne vým. int.,
A3/B3 Olej pre vysokú zátaž, a long-life intervaly
B4 – možné použitie pre dieselové motory s priamym vstrekovaním,
A5/B5 - ako A3 / B4, ale so zníženou HTHS viskozitou, možno použiť len na výslovný predpis výrobcu.
KVALITA=ALKALICKÁ REZERVA OLEJA: Pri spaľovaní, ktoré je oxidačným procesom vznikajú kyslé a alkalické látky z paliva a spalín. Hlavne pri studených štartoch je časť horúich spalín prefukovaná cez piestne krúžky. V chladnej kľukovej skrini so studeným olejom sa spaliny s kyslými látkami skondenzujú a sú splachované olejom- tým rastie kyslosť oleja (degradácia oleja). Olej plný kyslých a alkalických prvkov prípadne aj sadzí pôsobí korozívne na motor. Olej musí obsahovať aditíva ktoré sú schopné neutralizovať tieto škodlivé látky – alkalická rezerva oleja. Je vyjadrovaná hodnotou TBN – čím je hodnota vyššia tým vydrží olej dlhšie neutralizovať tieto nežiaduce látky. Toto je jedna z mimoriadne dôležitých ukazovateľov kvality oleja nie to či je to Madit, Castrol, Shell, alebo či má peknú flašku alebo či je drahší. Bohužiaľ na flaškách často nie je uvedený koeficient TBN, ktorý musíme hľadať až v technických listoch oleja.
ZMIEŠATEĽNOSŤ OLEJOV- všetky motorové oleje sú navzájom miestiteľné, nikdy sa nič nezrazí, neusadí, môže sa akurát zmeniť viskozita tejto zmesi. Núdzovo je možné zmiešať všetko, nie je to však odporúčané.
Ani zadretie motorov nehrozí, maximálne u starých áut čo jazdili na M6A ktorý nechával usadeniny, tak v tomto prípade môžeme zadrieť použitím moderného oleja, ktorý tieto úsady rozpustí.
ZÁZRAČNÉ PRÍSADY – sú založené na marketingu a polopravdách, väčšinou mazivosť skutočne zvýšia, čiže motor ide pocitovo lepšie a tiššie, lenže reagujú s aditívami v oleji a olej po tejto reakcii už nechráni motor proti korózii, čiže nastáva postupná korózia motora.
Takže žiadna syntetickosť, žiadna 15W40 = minerál, žiadna nekvalita kvôli nižšej cene inej značke, žiadne recyklované oleje, LEN ŠPECIFIKÁCIA spolu S ALKALICKOU REZERVOU a ostatnými ukazovateľmi sú merítkami kvality.
Každý deň tu pribudnú minimálne 3 nové témy týkajúce sa olejov. Väčšinou otázky typu: aký olej do môjho auta? Syntetika? Polosyntetika? Ten je lepší lebo je značkový a ten v tom nesympatickom obale bude šmejd..... atd. A keď sa špekuluje o plných syntetikách a viskozitách ako merítko kvality, normálne ma chytajú mdloby.
Tak v krátkosti:
Viskozita nemá nič spoločné s kvalitou, výkonom a životnosťou oleja, údaje o viskozite nám podávajú informácie o tom aký je olej tekutý, riedky, hustý pri daných podmienkach. Vo všeobecnosti :
zimné triedy: OW, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W určujú "štartovatelnosť" motoru pri nízkych teplotách Čím je číslo nižšie , tím nižšia môže byť teplota okolia a tekutosť ostáva zachovaná.
Letné triedy: 20, 30, 40, 50 a 60 označujú viskozitu oleja za vysokých teplôt. Čím je číslo vyššie, tým vyššia môže byť teplota okolia pri zabezpečení mazania motoru,
SYNTETIKA vs MINERÁL: Neexistuje žiadny plne syntetický motorový olej, v každom je nejaká minerálna zložka. Delenie na minerál, polo a plnú syntetiku je prežitok z minulosti, a dodnes sa používa len kvôli tomu že výrobcovia si cez tieto zaklínadlá robia marketing.
KVALITA vs VISKOZITA
Z minerálnych olejov je možné namiešať akúkoľvek viskozitu čiže aj 5W40, čiže tu absolútne padá mýtus o tom že oleje 15W 40 sú automaticky minerály a 5W40 sú plné syntetiky. Je faktom že mnoho opovrhovaných olejov 15W40 má viac syntetickej zložky ako vychvalovaný 5W40.
Kvalita je daná aditiváciou, a o kvalite nehovorí viskozita ani tvar flašky či známy výrobca, ale špecifikácia (norma). Čiže ak 15W 40, 10W40, 0W40 majú rovnakú normu ACEA A3/B3- majú tieto oleje rovnakú kvalitu, výkon a životnosť, žiadna syntetickosť, nesyntetickoť minerálnosť. My ako spotrebitelia aj tak nezistíme koľko je v oleji syntetickej a koľko minerálnej zložky, Takže zabudnime na syntetickosť a minerálnosť.
KVALITA vs VÝROBCA - treba si uvedomiť že olej sa nedá vyrobiť len niekde na družstve v starom kravíne, čiže aj oleje v hypermarketoch musela vyrobiť nejaká veľká rafinéria, možno na jednej linke spolu s veľaoslavovaným Castrolom. Oleje neznámych značiek sú prebalené oleje, a v žiadnom prípade nemôžme tvrdiť že sa jedná o nejaký šmejd. My ako zákazníci sa nikdy nedozvieme či tento neznámy olej nie je práve ten náš milovaný a olľúbený len v inej flaške, takže kvalitu určujú len špecifikácie ktoré spĺňa, ak ich plní môžme ich do auta použiť hoci pôjde o olej vyrobený na Jupiteri.
KVALITA=ŠPECIFIKÁCIA: Hlavným merítkom kvality u olejov je špecifikácia ( výkonnostná špecifikácia, norma) ktorú spĺňajú. Norma API ( americká norma: pre benzínové motory : zastaralé SA,SB,SC,SD,SE,SG,SH, súčasné SJ,SL,SM) pre dieselové motory: zastaralá: CA,CB,CC,CD,CD2,CE..... súčasná: CF,CF2,CG4,CH4,CI4) Pre naše podmienky je však smerodajná európska norma ACEA ktorej sa treba držať
Normy
A1/B1- štandardný olej pre normálne vým. int.
A2/B2 - štandardný olej pre normálne vým. int.,
A3/B3 Olej pre vysokú zátaž, a long-life intervaly
B4 – možné použitie pre dieselové motory s priamym vstrekovaním,
A5/B5 - ako A3 / B4, ale so zníženou HTHS viskozitou, možno použiť len na výslovný predpis výrobcu.
KVALITA=ALKALICKÁ REZERVA OLEJA: Pri spaľovaní, ktoré je oxidačným procesom vznikajú kyslé a alkalické látky z paliva a spalín. Hlavne pri studených štartoch je časť horúich spalín prefukovaná cez piestne krúžky. V chladnej kľukovej skrini so studeným olejom sa spaliny s kyslými látkami skondenzujú a sú splachované olejom- tým rastie kyslosť oleja (degradácia oleja). Olej plný kyslých a alkalických prvkov prípadne aj sadzí pôsobí korozívne na motor. Olej musí obsahovať aditíva ktoré sú schopné neutralizovať tieto škodlivé látky – alkalická rezerva oleja. Je vyjadrovaná hodnotou TBN – čím je hodnota vyššia tým vydrží olej dlhšie neutralizovať tieto nežiaduce látky. Toto je jedna z mimoriadne dôležitých ukazovateľov kvality oleja nie to či je to Madit, Castrol, Shell, alebo či má peknú flašku alebo či je drahší. Bohužiaľ na flaškách často nie je uvedený koeficient TBN, ktorý musíme hľadať až v technických listoch oleja.
ZMIEŠATEĽNOSŤ OLEJOV- všetky motorové oleje sú navzájom miestiteľné, nikdy sa nič nezrazí, neusadí, môže sa akurát zmeniť viskozita tejto zmesi. Núdzovo je možné zmiešať všetko, nie je to však odporúčané.
Ani zadretie motorov nehrozí, maximálne u starých áut čo jazdili na M6A ktorý nechával usadeniny, tak v tomto prípade môžeme zadrieť použitím moderného oleja, ktorý tieto úsady rozpustí.
ZÁZRAČNÉ PRÍSADY – sú založené na marketingu a polopravdách, väčšinou mazivosť skutočne zvýšia, čiže motor ide pocitovo lepšie a tiššie, lenže reagujú s aditívami v oleji a olej po tejto reakcii už nechráni motor proti korózii, čiže nastáva postupná korózia motora.
Takže žiadna syntetickosť, žiadna 15W40 = minerál, žiadna nekvalita kvôli nižšej cene inej značke, žiadne recyklované oleje, LEN ŠPECIFIKÁCIA spolu S ALKALICKOU REZERVOU a ostatnými ukazovateľmi sú merítkami kvality.