Úvaha: Kúpa auta - akého?

Diskutujte o všetkom čo vás zaujíma alebo trápi !

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

gnagy
Príspevky: 943
Dátum registrácie: 19.03.2016 17:39
Bydlisko: DK
Zdieľať na Facebook

Úvaha: Kúpa auta - akého?

Príspevok od používateľa gnagy »

Úvaha: Kúpa auta – akého?

Ahojte. Už dávnejšie som mal chuť napísať takúto tému, ale nikdy som nemal na to čas. Teraz mám a budem sa to snažiť napísať čo najstručnejšie. Zatiaľ len v teoretickej rovine premýšľam o tom, či by nebolo dobré vymeniť auto za novšie – úspornejší benzín, alebo za plus mínus r.v. 2002, ale diesel a to buď HDi, alebo TDi bez filtra pevných častíc. Mám načrtnuté viaceré cesty, ale ešte nie som rozhodnutý, ktorou by som mal ísť a aj Vás by som poprosil o radu. Mojou srdcovkou sú japonské autá, aj keď momentálne vlastním Octaviu 1.8T 110kW z roku 2002 a keďže japonci "nevedia" dobré diesle, ale vedia výborné benzínové motory, rozmýšľam nad nasledujúcimi možnosťami. Keďže prácu mám 150km od bydliska a inak, ako autom sa dostať do práce je časovo veľmi náročné (a paradoxne aj drahšie ak porovnám ceny lístkov a ceny len paliva do auta bez ostatných položiek). Čiže za jeden pracovný deň najazdím 300km.

Ešte predtým, ako napíšem možnosti, rád by som vysvetlil, čo znamená ročná cestná daň (resp.daň zo spotreby, alebo daň z vlastníctva auta, nazvať sa to dá hocijako), ktorú musí platiť každý majiteľ auta v Dánsku. Je to položka, ktorá sa odvíja od spotreby udávanej výrobcom a čím je spotreba vyššia, tým je cestná daň drahšia). Teraz platím na Octaviu 560 euro ročne a ďaľších 500 euro povinné zmluvné poistenie (mimochodom najlacnejšie).

1 Možnosť: Kúpiť nové benzínové vozidlo japonskej značky (napr. Suzuki Baleno, Swift) s reálnou priemernou spotrebou okolo 4,5-5,5l/100km. Cena ročnej cestnej dane 82 euro (najnižšia sadzba)

Pozitíva takéhoto výberu:

+ nové auto
+ bezpečnosť
+ spoľahlivosť
+ veľmi nízka reálna spotreba
+ najnižšia sadzba ročnej cestnej dane


Negatíva:

- mesačné splátky
- roky splácania
- strata hodnoty za tie roky

2 Možnosť: Kúpiť benzínové vozidlo 5-7 ročné (napr. Swift, Splash, Yaris, Mazda 2 a pod.) s reálnou spotrebou možno do 1 litra vyššou, ako prvá možnosť. Ale keď spravíte 40 až 80 000km ročne, tak aj liter navyše niečo stojí. Cena ročnej cestnej dane od 82 euro, cez 162 euro (tie autá, ktoré majú papierovú spotrebu nad 5l/100km) do cca 200 euro (tie, ktoré majú priemer približujúci sa k 6l/100km)

Pozitíva:

+ nižšia nadobúdacia cena auta (najväčšiu stratu hodnoty už má za sebou)
+ stále vysoká spoľahlivosť
+ nízka spotreba
+ možnosť nájsť plne vybavené auto za dobrú cenu

Negatíva:

- mesačné splátky
- možno rok-dva splácania



3 Možnosť: Kúpiť staršie auto nižšej strednej, alebo strednej triedy typu Octavia I., VW Golf IV, Passat, Peugeot 307, 406, Ford Focus II. (ten má DPF), Mondeo a podobne LEN s dieslovým motorom. Ročná sadzba cestnej dane v prípade jednotkovej Octavie 1.9TDi činí 600 eur (slovami šesťsto), v prípade Passatu 1.9 Tdi 100koní z roku 2001 činí 712 euro (sedemsto dvanásť!), čiže za 10 rokov len na tejto šialenej dani zaplatíte 7 tisíc euro a to ešte nepočítam PZP za rok, v prípade Fordu Mondeo v danej dobe s naslabším a teda pravdepodobne najúspornejším motorom spomedzi výberu k danému modelu 2.0TDCI 115 koní z roku 2005 činí ročná dań zo spotreby (cestná daň) 816 euro (osemsto šesťnásť) a to nie je ani v najvyššej výbave. Totiž takú drobnosť som Vám zabudol spomenúť, že do tejto dane sa zarátavajú aj prvky bezpečnostnej a komfortnej výbavy, ktorú ste mali v základe v aute, alebo ste si ju doplatili. Čiže auto s ABS bude mať ročnú daň vyššiu, ako to isté vozidlo bez ABS. Aj keby malo 19 rokov. Šialené? Nie, dánske. Myslím, že nad 20 rokov sa už platí len jedna sadzba cestnej dane, preto sem tam vidím vysoko objemové staré, naozaj veľmi staré americké autá. Keby tam platila štandadne vypočítaná daň, asi by museli predať dom, aby na to mali...

Pozitíva:

+ nízke ceny týchto áut
+ väčśinou dobrá výbava (klíma, tempomat, esp)
+ nízka strata hodnoty pri kúpe 15 ročného po 5 rokoch (na rozdieľ od nového po 5 rokoch, 5 ročného po 5 rokoch a pod.)
+ pomerne nenáročný servis
+ žiadny filter pevných častíc

Negatíva:

- väčšinou veľmi vysoký kilometrový nájazd – pri 15 ročnom naftovom aute je 300 000km ako z ríše snov, realita je nie slovenských 400 až 800 000 km a vyberať medzi nimi najlepší kus
- otázna spoľahlivosť
- veľmi vysoká ročná sadzba dane z vozidla, ktorá je tak vysoká, že pri veľa týchto starších autách je na úrovni tretiny, či polovice celkovej ceny vozidla. Príklad – bežný VW Golf IV 1.9TDi stojí v prepočte 3000 euro a ročná daň stojí 600 euro + cca 500 euro poistenie.



4 Možnosť: Kúpiť nové dieslové auto (maĺé – napr. Ford Fiesta, Kia Rio, Citroen C3 a pod.)

Pozitíva:

+ nové, spoľahlivé – teoretická bezproblémovosť pri mojom režime jazdy (nepodtáčanie, dochladzovanie turba, jazda na dlhé trasy)
+ bezpečnosť a bezpečnostná výbava

Negatíva:

- DPF filter a miliarda ďaľších hovadín
- Furt vypínať štart-stop systém
- drahý aj základný servis (50 euro hodina len za prácu a to píšem o neautorizovanom servise...)
- veľká strata hodnoty


Takže si zoberiem dve najúspornejšie autá z dvoch kategórií a úplne odlišné, ktoré sa v jednom zhodujú – plus mínus vo spotrebe a to nové Suzuki Baleno/Swift s reálnou spotrebou okolo 4,5 až 5l/100km benzínu (82euro ročná daň z vozidla) a VW Golf IV 1.9TDi s reálnou spotrebou okolo 4,5-5l/100km nafty (600 euro ročná daň z vozidla) a vypočítam na dobu 5 rokov náklady.

Golf IV 1.9 Tdi 45000km ročne (minimum) = 3393 euro náklady na naftu (vypočítané podľa priemernej spotreby udávanej výrobcom) + 600 euro daň = 3993 euro ročne x 5 = 19965 euro len palivo a daň

Suzuki Baleno 1.2 DualJet 45000km ročne = 3120 euro (spotreba tiež priemer podľa výrobcu) + 82 euro daň = 3202 euro ročne x 5 = 16010 euro za 5 rokov len palivo a daň

To je pri týchto dvoch položkách len o 4000 euro výhodnejšie, ale za tie roky padne cena Suzuki veľmi výrazne (o viac, ako 4000 euro), zatiaľ čo pri Golfe tak padnúť nemôže, lebo by som to predával dá sa povedať zadarmo :)


Žiaľ neviem, v akých sumách sa pohybuje poistenie nových áut, ale musí tam byť zarátané aj havarijné a to je iná pálka, ako základ. Základ je lacnejší na nových, ako na starých. Náklady na servis zrejme na Baleno, či Swift veľké nebudú a tak isto ani na Golf IV, samozrejme po počiatočnom veľkom servise po kúpe, kde sa urobí všetko potrebné a bude to auto na veľmi dlho.

Peugoet 406 2.0HDi 45000km ročne = 3715 euro + 712 euro daň = 4427 ročne x 5 = 22136 euro za 5 rokov len palivo a daň

Ford Focus II. 1.6TDCi (90ps verzia má DPF v Dánsku?) 45000km ročne = 2659 euro + 282 euro daň = 2941 ročne x5 = 14705 euro za 5 rokov len palivo a daň.


Ako sa z tohto celého vysomáriť? :) Čo by ste mi poradili? Prípadne aké auto doplniť do výberu? Lebo zostať žiaľ pri 1.8 T nemôžem, aj keď som s ňou veľmi spokojný a na dlhé roky nebude s ňou treba veľa robiť, ale žiaľ plány sa zmenili a pri zmene na úspornejšie auto by som vedel výrazne ušetriť oproti súčasnému stavu. Pre porovnanie, teraz pri Octavii to mám takto: 45000km ročne 4556 euro + 560 daň = 5116 euro za rok x5 = 25586 euro za 5 rokov len palivo a daň.

Ďakujem za trpezlivosť pri čítaní a očakávam konštruktívne príspevky ;-)
Mixy
Príspevky: 122
Dátum registrácie: 15.02.2014 22:53
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Mixy »

Ja by som sa rozhodol pre swift. Bez dane ho kupis za 8000, za 4 roky najazdis 300t km bez servisu mimo povinnych ukonov a este ho predaš za 2000e. bežna prehliadka stoji 100-150e. Spotreba na dialnici je 6l. Zakladna vybava tempomat, 4x el okna, 7x abg a klima. Nove pneu r15 kupis od 40e/ks
Ja som za rok na nom spravil 40t dlhsie trasy a tie sedacky su vazne komfortne oproti 3 gen čo som mal.
Velke minus je že motor toci pri 130 nejak 3600ot, čo je velky hlukovy diskomfort, ale zase pekne taha na tempomate do kopca bez podradzovania
bajo777
Príspevky: 13554
Dátum registrácie: 03.08.2010 10:08
Bydlisko: BH - bratislavske humno
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa bajo777 »

5. moznost, prestahuj sa za robotou a chod peso, akoze mne to pride mierne na hlavu 80t najazdit do prace...tu nejde o peniaze, ale svoj volny cas nevies lepsie stravit ako za volantom a este si zato platis ? :41c2:

nechcem urazat, cisto moj vseobecny nazor na dochadzanie kopu hodin a km za pracou

alebo 6. moznost najst si pracu v mieste bydliska :-)
FIAT Bravo 2010 / 1.4 90PS / LPG(BRC)

Obrázok
Obrázok
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24977
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Čo to o pomeroch v Dánsku viem z nášho osobného kontaktu,ale keď to vidím v danej matematike rokov,je to des.
Mám obavu že zo štyroch skupín je jediná schodná,lepšie povedané milosrdnejšia k peňaženke,to je 3 varianta.
Tam by som sa hneď chytil tejto myšlienky..... Myslím, že nad 20 rokov sa už platí len jedna sadzba cestnej dane,
Ak by táto možnosť dávala nádej na prijateľnú daň,tak by ako východisko padal do výberu Golf IV 81 kW rotačka z roku 97 možno vo verzii kombi.Pokiaľ by bol strach z veku,z km a pod,pokojne napíšem že poznám množstvo týchto aut v digitálnom stave po každej stránke,logicky nie sedemráz prekúpený.Aj otázka spoľahlivosti je zbytočná,nič spoľahlivejšie tu už nebude.Nič servisne jednoduchšie snáď ani neexistuje,spotreba v ríši snov,ozaj neviem o ničom šetrnejšom k peňaženke.Samozrejme nemôžem ignorovať Dánske podnebie,vieme ako sa podpisuje na terajšom aute.To vidím ako jediné úskalie,či je reálne nájsť v Dánsku pekný Golfík z hladiska korózie a stavu interiéru,nad motorom atd by som sa nijako extra nezamýšlal,tam je spústa dobrých riešení.
Jedine tá nešťastná daň,s tým ostatným nie je extra problém vonkoncom
ivko1
Príspevky: 14965
Dátum registrácie: 02.08.2006 15:31
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa ivko1 »

Dochádzal som denne 100+100km ked sa stavala pobočka firmy v BA a to som chodil trebárs dva týždne a trebárs dalšie dva týždne som bol tu doma na firme

Rovno poviem že som bol z toho doslova na hlavu a nie to dochádzať 150+150km a vkuse celý mesiac. Ved to znamená každý den stráviť kludne 4h za volantom + 8h v práci

Ja by som to rovnako videl na zmenu bydliska, alebo práce.
gnagy
Príspevky: 943
Dátum registrácie: 19.03.2016 17:39
Bydlisko: DK
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa gnagy »

Lenže pozor, toto je Dánsko, to nie je možné len tak prechytračiť :) Oni to majú sprava zľava, zhora, zdola všetko prešpekulované tak (a snáď ešte aj z iného smeru, ktorý nepoznám), že to do seba zapadá a nenájdete len tak nejakú dieru, ktorou by ste si skrátili cestu (ako je to na Slovensku). Viete, koľko stojí prenájom bytu v Kodani? 18m2 garzónka stojí 900 euro + energie. Ja som sa TERAZ presťahoval do 3izb. veľkého bytu, ktorý stojí dve tretiny toho, čo tá špajza v Kodani. A ešte jedna podstatná vec - z určitej presne vypočítanej sumy daňovým úradom nemusím platiť žiadnu daň, lebo bývam 150km od sídla firmy, kde pracujem. A to tiež nie sú drobné. Čiže finančne sa to jednoznačne oplatí, jediné, čo je nutné, je čas strávený za volantom do a z práce. Práve preto by som chcel auto, ktoré má dobré sedadlá, je komfortné, má najlepšiu možnú spotrebu k pomeru s údržbou a servisom auta. Vďaka pánovi Hlavatému mám chrobáka v hlave Golf IV ;-) napriek tomu by som rád rozvinul debatu ďalej.

Skúsim nájsť nejaké informácie ohľadne toho, či je jednotná daň nad 20 rokov veku auta a koľko to je.
gnagy
Príspevky: 943
Dátum registrácie: 19.03.2016 17:39
Bydlisko: DK
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa gnagy »

Takže teraz som zistil niečo veľmi hrozného. Neviem kedy to stihli, ale oni zmenili zákon a autá, ktoré sú staršie (20 a viac rokov) a nemajú filter pevných častíc, tak majú výrazne drahšiu daň ! TROJKOVÝ Golf z roku 1996 1.9TDi 90koní má vytýčenú daň 7640kr, čo je 1018 euro ročne ! Čiže napr. o 200 euro viac ročne, ako pekne vybavené Mondeo z roku 2005 a so silnejším a menej úspornejším dieslom.

Zrejme takto chceli dosiahnuť to, aby si ľudia MUSELI kupovať novšie, alebo úplne nové autá a nie tie staré ich očami "črepy".


V tejto tabuľke to môžete vidieť:

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2234535

Výpočet, koľko km na liter máte spotrebu. Ak dáte spotrebu Golfu IV TDi, čo je 20,4km/liter, tak za to, že tam nie je filter pevných častíc platíte o 1000kr viac, ako keby tam bol. Čo činí 133 euro. Ale on tam nikdy ani nemohol byť, keďže štvorkové Golfy s DPF nerobili. Ale platiť za to musíte aj tak. Dánsko.
Naposledy upravil/-a gnagy v 05.03.2017 21:01, upravené celkom 1 krát.
laco1871
Príspevky: 4554
Dátum registrácie: 22.03.2012 19:01
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa laco1871 »

tu naozaj nie je inakšia možnost,len prestahovat sa ,čo najbližšie k práci....

inak najlepšiu moznost by som ohodnotil možnost č.2
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24977
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Treba vypočuť každý názor,zobrať papier a ceruzku a počítať.Na 90% presnosť sa to určite dá.Nejde zrovna o fazulky,za peniaze treba pracovať a tak sa k nim treba aj správať.Hoci urputne premýšlam a prehadzujem v hlave všetko čo poznám zo servisovania aby to splňalo požiadavku solidnosti,užitných vlastností a nebolo pascou na peňaženku,tak sa vždy oblúkom dostanem do východzej polohy.Aut je spústa ktoré by splnili vrchovate pomerne vysoké nároky tu na SVK,ale nepripadajú v úvahu v Dánsku.Sledoval som viac takýchto výberov aut pre použitie či už v Holandsku alebo Nemecku a musím povedať že aj keď je značiek aut a typov na stovky,výber má vždy rovnakého víťaza.To nie je výzva pre súboj názorov na nemecké francúzske či japonské autá.Tam kde je jedným z kritérií velký nájazd km,a k tomu ešte výdrž ten nájazd znášať desaťročia,sa tento boj rýchlo končí.Každopádne každý názor z racionálnym jadrom zaujíma aj mňa.
Až teraz čítam dodatok o tom filtry. Nech počítam ako počítam,napr za 5 rokov priplatiť 5x133,- za neprítomnosť filtra,nemusí byť úplne zlý "obchod"
Nie je isté že si tých 5x133,- ušetriť s filtrom musí byť lepšia a ekonomickejšia voľba.Hlavne ak by sa bral do úvahy cenník servisu tam. O pomeroch v domácom chlieve neuvažujme,tu si filter 90% ľudí vytčie a ešte sa rehoce každému do tváre. Každopádne ale táto vec čosi mení a už nevidím tak silný tlak na ten ročník aspoň v rámci jedného modelu.

laco ...počítať vieš ?
Tak počítaj tie autá z kat.II získaš s koľkými km ?! A pri nájazde pána Nagya len za 5 rokov to tie autá nedožijú s pôvodným motorom
Naposledy upravil/-a mhlavaty v 05.03.2017 21:15, upravené celkom 1 krát.
bajo777
Príspevky: 13554
Dátum registrácie: 03.08.2010 10:08
Bydlisko: BH - bratislavske humno
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa bajo777 »

vozil som isty cas /pol roka cca/ syna - zdravotne dovody, s dennym najazdom cez 100km, samozrejme cez BA, 4x denne :o ...nie dakujem ! ziadne peniaze nestoja zato takto travit cas !!! keby to bolo nutne dlhsi cas, tak sa proste musime prestahovat, lebo mna to nicilo psychicky, absolutne mi to rozbilo vsetko ostatne, mal som pocit, ze den ma miesto 24 hodin len polovicu, takto sa neda zit dlhodobo, to si vezme svoju dan inde, akceptujem kolko ludi tolko chuti, ale myslim ze casom prides nato ze toto neni schodna cesta v zivote...ked uz to musi byt, hentake somariny jak swift, baleo a podobne bycigle uplne vyluc, jednickova oktavia ma medzi nami tiez namilu jarmilu sedacky, keby uz sa inac neda, len zit v tej plechovej bude ako planujes, tak s nalezitym konfortom, ja som to uz onehdy pisal, ze keby som takto raz skoncil, tak berem Eklasu so 6valcom, ostatne ma nezajima, keby nevidalo financne, toz nestoji to proste absolutne zato
FIAT Bravo 2010 / 1.4 90PS / LPG(BRC)

Obrázok
Obrázok
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24977
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Chlapci,nepremýšlajte o sebe a už vôbec nevychádzajte zo slovenských podmienok.Riešite nenáležitú vec,pán Nagy je od toho rozumnejší ako ho poznám aby nezvažoval čo rieši.Ak nepíše o zmene bývania,tak ho nerieši.Rieši auto
gnagy
Príspevky: 943
Dátum registrácie: 19.03.2016 17:39
Bydlisko: DK
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa gnagy »

Pán Hlavatý, aj ja si myslím, že hnať sa za starším tým pádom už nemá nejaký význam. No aj napriek tomu by som chcel auto bez DPF a to veľa možností u 12 ročných a mladších autách nie je. Aké autá mali už DPF? Mondeo r.v. 2004 malo? Focus II. 1.6 Tdci 90ps, 110ps myslím malo.

Bajo ono sa to zdá, že 300km je nejak veľa. Ale tu prejdem 7km po ceste 1 triedy z dedinky vybehnem na diaľnicu, zaradím päťku a po 140km podraďujem, lebo vychádzam z diaľnice a 3km prejdem po meste s tromi semaformi. Keďže z domu odchádzam o štvrtej ráno, v práci som o pol šiestej a vidím obrazne povedané sto áut na ceste za celý čas. Skoro žiadna premávka na ceste v tom čase. Cestou domov je to horšie, ale stále akceptovateľné a nikdy nie sú zápchy okolo jednej poobede. Tie začínajú od takej tretej-štvrtej, zažil som a to sa čas natiahne o dobrú hodinu. Keby som mal chodiť do práce na štandardný dánsky čas o 7:30 ráno, tak z domu musím o piatej a už 40km pred cieľom stojím v prvej zápche. Tiež to mám zažité a nikdy viac :)
bajo777
Príspevky: 13554
Dátum registrácie: 03.08.2010 10:08
Bydlisko: BH - bratislavske humno
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa bajo777 »

Ok Milan, ja sa len snazim poradit v najlepsom motive, mam z toho co citam osypky a sa ma to netyka pritom :41c2:

ved je nad slnko jasne, ze tu moze uplne zabudnut cely benzin a vselijake mestske kostitrasy, ci su fasisticke, alebo ryzojedne, je uplne jedno, na take kilometre patri dizel jedine a idealne v niecom kultivovanejsom ako oktavia, to ze tdi v nej by to dala, ale poznam minimalne 2 ludi co uz dosli o chrbat v tych autach, teda aby to malo istu kulturu v ramci technologie, svoj typ som dal nizsie a opakujem sa znova Eklasa 320 cdi, viem ze sa nato nepytal, ale aj tak si myslim ze to auto ma potencial toto zabezpecit, nebude to zadarmo samozrejme, este jedna otazka, ja som bol v tom, ze do zahranicia sa ide za lepsim zivotom, tym padom akceptujem pozitiva aj negativa, nebudem plakat ze na sk je toto dobre a preco to je inde drahe a naopak smiat sa, ze sme tu za opicami a kukaj co tu mame, pocitam ze gnagy v tom dansku nebude este moc dlho, mam dobreho kamarata za mlakou, uz 15 rokov cochvila a riesil veci prve roky, teraz uz neriesi, uz sa aklimatizoval :-)
FIAT Bravo 2010 / 1.4 90PS / LPG(BRC)

Obrázok
Obrázok
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24977
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Pán Nagy napr u Octavie (aby sme boli konkrétny) vieme ísť až do 2010 bez DPF
Golfa do 2009

Chlapci nepíšte sem voloviny lebo to hneď ide preč !!! Chodte na pokec a tam si to riešte.
bajo777
Príspevky: 13554
Dátum registrácie: 03.08.2010 10:08
Bydlisko: BH - bratislavske humno
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa bajo777 »

Ok pochopil som, idem sa venovat temam pre pobavenie, tu uz iba drzim palce :-)
FIAT Bravo 2010 / 1.4 90PS / LPG(BRC)

Obrázok
Obrázok
Napísať odpoveď

Návrat na "AUTOMOBILY - Všeobecná diskusia"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: avelmak a 66 neregistrovaných