Skrutena hlava , unik chladiacej kvapaliny

Diskutujte o všetkom čo vás zaujíma alebo trápi !

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

monojetronic
Príspevky: 168
Dátum registrácie: 06.05.2010 01:40
Zdieľať na Facebook

Skrutena hlava , unik chladiacej kvapaliny

Príspevok od používateľa monojetronic »

Zdar, preventivne som menil chladiacu kvapalinu (G13 -> strata silikatu po case), ovzdusnovanie na motore VW 2015 1.8TSI EA888 3gen. CJSA/CJSB je automaticke
Ja som sledoval bublinky v otvorenej nadrzke chl. kvap. az dokym to nevyvrelo, potom som dolial studenu nariedenu zmes, a znova to vybublalo vacsie mnozstvo na zem, stalo az som si uvedomil, ze system je uz davno ovzdusneny a bubliny su uz z bodu varu.
System v normalnom rezime je pod tlakom 1.6-1.8bara (tolko uvadza pretlakovy ventil na nadrzke).
Kvapalina po celom ukone moze mat az 70%+ G13 v pomere ku vode (ano je to vela -> vyrobca odporuca G13 pomer 40 do 60%). Takze tym padom teplota varu mohla byt posunuta az nad 100C kvoli velkemu mnozstvu G13, aj ked tlak sustavy bol atmosfericky (otvorena nadrzka). Po x tom vybublani zaplo vetrak uz na maximum. Motor do nudzoveho chladenia nesiel, to by svietilo na palubovke.
Teraz pozeram ze asi sa mi trati kvapalina.
Je mozne ze na zvysenom volnobehu napr 1500rpm, zaucelom dosiahnutia nahriatia kvapaliny doslo ku skruteniu hlavu ? Alebo ze vplyvom vysokej koncentracia G13 rozozralo nejake tesnenie ? Viecko na nadrzke kvapaliny je ciste, aj na olejovej zatke, biely dym nejde. Moze byt aj nejake tesnenie na pumpe co prepaja elektronicky termostat?
Nejake vacsie problemy nevidim, po meste mam celkom velku spotrebu ale to bolo aj predtym tusim...Nejako amatersky viem zistit co sa stalo ? Utesnovaciu sadu tam nechcem liat. Dik
Naposledy upravil/-a monojetronic v 12.09.2022 14:49, upravené celkom 1 krát.
oco13
Príspevky: 17840
Dátum registrácie: 14.12.2008 12:08
Bydlisko: okr.nové zámky
Zdieľať na Facebook

Re: Skrutena hlava/unik chladiacej kvapaliny

Príspevok od používateľa oco13 »

Skrutenú hlavu ti za 5 eur odhalí test na CO2 v každom servise, sú dokonca aj domáce sady. Ale ako tam čítam TSI tak sa mi ježia všetky chlpy.
Amatersky tam nič nerieš lebo spravíš viac škody ako úžitku. Už len podla druhu motora sa tento neodvzdušňuje sám.
ovzdusnovanie na motore VW 2015 1.8TSI EA888 3gen. CJSA/CJSB je automaticke
Ako si na to prišiel ??? - určite verím viac Milanovi ak píše vakuovať ako iným zdrojom na sieti.
som dezolát a komu sa to nepáči nech ma bozá v riť
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24977
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Re: Skrutena hlava/unik chladiacej kvapaliny

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Dosť vecí mimo realitu.Systém sa sám neodvzdušňuje.G13 je jedna z najkvalitnejších zmesí aké existujú,dokonca má tak malú stratu vlastností že by nemusela byť nikdy menená.Má vynikajúce antikorozne vlastnosti.Problém s ňou je jediný,nesmie dôjsť k jej prehriatiu,ani lokálnemu.Ak sa to stane,dôsledky bývajú doslova katastrofálne a mnohý sa problému z upchávaním priechodov napr v kúrení už nikdy nezbavia,opakuje sa.
Urobila sa jedna zásadná chyba a z nej pramení celý problém.Systém sa mal plniť vakuovaním,podobný proces ako plnenie klímy.Po takomto sa už naozaj neodvzušňuje,systém je bez vzduchu okamžite ako sa dnu dostane požadované množstvo.Toto všetko si mohol gazda ušetriť.V podstate aj teraz by som to videl ako jedinú cestu ako sa dozvedieť či je všetko v poriadku.Systém vypustiť zo všetkých okruhov a potom už postupovať tak ako je nutné.Či nejaký problém je prítomný alebo nie,by som zistoval až v štádiu keď je naplnenie urobené dobre,predbežne nemá zmysel špekulovať či je či nie
monojetronic
Príspevky: 168
Dátum registrácie: 06.05.2010 01:40
Zdieľať na Facebook

Re: Skrutena hlava/unik chladiacej kvapaliny

Príspevok od používateľa monojetronic »

Vdaka za radu ohladom CO2 testu a G13.
G13 maju expanzku so sackom https://www.youtube.com/watch?v=dC2ZLAcrdZU obsahujuci antikorozny silikat ktory sa pozvolne uvolnuje do systemu , a ludom sa stava ze ten sacok praskne a tuhe castice sa dostanu do sustavy. Preto sa to preventivne vybera, a potom kvapalina sa musi menit pravidelne, lebo straca svoje vlastnosti vplyvom tepla.
Ja som vychadzal z toho, ze v manuale k autu samozrejme ze pouzivaju podtlak ale je tam veta "coolant level may decrease automatically due to bleeding process" (hladina kvapaliny moze automaticky poklesnut kvoli automatickemu ovzdusnovaciemu procesu) .. taktiez navratova hadicka z chlad. sustavy je najvyssim bodom, takze ziadny iny ventil na tomto motore neregistrujem a slavny internet tvrdi to iste ...
Na tychto motorch zevraj sa hlava nekruti, tak neviem predpokladat ze vo co go, mozno len pomrvene hadice pretekaju aj ked to nevidno pod autom... Ale zas udajne odchadzaju pumpy (ktore su napojene na elektricky termostat-aktuator) a to je uz draha polozka za "preventivne" menenie ...

Obrázok
..
Obrázok

edit: G13 je teraz nahradena G12evo ktora je pomenej rozsirena po predajniach s nahradnymi dielmi, mala by byt viac ako sa montuje namiesto systemov s G13+silikatovy sacok, co viem
Naposledy upravil/-a monojetronic v 12.09.2022 22:19, upravené celkom 2 krát.
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24977
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Re: Skrutena hlava/unik chladiacej kvapaliny

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Jedno platí...u týchto novších strojov je prakticky nemožné aby sa systém odvzdušnil gravitačne.Navyše systém plnený gravitačne má zavretý termostat (prípadne aj ďalšie) čo už samé o sebe bráni aby sa to stalo bezproblémovým. V hlave motora je dostatok klenbových priestorov kde ostane množstvo vzduchu a práve beh motora za účelom ohrevu (otvorenia termostatu) sa deje v podstate z nedostatkom chladiva v systéme.A tam kde je to najnebezpečnejšie je práve vzduchový vankúš.To je dôvod plnenia vakuovanej sústavy,chladivo vyplní jednoducho každý priestor a auto môže pokojne von do premávky bez nebezpečia udalostí ako táto.A ešte jeden dôvod to má...je to najrýchlejšie,nepotrebuje hodinu mrkotať na dielni kým horko ťažko dosiahne bod otvorenia termostatu (diesel)
Ale pre každú dnešnú modernú mašinu aj benzínovú je nedbanie na tieto nutné veci hranie z ohňom.Niekedy sa nestane nič,ale ak sa stane...je to vždy priekak ako hrom aj z finanančnou odmenou ako bonus.
Sáčok zo silikátom je u novších mašín nevybratelný,len u starších ho šlo lekárskym peanom vydolovať.To o prasknutí sú bájky,sáčok je nesmierne odolný aj keď ho človek chce zámerne otvoriť.Poruší sa keď ho niekto nevie ako vydolovať a ide na to háčikmi.
truck123
Príspevky: 303
Dátum registrácie: 07.06.2016 09:45
Zdieľať na Facebook

Re: Skrutena hlava , unik chladiacej kvapaliny

Príspevok od používateľa truck123 »

Chlapci, kto vam to takto vysvetli?
cicmanec..srtdemon..fuly?
Tak si vazte cas toho cloveka, ze vam zdarma povie, ako sa veci maju, jasne, nikto nevie vsetko....
A nie, nepcham sa nikomu do zadku, nemam dovod, je to proste fakt....
mhlavaty.. dik...
herin
Príspevky: 1273
Dátum registrácie: 26.06.2008 08:33
Zdieľať na Facebook

Re: Skrutena hlava , unik chladiacej kvapaliny

Príspevok od používateľa herin »

Len tak zo srandy som pozrel cenníky servisov a kolonku výmena chladiacej kvapaliny..
ceny sa pohybovali od 15 do 25 eur...tak teraz je tu otázka na zadávateľa či mu to za to stálo..
To že sa v tvojom aute odvezieš za tých 20 eur pri tej spotrebe možno 100 km tak naozaj by som osobne nevidel dôvod toto meniť v domácich podmienkach...
Mal si dobré auto bez problémov a kvôli dvacke si teraz rieš problémy...
Chápem ked si niekto doma niečo vymení čo by stálo v servise 100 eur a viac že sa to naozaj oplatí..ale kvôli takej sume by som ani šroubovák do ruky nechytil...
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24977
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Re: Skrutena hlava , unik chladiacej kvapaliny

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Nie som zástanca vstupovania do ludských svedomí,prečo to a prečo tamto.Ludia robia aj chyby,a občas za ne platia časom či peniazmi,nie som zástanca ľudových súdov.
Jediné čo mi nikdy nedávalo logiku je to ak sa informácie začnú hľadať až potom ako vznikne problém.
K tunajším truhlíkom iba toľko,trvalý protiprúd,traviči studní.Žiaľ aj ľudia čo toto fórum raz pochovajú
K cene ...to nie je úplný obraz,v podstate je to blud.Pretože pokiaľ sa výmena má urobiť z prechodom na iný druh,idú tam aj nutné preplachy.To znamená...systém niekoľko krát otvárať.Nemá žiadne výpustné miesta,rozpájajú sa hadicové spoje.Aj také kde ruky ledva vôbec dostanete.a aj si pekne pustíte polku tekutiny na hlavu,lebo kým si ruky odtiľ vyberiete sa to leje.Ak má tekutina tiecť na hlavu,nech nie je aspoň horúca...to je čas.Vyvakuujete a opäť zohrievate (termostat otvorenie) a znova čakáte kým tam môžete ruky strkať.proste času idú kilometre,pokiaľ je napr zanesený systém šlemom tak je tých napustení a vypustení sedem.z toho jeden krát kyselina a jeden zásada a spústa preplachov.napr z výmenou radiátora kúrenia ste hravo cez tisícku.Takže o dvacke by som nijako extra nesníval,to je reklamný blábol.
seven549
Príspevky: 7880
Dátum registrácie: 03.02.2010 22:37
Kontakt:
Zdieľať na Facebook

Re: Skrutena hlava , unik chladiacej kvapaliny

Príspevok od používateľa seven549 »

monojetronic napísal: 12.09.2022 14:04
Ja som sledoval bublinky v otvorenej nadrzke chl. kvap. az dokym to nevyvrelo, potom som dolial studenu nariedenu zmes, a znova to vybublalo vacsie mnozstvo na zem, stalo az som si uvedomil, ze system je uz davno ovzdusneny a bubliny su uz z bodu varu.
cize ty si mal otvorenu expansku a cakal ze sa motor odvzdusni?ved to je pretlakovy system musi to byt zavrete aby ta voda kolovala a odvzdusnilo sa to cez tu malu hadicku hore na expasnke.zvysne veci sa doodvzdusnuju jazdenim same.len netreba v tedy motor drat a mysliet na to ze sa odvzdusnuje.otvoris kurenie na max a znova sa voda dostane tam kde aj ma.

co uz naliat vodu zavriet a jazdit.prebehni to tak 5km s navratom naspat a skontroluj hladinu ale neotvarat nic.najskor tak 20 min po jazde alebo az motor bude studeny.

a ukaze sa co tomu je.snad nic ked tak hlava valcov mohla prasknut niekde.mne sa to uz stalo.zabudol som to vicko na expnasku siel som 80km potom 80km naspat a na druhy den pozeram chyba.voda povystrekovana po expanske a do 3 dni som videl ze som odpalil motoru makovicu.praskla medzi ventilmi a voda sla na piest.

stare motory sli menit komplet cela napln ako nic.

nove auta smola. celu napln nikdy nevymenis je s tym kopec roboty a starosti.hadicka na chladenie egr chladenie turba do kurenia 3 hadicky olejovy chladic 2 hadicky niektore audi uz maju aj el pomocne cerpadlo v okruhu nasadene intercooler vodou chladeny.kaslat na to ze nevypustis vsetko.jazdenim zmiesa sa to aj tak.

moje auto ma kruh 10.5 litra vypustil som z neho max 6.5 litra po odpojeni 2 hadic.pod motorom a z chladica.a lial novu original namiesanu na -50 lebo stara mala -9 po zriedeni to ma tak -35.a staci mi to neriesim to aby zbytocne mi na dialnici niekde v nemecku nieco nepovolilo koli tomu ze hadica nebude tesnit.aj tie spony hadic som dal na povodne miesto ako su odtlacene hadice od nich.
monojetronic
Príspevky: 168
Dátum registrácie: 06.05.2010 01:40
Zdieľať na Facebook

Re: Skrutena hlava , unik chladiacej kvapaliny

Príspevok od používateľa monojetronic »

Chcem zakoncit tie osocovania preco necupitam do servisu co i len so spinavym oknom, vyjadrim sa tak ze praca okolo auta je hobby, a pred kazdym ukonom sa snazim maximalizovat poznatky a pred touto vymenou som studoval net a manualy 2 tyzdne a transformoval ukony aj na bezne dielenske vybavenie...preto ocenim rady kazdeho skusenejsieho tuna, ktoremu nejde len o profit...
S5 k teme...Chladiaca sa podla vyrobcu nemeni, lenze on pocita so zivotnostou auta 100k km, takze chcel som mu dopriat ovela lepsiu udrzbu ako treba.
To ze by som vypustil len urcitu cast (vratanie fukania ustami do expanzky) viem - vyslo 3.5l z 10 co je v systeme. To som chcel spravit dva krat , tri krat. Teraz by som odcerpal z expanzky 0.5l, dolial destilovanu/demineralizovanu a to opakoval xy krat.
Problem asi bol ze vetrak spinalo podla mna dost neskoro, uz ked to bublalo jak gejzir (tak asi na 5ty krat vybublania) tak vtedy zacal hucat poriadne, a ked skoncil, motor som vypol (a nasledne ho elektricka pumpa dochladzovala ako stale). Aj tak som sa riadil co ukazuje palubak a tam stale 90C (ano uz viem ze to je nerealny udaj, len aby soferi sa nestazovali ze im to tam lieta). Do nudzoveho rezimu alebo varovania nesiel. V skutocnosti tento motor pracuje s chl. kvap. od 85C do 107C. 85C sa zvoli ako cielova teplota celeho systemu ak motor je pod zatazou. 107C je ciel ak sa plachti alebo je volnobeh (zdroj: Self study VW program EA888 3rd gen).

Preplach systemu asi nema zmysel dokym neni zisteny problem (ibazeby tam boli fakt skryte vzduchove vaky). Tajne dufam ze to prepusta napr max. tesnenie alebo pomrvena hadica - je nieco neagresivne a fluorescencne na zistenie ci niekde to nevykvapkava von?
Momentalne som dal 5mm nad max. rysku, po 100km uz je naspat na ryske - 1dcl? prec?
Servis a CO diagnostika hlavy a tesnenia pod hlavou ? Alebo co...
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24977
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Re: Skrutena hlava , unik chladiacej kvapaliny

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Hmmm vcelku sa dá pochopiť stanovisko majiteľa ktorý zbiera poznatky po fórach a kadekadiaľ kde sa dá.Občas si pozriem aj ja a dostávam sa na hranicu debky ak si predstavím že sa tým bude niekto riadiť.Na jednu správnu informáciu naraziť je celkom problém,a to čo potom má robiť človek ktorý to nedokáže selektovať okamžite na bludy a pravdu.Tot je žiaľ cena infa zadara od spektra prispievateľov v ktorom je pomer správnych informácácií a bludov jedna k tisíc.Net je nekonečná studnica informácií v ktorej sa dá hladať a dá aj nájsť mnoho cenností.Ale až od momentu kedy veciam rozumiete a v podstate žiadnu radu až tak nepotrebujete a tak prvé slová rozhodnú či vôbec budete čítať ďalej.
oco13
Príspevky: 17840
Dátum registrácie: 14.12.2008 12:08
Bydlisko: okr.nové zámky
Zdieľať na Facebook

Re: Skrutena hlava , unik chladiacej kvapaliny

Príspevok od používateľa oco13 »

Milan , neviem či súhlasíte, ale ja si myslím, že autá posledných generácií sú príliš komplikované aby sa dali robiť ako koníček.
som dezolát a komu sa to nepáči nech ma bozá v riť
undertaker007
Príspevky: 257
Dátum registrácie: 01.05.2013 11:08
Zdieľať na Facebook

Re: Skrutena hlava/unik chladiacej kvapaliny

Príspevok od používateľa undertaker007 »

monojetronic napísal: 12.09.2022 19:48 "coolant level may decrease automatically due to bleeding process" (hladina kvapaliny moze automaticky poklesnut kvoli automatickemu ovzdusnovaciemu procesu)
Po dlhej dobe téma, ktorá sa (zatiaľ) dá čitať :)
No, ale... ...ja sa domnievam, že aj to, čo si si prečítal, si si zle preložil... :(
V obrázkoch, ktoré si priložil, popisujú, kde sa má nachádzať hladina chladiacej kvapaliny v expanznej nádobke. V oboch prípadoch (motor studený / teplý) sa má hladina nachádzať nad ryskou MAX. a pod tým, na konci stránky, "Note:" (= poznámka)
"This excessive amount of coolant is necessary since the coolant level may decrease automatically due to bleeding process." (= Toto nadmerné množstvo chladiacej kvapaliny je potrebné, pretože hladina chladiacej kvapaliny sa môže automaticky znížiť v dôsledku procesu odvzdušňovania.)
Takže... ...buďto zle preložené, alebo zle pochopené.
Táto veta, na ktorú si sa sám odvolal, nehovorí o automatickom odvzdušňovaní chladiaceho systému.
das
Príspevky: 174
Dátum registrácie: 09.06.2022 23:00
Zdieľať na Facebook

Re: Skrutena hlava , unik chladiacej kvapaliny

Príspevok od používateľa das »

Na tych obrazkoch je hlavne VAS 531 007

https://audi.snapon.com/SpecialToolsDet ... d=57860195

Pani tu konci sranda, vakuuova plnenie atd. je v servisnych manualoch napr. u mb niekde pred 20 rokmi ale u modernych aut to bez vakuoveho plnenia jednoducho nejde ci niekto bude mat profit alebo nebude, nejde to. Su viacokruhove, mozu mat kludne 2 okruhy s dvomi nadobkami, vysoko a nizko teplotnym okruhom a nejde to bez spravneho postupu urobit spravne.

Ako v inej teme o parkovacej brzde bmw kym nepoznas co robi mozes robit kuzla a nevykuzlis.
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24977
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Re: Skrutena hlava , unik chladiacej kvapaliny

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Zariadenie VAS je extrémne predražená vec a v plnej miere to ide aj z menej honosným náradím.Čo už je horšie je nutnosť kúpiť ich chémiu ktorá nie je zrovna lacná.Ale to sa týka iba prípadov keď sa stane priekak a šlemy upchávajú prietoky radiátorov a chladičov ktoré sú extrémne úzke.Tým dosiahli síce ozaj velký tepelný výkon chladiča resp radiátora ale za cenu šialeného zahustenia lamielok a uzučkých priechodov ktorými šlem neprejde.Čo je ale úplne najhoršie,vyčistenie treba urobiť raz,zato však mimoriadne dôsledne inak sa problém vracia znova a znova.Takže ...treba sa zariadiť či sa páči a či nie.Alebo nie,a potom už vždy riešiť kým neprasknú nervy a auto sa nepredá.
Auto z fota malo okruhy štyri,tj všetky sa otvárajú,po vypustení zatvárajú a to celkove sedem krát aj z preplachom.Vakuovanie je už preto nutné,lebo pokiaľ nieťčo zanedbáte a niekde ostane netesný spoj,vakum nejde dosiahnuť.A to sa dozviete hneď,nie potom čo to niekde kvapká.
Oco...práve opačne.Človeku je koníček to,čomu rozumie,čo ovláda a má potom aj chuť priberať ďalšie poznatky.Jediné mínus je určitá forma workoholizmu.,práca je droga a človek ak už aj práve nepracuje,tak niečo okolo študuje,laboruje,vyrába si pomôcky a v podstate je stále v práci.

Obrázok
Obrázok

Návrat na "AUTOMOBILY - Všeobecná diskusia"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 60 neregistrovaných