Predvojnové modely BMW

Diskusia o tom najlepšom zo sveta automobilového priemyslu

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

bwind
Príspevky: 9
Dátum registrácie: 20.01.2021 10:37
Zdieľať na Facebook

Predvojnové modely BMW

Príspevok od používateľa bwind »

Ahoj všetkým. Zaujímam sa o predvojnové modely BMW, od licencovaného Dixi až v podstate po model 335. Mojou veľkou vášňou sú najmä kabriolety a roadstery. Zaujímam sa o detaily v karosériách, ďalej o možné zmeny a drobné rozdiely v karosériách či interiéroch, ktoré boli zrejme robené priamo na zákazku pôvodných majiteľov, tiež motorové prevedenie jednotlivých kusov modelových radov a možné drobné odchýlky pod kapotou, najmä modelových radov 327 a 328. A taktiež prvé roadstery Dixi, resp. 315 a 319. Vítam každú informáciu, ktorá ma ako nadšenca historickej krásy poteší. A ďalšia otázka k téme: nemá niekto vedomosť ohľadom používania karburátorov SOLEX pre BMW motory? Mám doložené, že sa prevažne používali v motoroch pre modely 327, 327/328 a 328 (podľa dostupných údajov typ 26 BFLV vertical). Ale z dostupných materiálov máme použitie vertikálov už od licencovaného Dixi, dokonca aj povojnová 507mička ich má. Vieme, či sa jedná rovnako o SOLEX, prípadne akej verzie u konkrétnych modelov? Ale aj pri vertikáloch u 327mičiek sú tu rozdiely, u ktorých neviem, či vznikli pri repase, alebo je to pôvodná verzia - jedná sa o vertikály s mriežkou okolo "hlavy" karburátora (pri niektorých starých snímkoch je okolo hlavy "riasa" z hrubej tkaniny), dokonca sa niekde jedná o karburátory akoby "zaliate" do bloku a tak prichytené o motor... Plus posledná otázka: niekde sa SOLEXy uvádzajú ako spádové. Je rozdiel vo vertikálnych a spádových karburátoroch? Ďakujem. :)
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24918
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

K 327 328 sa vyjadriť neviem,ale Solex si asi z BMW tykal.Ja som osobne vlastnil BMW 2000 Tii nejaký rok 1960 (cca) a bol osadený 2 x dvojitými Solexami horizont. Rozdiel samozrejme horizot a vertikál je podstatný v smere prúdu vzduchu.
Žiaľ bol som príliš mladý,boli sme kupovať BMW 502 ale otec to napokon nekúpil,fascinácia ostala a značku som opravoval po gen E36 E39 a E38,nástupom ďalších novších som ich opustil.
bwind
Príspevky: 9
Dátum registrácie: 20.01.2021 10:37
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa bwind »

Áno, tiež mám pocit, že SOLEXy boli "dvorné" karburátory u predvojnových BMW, ale overené technické špecifikácie - a tým potvrdenú značku - mám zatiaľ len k 326, 327, 327/328 a 328. :) Ale napríklad u povojnovej 507mičky sa už objavil iný vertikál, Zenith (aspoň podľa internetových zdrojov). Hej, viem, aký je rozdiel medzi horizontálnym a vertikálnym kaburátorom, ale vertikálne sa niekde uvádzajú ako spádové, preto pátram, či je v tom rozdiel. :) 502ka je tiež prekrásny kúsok :) podľa análov tomu predchádzal taký zábavný vozíček - 531ka - ktorý ale zostal len ako prototyp. Vyzeralo to ako hračkárska verzia 300vkového radu :) v prevedení bicolor, karoséria typu coupé. :) :) Ale podľa dostupných materiálov mal tiež SOLEX vertical, aj keď bol už povojnovej výroby (1951).
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24918
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Myslím že je iba vec doby a označenie spádový a vertikál je to samé.Technicky určite.
U 502 čo mi zostalo v pamäti bolo tam veľa dreva.V časoch "mládí" sa občas vyskytoval inzerát predaj 327-ky (Svět motorú)Kedže zadné stránky vždy obsahovali kresbu veteránikov aj z technickým popisom,tak ich obrovské množstvo mám a plánujem na stenu v dielni takú obrazovú galériu.Vždy keď človek vidí ako sa pristupovalo k tvorbe,aké zázemie a koľko výrobcov aut malo českoslovenko je mi smutno.Dnes sme len montéri bez vlastnej tvorby.Ale to už je tu tak,múdrych a úspešných vyženieme do sveta,slovenská malosť nepustí a závisť a zlomyselnosť kulminuje
bwind
Príspevky: 9
Dátum registrácie: 20.01.2021 10:37
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa bwind »

Teším sa, že môj predpoklad bol správny :) tiež sa mi to technicky zdalo to isté. :) Viem, že v Česloslovensku sa z vertikálov používali JIKOvy, myslím, že aj v povojnovej výrobe - alebo len v povojnovej?. A čo sa týka tých SOLEXov - a aj celkového pohľadu pod kapotu predovšetkým modelov 326, 327, 327/328 a 328 - tuším čo motorový priestor, to iný pohľad. ;-) Najviac tam dominujú práve tie SOLEXy - ale to prevedenie ma stále mätie...na starých fotografiách má SOLEX 26 BFLV okolo "hlavy" nariasenú tkaninu, niečo ako veľmi hrubá vrecovina...ale väčšina doteraz zhliadnutých motorov týchto modelových radov sa hrdí nádhernými chrómovanými "hríbmi" karburátorov, s integrovanou mriežkou okolo hlavy; dokonca niektoré motory majú karburátory "zapustené" priamo do hlavy bloku motora...Môj predpoklad je, že je to repas - mýlim sa? Dokonca internet vybalil jedno foto, kde predpokladám boli SOLEXy nahradené ZENITHmi...

A áno, veľmi súhlasím, že dnešná doba pristupuje k výrobe a aj k hodnotám celkom inak - a netýka sa to len automobilov...
bwind
Príspevky: 9
Dátum registrácie: 20.01.2021 10:37
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa bwind »

Ahoj, ďalšia otázka k téme: BMW modely s pravostranným riadením (modely 327 a 328). Oficiálne zdroje uvádzajú výrobu iba ľavostranných, ale existujú aj pravostranné kusy, ktorých dodávateľom pre britský trh bola firma Frazer Nash BMW. Snažím sa dopátrať informácie, o aké počty daných modelov sa jednalo, resp. koľko z dodaných od Frazer Nash sa dochovalo/ zreštaurovalo, či boli v pravostranných nejaké výrobné odchýlky, prípadne či sa pravostranné dodávali aj EMW 327mičky. Prípadne, či sa pravostranné robili aj iné predvojnové staršie modely. Opäť vďaka za všetky fragmenty, privítam akékoľvek informácie. :) :)
bwind
Príspevky: 9
Dátum registrácie: 20.01.2021 10:37
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa bwind »

Otázka č. 3: štartovanie-kľuka vs. kľúč/ tlačidlo a štartovacia kľuka vo výbave a jej umiestnenie vo vozidle. Môj predpoklad je, že prvé predvojnové modely (Dixi, 303, 315, 319) sa štartovali pomocou tlačidla a kľuka sa využívala pre "núdzové" nahadzovanie motora. Tlačidlové štartovanie, niekde v kombinácii s kľúčmi (predpokladám, že kľúč slúži k "odomknutiu" štartéra a tlačidlom sa natáča) registrujem od 320tok po 335ku. BMW 327 má dokonca ideálne miesto na kľuku v motorovom priestore (spolu s ďalším miestom na potrebné náradie). Vieme prosím, kde má kľuka umiestnenie u ostatných modelov? Domnievam sa, že kľuka bola využívaná spôsobom, ako sa teraz využívajú štartovacie káble. Je moja domnienka správna? Ďakujem. :)
bwind
Príspevky: 9
Dátum registrácie: 20.01.2021 10:37
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa bwind »

mhlavaty napísal:V časoch "mládí" sa občas vyskytoval inzerát predaj 327-ky (Svět motorú)Kedže zadné stránky vždy obsahovali kresbu veteránikov aj z technickým popisom,tak ich obrovské množstvo mám a plánujem na stenu v dielni takú obrazovú galériu.
Dobrý deň :) chcem sa prosím opýtať: Máte vo svojej zbierke Světa motorů aj nejaké zo 70tych rokov, kde sa inzeruje predaj 327mičky, prípadne aj ďalších predvojnových kúskov? Zaujíma ma najmä ročník časopisu 1979. Ak by ste nejaké takéto kúsky mali vo vlastníctve, boli by ste ochotný sa ich za nejakú primeranú cenu zriecť v môj prospech? :) Značne by to obohatilo moju zbierku pre mňa vzácnych artefaktov výskytu predvojnových BMW na našom území. :)
bwind
Príspevky: 9
Dátum registrácie: 20.01.2021 10:37
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa bwind »

Otázka č. 4: BMW 329. Veľa internetových zdrojov uvádza zhodne výrobu modelu v rokoch 1936-37, no opäť som narazila na predajnú ponuku tohto typu, kde sa uvádza rok výroby 1935. Vedel by niekto z iných zdrojov upresniť časové rozmedzie výroby? Narazila som aj na karosársku anomáliu - bočné mriežky prednej kapoty sú podobné, resp. totožné ako má model 320, 321 a 326. Model s "anomáliou" má bočné mriežky v tvare lichobežníka s výrazným ohraničením všetkých štyroch strán. Môže ísť o špeciálnu výrobu na zákazku? Mnohé zdroje tiež uvádzajú výrobu 329tky výlučne vo verzii kabriolet. Podľa mojich doterajších poznatkov by to ale bol asi jediný predvojnový model, ktorý by nemal verziu s pevnou strechou. Je možné z pohľadu laika spoliehať sa na takéto údaje? Oficiálne sa mi zatiaľ nepodarilo dohľadať. Ďakujem. :)
bwind
Príspevky: 9
Dátum registrácie: 20.01.2021 10:37
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa bwind »

Otázka č. 5: BMW 327 a prevodovky Hurth/ ZF. Podľa mne dostupných informácií sa do modelu 327 štandardne montovali 4-stupňové manuálne prevodovky Hurth. No v posledných týždňoch som už dvakrát narazila na 327mičku s prevodovkou ZF, s poznámkou "alternatívna". Nevie prosím niekto, z akého dôvodu a v akom časovom rozmedzí bol do niektorých 327mičiek montovaný ZF a nie Hurth? (II. svetová vojna...?) Prípadne počet kusov 327 vyrobených s ZFkou? Bol ZF eventuelne montovaný aj do iných modelov? (326, 328, 335...) A je napríklad možné pri repase dajmetomu nálezového stavu použiť namiesto Hurthu ZF? Vie prosím niekto prevodové pomery ZFu? A ak by bolo možné takto osadiť pri repase ZF namiesto Hurthu, bude môcť byť vozidlo prihlásené ako historické? Opäť vďaka za každý poznatok k téme. :)
bwind
Príspevky: 9
Dátum registrácie: 20.01.2021 10:37
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa bwind »

Otázka č. 6: Model 327 - ovzdušňa (ovzdušňovacia trúbka, vedená z krytu hlavy motora) - ústi späť do sania? Ešte sa mi nedostalo tej výsady vidieť motor 327mičky naživo; mám zatiaľ desiatky fotografií a videí motorových priestorov 327čiek, len sú v drvivej väčšine z takmer rovnakého uhla a vyústenie ovzdušne vidno detailne len v pár prípadoch, aj to nie kvalitne, chcela som sa len uistiť, či odhadujem správne. :) Ďakujem za možnú odpoveď. :)
Napísať odpoveď

Návrat na "VETERÁNY a klasické autá"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 0 neregistrovaných