Ako je to s tým olejom do klímy?

Diskutujte o všetkom čo vás zaujíma alebo trápi !

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24977
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

A poznáš aj vlastnosť toho oleja ? Vieš za aký čas devalvuje na vyliatie do zbernej nádoby ak je na volnom vzduchu ? kolko stačí nechať otvorenú nádobku z novým olejom ? aby si ju vyhodil ?
Mne je jedno ak myslíš rob,ale toto baranča sa narodilo mŕtve.
Už z podstaty svojej činnosti je to určené pre -malý objem/vyžší tlak.

mattesss....tlak sa meria(nepriamo) zrejme v každom climatroniku.Ale je kopec ďalších veličín na posúdenie,tj budenie riadiaceho ventilu,tj na kolko percent je činný niektoré systémy aj riadiaci prúd ktorý ho budí.Väčšina systémov (zverejňuje" signál z čidla tlaku ktorý závisí práve na tlaku.Tlak samotný je vypočítavaný RJ climatroniku práve zo súčinitela plnosti tohoto signálu,kedže väčšinou pracuje frekvenčne (u Audi 50 Hz) u iných treba vychádzať z daného systému.Takže neukazuje tlak,ale dáva výstup pre RJ z ktorej to táto vypočíta.
cherokee
Príspevky: 153
Dátum registrácie: 23.09.2009 16:30
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa cherokee »

ale ved ten olej čo je v klukovej skrini nebude na vzduchu, ved bude odelený od priestoru kadial by išiel vzduch nie?? ved kluková skrina a priestro ventilov je od seba oddelený nie? tak aký vzduch? ved sa tam nemá ako dostat. teda ak je ten priestor naozaj od seba oddelený...ak je oddelený tak neni čo riešit či nie? ak nieje tak potom problém.a to s tým odlučovačom vody a primazávačom by fungovalo určite.. na tie pliešky neni treba vela oleja aby tesnili. takže všetko závisí len od toho či je ten priestor ozaj oddelený alebo nie :)
mattesss
Príspevky: 192
Dátum registrácie: 16.02.2015 22:58
Zdieľať na Facebook

Re: Diagnostika

Príspevok od používateľa mattesss »

mattesss napísal:Zdravím, nechcem zbytočne zakladať novú tému, chcem sa opýtať či nevie niekto poradiť serióznu diagnostiku klímy v Nitre a okolí. Ide mi čisto iba o diagnostiku, kde mi vedia zmerať v čom je problém, t.j. či odišiel kompresor alebo nie je dostatočný tlak a ja si to potom poriešim.

Čo sa týka problému, možno mhlavaty bude vedieť poradiť, ale tá diagnostika bude potrebná asi tak, či tak:). Problém s klímou je rovno na dvoch autách v rodine súčasne a obe sú Lancia Lybra 1,9 JTD , jedno je ročník 99 a 77 Kw, druhé ročník 2005 SW 85 Kw.

Na tej staršej Lybre, úplne prestala ísť, tlak vyzerá, že v systéme je (aký netuším), aj sa zohreje trubka (asi od kompresora), ale druhá trubka, ktorá má byť studená studená nie je.

Mladšia Lybra má asi dostatočný tlak (väčší ako druhá) a väčšinou aj chladí, aj keď nie dostatočne, ale ide proste v týchto teplách chladnejší vzduch. Robí asi to, že zapne kompresor a potom o chvíľu vypne, naštartujem, pozriem sa a kompresor vôbec netočí, pridávam otáčky a zase ho zaplne, potom zase vypne. Neviem či tým krátkym zapnutím niečo aj spraví, ale ten vzduch je fakt chladnejší ako keby mám zapnuté kúrenie úplne bez klímy. Okrem toho v posledných dňoch občas píštal remeň, ktorý bol pred pár mesiacmi menený a tak si myslím, že to s tým súvisí a ten remeň sa tam pretáči, keď sa to zasekáva.
No tak na staršej lybre vyzerá byť problém vyriešený, zažila blízke stretnutie s tou mašinkou na klímy (táto bola Bosch) čo spraví odsadie starého oleja, pridanie nového , vákuovanie systému, farbivo, odobratie starého chladiva, pridanie nového a problém bol asi v tom, že vraj nebolo odsaté žiadne chladivo a teda v systéme nebolo chladivo (asi počas zimy z nejakého dôvodu "zdrhlo") takže doplnením už klíma normálne funguje a takisto bol o nieč nižší tlak. Som zvedavý či z niekade nezdrhne po chvíli znova, ale zatiaľ to vyzerá v pohode. Plus bol ľupnutú do kabíny ozón, tak sa to celé aj vydenzifikovalo.

Čo bude s druhou Lybrou ešte uvidíme, najprv pôjde mechanikovi či niečo zistí prípadne cez diagnostiku a ak nie, tak absolvujem túto procedúru aj s ňou a možno aj to pomôže
ladodgers
Príspevky: 447
Dátum registrácie: 11.12.2008 11:36
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa ladodgers »

mhlavaty napísal:Zrovna by som nechválil spôsob každý rok ...atd
Nemá to oporu v ničom ,je to úplne zbytočné a ozaj to dáva iba moťžnosť mať zbytočné problémy.Okruh ktorý je v poriadku je schopný vytiahnuť bez dotknutia 18 rokov.Nehovorím že je to správne,ale nie je to nič výnimočné.
Olej je s sústave rozptýlený,tj stáva sa zložkou obeživa,tj obsahuje ho vlastne celá náplň v určitom pomere..V tom je asi zodpovedané úplne všetko aj čo sa oleja týka.Odsatím,tj vyprázdnením sústavy logicky treba olej v novej náplni dodať.Ani menej ani viacej.
Kompresor a jeho konštrukcia neobsahuje nič čo by mohlo slúžiť ako zásobáreň nejakej olejovej náplne.
mhlavaty napísal:Vrátme sa k téme olej a klíma
práve som riešil Scenic I 1,6 kde sa otváralo čerpadlo (Harrison V5) a menili tesnenia.Klíma čerpadlo má aj jednu stálu náplň,má na to skrutku kde sa plní a potom ide ešte olej plus do obeživa.V tom to konkrétnom som tu musel plniť 220 gr oleja PAG125.Čo ma zarazilo bolo že ani človek ktorý roky plní klímy nevedel o čom hovorím keď som sa pýtal či do opravovaného tj prázdneho čerpadla ide náplň.Že ide do náplne a o on dá.takže mám o odbornosti ľudí čo plnia vážne pochybnosti.Našťastie som narazil na servismana čo okamžite vedel o čom hovorím,ale ten kam som dával doteraz napĺňať,nemal potuchy.Je mi jasné že málokto si otvára čerpadlo ak púšta,aj keď je to málo pochopiteľné kedže sa jedná o primitívnu vec v ktorej niet žiadnej vedy,proste sa to nerobí,a vedomosti sú nulové.Dosť smutné,pretože do čerpadiel je vlastne kúpitelná každá prkotina za min peňazí kat.čo mi poskytol môj predajca má 170 strán a položiek je v ňom milión,ale tento rok som bol jediný čo kúpil sadu tesnení.
Musím sa smiať ale aj dať za pravdu VLADY-mu za výrok na konci...líná huba,hotové neštestí ! Kam do zadku táto spoločnosť speje,si neviem vysvetliť.A že doba informatiky...prd makový,ľudia osprostievajú stále väčším tempom
A teraz sa mi vynára téma,kde sa trhala spojka náhonu.....a vnútro sa vždy vysypalo
Obrázok
Ocividne ide o dva typy kompresorov, otazka je vsak... aky je to ten "harisson" kompresor? Nejaky specialny typ, alebo? Pretoze kazdy kompresor ma skrutku kde sa leje olej...ci?
LS600h
XC90
ladodgers
Príspevky: 447
Dátum registrácie: 11.12.2008 11:36
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa ladodgers »

mhlavaty napísal:Až si prvý pozreš rozobratý,pochopíš že to je nereálna myšlienka.Z prednou časťou kompresora tj od náhonu nie je problém,má svoju olejovú náplň cca 120 - 200 gr špeciálneho oleja.Problém je zo zadnou časťou, kde je nutné mazať priestor valec/piest.Olej podporuje prácu jemných planžet ktoré plnia prácu ventilov.Tento priestor,čo je vlastne piestor kam vedú prípoje je životne dôležité udržať v absolutnej čistote.Tento priestor maže olej rozptýlený v obežive.Je nesmierne hydrofóbny,prijíma vzdušnú vlhkosť a to je smrť pre každý kompresor.
mhlavaty napísal:Olej je s sústave rozptýlený,tj stáva sa zložkou obeživa,tj obsahuje ho vlastne celá náplň v určitom pomere..V tom je asi zodpovedané úplne všetko aj čo sa oleja týka.Odsatím,tj vyprázdnením sústavy logicky treba olej v novej náplni dodať.Ani menej ani viacej.
Kompresor a jeho konštrukcia neobsahuje nič čo by mohlo slúžiť ako zásobáreň nejakej olejovej náplne.
Vedeli by ste to vysvetlit, ci ja len zle chapem alebo sa mi to zda ako protichodne info? Teraz z toho clovek nevie, ci ma vlastnu napln alebo ci nie :)
LS600h
XC90
christiane
Príspevky: 1648
Dátum registrácie: 16.12.2011 14:56
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa christiane »

Len to zle chapes.Vlastnu napln oleja ma len predna cast kompresoru od remenice ako je tam napisane.
ladodgers
Príspevky: 447
Dátum registrácie: 11.12.2008 11:36
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa ladodgers »

Ja som clovek ktory stonasobne viac rozmysla ako hovori ci pise, ale toto je napisane jednoducho na nic a clovek tomu nepochopi, toboz laik.

Dalej, kompresorov je viacero typov a preto sa aj pytam vyssie polozene otazky.
Len takto z hlavy existuju variabilny, fixny, wobble - sanden typ, harrison v5, panasonic vane (ten ma dokonca vlastnu olejovu vanu) a asi kopec dalsich.

Modernejsie auta maju variabilny kompresor, kde si clovek moze mysliet ze ma oddeleny priestor (od remena) kde ma kompresor vlastnu olejovu napln.
Ake je potom vysvetlenie toho, ze ked do nasavania nizkotlakej hadice nalejem olej, parkrat otocim hriadelom, a otvorim skrutku na kompresore - "tej prednej casti od remena" , ten olej z otvoru skrutky vytecie? Ako sa tam asi dostane ked ma vlastny oddeleny priestor?

Ale taketo skusenosti s ludmi v servisoch mam aj ja, nechapem ako tam mozu denne robit a vediet o tom ako to vlastne unguje velke h.
Hanba nielen im (zamestnancom je to jedno ocividne), ale majitelom takych servisov.
Ludia si pozru par obrazkov na nete, a niektori ani to nie, a hned su niektori majstri.

Tym nenarazam na mhlavateho, verim ze jednoducho sa v kazdom prispevku mohol vyjazdovat k niecomu inemu.
LS600h
XC90
christiane
Príspevky: 1648
Dátum registrácie: 16.12.2011 14:56
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa christiane »

Ved ten kompresor rozober a zisti ako sa tam ten olej dostane.My to mame ako podla teba zistit?Neake tesnenie tam asi bude znicene.
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24977
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Nech je to zrozumiteľné a jasné.Kompresor (každý typ) má dva priestory.Jeden je priestor v ktorom sa pohybuje šikmá doska nosiča pohonu,to je ten prvý priestor od náhonu,ten má vlastnú náplň ktorá maže pohybujúcu techniku z tej strany.Každý kompresor má určenú gramáž maziva,naplní sa pri montáži kompresora,po kúpe (ak tam už nie je daný vo výrobe),po opravách atd.
Je tam potom druhý priestor v ktorom je mazanie napojené na okruh chladiva.Takže chladivo musí byť zároveň nosičom rozptýleného maziva,to je to čo doplní človek ktorý plní klímu.
christiane
Príspevky: 1648
Dátum registrácie: 16.12.2011 14:56
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa christiane »

ladodgers napísal: Ake je potom vysvetlenie toho, ze ked do nasavania nizkotlakej hadice nalejem olej, parkrat otocim hriadelom, a otvorim skrutku na kompresore - "tej prednej casti od remena" , ten olej z otvoru skrutky vytecie? Ako sa tam asi dostane ked ma vlastny oddeleny priestor?
Mhlavaty,teoreticky by to tak malo byt.Prakticky ledodgerovi preteka olej kade nema.
ladodgers
Príspevky: 447
Dátum registrácie: 11.12.2008 11:36
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa ladodgers »

Nie, nemas pravdu ze olej tecie tade, kam nema.

Preco?
Lebo som to skusil u troch kusov, a v kazdom je presne to iste.
Z toho jeden stary, a dva nove (uplne nove).

Jasne, ten stary detailne rozoberiem a uvidim, kazdopadne uz teraz sa to vylucuje s tym, ze v kazdom type kompresora su dva uplne oddelene priestory, ci? :)
LS600h
XC90
ladodgers
Príspevky: 447
Dátum registrácie: 11.12.2008 11:36
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa ladodgers »

mhlavaty napísal:Nech je to zrozumiteľné a jasné.Kompresor (každý typ) má dva priestory.Jeden je priestor v ktorom sa pohybuje šikmá doska nosiča pohonu,to je ten prvý priestor od náhonu,ten má vlastnú náplň ktorá maže pohybujúcu techniku z tej strany.Každý kompresor má určenú gramáž maziva,naplní sa pri montáži kompresora,po kúpe (ak tam už nie je daný vo výrobe),po opravách atd.
Je tam potom druhý priestor v ktorom je mazanie napojené na okruh chladiva.Takže chladivo musí byť zároveň nosičom rozptýleného maziva,to je to čo doplní človek ktorý plní klímu.
Mam kompresor, kde je napisane ze do neho patri 170ml oleja.
V roznych servisnych priruckach je napisane, ze do kompresora ide 50-55% oleja a zbytok do systemu. Niekde je pisane ze treba do kompresora naplnit tolko oleja co predpisuje vyrobca.

To sa uplne navzajom vylucuje potom.
Naplnit do kompresora (toho "prveho priestoru") 170ml, alebo naplnit polovicu a zbytok do obehu)?

mhlavaty napísal:Nech je to zrozumiteľné a jasné.Kompresor (každý typ) má dva priestory.
Pan Hlavaty. Ste si isty? Preco potom existuje napr takyto navod? https://www.elit.cz/cs/download/navod-n ... oru-ac.pdf
Na odkaze vyssie je prvy typ ocividne variabilny, ma tlakovy ventil, a druhy typ nie je (bezi naplno a len sa zapina a vypina). Ako sa potom dostane olej do nejakeho oddeleneho priestoru u druheho kompresoru (bez zatky) a ako sa zabezpeci aby tam zostal?
LS600h
XC90
ladodgers
Príspevky: 447
Dátum registrácie: 11.12.2008 11:36
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa ladodgers »

Tak, po hodine hladania servisneho manualu citam:

3. Pre nový kompresor, ktorý sa má použiť v tomto type systému, odčítajte dodané množstvo oleja od požadovanej celkovej náplne oleja, aby ste určili, koľko oleja by sa malo do kompresora a systému pridať.


4. Odstráňte zátku plniaceho otvoru oleja a naplňte kompresor množstvom dodatočného oleja určeným v kroku 3. Používajte iba nový olej správneho typu, ako je uvedené na štítku kompresora. Ak je vypočítané množstvo väčšie ako 300 ccm (10 oz), je možné pridať olej do ďalších komponentov systému.

jedna sa o variabilny kompresor tohto typu https://i.ytimg.com/vi/oKcMNk7CqSw/maxresdefault.jpg

Nuz, tak preco je mu jedno ci sa olej prida cez zatku alebo do systemu, kedze ma mat vraj oddelene priestory?

Dakujem
LS600h
XC90
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24977
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

V kompresore je nutné mazať aj mechanizmus samotný tj ojničky šikmú dosku ložisko,to má vlastný priestor a vlastnú náplň.Nad piestikmi je pracovný priestor ktorý síce potrebuje menej oleja ,ale aj tak ho potrebuje a dostane ho v rozptýlení v obežive.Treba jeden starý kompresor rozobrať a bude všetko jasné.

Návrat na "AUTOMOBILY - Všeobecná diskusia"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 44 neregistrovaných