BMW e36 , 318i M43 - doťahovanie hlavy valcov

Diskusia ohľadne vozidiel značky BMW

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

sebo71
Príspevky: 21
Dátum registrácie: 02.09.2016 20:29
Zdieľať na Facebook

BMW e36 , 318i M43 - doťahovanie hlavy valcov

Príspevok od používateľa sebo71 »

Zdravím, menil som tesnenie pod hlavou na motore M43 1.8i, hlava zrovnaná + tlaková skúška, blok taktiež očistený, nové šroby na hlavu, nové tesnenia, pod hlavou tesnenie +0.3mm, atď.

V návode tesnenia (Elring) ako aj v príručke BMW je doťahovanie:
30-35Nm
90°
90°

Utiahol som to na 32Nm a následne 90° no problém nastal, že pri poslednej fáze kedy treba ďalších 90° už šroby nejde utiahnuť ani trochu, zastavili sa resp. mám pocit že ich odtrhnem (ťahám to metrovým momentovým kľúčom takže silu to má poriadnu)... Teraz čo som skúšal momentovým kľúčom tak pri 98Nm nastavených cvaká.

Otázka teda znie, mám to siliť alebo to nechať tak? Nerád by som trápil s utrhnutým šrobom v bloku, neviem si predstaviť ako by to išlo ďalších 90° teraz..

PS: jedná sa o liatinový blok a hliníkovú hlavu

Ďakujem za rady.
martincichy
Príspevky: 5429
Dátum registrácie: 18.09.2016 10:44
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa martincichy »

prečo si dával zrovnávať hlavu? ja som ešte nikdy nedával zrovnávať hlavu benzínového motora.

keď ďalej nejde dotiahnuť, tak nejde. to posledné, čo Ti chýba je urvaná skrutka v bloku motora.
cicmanec
Príspevky: 27640
Dátum registrácie: 15.10.2008 14:04
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa cicmanec »

prečo si dával zrovnávať hlavu?
Lebo to odporúča 11 z 10 rekvalifikovaných cukrárov živiacich sa fušovaním do áut.
andro1
Príspevky: 88
Dátum registrácie: 02.11.2008 14:45
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa andro1 »

A si si stopercentne istý ze si to dotiahol o 90 stupnov?len sa mi moc nezdá nárast momentu o takú otacku. Inak ti neporadím...
easyridersvk
Príspevky: 710
Dátum registrácie: 15.07.2011 15:52
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa easyridersvk »

ja by som pozrel ci skrutky mali byt namazane pred utiahnutim alebo suche.

ked ta skrutka ma nejake stupanie napr 0,5mm na otacku. to neni prca natiahnut v smere osi skrutku o 0,125 mm ked to nejaka m10 ci m12
sjaro
Príspevky: 223
Dátum registrácie: 11.09.2011 11:02
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa sjaro »

Neviem načo to tu niekto komentuje keď absolútne nevie o čo sa jedná.
Ked je v príručke a na tesneni napisane toľko tak treba toľko.
Napriklad u diesla n47 treba na zaver 50NM a dvakrat 120.
Ked šrob odlomiš čo silne pochybujem tak to rozobereš a prstami odsrobuješ.
Hlavne tahaj 90 stupňov na šupu, aby sa ti hlavička dokazala šmyknut, lebo tu môžeš najskôr utrhnut ked sa s tym budeš cickať.
xentry
Príspevky: 1958
Dátum registrácie: 29.06.2018 17:35
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa xentry »

Moment je 30Nm a 2x 90, sruby namazane, diery na sruby bez kvapalin /oleja

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e36- ... id/B31BtWX
misokgb4
Príspevky: 343
Dátum registrácie: 06.07.2010 23:13
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa misokgb4 »

martin cichy napísal:prečo si dával zrovnávať hlavu? ja som ešte nikdy nedával zrovnávať hlavu benzínového motora.

keď ďalej nejde dotiahnuť, tak nejde. to posledné, čo Ti chýba je urvaná skrutka v bloku motora.
Mozes ma poucit, preco sa benzinova hlava nedava zrovnavat? Spravil som uz X motorov, ci 1.2, 1.4 alebo v8, ci v6 a VZDY ked bola hlava dole, som ju daval zarovnat, preco? Lebo majsterko, co mi ich taha dole, a robi v tom 30 rokov, to odporuca vzdy, aby som nerobil dvojitu robotu, ked nahodou bude brat vodu, alebo sa prehrievat... A nikdy som veru s tym problem nemal... Dakujem za poucenie.
bajo777
Príspevky: 13554
Dátum registrácie: 03.08.2010 10:08
Bydlisko: BH - bratislavske humno
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa bajo777 »

a preco miesto uberu materialu /ked treba, tak treba.../ najprv nezmera rovinnost ?

uz nasi dedovia poznali 2x meraj a raz rez :41c2: , skusim hadat, je a-lempl ze sa mu nechce, za b-trulo ze nevie ako
FIAT Bravo 2010 / 1.4 90PS / LPG(BRC)

Obrázok
Obrázok
cicmanec
Príspevky: 27640
Dátum registrácie: 15.10.2008 14:04
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa cicmanec »

c) pako ani nevie, že sa to dá
d) debo nemá čím
sjaro
Príspevky: 223
Dátum registrácie: 11.09.2011 11:02
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa sjaro »

Prečo to komentujete keď nepoznáte dôvod. Hlava sa nedáva dolu len tak preventivne. Sam si hlavu nebrusil, zrejme bola krivá ked pridavali na tesneni 3 desatiny.
jaster-83
Príspevky: 1441
Dátum registrácie: 16.09.2010 13:17
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa jaster-83 »

ak bolo treba rovnat tak ok ale urcite by som nedaval rovnat to co sa nemusi, zbytocna robota, zbytocne naklady, zbytocny risk ze sa daco pri rovnani pokazi a zbytocne riesenie ake hrube tesnenie tam potom dat....ale mnohobludi si rado robi robotu naviac a mnoho servisov zas rado tlaci ludi do rovnania koli vacsiemu zisku
1U5 AVU, 6U1 AMH, 6Y5 ASY, N15 GA14DE, 3B6 AVF, C4(B7) 9H06
undertaker007
Príspevky: 257
Dátum registrácie: 01.05.2013 11:08
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa undertaker007 »

No, takto...
Toto sú, ako vždy, nekonečné debaty.
Pravdou však zostáva, že 97% z tých "autoservisov", ktoré sa vôbec odhodlajú na takú úlohu, dáva hlavu zrovnať úplne automaticky. Bez merania, bez rozmyslu, skrátka ako tu niekto napísal - keď už je tá hlava dole, zrovnajme ju, zabrúsme ju, nebude potom brať vodu a prehrievať sa.
Blbosť!
Ak máte poviem príklad benzínový radový šesťvalec so 670.000 km a majiteľ jeho statočnú púť ukončil prehriatím - čo myslíte - po demontáži hlavy a jej zbrúsením - zarovnaním a opätovnej montáži - bude všetko funkčné a správne?
Nebude!
Po tých rokoch, kilometroch a chovaní sa k technike je skrátka akoby skrútený aj celý blok. Na čo budete rovnať hlavu, keď ju nasadíte na krivý blok?
Takže, ako tu niektorí správne napísali - treba merať, merať merať!
Hlavu voči bloku treba zamerať, výsledkami meraní je záver, či ju opracovať a ako ju opracovať!
(toto som uviedol skutočný príbeh - po oprave motor beží ďalej, zatiaľ bez akýchkoľvek ťažkostí, síce zatiaľ ešte len 24.000km.)

A na tesnení pridávali 3 desatiny preto, lebo to je zrejme presne toľko, koľko z hlavy odobrali... ...čo nám nehovorí o tom, že hlava voči bloku bola zameraná.

Automatické brúsenie a zarovnávanie hlavy je podľa mňa taká hlúposť... ...zrejme menšia, ako použiť pôvodné skrutky (áno, aj to som už videl).

Napriek tomu, že sa tu teraz všetci pohádame a niektorí budú tvrdiť, že hlavu rovnať treba vždy, iní že po meraní - zadávateľovi nepomôžeme. Ten už má hlavu opracovanú.

Zadávateľ zrejme niečo neurobil úplne správne, lebo keď je raz predpísaný moment 30Nm + 90°+ 90° a nejde to - určite to nemôže byť dobré. Určite by som taký motor neštartoval a nepoužíval a pri opätovnej demontáži, ktorej sa zrejme nevyhne, by som opäť použil nové skrutky.
cicmanec
Príspevky: 27640
Dátum registrácie: 15.10.2008 14:04
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa cicmanec »

sjaro napísal:Prečo to komentujete keď nepoznáte dôvod. Hlava sa nedáva dolu len tak preventivne. Sam si hlavu nebrusil, zrejme bola krivá ked pridavali na tesneni 3 desatiny.
Dôvod zrejme nepoznáš ani ty a tiež komentuješ! A možno z tej hlavy zobrali viac ako 3 desiny len už hrubšie tesnenie nebolo a teraz nejdú pritiahnuť skrutky. Zrejme... :41c2:
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24918
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Je problém to čítať
Dôvod je...alibizmus,hlúposť a neschopnosť overiť rovinatosť.

alibizmus...ak by nastal problém tak - urobili sme čo sa dalo !

hlúposť ... ani nevie že hlava sa overiť dá z presnostou na 0,01 mm

neschopnosť ... jednoducho dielňa nemá ultra presnú brúsenú meraciu lajnu a ani stotinkové mierky,takže merať nemá čím (odhad 95% dielní minimálne)

ale otázka znie - dotiahnutie hlavy
Platí údaj ktorý zadal xentry... pre 318 iS = 30Nm + 90°+ 90°
Nutné !!! závitové otvory vyfúkať,závit vyčistiť upraveným závitníkom (bez nábehu) a vyfúkať a namazať,overiť pomocou novej skrutky hlbku zatočenia aj ľahkosť točenia v závite !!!
Ak sa uvedené dodrží netreba sa báť problému
Práca bez rozumu vedie k takýmto výsledkom.30 rokov na dielni negarantuje vonkoncom nič,sú aj starší čo denne prznia motory.
Starý skúsený mohykán si hlavu nasadí a všetky skrutky dotiahne (rukou !!!) a označí si ich fixomna rovnakej strane.Po prvom ťahaní (30 Nm) jasne vidí rozdiel v značkách (ak by bol) ak všetko sedí,je isté že mu žiadna skrutka neviazne.V tomto momente je ešte pri prípadnom probléme možno skrutku vytočiť von bez nutnosti použiť novú sadu! neskôr už to možné nie je.
Skrutka sa olejuje tiež medzi hlavou skrutky a podložkou !!!

Pokiaľ si pamätám prvú hlavu som robil kdesi v 1970-tom a dodnes nemám tušenie koľko,veľmi mnoho.Hláv som za ten čas dal zrovnať spočítané cca dve ruky stačia.Ale tých 50 rokov je dosť aby som vedel čo za darebákov mám za kolegov,tých ozaj mechanikov čo som v živote poznal by som asi mená vedel z hlavy vymenovať úplne hravo aj dnes..Takže žiadne ilúzie tu nemajú miesto,na učňovku vždy išlo to najsprostejšie zo základky,to treba mať na pamäti,iba cca (možno 1%) študovalo a vzdelávalo sa ďalej a ostalo v remesle,takže treba pristáť tvrde v realite.
plne musím súhlasiť z jaster-83

Návrat na "BMW fórum"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 15 neregistrovaných