Tatra 815 - pohon naprav

Všetko čo súvisí s kamiónmi, ťahačmi a s prepravou

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

pajtyi
Príspevky: 416
Dátum registrácie: 17.04.2008 17:04
Zdieľať na Facebook

Tatra 815 - pohon naprav

Príspevok od používateľa pajtyi »

Zdravim ahojte.Potrebujem info od cloveka ktory pozna dostatocne alebo jazdil na tatre 815.Chcem sa spytat ako je to so zapinanim naprav.Podla toho co ja viem tak ak nieje nic zapnute by mala tahat len posledna zadna tretia naprava.Po zapnuti vypinaca by sa mala pripojit predna naprava a cez medzinapravovy diferencial stredna naprava.Naslednym podrzanim druheho tlacitka by sa mali zopnut uzavierky oboch zadnych naprav.No teraz ako nasnezilo som zbadal pri preklzovani ze ak aj nic nemam zapnute tak tahaju obe zadne napravy a pri zapnuti vypinaca sa pripoji iba predok.Na druhej strane odkedy som kupil toto auto tak riesim ze ma nadmernu hlucnost prevodove ustrojenstvo.Taka vec ma napadla ze ak ta stredna naprava taha a predsa by nemala ze ci to nemoze sposobovat pnutie v prevode medzi dvomi napravami a sposobovat ten hluk.Predsalen nikdy nebudu presne rovnake obvody vsetkych kolies a rychlost otacania kolies strednej napravy moze byt troska ina ako rychlost zadnej napravy.
menonque
Príspevky: 218
Dátum registrácie: 08.12.2012 19:18
Bydlisko: okres VK
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa menonque »

Ak sa jedná o klasickú civilnú trojnápravovú T-815, tak tam v normálnom stave sú v permanentnom zábere dve zadné nápravy. Na klzkom povrchu je možnosť pripojiť prednú nápravu a pri potrebe ešte aj uzávierku zadných diferenciálov, t.j. nápravových aj medzinápravovku. Predok uzávierku nemá.

U tatry nie je problém medzi zadnými nápravami s rôznymi obvodmi kolies napr. kvôli opotrebeniu pneu., pretože rozdiely vyrovnáva medzinápravový diferenciál. Tento napr. nemala V3S, preto bolo nútné dbať na rovnaké obvody kolies, pretože vznikaly silné parazitné sily.

V Tvojom prípade ak prešmykovali obe zadné nápravy, tak je to normálny prejav no málokedy prešmykujú rovnako všetky štyry zad. kolesá. Je to podľa adhézie, môže len jedno, tri atď. No pri zopnutí uzávierok diferenciálov, musia zabrať všetky štyry naraz.

Ak by si mal vojenský podvozok 6x6 (s reduktormi v kolesách) platí to isté, len tam je uzávierka aj na predný diferenciál. Podvozok VVN 8x8 je iný, tam je permanentný pohon všetkých ôsmich kolies a zapínaš uzávierky 4 nápravové, 2 medzinápravové + delič momentu.
Citroen C5 2.0hdi, 120kw, C5 tourer 2,0hdi ,133kw
pajtyi
Príspevky: 416
Dátum registrácie: 17.04.2008 17:04
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa pajtyi »

Ano jedna sa o klasicku civilnu 3napravovu verziu.Takze to mam takto v poriadku.Presmykovali mi dve zadne kolesa na lavej strane.Prevodovku som uz mal rozobratu lebo ten hluk bolo pocut odtial a v lete sa aj len po ubehnuti 50km zohreje na teplotu ze ruka sa nanej neda udrzat.ale mechanik zkonstatoval ze jej nic nieje.Zkontroloval vsetky loziska a ozubene kolesa.Podla neho je ako nova.Asi si budem musiet zvyknut na ten hluk.Dakujem ti za tvoju odpoved.
christiane
Príspevky: 1648
Dátum registrácie: 16.12.2011 14:56
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa christiane »

menonque napísal:Ak sa jedná o klasickú civilnú trojnápravovú T-815, tak tam v normálnom stave sú v permanentnom zábere dve zadné nápravy. Na klzkom povrchu je možnosť pripojiť prednú nápravu a pri potrebe ešte aj uzávierku zadných diferenciálov, t.j. nápravových aj medzinápravovku. Predok uzávierku nemá.
Takto to ma byt.A huci na Tatre kazda prevodovka.Zase na druhej strane vydrzi aj to ze sa skoro neda znicit.
Milan815
Príspevky: 129
Dátum registrácie: 04.10.2010 18:15
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Milan815 »

Premanetne cize stale su na V3S,tatra ma medzinapravovy tak tam nemozu ist stale obe zadne napravy.Ked dvihnes jedno koleso zadnych naprav potocis kolesom.ked na V3S dvihnes nepotocis lebo bude zaberat aj druha naprava.
pajtyi
Príspevky: 416
Dátum registrácie: 17.04.2008 17:04
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa pajtyi »

Tak ja uz som ztoho jelen.Co zbieram info tak dvaja tvrdia ze ma tahat len posledna tretia naprava a dvaja tvrdia ze maju tahat obe zadne napravy :41c2:
menonque
Príspevky: 218
Dátum registrácie: 08.12.2012 19:18
Bydlisko: okres VK
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa menonque »

Stále sú v zábere aj na P-V3S aj na T - 138, 148, 815. Lenže V3S nemá medzinápravák, preto ak chcete potočiť koleso napr. na strednej náprave, treba nadvihnúť koleso (jedno že ktoré) aj na zadnej náprave.

Na tatre sú v stálom zábere zadné nápravy oddelené medzinápravovým diferenciálom, preto je možné pootočiť každé koleso zvlášť. Vodiči tatier to poznajú v teréne, ked sa odľahčí jedno zadné koleso (úplne jedno ktoré a na ktorej náprave) a tatra zastane, pretože 3 zad. kolesá stoja a jedno sa pretáča násobnou rýchlosťou.

Je to možné vyskúšať aj na zdviháku (pri zaklinovanom voze), na tatre pri naštartovaní a zaradení rýchlosti pri zdvihnutí ktoréhokoľvek stredného-zadného kolesa sa bude točiť. Na V3S ak sa toto urobí, tak zoskočí zo zdviháku. Tam pri takej skúške je nutné nadvihnúť po jednom kolese na strenej i zadnej náprave.

Zaoberal som sa týmito vecami, keď sme dostali v bývalej firme zadanie, prerobiť tatru 813 8x8 na 10x10 s dostupných dielov. S
použitím ďalšieho medzinápravového diferenciála sme to urobili a fungovalo to ako som popisoval vyššie. T.j. ak sa z 10 kolies jedno zdvihlo (T- 813 má permanentný pohon všetkých kolies) to za roztočilo 10 násobnou rýchlosťou a 9 kolies stálo, pokiaľ sa nezapol spínač nápravových alebo medzinápravových uzávierok. Potom zabrali aj ostané.
Citroen C5 2.0hdi, 120kw, C5 tourer 2,0hdi ,133kw
menonque
Príspevky: 218
Dátum registrácie: 08.12.2012 19:18
Bydlisko: okres VK
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa menonque »

pajtyi napísal:Tak ja uz som ztoho jelen.Co zbieram info tak dvaja tvrdia ze ma tahat len posledna tretia naprava a dvaja tvrdia ze maju tahat obe zadne napravy :41c2:
To je blbosť, aby na tatre zo zadného dvojčaťa zaberala len posledná náprava :41c2: . To neplatilo ani na starej 111. Tý čo to tvrdia, by si mali preštudovať odbornú literatúru.

Teda na záver - T815 má stále v zábere štyri zadné kolesá oddelené nápravovými a medzinápravovým diferenciálom.
Citroen C5 2.0hdi, 120kw, C5 tourer 2,0hdi ,133kw
Milan815
Príspevky: 129
Dátum registrácie: 04.10.2010 18:15
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Milan815 »

Tak mam pravdu aj ja?lebo uz som aj ja jelen.Napravovy diferencial rozdeluje moment na odlahcene koleso napravy,medzinanpravovy rozdeluje moment medzi napravami.Nie som mechanik ale jazdil som na v3s,tatra,teraz iveco a man.K tej prevodovke:ak ti huci prevodovka tu vymenis jednoducho ale ak huci vzostupna prevodovka to uz je roboty..
pajtyi
Príspevky: 416
Dátum registrácie: 17.04.2008 17:04
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa pajtyi »

Verim ti je vidiet ze vies ocom pises.Ked ta tu uz mam tak mi este upresnis co sa deje ked zapnem vypinac? Pripoji sa len predok alebo sa nieco zopne aj vzadu na dvojcati aby aj pri odlahceni jedneho kolesa dajme tomu na strednej naprave tahalo jedno koleso aj na zadnej naprave?
menonque
Príspevky: 218
Dátum registrácie: 08.12.2012 19:18
Bydlisko: okres VK
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa menonque »

Ešte k hlučnosti. Kvílivé tóny zvykne vydávať zostupný prevod, alebo niektorý zo zadných diferenciálov pre zmenu vôle medzi kolesami. Pokiaľ nie sú ocelové stružliny vo väčšom množstve po vypustení oleja, tak sa to nerieši. Drobné kovové oderky na magnete skrutky sú normálne. Prevodovka či už je so synchrónami alebo bez, zriedka vydáva taký tón. V lete je také zahriatie prevodov, že neudržíte ruku na obale bežné. Keď som ťahával techniku na ťahači tatra 6x6 s trailerom, kde súprava mala 67t, tam bol horúci celý podvozok. :)
Citroen C5 2.0hdi, 120kw, C5 tourer 2,0hdi ,133kw
menonque
Príspevky: 218
Dátum registrácie: 08.12.2012 19:18
Bydlisko: okres VK
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa menonque »

pajtyi napísal:Verim ti je vidiet ze vies ocom pises.Ked ta tu uz mam tak mi este upresnis co sa deje ked zapnem vypinac? Pripoji sa len predok alebo sa nieco zopne aj vzadu na dvojcati aby aj pri odlahceni jedneho kolesa dajme tomu na strednej naprave tahalo jedno koleso aj na zadnej naprave?
Ktorý vypínač? Ak myslíš prednej nápravy, ten zapne predný pohon a je to vypínač na trvalé zapnutie v teréne. Druhý zapína uzávierky zad. náprav a ten sa používa na civilných verziách krátkodobo stlačením a podržaním gombíka na nevyhnutný čas vyprostenia sa. Je to tak kvôli ochrane prevodov pred expertmi, čo by boli shopný nechať zapnuté uzávierky aj na pevnom povrchu s naloženým vozom.
Citroen C5 2.0hdi, 120kw, C5 tourer 2,0hdi ,133kw
Milan815
Príspevky: 129
Dátum registrácie: 04.10.2010 18:15
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Milan815 »

Mozem sa aj nieco spytat?preco nedavali na 815 uzavierku prednej napravy?
pajtyi
Príspevky: 416
Dátum registrácie: 17.04.2008 17:04
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa pajtyi »

Milan815 co som sa davnejsie dopocul tak zevraj preto nedavali uzavierky na predok lebo velmi skracovali zivotnost poloosi
pajtyi
Príspevky: 416
Dátum registrácie: 17.04.2008 17:04
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa pajtyi »

Na jar ked som kupoval tuto tatru som menil komplet vsetky naplne.Bolo to hned po kupe a vtedy som este nevedel ze huci a preto som ani neodsledoval olej ktory som vypustal.Ale dostatok oleja bolo vsade tak by nic nemalo byt zosrotovane ze by to jazdilo nasucho.Na jar mozno spravim zase vsade vymenu oleja a odsledujem ci niesu spony alebo ulomky.Inak pokial je olej studeny tak ide pekne tichucko.Akonahle sa ohreje po cca 20km jazdy uz zacina hucanie a kusok sa este stupnuje az pokial sa olej uplne zohreje.Je pravda ze jazdim s privesom a ked som nalozeny tak ma suprava 40ton cize aj zatazujem.Napravy sa ohreju len minimalne.Najviac je horuca prevodovka a po nej zostupna.Ale kedze je zostupna spojena telom s hlavnou prevodovkou tak sa nanu vela tepla prenesie.Vlete sa mi hlavna prevodovka natolko zohreje ze nielen ruku nanej neudrzim ale citit ze aj radenie rychlosti ide kusok tazsie.Hlavne ta vrchna cast nakzvana kaplnka v ktorej sa prehadzuju polovicne rychlosti.Ale bola cela prevodovka rozobrana a prekontrolovana mechanikom dochodcom ktory cely zivot robil prevodovkara v tatra servise.

Návrat na "TRUCKy, Ťahače - všeobecná diskusia"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 5 neregistrovaných