Alu disky vs plechové disky - výhody a nevýhody

Vaše skúsenosti, rady ktorým sa vyhnúť, odporúčania ...

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

bajo777
Príspevky: 13554
Dátum registrácie: 03.08.2010 10:08
Bydlisko: BH - bratislavske humno
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa bajo777 »

ano, ale dolezitejsia ako ten zbytok :)
FIAT Bravo 2010 / 1.4 90PS / LPG(BRC)

Obrázok
Obrázok
2phoenix
Príspevky: 26
Dátum registrácie: 29.05.2007 22:39
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa 2phoenix »

idem to hned opravit :-\
wilz
Príspevky: 3690
Dátum registrácie: 04.01.2008 18:44
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa wilz »

2phoenix napísal: ak som na niečo zabudol prípadne je zle tak sem s tým.
Trochu je to ako keď psíček s mačičkou varili, okrem toho tretina uvedených vecí čo si vypátral je nezmysel a ďalšia tretina môže síce voľačo sporiť spotrebu, ale zase ide proti úžitkovosti auta alebo proti bezpečnosti jazdy.
Zrejme nie si technik, ani nevieš analyzovať múdrosti ktoré boli v tejto diskusii popísané, myslím že si si mohol usporiť námahu pri vyťahovaní takýchto doporučení z príspevkov, ktoré sa ti pozdávali, pretože tomu kto vie o čo ide, sú takéto doporučenia zbytočné a laikovi to vnesie zmätok do duše, že čo všetko by mal dodržiavať.
2phoenix
Príspevky: 26
Dátum registrácie: 29.05.2007 22:39
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa 2phoenix »

ok, podla tvojho príspevku súdim že pravdepodobne ty si technik.? Mohol by si teda byt konkrétnejši čo je napríklad nezmysel a čo nie? Preto tu o tom diskutujeme aby sa vyjasnili určité veci a dufam že to pomože viacerým
wilz
Príspevky: 3690
Dátum registrácie: 04.01.2008 18:44
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa wilz »

2phoenix napísal: Mohol by si teda byt konkrétnejši čo je napríklad nezmysel a čo nie?

Nemám obvykle čas sa venovať takýmto ptákovinám, ale dobre, keď som bol vyzvaný a nikto iný sa nevyjadril, tak dám do placu môj názor. Aj tak trvám na tom čo som napísal, že tomu kto vie o čo ide, sú takéto doporučenia zbytočné a laikovi to aj tak moc nepomôže, to by sa musel vzdelávať, aby prestal byť laikom.

1. normálny šofér ... to je krčmová definícia, aj športový jazdec je normálny, aj dedko čo ide raz za rok na hroby s babkou v starej 120-ke, pokiaľ nerobí nejaké psie kusy je normálny.
2. najviac ušetria disky ktore maju plné vyplne zvonka, čiže zarovno pneu ... jasný nezmysel, šetrenie je maximálne v ráde desatín percent, t.j. vôbec nemá význam sa tým zaoberať, okrem toho pod plnými puklicami majú plechové disky najlepšie podmienky pre dobré hrdzavenie.
3. pneumatiky čo najužšie s nizkym valivym odporom ... z princípu to je jasný fakt, problém je trocha v tom že nie každý dezén pneumatiky má nízky valivý odpor a úzke pneumatiky sa ľahjšie dostanú do šmyku pri brzdení alebo pri prejazde záklrutou. Každé auto má od výrobcu predpísané nejaké základné pneumatiky, v princípe sa treba toho držať. Oco so svojimi 135 mm pneumatikami je extrém, potvrdzujúci pravidlo.
4. Čím väčší disk a menšie kolo, tím nižší valivý odpor ... neviem čo si tým myslel, logiku to nemá. Ale obecne platí že na reálnej ceste má väčšie koleso troška menší valivý odpor ako menšie koleso. Obvykle si však vyberať veľmi nemôžeme, pre každé auto je nejaký vonkajší rozmer kolesa predpísaný.
5. nenosiť bordel v kufri, príp. strešný nosič ... to či mám v kufri bordel alebo nie, to je každého osobná vec, nejakých 10 kg nejakej, hoci aj nadbytočnej záťaže určite nespôsobí postihnuteľné zvýšenie spotreby a nikto predsa nebude trvale voziť 100 kg niečoho, čo by už teda mohlo spotrebu troška zvýšiť. No a je nepochybné, že nasadený strešný nosič zvyšuje odpor vzduchu auta, ale obvykle ho nosí ten, kto potrebuje voľačo prevážať.
6. tankovať na lacnej ale overenej pumpe... tak najlepšie by bolo tankovať na pumpe, kde by nám ešte platili za to že u nich tankujeme, ale obvykle nikto nevie čo kde tankuje. A ako si kto chce overovať nejakú pumpu to neviem, kto vie nech poradí.
7. olej s nižším zimným číslom tiež ušetrí dosť na spotrebe ... z princípu to je nezmysel, olej keď sa zahreje na pracovnú teplotu motora, tak majú všetky podobnú tekutosť, takže priamo na spotrebu to má minimálny vplyv. Ale z hľadiska ochrany motora je to zaručene dobré, pretože je dôležité aby sa u studeného motora a teda v zime zvlášť, studený olej najskôr dotiekol na vzdialené miesta, napr. do turba.
8. auto sa ma rozbiehať pomalšie a netúrovať ho ... z princípu to je jasný fakt, nielen kvôli spotrebe.
9. čo najrýchlejšie preraďovať na vyšší stupeň ... nie čo najrýchlejšie, ale pri dosiahnutí takých otáčok motora na nižšom prevodovom stupni, ktoré sú na preradenie vhodné, pretože čo najrýchlejšie preradenie nerobí dobre motoru, spojke a dvojhmotovému zotrvačníku zvlášť. Všeobecne možno povedať, že čím vyššie je zaťaženie motora v čase preraďovaniaˇ(napr. pri jazde do kopca), tým vyššie otáčky by mal vtedy motor mať. A naopak, keď motor nie je zaťažený, tak je možne preradiť aj pri otáčkach len mierne vyšších od voľnobehu.
10. treba udržiavať otačky v spektre najnižšej mernej spotreby ... to je pravda, nemožno namietať.
11. do kopca je lepšie sa rozbehnuť pred ním a v nom už nezrychlovať ... to je pravda, nemožno namietať, samozrejme v rámci aktuálnej situácie na ceste.
12. doležité je sledovať premavku pred sebou a podla nej sa zariadovať ... to je pravda, ale to platí predovšetkým kvôli iným veciam ako je spotreba.
13. najviac ušetrí brzdenie motorom a postupne podradovanie ... proti brzdeniu motorom v rozumnej miere nemožno namietať, ale neviem či také sústavne praktizované podraďovanie pri spomaľovaní auta nespôsobí mierne zvýšenie spotreby, ale komu sa to páči, nech to robí. Malo to opodstatnenie kedysi, prípadne aj dnes keď je plne naložené auto, prípadne nákladné auto, ale všeobecne u dnešných osobných áut mi to nepripadá ako najlepšie riešenie. Sú tým síce odľahčené brzdy, ale o to viac zaťažená prevodovka, spojka, kĺby hnacích poloosí.
14. dalej posobí na spotrebu aj zapalovanie auta a preto musia byť sviečky v dobrom stave ... z princípu to je jasný fakt, zapaľovanie by malo správne fungovať, aj samozrejme žhaviace sviečky, ale to všeobecne, nie len kvôli spotrebe, keď je to tak, aj spotreba je optimálna.
15. Denne svietenie vie čosi ušetriť ... čo sa týka úspory paliva, to je niečo podobné ako plné puklice zarovno pneumatiky. Ale zase je fakt že keď nemusia svietiť hlavné svetlomety, tak sa menej vypaľujú paraboly alebo čočky svetlometov. Žiarovky myslím nie je potrebné riešiť, pretože už samotná montáž denného svietenia je obvykle drahšia ako všetky vymenené žiarovky za 10 rokov použivania auta. Tiež stojí za reč, že sa takto človek vyhne pokute, keď zabudne cez deň zapnúť svetlá.
16. lepšie pustiť vetranie namiesto otvorenia okna ... je nepochybné, že spustené sklá zvyšujú odpor vzduchu auta, ale keď je v aute klimatizácia, tak v lete sa okná aj tak neotvárajú, v zime keď kúrim tak rovnako. A zase keď chcem rýchlo a dobre vyvetrať, tak len cez otvorené okno.
17. podhustené pneu. sú zlé ... to je z princípu jasný fakt, ale jazdiť na podhustených pneu je nezmysel predovšetkým kvôli zhoršeným jazdným vlastnostiam auta a tiež pre zvýšenie opotrebovanie okrajov dezénu pneumatík.
18. prehustené pneu. su tiež zlé ... čiste z pohľadu spotreby paliva je vtedy menší valivý odpor, takže aj menšia spotreba, ale inak je pravda že sú zlé, pretože sa zhoršujú jazdné vlastnosti aj komfort jazdy, je zvýšené opotrebovanie stredu dezénu pneumatiky.
19. športový podvozok ??? ... no neviem ako by mal športový potvozok, t.j. obvykle skrátenie pružín, výmena tlmičov, nové kolesá so širšími pneumatikami, prispieť k zníženiu spotreby.
20. čo najmenší odpor vzduchu (odmontovať anténu radia ... takže odmontujem anténu rádia, aby som mal nižšiu spotrebu ? Tak to už je diagnóza, či nie ?
21. Aditivum do nafty ... ak prispeje k zníženiu spotreby, prečo nie, ale obvykle sa dávajú aditíva do paliva kvôli iným veciam.
22. CHIP tuning ?? ... obvykle sa robí na motore kvôli zvýšeniu jeho výkonu, t.j. javí sa že to je v protiklade s úsporou paliva.
cicmanec
Príspevky: 27640
Dátum registrácie: 15.10.2008 14:04
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa cicmanec »

7. A čo takto ľahkobežné oleje?
wilz
Príspevky: 3690
Dátum registrácie: 04.01.2008 18:44
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa wilz »

Ako ľahkobežné sa zvykli označovať všetky plnosyntetické oleje, ten názov sa vžil kedysi keď nastúpili svoju víťaznú cestu v porovnaní s minerálnymi olejmi.
Samozrejme že aj medzi nimi sú rozdiely, rozlišujú sa hodnotou tzv. HTHS viskozity (High Temperature High Shear), to je dynamická viskozita meraná pri vysokej teplote (150°C), ktorá charakterizuje nakoľko si olej pri zaťažení dokáže aj pri vysokej tekutosti (nízkej viskozite) zachovať dostatočnú hrúbku mazacieho filmu.
Pre bežného spotrebiteľa je z tohoto pohľadu dôležité, aby pri výbere oleja hocijakej viskozity bola dodržaná výkonnostná klasifikácia oleja podľa doporučenia výrobcu auta pre ten konkrétny motor.

Nie som v tomto až tak podkutý, aby som viedol odborné dišputy o olejoch, ale dobre si pamätám príspevok tu na fóre od Mp3turba, ktorý na nejakých meraniach dokazoval že viskozita oleja cca 15W40 bola po zahriatí na nejakých 120°C veľmi podobná (rzdiel do cca 20%) viskozite napríklad 0W30.
Veľký rozdiel bol však pri teplote povedzme -20°C, keď ten 0W30 bol možno 2x alebo 3x tekutejší ako 15W40.
Takže preto si myslím že pri jazdení na bežnom aute len olejom nejakú veľkú úsporu nedosiahneme aj keď zrejme motor s kvalitnejším olejom sa gúľa troška ľahšie a teda možno nejaké percento (dve-tri) paliva sa dajú ušetriť.
To by nám asi najlepšie vysvetlil Mp3turbo, ale jednak som ho tu poslednú dobu neregistroval a tiež je to už dosť ďaleko od pôvodného zamerania tejto témy.
Naposledy upravil/-a wilz v 14.12.2014 22:31, upravené celkom 1 krát.
cicmanec
Príspevky: 27640
Dátum registrácie: 15.10.2008 14:04
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa cicmanec »

Práveže ho tu poslednú dobu registrujem zasa o niečo viac...
myotis
Príspevky: 921
Dátum registrácie: 27.11.2013 17:59
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa myotis »

jozef2100 napísal:Vlastne prečo na to máte nervy? Je nejaka najnižšia povolena rychlosť mimo mesto? Nie je a v meste tak isto nie, isto patríte aj medzi tych čo vytrubujú ked človek ide v meste v ľavom pruhu, ale ved predsa môže tam ísť a kľudne aj 40 km/h
Preco? No lebo den ma 24 hodin a niektorym (aj mne) tych 24 hodin proste nestaci, preto.
Snazim sa usetrit kazdu minutu (podotykam nenahanam sa!) a ten cas co sa prdkam za niekym viem vyuzit zmysluplnejsie.

Vrat vodicak (ja by som ti zobral aj rodny list) pretoze nevies co su pojmy - subezna jazda, ohrozovanie a obmedzovanie, dodrziavanie plynulosti cestnej premavky, tolerancia a zdravy rozum.
jozef2100 napísal:Ked niekomu mimo mesto vadí že chodím 80km/h vždy sa uhnem alebo ak je ta možnosť pri najbližšom výseku pri ceste kde sa dá stáť spomalím alebo prejdem cez autobusovu zastavku nech ma môže obehnúť.
Co takto ist MPH (ak stav vozovky, premavky a poveternostnych podmienok dovoluje) a nenechat sa predbiehat, resp. nemusiet uhybat cim znizis riziko nehody (aj tvojej, pretoze neviem si predstavit ako uhybas v noci niekde na krajnicu pri Vrbovom) alebo hociakeho ineho nebezpecenstva (smyk, osvetlenie, vybrzdovanie, diera na krajnici, svah, vytlk)?

Jazda cez zastavku alebo autobusovy pruh?
Pan vysadil lieky?
Lebo aby som si to prefrcal popri zastavke (!!!) v pruhu vyhradenom pre MHD (!!!!!!!) tak to ma vobec nereze.
Asi ti chyba smyk alebo vytlk a riziko ze to napalis do ludi co stoja na zastavke.
jozef2100 napísal: Samozrejme takého púšťam pri najbližšej možnej priležitosti alebo zrychlim na 90kmh mimo mesta, ale tí sprostí kamionisti sa na človeka tlačia aj ked ide tachometrovo 90kmh, ved predsa musí isť asi človek nad limit aby sa netlačili?
Kamionista ma obmedzovac, on sa nikam netlaci. Nebude kvoli takym ako ty stale vypinat a zapinat tempomat, ty mu tu naftu navyse nezaplatis...
Kedze rozhybat 60 tonovy kolos nie je take jednoduche a usporne ako tvoju 800 kilovu nakupnu tasku alebo na jakom onom to vlastne jazdis.
Dalsia vec, ak to nahodou nevies, kamionisti maju predpisane casove limity vyratane prave z tych 90 km/h a predpisane prestavky.
A vies co sa stane ked kvoli takym ako ty zmeskaju "kontrolny bod" a musi ist o pat minut dlhsie aby sa mohol prespat na odpocivadle?
Alebo zastavi 2 kilometre od domu?
Sprosti kamionisti...

Ako sa chces tiraku uhnut na dialnici? Ides do priekopy?
:::

Setri si kolko chces a na com chces, mne je to sumafuk, pre mna za mna otacaj si aj toaletny papier, ale neobmedzuj ostatnych (tolerancia), nevytvaraj stresove a nebezpecne situacie (zdravy rozum, nie si jediny ucastnik cestnej premavky), a ak v tom mienis pokracovat tak musis brat na vedomie ze skor ci neskor sa moze nieco stat. Ci uz tebe alebo niekomu inemu ale moze. A vedz ze mozes byt zato priamo aj nepriamo zodpovedny.
Mozno sa budes utesovat tou tvojou prostackou logikou ze naco sa ponahlal ale ber na vedomie ze nie vsetci maju pohodlny zivot bez stresu a nahaniaciek a nie kazdy zarobi 300 eur ako si spominal.

Uz som kludny :-)
A teraz k teme.
Absolutne nejazdim na spotrebu, je mi to ukradnute ale myslim si ze toto pomaha:

Kvalitne, nezodrane, so spravnym tlakom pnemuatiky.
Uzke a male.

Kvalitny alebo lacny benzin.
Kvalitna nafta + aditiva.
100 % stav vozidla
100 % mentalne zdravie vodica
Prazdne auto.
Aerodynamika.
Vyuzivanie auta (brzdenie motorom, jazda na neutral, spravne radenie prevodovych stupnov - cize ziadne podtacanie auta a podobne) a predvidanie premavky (semafory, vyhybanie sa miestam kde sa tvoria zapchy atp).
vojto-rs
Príspevky: 4
Dátum registrácie: 21.12.2017 20:52
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa vojto-rs »

To si robíš srandu :40bd:
Napísať odpoveď

Návrat na "Pneumatiky - disky"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 8 neregistrovaných