Zvýšenie napätia alternátora

Diskutujte o všetkom čo vás zaujíma alebo trápi !

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

Napísať odpoveď
martin110r
Príspevky: 38
Dátum registrácie: 14.11.2011 19:53
Zdieľať na Facebook

Zvýšenie napätia alternátora

Príspevok od používateľa martin110r »

Dnes po cca polhodinovej jazde som si zmeral napätie na akumulátore. Pri voľnobehu a rozsvietených stretávacích svetlách som nameral 14,12 V. Priamo na alternátore som nameral 14,2 V. Pri 3000 otáčkach napätie rovnaké.

Následne som ku stretávačkám zapol diaľkové svetlá, predné+zadné hmlovky, ohrev zadného skla, ventilátor na maximum. Pri 3000 otáčkach si alternátor suverénne držal svojich 14,2 V takže spokojnosť. Avšak na akumulátore som nameral 13,85 V. Káblové oko na alternátore, svorky na akumulátore, ako aj samotné póly akumulátoru boli pred dvomi týždňami vyčistené. To robím mimochodom vždy pred zimou a po zime. Kostra tak isto.

S rozdielom napätia 0,35 V pri záťaži neurobím viacmenej nič. Kábel z alternátora na akumulátor má asi 3 metre (a ako isto vieme, čím dlhší kábel, tým väčší odpor). A ak zrátam že parkovačky + stretávačky + diaľkové + predné hmlovky + zadné hmlovky + ventilátor kúrenia + ohrev zadného skla + zapaľovanie a napájanie riadiacich jednotiek urobia odber dajme tomu 70 A (alternátor je 100 A), tak odpor vo vedení je 5 miliohmov. Výrazné zmenšenie odporu už isto nedocielim. Je to "len" meď a lisované káblové oká odpor tiež nezmenšia. Každý spoj je prechoďák naviac.

Problém však je, že mám akumulátor VARTA Silver Dynamic, čo už má nejaké prímesi vápnika, takže by to chcelo vyššie dobíjacie napätie. Tých 13,9 V je cesta do hrobu. Normálne sa čudujem, že mi tá baterka drží hoci na jar bude mať 5 rokov.

Nedal by sa nejako "odrbať" regulátor, aby dával aspoň 14,4V? Alternátor je BOSCH 0 124 415 014 a regulátor je BOSCH F00M 145 239. Keďže celý regulátor je vnútri alternátora, tak také "vylepšenia" ako dať do budenia diodu (v googli sa tomu nadáva tuningová dioda) je v tomto prípade blbosť. To mohlo fungovať na autách ako Favorit, kde elektronika regulátora bola mimo alternátora ale tu isto nie, keďže mi do alternátora ide jediný tenký kábel od kontrolky dobíjania.

Alebo nedal by sa regulátor nejako odizolovať od alternátora? Respektíve že by regulátor nedostával info o napätí na výstupe alternátora, ale dostával by info o napätí akumulátora? Tým pádom hoci by sa so zvyšujúcim sa prúdom zvyšoval aj úbytok napätia na vedení, regulátor by toto kompenzoval zvýšením napäia na výstupe z alternátora aby na akumulátore bolo za každých okolností práve 14,2 V.

Lebo pokiaľ regulátor dostáva spätnú väzbu z alternátora tak napätie na alternátore je stále rovnaké pri akejkoľvek záťaži a kolíše na akumulátore v závislosti na stratách vo vedení. Keby však regulátor mal spätnú väzbu z akumulátora, tak by to bolo opačne. Na akumulátore by bolo konštantných 14,2 V a na alternátore by napätie kolísalo v závislosti na stratách vo vedení. Čím väčšie straty, tým by alternátor viac "pridal" aby prekonal odpor.

Jasné, chcelo by to dokonalo čisté kontakty. Keby boli prechoďáky moc veľké, póly na akumulátore čierne a alternátor by so seba potil 18V, len aby cez tie prechoďáky docielil na baterke 14,2 V tak by to bolo koledovanie si o šlahnutie diod...respektíve netuším aké napätie vydržia. No keďže čistím kontakty 2x za rok, tak výrazné prechoďáky by tam neboli.
mp3turbo
expert: TDI
Príspevky: 24434
Dátum registrácie: 09.04.2006 10:26
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mp3turbo »

>> Tých 13,9 V je cesta do hrobu. Normálne sa čudujem, že mi tá baterka drží hoci na jar bude mať 5 rokov.

ako vidis, nie je to cesta do hrobu. Je to v pohode.




>> Nedal by sa nejako "odrbať" regulátor, aby dával aspoň 14,4V?

jezisi dal, ale pre istotu ti ani nahodou nepoviem ako na to. Medzi nami dievcatami, tymi dvomi desatinami voltu si nezabezpecis dlhsiu zivotnost akumulatora - prave naopak. Bateriu mozes kludne drzat nabitu na 85-90% svojej maximalnej voltaze, prospieva jej to pretoze nevaris tolko vodu (pri bezudrzbovej baterii mas ajtak straty vody, trosku mensie ale predsa ; pri klasickej udrzbovej stuplikovej by si vodu mohol dolievat).

Na akekolvek zimne starty, skladovanie a prevadzku baterie aj pri -30 je takyto stav absolutne vyhovujuci.


Keby si bateriu dlhodobo zhavil na 14.3x namiesto 14.1x pripadne na 14.4x, zabijes ju. Dojde k ubytku vody v dosledku mikroskopickeho bublinkovania, odhalia sa ti clanky na vzduch (bezudrzbova alebo udrzbova, to je jedno) a zacne nezvratna smrt v pohode korozie tych clankov, drobenia a vypadavania ich materialu atd.

Pokles z 14.1x na 13.8x volta na svorkach baterie pri zapnuti takehoto kvanta spotrebicov je absolutne ocakavany a spravne poznamenavas neriesitelny. Podla mojho nazoru inak zeries viac nez 70A ako si odhadol. Kedze v takomto rezime nechodis furt, kedze si moc horsiu situaciu na spotrebu uz neviem predstavit okrem tisic wattovej tuctuc muziky, a kedze udrzba stavu baterie prebehne uplne v pohode aj pri 13.8v volta, jednoducho zvolni tempo a nic dalej nerob.

Prave si ziskal kopu volneho casu.

Poznamka : absolutne perfektna bateria ma v pokoji 12.6V, cize akekolvek napatie ktore je vyssie nez toto ju udrzuje v prevadzkyschopnom stave. Podstatne pre nabitie baterie nie su volty, ale ampere - ked pri voltazi 13.8V uz do baterie ziadny prud netecie, znamena to ze je maximalne nabita. Tuto vec dosiahnes normalnymi jazdami - vsetko od 10km hore je proste v pohode ako historia a empiricke skusenosti ukazuju.



Cize, vypni paniku a hajde do krcmy a potom zenu pomilovat. Bateriu uz viac neries.
PROCHY603
Príspevky: 3785
Dátum registrácie: 11.02.2008 21:34
Bydlisko: BLAVA
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa PROCHY603 »

:40bd: :d :D :28b7:

Ake p .i.c.o.v.i.v.y trapia dnes ludi!!! :40bd: :d :D :41c2: :28b7: :2f93:

Dobijanie ma fungovat medzi 13,8v az 14,5v a fertig. :41c2:
oco13
Príspevky: 17825
Dátum registrácie: 14.12.2008 12:08
Bydlisko: okr.nové zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa oco13 »

Ok volty sú v pohode a ampere? čo je už vela a čo je zase málo na nabitie.Neriešim priamo auto ,aj iné stroje majú altík a baterku a troška tvrdšie podmienky na prevádzku ako plechoví miláčikovia. lol
som dezolát a komu sa to nepáči nech ma bozá v riť
VLADY
Príspevky: 5285
Dátum registrácie: 11.09.2007 20:00
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa VLADY »

Čím viac napätia má na výstupe alternátor tým viac ampérov tečie hneď na začiatku nabíjania po štarte do baterky takže to treba tiež zvážiť že tej baterke to tiež moc neprospieva . Ak je regulátor a jeho snímanie napätie od spínacej skrinky dalo by sa to ošmeknúť zapojiť mu do série do toho vedenia diodu nejakú rýchlu Shottky také sa používa na usmernenie v pulnzných zdrojoch v PC a pod napájačoch všetky spínané zdroje adaptéry elektronické nabíjačky .... tie majú úbytok okolo 0,3V a o toľko bude potom dávať viac na výstupe. Bežná kremíková dioda má okolo 0,6 aj 0,8V viac záleží od pretekajúceho prúdu a to už by bolo moc vysoko nad limit aky by to bolo o toľko posunuté do plusu to výstupné napätie. Ak je snímanie robené priamo z výstupu altíka a teda dnu v ňom ako súčasť usmerňovača , musel by si ho rozobrať a riešenie je vyviesť svorku na budenie a teda z uhlíkov von a dať a pripojiť mu externý regler jak volakedy na škodovkách 100-105-120.
Mal som to tak volakedy na žigule keď mi tam prdol origo regler čo už bol dnuká spolu s držiakom uhlíkov .A nemal som chuť kupovať nový tak som si vyrobil v rámci voľného času sám podla nejakého návodu z AR. Pokiaľ nieje snímané napätie priamo na baterke a z nej sa berie výška nbapätia ako vstup do regulátora tak vždy tam bude nejaké to +- voči tomu čo nameráš v sieti. Niektoré alternátory a regulátory berú za výstup to čo namerajú na pomocnom usmerňovači ktorý sa používa na napájanie budenia - kotvy a teda tam to tiež nieje nikdy totožné s tým čo ide von zo silového výstupu Ak sa berie z plusky od spínačky tam je to lepšie lebo sa reguluje a berie do úvahy aj ten úbytok medzi baterkou a spínačkou ale nikdy to nebude presne totožné to by muslei byť tie káble hrubé jak prst a svorky a všetko všade je vždy dajaký prechodový odpor. Nerieš zbytočnosti. Volakedy dynamo nabíjalo na ledva 13-13,5 V , A na volnobeh aj nie lebo ho odpájal spínač spätného prúdu pretože na volnobeh to skrátka malo malé otáčky a baterky tam držali . Ja viem boli 2x také veľké a ťažké a tie odbery prúdu vtedy boli možno tretinové čo dnes. v zadu 3-4 kusy 5w žiarovky, v predu dve 5W plus dve v reflektoroch 40w a to bolo celé...
trucker694
Príspevky: 3064
Dátum registrácie: 03.12.2005 20:23
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa trucker694 »

Úplne laicky sa spýtam? Mám najazdene cca 1800km/tento mesiac/,tak na kieho zranika máš zapnuté v tvojom vehikli všetko čo sa len zapnúť dá?!
Začínal som svoju krátku šoférsku karietu v 87roku na octávii, áno na octávii Š440 z roku cca 1960, a boli tam maximálne asymetricke dialkove a jednorýchlostný ventilátor. Cesty 1.triedy v 80tych rokoch mali v lete namaľovanú aj stredovú čiaru, baterku dobíjalo dynamo a jazdilo sa v tme, snehu, hmle bez pätníkov ,dve auta za desať km, a bol kľud. Dnes máš čiary na ceste,ktoré svietia od osvetlenia mesiacom,auto ide za autom, tak na akého zránika hmlovky predné, zadné, denné ledky, klima, ohrievanie zadneho predneho skla, volantu?! Nejak sme rozmaznali sami seba, a o chvílku sa nebudeme bez pomoci strojov ani len vykadiť! :4012:
marek165
Príspevky: 137
Dátum registrácie: 12.10.2007 11:30
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa marek165 »

Čím dokážu niektorí ľudia tráviť čas...
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24919
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Pozor na vec,oddelovať napätie a prúd nejde.Myslím že vlady tam správne poznamenal,prúd začne tiecť až vtedy,ak má "darca" vyžšie napätie ako prijímateľ.Pokiaľ majú rovnaké napätie,tam nepretečie miligram prúdu.V podstate vyžšie napätie alternátora než je palubné napätie zabezpečuje práve to,že čím je rozdiel vyžší,tým brutálnejší je aj prúd ktorý potečie.Batéria má velmi nízky vnútorný odpor,je to takmer skrat,preto prv než niekto začne laborovať z napätiami,nech si ozrejmí elektrické zákonitosti.Vnútorný odpor batéria sa ale mení zo stupňom nabitia,preto napr velmi vybitá batéria na začiatku nabíjanie "neberie" prúd.
Tu je len a jediná rada - nelaborovať.
aristoteles
Príspevky: 778
Dátum registrácie: 30.09.2009 11:45
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa aristoteles »

Len ty, priatelu, neries desatinky volta... To, ze mas rozdiel medzi napatim na alternatore a na baterii akosi znamena, ze tam tecie dost vysoky prud a to, pravdepodobne nielen do spotrebicov, ale aj do baterie.Pokial tam nemas vysoke prechodove odpory spojov. To sa prejavi zahriatim spoja.
Tento prud tecuci do baterie priamo suvisi s jej nabijanim.
Ako poznamenal p. Hlavaty, vnutorny odpor baterie sa meni so stavom jej nabitia. Tento vnutorny odpor rastie umerne s tym, ako sa nabija, teda aby som bol presny, kolise... Lebo, ako bolo napisane, pri uplnom vybiti je,naopak, velmi vysoky.
Tzn., ze napr. pri napati 13.5 na nej sa nabija velmi minimalne ak je nabita. Ale moze byt, ze sa nabija, pri tom istom napati,"silno" ak je vybita...
Takze, ak by si zobral do uvahy aj vnutorny odpor zdroja, vedenia a aj baterie (ktory navyse nieje konstantny)je to uz celkom slusna rovnica...
Ale, ak ti vadi, ze ti vsetko funguje, bateria drzia a dobija sa spravne, ani malo, ani sa neprebija, laboruj... Inak, prebijanie baterie ti ju poskodzuje mozno este rychlejsie ako slabe dobijanie.
Naposledy upravil/-a aristoteles v 05.12.2017 22:49, upravené celkom 3 krát.
aristoteles
Príspevky: 778
Dátum registrácie: 30.09.2009 11:45
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa aristoteles »

A to s tymi primesami vapnika, to ma pobavilo...:-)
mp3turbo
expert: TDI
Príspevky: 24434
Dátum registrácie: 09.04.2006 10:26
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mp3turbo »

>> Ok volty sú v pohode a ampere? čo je už vela a čo je zase málo na nabitie


ampere "musia byt primerane". Malo znamena dlhy cas nabijania (a elektronika nikdy nevie ako dlhu cestu pojdem = kolko ma casu), vela znamena kratku zivotnost akumulatora plus zaroven si zachvilu precitame ze nie iba na nasej voli zavisi kolko amperov potecie.

Tesla (a asi sa zhodneme ze maju extremne prepracovane nabijanie, pretoze na tom stoji a pada cele auto) nabija variabilne. Cim viac su baterie vybite, tym MENSI prud do nich pusta = setrnejsie (k tomuto sa dostaneme, tam by baterie vedeli cucat vela kvoli internemu odporu ako tu hore spravne zaznelo) ; v strede nabija najviac, navrchu nabija zase pomaly a opatrne lebo tam sa uz baterie velmi zahrievaju.

Cim je mensi prud, tym dlhsie trva nabitie ale zaroven je aj setrnejsie pre akumulator. Je jedno ci sa bavime o olovenom, AGM alebo o tuzkovych AA clankoch, je to proste setrnejsie.

1A prudom uplne kludne nabijes 120Ah bateriu, akurat to bude trvat dlho. Tu vsetci robia chybu, myslia si ze cim silnejsia nabijacka tym lepsie - nie, neplati. Ja napriklad moje 100Ah baterie cez zimu kondicionujem 1.5A nabijackou, viac mi netreba, dodnes mam 50Ah bateriu vyrobenu v roku 2004 [!] vo Voyageri, 60Ah z Fordu Galaxy 2001 mi zomrela pre dvomi alebo max. tromi rokmi atd. Cize nieco zrejme robim dobre.






>> viac napätia má na výstupe alternátor tým viac ampérov tečie hneď na začiatku nabíjania po štarte do baterky takže to treba tiež zvážiť

nespravne. Ampere tecu podla vnutorneho odporu akumulatora ktory nabijas ; do istej hranice (napr. nemozes 12V/100Ah bateriu nabijat napatim 52V a 30A, kdezto pri 14V veselo tych 30A dokazes, i ked na zaklade vyssie napisaneho je jasne ze to nie je zrovna to prave orechove).

Ampere = prud NETECIE podla voltov cize napatia. Je to kombinacia viacerych faktorov, vid Ohmov zakon.






>> Ak je regulátor a jeho snímanie napätie od spínacej skrinky dalo by sa to ošmeknúť zapojiť mu do série do toho vedenia diodu nejakú rýchlu Shottky

nastastie nie je.





>> Ak je snímanie robené priamo z výstupu altíka a teda dnu v ňom ako súčasť usmerňovača , musel by si ho rozobrať

toto je spravne, uz nemas "reglery" mimo alternatora / dynama, uz je to integrovane do jedneho celku.






>> Ja som sa vcera hral s kliestovym ampermetrom. Bateria dobita doplna, auto nastartovane, zapate obrisovky
>> kurenie a alternator krmil baterku cca 30a, resp nie baterku ale palubnu siet.


30A nie do baterie, ale do palubnej siete. Isteze, pretoze obrysovky mas 5W vpredu 2x cize 10W total, vzadu mas zapnute koncove svetla 2x 21W, to uz mame 50W total. Kurenie, zalezi od toho ako rychlo je pusteny ventilator, v pohode az do 150W len tak fikne. Cize ziarovky a kurenie samotne vedia v pohode zozrat 100W pri strednej rychlosti ventilatora, veselo 200W pri plnej rychlosti - zavisi od auta a teda ventilatora, su aj silnejsie.

200W pri 14V napati v palubnej sieti od alternatora znamena cez 15A, zaratajte k tomu desat riadiacich jednotiek ktore potrebuju kazda svoje.
Jasna vec, 30A uplne v pohode.






>> prúd začne tiecť až vtedy,ak má "darca" vyžšie napätie ako prijímateľ.Pokiaľ majú rovnaké napätie,tam nepretečie miligram prúdu.

iste, plati pre kazdu nabijacku a akumulator bez ohladu na konstrukciu. Fyzika siestej triedy zakladnej skoly. Alebo siedmej ?



>> Vnútorný odpor batéria sa ale mení zo stupňom nabitia,preto napr velmi vybitá batéria na začiatku nabíjanie "neberie" prúd.

isteze, vnutorny odpor sa meni. Extremne meni.
Napísať odpoveď

Návrat na "AUTOMOBILY - Všeobecná diskusia"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Bing [Bot], minac, tatkotom, uwa0951920901 a 38 neregistrovaných