Pneumatiky - súčiniteľ odporu valenia f

Vaše skúsenosti, rady ktorým sa vyhnúť, odporúčania ...

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

Franc1644
Príspevky: 836
Dátum registrácie: 28.01.2010 17:24
Zdieľať na Facebook

Pneumatiky - súčiniteľ odporu valenia f

Príspevok od používateľa Franc1644 »

Dobrý deň,
.
Naposledy upravil/-a Franc1644 v 10.06.2023 15:18, upravené celkom 1 krát.
mikodo
Príspevky: 20
Dátum registrácie: 23.01.2017 13:55
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mikodo »

skus valivy odpor=rameno valiveho odporu.kolma tlakova sila medzi telesami/polomer prierezu valeneho telesa
Franc1644
Príspevky: 836
Dátum registrácie: 28.01.2010 17:24
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Franc1644 »

.
Naposledy upravil/-a Franc1644 v 10.06.2023 15:18, upravené celkom 1 krát.
wilz
Príspevky: 3687
Dátum registrácie: 04.01.2008 18:44
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa wilz »

Myslím že riešiš neriešiteľnú vec.
Totiž valivý odpor jednej konkrétnej pneumatiky (a teda aj súčiniteľ valivého odporu) okrem jej veku a hustenia bude v podstatnej miere závisieť aj od hmotnosti vozidla na ktorom je namontovaná a v nezanedbateľnej miere od podkladu, po ktorom sa odvaľuje. No a určitý vplyv má aj rýchlosť odvaľovania.
To teda znamená, že keby si pracne zistil v nejakých podmienkach skutočný valivý odpor, tak to platí len pre tie podmienky a neplatí pre hocijaké iné.
Myslím že pre bežné praktické použitie (úsudok o konkrétnom type pneumatiky) bude úplne postačovať keď sa zmieriš s tým, že v súčasnosti je každá pneumatika hodnotená nejakým pomerným číslom, ktoré udáva určitý fiktívny priemerný valivý odpor (určený na štítku pneumatiky triedou valivého odporu, resp. triedou úspory paliva), zistený podľa platného predpisu.
Ono je to dosť dobre porovnateľné so spotrebou paliva na aute. Výrobca udáva pre tvoje auto nejakú hodnotu priemernej spotreby, zistenej za predpísaných podmienok a ty dosiahneš na tom aute inú spotrebu v meste a inú na diaľnici a iný majiteľ na takom aute zase iné spotreby.
easyridersvk
Príspevky: 710
Dátum registrácie: 15.07.2011 15:52
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa easyridersvk »

miesto v tonach(zatazenie na koleso) tam date v kg a mate sucinitel co hladate, cize to cislo 7.8 ci ktore este vydelite 1000. to 7 vyzera lepsie ako 0.007
take "bezpohlavne" jednotky prisli do mody poslednu dobu..

ina moznost je jedine merat v aktualnych podmienkach. pneumatiky este stale nie su poriesene jednym vzorcom a dlho nebudu.
Franc1644
Príspevky: 836
Dátum registrácie: 28.01.2010 17:24
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Franc1644 »

.
Naposledy upravil/-a Franc1644 v 10.06.2023 15:18, upravené celkom 1 krát.
wilz
Príspevky: 3687
Dátum registrácie: 04.01.2008 18:44
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa wilz »

Tipujem správne že to je na diplomovku alebo niečo podobné ?
Veď napíš zadanie a otázky, možno niekto pomôže.
Franc1644
Príspevky: 836
Dátum registrácie: 28.01.2010 17:24
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Franc1644 »

.
Naposledy upravil/-a Franc1644 v 10.06.2023 15:18, upravené celkom 1 krát.
pidizvi
Príspevky: 3398
Dátum registrácie: 20.09.2011 12:42
Bydlisko: SC
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa pidizvi »

hned na uvod dolezita vec - pre pneumatiky na tvrdom povrchu je vplyv priemeru kolesa zanedbatelny v praxi.
RRC je vo vzorcoch udavane ako C_rr. Tieto hodnoty pre stitky su presnejsie udavane ako 1000g C_rr (1000 gramov krat C_rr), takze tam kde je povodne C_rr hodnoty 0.0078, bude 1000g C_rr rovne 7.8... proste prenasobene 1000, aby to boli krajsie cisla, aj tak nikto nevie co to znamena v skutocnosti.

Teraz ako z C_rr dostanes ten svoj súčiniteľ valivého odporu pneumatiky. V klasickych vzorcoch to byva pismenko ksí. Vo vzorcoch okolo C_rr to najdes ako parameter b. Odvodenie vzorcov nebudem pisat, ale dostal by si sa ku vztahu:
b = r x C_rr
kde r je polomer kolesa.
Takze tvoj koeficient valivého odporu vypocitas tak, ze vynasobis stitkovu hodnotu C_rr polomerom kolesa.
Ked C_rr bolo 7.8, treba si uvedomit, ze to je v skutocnosti cislo pre 1000g C_rr, takze C_rr je 0.0078. Polomer kolesa nejakeho 16" nech je cca 0.31m, tak vysledok je...
b = 0,0024765 m

Lenze ako som na uvod pisal, v praxi priemer pneumatiky nema vplyv, takze nema zmysel pouzivat tento parameter, pripadne vzorce s tymto parametrom, existuju ovela presnejsie modely. Tento parameter je vhodny tak na stredoskolske priklady.


nejake zdroje:
https://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_resistance
http://www.converter.cz/tabulky/valive-treni.htm
Franc1644
Príspevky: 836
Dátum registrácie: 28.01.2010 17:24
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Franc1644 »

.
Naposledy upravil/-a Franc1644 v 10.06.2023 15:18, upravené celkom 1 krát.
easyridersvk
Príspevky: 710
Dátum registrácie: 15.07.2011 15:52
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa easyridersvk »

:hero:
pidizvi
Príspevky: 3398
Dátum registrácie: 20.09.2011 12:42
Bydlisko: SC
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa pidizvi »

franc vies to aj nejako podlozit, alebo len mas problem s pochopenim, co som pisal ja, tak si si to zjednodusil? :4012:
haldex
Príspevky: 1
Dátum registrácie: 29.08.2009 12:16
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa haldex »

K súčiniteľu valivého odporu, čo je samozrejme bezrozmerné číslo, však patrí aj samotný fakt, že tento súčiniteľ sa mení vzhľadom na kvalite povrchu danej pneumatika.
TAkže na asfalte je tento súčiniteľ iný, ako na betóne, alebo v tráve, a úplne iný v teréne kde je koleso zaborené v nejakej mase, ktorá hodnotu súčiniteľa zvyšuje o hodnotu momentu brzdenia pneumatiky.

Preto sa súčiniteľ valivého opdoru zisťuje experimentálne v rôznych povrchoch a to sa môže pre danú pneumatiku niekde zapísať, ale pochybujem, že sa to niekde zapisuje.

NA príklad pre terén by sme mohli povedať, že vplyv tvaru dezénu je zanedbateľný vzhľadom k momentu valivého odporu a tam by sme so súčiniteľom valivého odporu moc nepochodili. TAm sa skôr priamo zisťuje odporová sila pri valení.

NA dialnici vs bežnej je to zase inak. TAm sa súčiniteľ mení s veľa vecami súčasne. Sú to napríklad:
- rýchlosť jazdy, s ktorou sa mení dynamický polomer kolesa a tým aj samotný súčiniteľa. Ono ten súčiniteľ sa dá aj vypočítať, to som ešte zabudol spomenúť.
- povrch vozovky. Ak je suchá tak je súčiniteľ najmenší, ak je mokrá tak je vyšší, a ak je na nech čľapkanica tak sa zase bavíme skôr o teréne a experimentálne zistenej priamo už odporovej sile.

TAkže ja by som sa moc netrápil týmito hodnotami v praxi. Tieto hodnoty sa používajú iba pri prvotnom nástrele pri návrhu vozidla, keď chceme orientačne spočítať ako sa bude vozidlo správať asi v realite.

V zásade ak ti ide o spotrebu paliva, tak je to takto.
Čím tvrdšie nafúkané, tým menšia spotreba, ale...
To ale je ale sporné.
Výrobca udáva odporúčane tlaky v pneumatikách pri rôznych pneumatikách a rôznych zaťaženiach. Tieto hodnoty zisťuje experimentálne a to pri ustálenej rýchlosti vozidla.
My však ustálenou rýchlosťou jazíme asi iba 5% z celkovej prejdenej dráhy a preto by som sa týmto tiež moc nezaťažoval.
Treba si uvedomiť, že s vozidlom v prevažnej miere hlavne zrýchľujeme, brzdíme a ideme do zákrut (v mestskom cykle výrazné preťaženia) a tým pádom môžeme pokojne povedať, že pneumatiky sú ako keby v maximálnej záťaži. Z toho dôvodu môžete pokojne gumy nafúkať na maximum ako výrobca odporúča a pokojne aj o niečo viac v prípade, že použijete na nafúkanie dusík, ktorý sa vplyvom rýchlosti až tak nemení svoj objem ako vzduch a tlak aj pri zvýšení rýchlosti na diaľnici ostane relatívne dobrý.

Ak však jazdíš skôr diaľnice a používaš vzduch, tak by som použil o asi 0,1-0,2 vyšší tlak ako udáva výrobca.
ivko1
Príspevky: 14963
Dátum registrácie: 02.08.2006 15:31
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa ivko1 »

Ja len rozmýšlam načo sa nad tým vôbec zaťažovať?

Čo je na štítku mi je ukradnuté lebo výrobca klame tak ako mu to vyhovuje

K tým výpočtom, ved tam je tolko vecí ktoré to ovplyvnujú, môže byť sucho, mokro, môže fúkať vietor, možno je aj rozdiel ked je pneu studená a ked zohriata...
wilz
Príspevky: 3687
Dátum registrácie: 04.01.2008 18:44
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa wilz »

Tak či výrobca klame alebo neklame, to my tuná nevieme.
Jedna vec je istá, že inak ako porovnaním údajov zo štítka, plus nejaké testy ADAC a podobných organizácií, je fakticky jediný spôsob ako môže normálny človek porovnávať medzi sebou rôzne pneumatiky na trhu.
Pretože na tom štítku nejde o konkrétnu absolútnu hodnotu valivého odporu na betóne alebo asfalte, ale o porovnanie že ako sa tá pneumatiky všeobecne správa pri jazde.
Rovnako to je aj pri iných sledovaných vlastnostiach pneumatiky, je to informácia že keď má v niektorej vlastnosti jedna pneumatika 2 hviezdičky a druhá štyri, tak je to pre užívateľa vodítko že niektorá vlastnosť, ktorú uprednostňuje, napr. valivý odpor a tomu úmerná spotreba je u tej pneumatiky ktorú kupuje, pomerne nízka.
A vari si nemyslíš, že keď ti tu na fóre v inej téme Jano napíše že on ma hankooky a sú bohovské a iné ani nekupuj a potom Fero napíše že on má fuldy, aj jeho kamarát ich má a že je s nimi veľmi spokojný, že to je nejaké objektívne posúdenie kvality pneumatík ?
Jednoducho si nepomôžeš, kľudne môžeš žiť vo viere že všetci klamú, ale potom nám prezraď že ako vyberáš pneumatiky ty ?

Návrat na "Pneumatiky - disky"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 12 neregistrovaných