Ako s autom najazdiť milión kilometrov.
Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter
- Cherro
- Príspevky: 738
- Dátum registrácie: 13.02.2010 19:29 Zdieľať na Facebook
Ako s autom najazdiť milión kilometrov.
Ako s autom najazdiť milión kilometrov: Vyberte si čo najjednoduchšie vozidlo, radí expert.
Atmosférický motor, manuálna prevodovka a minimálna elektronická výbava. To sú základné prvky, ktoré by malo mať auto pripravené najazdiť čo najväčší počet kilometrov. Veľmi ale záleží aj na samotnom vodičovi, ako sa k vozidlu bude správať a aký starostlivý servis mu zaistí.
Pred nedávnom sa Škoda pochválila úspechom. Jeden z jej zákazníkov dokázal počas 13 rokov prejsť so svojou Fabiou rovný milión kilometrov. Takýto nájazd svedčí najmä o peclivosti jeho majiteľa. Dosiahnuť toto číslo nie je rozhodne ľahké, ale realizovateľné to je.
Ak chcete s autom najazdiť čo najväčšie množstvo kilometrov, musíte s tým rátať už pri jeho kúpe. Zásadou je, aby bolo vozidlo čo najjednoduchšie. Mechanici radi hovoria, že to, čo v aute nie je, sa jednoducho nemôže pokaziť. Oplatí sa hlavne neprepchávať auto elektronikou.
"Kým s mechanickými poruchami si poradí hocijaký zručnejší mechanik, na tých elektronických si občas "láme hlavu" aj expert značkového servisu majúci k dispozícii všetky servisné vybavenia, manuály, TSB (Technical Service Bulletin) a samozrejme príslušné školenia," upozorňuje odborník na ojazdené vozidlá a redaktor magazínu Autohit Tomáš Dusil.
Voľba by mala v najlepšom prípade smerovať k manuálnej prevodovke.
Pokiaľ napriek tomu trváte na automate, potom by to mal byť ten klasický, teda s hydrodynamickým meničom. "Určite by som sa vyhol populárnym dvojspojkovým prevodovkám, lebo ich fatálne závady pokojne po najazdených 150 tisícoch kilometroch už stačili zovšednieť. Podobne variátory či robotizované prevodovky nie sú príliš vhodné, "upozorňuje Dusil.
U motorov všeobecne platí, že naftový je vďaka nižším prevádzkovým otáčkam húževnatejší. S príchodom agregátov vybavených systémami čerpadlo-tryska alebo common-rail sa ale začína objavovať väčšie množstvo možných závad. Zážihové motory tiež dokážu najazdiť astronomické porcie kilometrov. Nesmú však mať prehnaný litrový výkon (počet kW na jeden liter objemu).
"Samozrejme motory s viacerými valcami sú teoreticky vo výhode. Napriek tomu nie každý šesťvalec je dlhoveký. Tieto motory majú často krátke piesty (napr. Mazda V6 séria K) a točia dosť vysoké otáčky. Jednoducho: najlepšie bude viac valec s nízkym merným výkonom a rozumnými maximálnymi otáčkami. Príkladom sú niektoré staršie americké konštrukcie, "tvrdí odborník na ojazdené autá, ktorý pracoval aj v rade značkových servisov.
Autorizovaný servis nie je treba.
Životnosť dnešných motorov, či už zážihových alebo vznetových, výrazne skracujú variabilné servisné intervaly. V rámci nich si vozidlo síce samo povie o výmenu oleja, ale to môže byť pokojne až po 30 tisícoch kilometroch. Aj keď sú dnešné oleje kvalitnejšie než bývali, jasná rada znie - meňte olej po roku alebo najazdených 15 tisíc kilometrov. Akonáhle autu začnú kilometre pribúdať (okolo 300-tisíc), je dobré intervaly ešte skrátiť na 10-tisíc kilometrov.
K bezproblémovej funkčnosti agregátu je nevyhnutné mu zabezpečiť aj ďalšie náplne. Trebárs do chladiča liať len antifreeze na báze etylénglykolu, nie len vodu a to ani tú destilovanú, aj keď je leto. Dôležitá je pravidelná výmena sviečok či sacieho filtra, ktorý by mal byť určite originálny či aspoň od prevereného dodávateľa. To isté platí o rozvodoch, vrátane reťaze.
Hoci sa dovozcovia bijú za svoje autorizované servisy, nie je pravda, že sú k veľkému nájazdu potrebné. "Ak má niekto na aute najazdené cez 200 tisíc a vozidlo je 15 rokov staré, asi s ním nebude jazdiť do autorizovaného servisu. Nielen kvôli cene, ale aj preto, že mnohé autorizované servisy takto staré autá už ani nemajú potrebu opravovať, "hovorí Dusil s tým, že najlepšou cestou je nájsť si šikovného mechanika s dobrými referenciami. Pomôžu s tým trebárs diskusné fóra nadšencov daného typu vozidla.
Záleží na vodičovi
Podľa Dusila je dobré nové auto starostlivo zabehnúť: "Dnes často počúvam, že moderné motory nepotrebujú zábeh. To samozrejme nie je pravda. Rozhodne nič nepokazíte ak sa prvých 1500 až 2000 kilometrov vyvarujete vysokých otáčok a jázd na plný plyn. Potom je tiež dobré vymeniť olej a jeho čistič, čo predtým aj výrobcovia áut predpisovali. "
Vodič by sa mal k vozidlu správať čo najšetrnejšie. Je napríklad dôležité až do ohriatia motor zaťažovať len ľahko a radiť pri nížších otáčkach. Odborníci navyše radia štartovať s vyšlapnutou spojkou kvôli odlievaniu oleja z ložiska kľukového hriadeľa.
Životnosti motora prospievajú skôr dlhšie jazdy vo vyrovnanom režime, teda v stredných otáčkach. Teoreticky tak najdlhšie vydržia autá prevádzkované hlavne na diaľnici na hranici rýchlostných limitov. Najmä u dieselových motorov sú nevhodné krátke jazdy, pretože sa pohonná jednotka ani nemusí stihnúť zahriať.
"Ak niekde len na chvíľu zastavíte, je lepšie nechať motor bežať, než ho zhasínať a vzápätí hneď zasa spúšťať. Z toho je jasné, že dnešné štart-stop systémy dlhovekosť v žiadnom prípade nepodporujú. Pokiaľ ho v aute máte, odporúčam ho hneď po prvom naštartovaní deaktivovať, "uzatvára Dusil.
Rada je teda jasná.
Kúpte si čo najjednoduchšie vozidlo, nejazdite agresívne a nepodceňujte údržbu. Potom by sa mohol nájazd milióna kilometrov stať realitou. Nebude to ale rekord. Ten drží Američan Irv Gordon, ktorý sa svojím kupé Volvo P1800 z roku 1966 najazdil už tri milióny míľ, teda cez 4,8 milióna kilometrov.
Poliak najazdil na Mitsubishi Carisma cez milión kilometrov
Fabiou rovný milión kilometrov.
Irv Gordon's 1966 Volvo P1800 nears 3 million miles
Taxík Mercedes s 4 600 000 najazdenými kilometrami.
ihned.cz
Atmosférický motor, manuálna prevodovka a minimálna elektronická výbava. To sú základné prvky, ktoré by malo mať auto pripravené najazdiť čo najväčší počet kilometrov. Veľmi ale záleží aj na samotnom vodičovi, ako sa k vozidlu bude správať a aký starostlivý servis mu zaistí.
Pred nedávnom sa Škoda pochválila úspechom. Jeden z jej zákazníkov dokázal počas 13 rokov prejsť so svojou Fabiou rovný milión kilometrov. Takýto nájazd svedčí najmä o peclivosti jeho majiteľa. Dosiahnuť toto číslo nie je rozhodne ľahké, ale realizovateľné to je.
Ak chcete s autom najazdiť čo najväčšie množstvo kilometrov, musíte s tým rátať už pri jeho kúpe. Zásadou je, aby bolo vozidlo čo najjednoduchšie. Mechanici radi hovoria, že to, čo v aute nie je, sa jednoducho nemôže pokaziť. Oplatí sa hlavne neprepchávať auto elektronikou.
"Kým s mechanickými poruchami si poradí hocijaký zručnejší mechanik, na tých elektronických si občas "láme hlavu" aj expert značkového servisu majúci k dispozícii všetky servisné vybavenia, manuály, TSB (Technical Service Bulletin) a samozrejme príslušné školenia," upozorňuje odborník na ojazdené vozidlá a redaktor magazínu Autohit Tomáš Dusil.
Voľba by mala v najlepšom prípade smerovať k manuálnej prevodovke.
Pokiaľ napriek tomu trváte na automate, potom by to mal byť ten klasický, teda s hydrodynamickým meničom. "Určite by som sa vyhol populárnym dvojspojkovým prevodovkám, lebo ich fatálne závady pokojne po najazdených 150 tisícoch kilometroch už stačili zovšednieť. Podobne variátory či robotizované prevodovky nie sú príliš vhodné, "upozorňuje Dusil.
U motorov všeobecne platí, že naftový je vďaka nižším prevádzkovým otáčkam húževnatejší. S príchodom agregátov vybavených systémami čerpadlo-tryska alebo common-rail sa ale začína objavovať väčšie množstvo možných závad. Zážihové motory tiež dokážu najazdiť astronomické porcie kilometrov. Nesmú však mať prehnaný litrový výkon (počet kW na jeden liter objemu).
"Samozrejme motory s viacerými valcami sú teoreticky vo výhode. Napriek tomu nie každý šesťvalec je dlhoveký. Tieto motory majú často krátke piesty (napr. Mazda V6 séria K) a točia dosť vysoké otáčky. Jednoducho: najlepšie bude viac valec s nízkym merným výkonom a rozumnými maximálnymi otáčkami. Príkladom sú niektoré staršie americké konštrukcie, "tvrdí odborník na ojazdené autá, ktorý pracoval aj v rade značkových servisov.
Autorizovaný servis nie je treba.
Životnosť dnešných motorov, či už zážihových alebo vznetových, výrazne skracujú variabilné servisné intervaly. V rámci nich si vozidlo síce samo povie o výmenu oleja, ale to môže byť pokojne až po 30 tisícoch kilometroch. Aj keď sú dnešné oleje kvalitnejšie než bývali, jasná rada znie - meňte olej po roku alebo najazdených 15 tisíc kilometrov. Akonáhle autu začnú kilometre pribúdať (okolo 300-tisíc), je dobré intervaly ešte skrátiť na 10-tisíc kilometrov.
K bezproblémovej funkčnosti agregátu je nevyhnutné mu zabezpečiť aj ďalšie náplne. Trebárs do chladiča liať len antifreeze na báze etylénglykolu, nie len vodu a to ani tú destilovanú, aj keď je leto. Dôležitá je pravidelná výmena sviečok či sacieho filtra, ktorý by mal byť určite originálny či aspoň od prevereného dodávateľa. To isté platí o rozvodoch, vrátane reťaze.
Hoci sa dovozcovia bijú za svoje autorizované servisy, nie je pravda, že sú k veľkému nájazdu potrebné. "Ak má niekto na aute najazdené cez 200 tisíc a vozidlo je 15 rokov staré, asi s ním nebude jazdiť do autorizovaného servisu. Nielen kvôli cene, ale aj preto, že mnohé autorizované servisy takto staré autá už ani nemajú potrebu opravovať, "hovorí Dusil s tým, že najlepšou cestou je nájsť si šikovného mechanika s dobrými referenciami. Pomôžu s tým trebárs diskusné fóra nadšencov daného typu vozidla.
Záleží na vodičovi
Podľa Dusila je dobré nové auto starostlivo zabehnúť: "Dnes často počúvam, že moderné motory nepotrebujú zábeh. To samozrejme nie je pravda. Rozhodne nič nepokazíte ak sa prvých 1500 až 2000 kilometrov vyvarujete vysokých otáčok a jázd na plný plyn. Potom je tiež dobré vymeniť olej a jeho čistič, čo predtým aj výrobcovia áut predpisovali. "
Vodič by sa mal k vozidlu správať čo najšetrnejšie. Je napríklad dôležité až do ohriatia motor zaťažovať len ľahko a radiť pri nížších otáčkach. Odborníci navyše radia štartovať s vyšlapnutou spojkou kvôli odlievaniu oleja z ložiska kľukového hriadeľa.
Životnosti motora prospievajú skôr dlhšie jazdy vo vyrovnanom režime, teda v stredných otáčkach. Teoreticky tak najdlhšie vydržia autá prevádzkované hlavne na diaľnici na hranici rýchlostných limitov. Najmä u dieselových motorov sú nevhodné krátke jazdy, pretože sa pohonná jednotka ani nemusí stihnúť zahriať.
"Ak niekde len na chvíľu zastavíte, je lepšie nechať motor bežať, než ho zhasínať a vzápätí hneď zasa spúšťať. Z toho je jasné, že dnešné štart-stop systémy dlhovekosť v žiadnom prípade nepodporujú. Pokiaľ ho v aute máte, odporúčam ho hneď po prvom naštartovaní deaktivovať, "uzatvára Dusil.
Rada je teda jasná.
Kúpte si čo najjednoduchšie vozidlo, nejazdite agresívne a nepodceňujte údržbu. Potom by sa mohol nájazd milióna kilometrov stať realitou. Nebude to ale rekord. Ten drží Američan Irv Gordon, ktorý sa svojím kupé Volvo P1800 z roku 1966 najazdil už tri milióny míľ, teda cez 4,8 milióna kilometrov.
Poliak najazdil na Mitsubishi Carisma cez milión kilometrov
Fabiou rovný milión kilometrov.
Irv Gordon's 1966 Volvo P1800 nears 3 million miles
Taxík Mercedes s 4 600 000 najazdenými kilometrami.
ihned.cz
-
- Príspevky: 236
- Dátum registrácie: 23.01.2008 19:18 Zdieľať na Facebook
Len pridám svoj názor- tá rada kupovať auto s "čo najjednoduchšou elektronikou" má obmedzený význam. Dnes sú všetky autá komplikované zo samotnej podstaty. Že si neobjednáte dvojzónovú klímu nezjednoduší komplikovaný elektronicky riadený manažment motora.
Alebo z opačného hľadiska- ani autu s pokazeným multimediálnym systémom nič nebráni ďalej jazdiť..teoreticky do milióna.
Alebo z opačného hľadiska- ani autu s pokazeným multimediálnym systémom nič nebráni ďalej jazdiť..teoreticky do milióna.
-
- Sir
- Príspevky: 7394
- Dátum registrácie: 18.05.2004 11:29
- Bydlisko: Slovak Banana Republic Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 1142
- Dátum registrácie: 13.01.2009 17:19
- Bydlisko: Okres Malacky Zdieľať na Facebook
Ja som bol na dovolenke na rhodose a tam som sa vozil taxikmi. 1 bol mercedes E 270 cdi rocnik 2005 mal najazdene 380 000 . 2 bol peugeot 406 2.0 hdi 2003 roc a mal natocenych 430 000. A dalsi bol passat 2.0 tdi Pd aj z DSG a ten mal 560 000. A vsetky auta isli tichucko startovali v pohode nedymili automaty radili ako nove.
-
- Príspevky: 14963
- Dátum registrácie: 02.08.2006 15:31 Zdieľať na Facebook
Tá Fabia je aj tak obyčajný ojeb, už to tu bolo a vtedy som sa tuším nevyjadril, tak to napíšem teraz.
Neverím aby im čistou náhodou vyšlo na celkovom počítadle 999999km a súčasne na dennom 999.9
Obyčajný hnusný podvod a ešte to akože naplánovali aby im to presne vyšlo pred fabrikou v Mladej Boleslavi a presne vtedy kedy ubehlo rovných 13 rokov od zakúpenia vozidla, ani den naviac ani o den menej
Hnusná trápna skrytá reklama, logicky to ale nemohol byť nejaký oficialny test výrobcu, ale len "skúsenosť" nejakého záhadného cudzinca žijúceho mimo ČR. Ak by sa toho niekto náhodou chytil aby Škodovke ostali "čisté" ruky
Neverím aby im čistou náhodou vyšlo na celkovom počítadle 999999km a súčasne na dennom 999.9
Obyčajný hnusný podvod a ešte to akože naplánovali aby im to presne vyšlo pred fabrikou v Mladej Boleslavi a presne vtedy kedy ubehlo rovných 13 rokov od zakúpenia vozidla, ani den naviac ani o den menej
Hnusná trápna skrytá reklama, logicky to ale nemohol byť nejaký oficialny test výrobcu, ale len "skúsenosť" nejakého záhadného cudzinca žijúceho mimo ČR. Ak by sa toho niekto náhodou chytil aby Škodovke ostali "čisté" ruky
-
- Príspevky: 2272
- Dátum registrácie: 14.07.2009 00:22
- Bydlisko: Bratislava Zdieľať na Facebook
Sliedič, presne tak... Ja mám môjho skoroveterána (ročník 1990), ktorý bol vo svojej dobe priam prepchatý elektronikou a všetko funguje. Aj po 23 rokoch...
Ivko, pravda, ešte doplním, že ak by niekto kupoval auto s tým, že robí ročne 80 000 kilometov, určite by nevolil fóbiu.
Edit: Vidím, že predomnou to už napísal LeBaron
Ivko, pravda, ešte doplním, že ak by niekto kupoval auto s tým, že robí ročne 80 000 kilometov, určite by nevolil fóbiu.
Edit: Vidím, že predomnou to už napísal LeBaron
-
- Príspevky: 17825
- Dátum registrácie: 14.12.2008 12:08
- Bydlisko: okr.nové zámky Zdieľať na Facebook
Le Baroon - mal som najškaredší pickup všetkých čias C15 a ked som ho kupoval tak mal nejakých 880 tisíc, majitel mi povedal že počítadlo sa zaseklo pred 6timi rokmi. U mňa to auto robilo cca 500-700km denne a po troch rokoch som ho predal plne pojazdné s platnými papiermi nejakému živnostníkovi. Nemalo to absolutne nič ani len otáčkomer a predsa si niekto kúpil takú hajtru na taký nájazd km. Dokonca som počul že si rovnaké auto kúpilo ešte vela iných ludí a najazdili na nich podobné km.
To peter121 - myslím že autor článku vôbec nemal na mysli nové vozidla ale autá z doby ked ešte v tv boli elektronky.
To peter121 - myslím že autor článku vôbec nemal na mysli nové vozidla ale autá z doby ked ešte v tv boli elektronky.
som dezolát a komu sa to nepáči nech ma bozá v riť
-
- Príspevky: 14963
- Dátum registrácie: 02.08.2006 15:31 Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 7876
- Dátum registrácie: 03.02.2010 22:37
- Kontakt: Zdieľať na Facebook
tie rady su nanic.motor vydrzi trebars milion{piesty kluka} ale co zvysok.hlava motora bez repasu nedozije ani u dizlu.tlmice loziska a pod.toto treba slovaci vysvetlit ze to neznamena ze vsetko dozije milion km.a zase chcem vidiet toho kto si kupi dnes staru rachotinu a bez klimy len koli tomu ze je to jednoduche auto.ja jedno take mam z roku 1992 vyzera ako z vyroby auto ma uz to nepocitam 630 000km,no motor to zabalil pri 591 000 km koli povolenej srobe na olejovom cerpadle.nemalo to spravny tlak a na piestnych kruzkach a ojnicnych loziskach sa pobral.a nikde v servisnych manualoch sa o tej srobe nepisalo ze sa niekedy povoli.vedeli o tom len stary nemecky mechanici.mal som stastie a mam tam teraz motor tiez od chlapika ktory cele auto choval v garazi od nova od roku 1992 a malo poctivych 180 000km.a ten motor ide 5x lepsie ako povodny co mal skoro 600 000km.
-
- Príspevky: 289
- Dátum registrácie: 17.03.2012 18:00
- Bydlisko: sturovo Zdieľať na Facebook
tak ja som si kupil fabiu 1.4 mpi v zakladnej vybave bez klimy.teraz ma 190tisic aj nejake drobnetak som sa rozhodol ze snou pojdem do dochodku.. som zvedavy kolko vydrzi ak dobre ratam bude mat 999999 tisic za 5 rokou.hned som nanej dal vymenit vsetko rozvody,pumpa tesnenie pod hlavou atd...tak drzte palce
-
- Sir
- Príspevky: 7394
- Dátum registrácie: 18.05.2004 11:29
- Bydlisko: Slovak Banana Republic Zdieľať na Facebook
-
- moderátor fóra
- Príspevky: 11338
- Dátum registrácie: 28.07.2008 20:32
- Bydlisko: East Zdieľať na Facebook
Určite si dobre rátal skús ešte raz mýliť sa je ľudskéjuro1111 napísal:tak ja som si kupil fabiu 1.4 mpi v zakladnej vybave bez klimy.teraz ma 190tisic aj nejake drobnetak som sa rozhodol ze snou pojdem do dochodku.. som zvedavy kolko vydrzi ak dobre ratam bude mat 999999 tisic za 5 rokou.hned som nanej dal vymenit vsetko rozvody,pumpa tesnenie pod hlavou atd...tak drzte palce
-
- Príspevky: 289
- Dátum registrácie: 17.03.2012 18:00
- Bydlisko: sturovo Zdieľať na Facebook
-
- Sir
- Príspevky: 7394
- Dátum registrácie: 18.05.2004 11:29
- Bydlisko: Slovak Banana Republic Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 289
- Dátum registrácie: 17.03.2012 18:00
- Bydlisko: sturovo Zdieľať na Facebook
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 6 neregistrovaných