Zrazka zo mzdy na nadspotrebu.

Všetko čo súvisí s kamiónmi, ťahačmi a s prepravou

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

tomins
Príspevky: 36
Dátum registrácie: 03.03.2009 10:01
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa tomins »

Celý problém ako je predostretý (alebo ako býva prezentovaný) je založený na nenákladovosti nadspotreby, tzn. že ju nie je možné zaradiť do nákladov a teda ide priamo zo zisku. Plus ani DPH z nadspotreby nemožno uplatniť, čo celú nadspotrebu ešte predražuje. Na strane druhej je otázka ohľadne oprávnenosti zamestnávateľa strhávať za nadspotrebu a spochybňovanie tohto kroku ako aj procesu.
Pre spotrebu do účtovníctva je smerodajné:
a) údaj uvedený v TP. Pokiaľ tento nie je, potom:
b) spotrebu si určí majiteľ vozidla na základe dlhodobejšej priemernej spotreby.
c) V prípade (dlhodobej) nadspotreby je vhodné dať spraviť meranie v certifikovanom ústave, napr. v ZA to robí SUDST (pri Suzuki), oni zoberú auto (treba ho naložiť), idú na cesty a robia merania reálnej spotreby. Vydajú certifikát, ktorý je relevantným podkladom do účtovníctva a je akceptovaný aj daniarmi. Premeranie stojí cca 150-200 EUR, ak si správne spomínam.
Postup ako udáva puma - na ukázanie zamestnancom, že sa dá jazdiť za menej, je to ok, ale pokiaľ je spotreba uvedená v TP, Ty ako majiteľ si nemôžeš samovoľne stanoviť iné (vyššie) číslo. Resp. môžeš ale neukecáš.

Nebudem riešiť osobné pohnútky ani morálku niektorých šoférov-zamestnancov na Slovensku.
Pozastavím sa ale pri tom, že nap. u Opel Combo 1,7 CDTi ´06ako aj u Peugeot Partner/C Berlingo ´08 boli papierové hodnoty o cca 1 liter/100 km nižšie než namerali oni, tzn. 20% nadspotreba. Dali sme to premerať, lebo ma na to upozornila účtovníčka, keď sa blížil koniec kalendárneho roka a to je termín, kedy sa spotreba pri služobných autách (nesmú sa používať aj na súkromné účely) sleduje.
A tu je druhá zaujímavosť - ako je možné po mesiaci (letný či zimný) ihneď konštatovať, že došlo celkovo k nadspotrebe? Pretože spotreba sa robí za rok a je vysoko pravdepodobné, že jeden mesiac môže byť nad papierovou (napr. v zime) a ďalší zas pod (leto a pod.). Je to možné jedine na základe interného predpisu (dohoda o priznaní a súhlase so záväzkom je nevyhnutnosťou), ten by som si ale teda pozrel s neskrývaným záujmom.
Ak je vodičov viac, je to úplne bezpredmetné. Ak je v GPS sledovačke aj palivový merač (mal by byť kalibrovaný a vtedy je uznateľný aj Daňovákmi a netreba robiť nijaké knihy jázd a pod., lebo ten systém to môže robiť aj sám), o to lepšie - možno dokázať, ako sa s autom jazdí (predpisy). Pokiaľ je to ok, treba nechať premerať spotrebu a ja ako zamestnanec by som to navrhol a zaplatiť odmietol (všetko písomne).
Aj Zákonník práce definuje jasne aj náhradu škody, to sa nedá len tak od buka do buka.

A ešte jedno mimochodom - ak mi vezmú/strhnú za nadspotrebu, musí to byť uvedené aj na páske (ako príloha s presným výpočtom), toto musí byť vo firemnom účte vedené ako príjem od zamestnanca - konkrétne a rozpísané (cena PHM, na to DPH a pod.). A tak to aj firma musí účtovať a odviesť. Takže ak by odtiaľ niekto odchádzal, má legitímne právo nechať to preveriť nielen cez Inšpektorát práce ale hlavne Daňovým úradom. A uvidí sa.
Nikdy sme vo firme neuplatňovali takéto postupy a to sa jazdí dosť. Stačil rozhovor do duše s každým vodičom.Sú u nás už roky a všetko klape, za čo som vďačný. A neverili by ste, ako sa dá potom šetriť, keď sa sami predháňajú :-). Nekvitujem ale postupy ako uviedol zadávateľ tejto témy, preto som to trošku rozpísal, treba to vidieť v širších súvislostiach (ospravedlňujem sa za rozvetvenie príspevku).
Všetko posudzujem z hľadiska pracovno právneho vzťahu. Nepoznám súvislosti a vzťahy v danej firme, resp. iných firmách.

to Vinco: ešte som osobne nevidel TP k autu do 3,5 t, kde by bolo uvedené "orientačná spotreba".

to Oco: cesta na stavbu ozaj nemusí byť započítaná do pracovnej doby. môže to byť špecifikované ako cesta na miesto určenia. Môže ale nemusí byť preplatená, závisí (aj) od interných smerníc a ZP. Diéty za ňu ale prislúchajú.
oco13
Príspevky: 17842
Dátum registrácie: 14.12.2008 12:08
Bydlisko: okr.nové zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa oco13 »

Tomins - k tej ceste na stavby - ako miesto práce sme mali určené sídlo firmy , a ráno sme prišli do práce , odpichli si naložili voz a až potom sa zrazu zastavovala časomiera. Stavieb bolo za deň 10 až 13, odstraňovanie reklamačných závad , potom cesta domov (v zastavenom čase) a znova robota na firme - vykládka. Našťastie už som z toho vlaku vystúpil , len lutujem chalanov.
som dezolát a komu sa to nepáči nech ma bozá v riť
tomins
Príspevky: 36
Dátum registrácie: 03.03.2009 10:01
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa tomins »

oco - ok, teraz je to jasnejšie. aj tak treba posúdiť pracovné zmluvy a interné smernice, ktoré toto môžu upravovať. ale rozumiem, čo píšeš - javí sa to ako zámer s chlapmi/Tebou vykývať a nie je to korektné.

Návrat na "TRUCKy, Ťahače - všeobecná diskusia"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 4 neregistrovaní