Postup pri striekaní-lakovaní pre nás amaterov

Všetko okolo údržby a starostlivosti o lak, lakovanie vozidiel, opravy laku, fólie na karosériu.

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

TT666
Príspevky: 396
Dátum registrácie: 16.03.2005 10:15
Zdieľať na Facebook

Postup pri striekaní-lakovaní pre nás amaterov

Príspevok od používateľa TT666 »

Myslím že som napísal názov témy výstižne...

Takže k veci....

Zdravím... mám doma kompresor aj pištol... preto by som vyskúšat doma niečo strieknut...
Ako take skusenosti mam pri modelarstve... ale to je airbrush... strieka sa tam síce jednozložkovými farbami ale technika je skoro ta ista... len mierka je iná...

Čo som čítal tak sú jedno a dvoj zložkove autolaky...
Napr. metalizi su len 2zložkove kde sa strekne zaklad metaliza a potom ide na to lak s tužidlom...
Jednozložkove su tie kde maju lak v sebe a dava sa tam len tužidlo a riedidlo....

Chápem to dobre?

Za pokus som si vybral ALU disky...
Bol som sa dnes pýtat za farbu... no lenže sme sa moc s p.predavačkou nechápali...
Mal som vybraný odtien RAL 5012 (bledo modra) ... kde cca 1dl stoji 5€ bez tužidla a riedidla...
Je to dobra cena?

Dalej sa chcem spýtat... rovno k tym diskom... je dobre tieto kovove veci naprv streknut plničom a potom tou jednozložkovou farbou... alebo rovno riešit 2-zložkovou... ?
Či stači ta jednozložkova a potom to pre výsledny lesklejší efekt streknut ešte bez.krycím lakom ešte raz na to?

Dalej sa chcem spýtať našiel som aj na nete namiešane farby (jednozložkove) vo spreji... ((asi klasicke čo su aj v bau-maxe k dostupnosti)) ...je toto tiež alternativa či škoda času?

Ak máte niekto skusenosti vopred budem rád za rady.. pripadne postupy (know-how) ako aj nejaký typ na predajnu v okoli BA alebo zahorie na predajnu s autolakmi či www stranky (samozrejme formou SS)

A prosím neodradzať že lepšie je to dat strkenuť profikom a pod...
Chcem sa naučiť a skúšať... ved viete 10x väčšia radost je z vlastnej roboty.

Vopred dakujem za rady!
wilz
Príspevky: 3690
Dátum registrácie: 04.01.2008 18:44
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa wilz »

Som tiež len poučený amatér, takže len zopár viet, určite sa nájde lakýrnik čo prispeje. Ale názor amatéra je pre ostatných amatérov možno zrozumiteľnejší.
Všetko chápeš celkom dobre až na základný omyl : jednozložkový lak, to je jedno či farebný alebo krycí priehľadný je taký ktorý zasychá normálnym spôsobom.
Dvojzložkový (ale sú aj viaczložkové) lak je taký, kde je k základu pridané tužidlo (tvrdildlo), takže zmiešaný lak nielen vysychá, ale aj tuhne v dôsledku chemickej reakcie.
Dvojzložkové laky sú obvykle po vytvrdnutí na povrchu tvrdšie a odolnejšie aj voči napr. rôznym chemickým látkam ako jednozložkové. Väčšie množstvo tužidla zvyčajne zvyšuje krehkosť výsledného laku.
Preto je obecne lepšie použiť dvojzložkový lak.
Striekať sa má vždy čo najviac čo najtenších vrstiev, obvykle tie vysokolesklé laky na drahých autách a veteránoc najú aj viac ako 10 vrstiev.
Inak, keď si striekal, tak si už len musíš zvyknúť na väčšiu pištoľ a vyskúšať si optimálne riedenie.
No a veľmi doležité je bezprašné prostredie.
Pokiaľ vien, tak konkrétne práve metalizované laky sú často jednozložkové farby, až ten krycí lak je dvojzložkový.
Ceny sú naozaj rôzne, záleží od značky a od predajcu.
A k postupu na disky - v podstate vždy, nech už použiješ jednozložkovú alebo dvojzložkovú farbu, vždy treba na ne strieknuť priesvitný lak, lepšie dvojzložkový.
K tomu ako na seba reagujú jedno a dvojzložkové laky, striekané na seba, to poradí dúfam nejaký profesionál.
U diskov, ale aj všade inde musí byť predovšetkým dobre vybrúsený podklad pod striekanie, aby sa neskôr farba neodlupovala, ak nie je prebrúsenie až na kov, tak striekať plničom nie je potrebné.
yopka
Príspevky: 18
Dátum registrácie: 18.02.2012 23:15
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa yopka »

chalani, radsej si dajte poradit od niekoho z predajne s autolakyrnickymi potrebami, v okoli ba ich je dost.. ak treba nieco konkretne vysvetlit napiste mi ss, je tu kopec blbosti co ste si popisali. a len jedna rada, disky by som si nevyberal po prvy krat na striekanie,tam sa nenaucis ale to 10x domrvis.. na disky ak chces bez zlievok a pekny efekt, potrebujes kabinu s dobrym prietokom vzdchu, niekedy sa aj profesionalom nepodari.. vyber si blatnik, alebo hocico, aj tak vysledny efekt nebude 100% a len ta to bude srat..
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24976
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Žiadnu extra blbosť som nečítal, ak máš na niečo iný názor tak nepíš na čo konkrétne.
Škoda že TT666 si nenapísal odkiaľ si,pokiaľ sa chceš učiť dobehni,dám Ti metlu klasickú aj vodu čo sa mi tu hromadia.A ak chceš radu,aj tú dostaneš priamo v boxe lebo.....
Nech Ti tu napíše ktokoľvek a čokoľvek a Ty budeš čítať hoci kilometre najlepších rád,ver mi,akonáhle naleješ farbu do pištole,si v bode nula.
viktorDDD
Príspevky: 761
Dátum registrácie: 07.07.2008 16:55
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa viktorDDD »

:2f93:

lepšie raz vidieť a vyskúšať ako 100 krát počuť
erikfrog
Príspevky: 909
Dátum registrácie: 06.11.2011 21:47
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa erikfrog »

Aj doma sa daju dosiahnut pekne vysledky hlavne cistota a dobre si pripravit zaklad. Bezprasne prostredie alebo striekat vonku skoro rano. Viac tenkych vrstiev je vzdy lepsi vysledok. Hlavne sa uc striekat pistolou. Odkalovac cista hadica a kompresor, regulator tlaku podmienka. Na opravy prechodov ci drobnych nedostatkov existuje mnozstvo produktov (lestiace pasty).
Na 8-10 rocne auto ci elektrony postaci aj pistol z baumaxu za 10€....
laco1871
Príspevky: 4554
Dátum registrácie: 22.03.2012 19:01
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa laco1871 »

Pri striekaní je doležitých viacej faktorov ako už boli popísané,predovšetkym správna teplota prostredia,dobré odsávanie, čistota prostredia, správny výber trysky v pištoli , nasmerovanie lúča a predovšetkým cit pre správne nanášanie vrstvy farby aby nevznikla "pomarančová kora", ale ani zlievky aby vrstva bola pekná hladká aby sa dobre rozliala.

Odmastiť podklad !!!!!! pracovať v gumenych rukaviciach !

Na pokožke je mastný film a všade kde by si sa dotkol holou rukou pred striekaním farba časom odlupne.
TT666
Príspevky: 396
Dátum registrácie: 16.03.2005 10:15
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa TT666 »

Vopred ďakujem za odpovede, ale teraz k veci...

wilz: ..tak nejako som to chápal... takže jednozložkovy je ten čo kupiš napr. vo spreji... krycí lak či už napr. čierny alebo bezfarebny...

V tej predajni ta predavačka mi to nevedela nejako vysvetlit alebo som to nevedel pochopit (asi to druhe :d :D ) ... kedže išla po tom aku farbu chcem tak som jej povedal nejaky odtien (resp. sa mi pačil RAL 5012) tak vybrala tuto farbu... kde do čistej farby sa priamo pridáva tužidlo a lak.... a takto sa to priamo strieka... (aspon tak som ju pochopil)

yopka: bol som v jednej predajni v Malackách...
Mam jedny disky 16ky... a v zaklade boli strieborne ale už ich niekto striekol takou čiernou farbou ale len predok.. ale to už mam prebrusene, nie do zakladu ale vrchna farba ta čierna je dolu... tak chcem skusit streknut tie disky... lebo ked to bude akekolvek tak ratam aj tak s tym že to dam možno vypieskovať a potom praškovou farbou do pece...
Tak preto chcem najprv takto zaexperimentovať... a viem že sa to aj predraží... ale ide o prax a učenie... takže neriešim že to strieknute v lakovni bude stat asi tak isto ako moje experimentovanie...
Vieš mi poradit nejaku predajnu kde by mi poradili?
Prípadne kolko 0.? dL farby na tie 16ky?... rozmýšlal som asi tak 1L... ale vraj je to zbytočnosť... lebo by som polku potom mohol vyhodit ked bude už namiešana...

Inak jeden znamy mi hovoril že si dal namiešat do spreju farbu... tam nechapem čo všetko tomu treba... to je už namiešana farba s lakom a tužidlom? ..jednak chapem vyhodu absencie kompresora... ale pripada mi to ako hobby striekanie tymi obyčajnými sprejmi čo bežne dostat v drogerii...

Mhlavaty: som z okolia Malaciek...

Btw: v jednom diely na discovery kde opravuju auta a potom predavaju.... tam striekal zadny blatník klasickými sprajmi ako dostat v drogerii.. a potom to tiež prestrekol krycím lakom (tiež z drogerie..)
Vysledok bol v TV celkom slušní....
Aký mate vy na toto nazor?
ridermx
Príspevky: 41
Dátum registrácie: 13.11.2011 14:12
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa ridermx »

Tak ako napisal mhlavaty treba prist ku niekomu co lakuje a cele to vidiet vyskusat si nastriekat stary diel.Nezabudnut na to ze pri lakovani je dolezita samotna priprava nie je to len prist,odmastnit a nastriekat dalsia vec je kde budes striekat ci to bude v boxe alebo len v dielni... pokial to bude v dielni bez boxu tak sa priprav na nekonecny prach.Ale nehovorim da sa aj v dielni bez boxu.
VW polo 1.4 ,Audi A4 1,8T Quattro B7,Range Rover Sport 3,6 VW polo momentalne na predaj-1,4 55kw 2004 90000 km......cena dohodou.
lapso1
Príspevky: 352
Dátum registrácie: 22.11.2009 10:08
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa lapso1 »

Je toho strasne vela, co potrebujes vediet o kvalitnom prevedeni pripravy, az po samotne lakovanie. Take litanie ti tu nebude asi nikto pisat, ale tu najdes vacsinu s toho, co potrebujes: http://www.flat4.org/forum/viewtopic.php?t=3781

Ja len trochu k tej aplikacii: tlak vzduchu na pistoli a vzdialenost od lakovaneho dielu udava vyrobca pistole, ktory navrhol vzduchove trysky pre urcity tlak, na dokonalu atomizaciu laku, tak si to netreba posrat zlym nastavenim. Aby bolo jasne, tlak sa nenastavuje na kompresore, ale tesne pred vstupom do pistole, pri otvorenom vzduchu, dovod je ten, ze 10m hadice urobi zhruba -1Bar. Sklon pistole vzdy 90° k lakovanemu dielu, neohanat sa pistolou, ako keby som nahanal muchy biolitom, ale chce to systematicke a rovnomerne sa prekryvajuce tahy. Velmi dolezita vec, je svetlo. S kazdeho uhla treba vidiet odraz, inak lakujes na slepo a to moze byt problem z toho dovodu, ze hranica medzi pomarancom a stekancami je dost tenka.

K tym materialom: su to moderne refinish materialy realizovane systemom baza (voda alebo akryl) - ciry lak (2K akryl) tyka sa to metalizy aj hladkej farby. Vyrobca udava presny pomer tuzenia, aj riedenia, takze nelaborovat! moze to byt len na skodu. Tiez ma kazdy lak udavany pocet vrstiev a cas odvetrania medzi vrstvami, je to rozne a pre dobry vysledok to treba respektovat. Napr. Dupont 3550 sa neriedi vobec a aplikuje sa v dvoch vrstvach s odvetranim 10-15min. a dupont 3750 sa riedi 10%, aplikuje sa na 1,5 vrstvy s odvetranim 0-5min. Su to dost velke rozdiely, tak treba citat technicke listy produktov a piktogramy na pixliach, lebo take od oka riedenie alebo nalozenie dvoch plnych vrstiev tam, kde ma ist 1,5 moze znamenat pruser a je to aj zbytocne, lebo po vyschnuti maju tie laky rovnaku hrubku. Ten 1,5 vrstvovy ma viac susiny, aj ked su obidva HS. Takze ak chce ktosi na veterana 10 vrstiev laku tak preco nie, ak to zaplati, len nie naplacanych za sebou.
keyness
Príspevky: 686
Dátum registrácie: 23.05.2011 15:39
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa keyness »

videl som všetky diely obchodnici s autami na discovery,, myslis tu malu cervenu toyotu... tak taku odvahu ako mal on(edd china) len jemne zatmelil slabo vybrusil a striekal fuu na to chce odvahu,, to vyzeralo tak ako na dvore ze aj sliepky budu od farby... toto by om doma neskusal
tonimontana
Príspevky: 75
Dátum registrácie: 08.01.2012 19:49
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa tonimontana »

Iba tolko k tým sprejom..Mozes kúpit sprej s jednozlozkovou ale aj dvojzlozkovou náplnou.Zrealizujú to tak ze sprej je delený dvoma komorami horná komora tuzidlo a dolná farba.A ked chces striekat tak na spodku nádoby je ocko ktorý potiahnes (ako granát len to nevyletí do vzduchu lol )a otocís o 360 stupnov tým sa zmiesajú zlozky.Ja striekam takýmto lakom moje práce airbrush a nepotrebujem velkú pistol na málé plochy.Ale nieco velké ako tie disky tak to uz potrebuje striekaciu pistol.No co mna vzdy nasere a mozno bude aj teba casom je prach.Je tazké sa prachu vyhnút bez striekacieho boxu a bez odvetrávania. :300f:
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24976
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Ten link od lapsa doporučujem dočítať do konca. Vybral som niečo týkajúce sa spreju,s čím sa dá vrelo súhlasiť......
Ptáte se na lokální opravu koroze,puklin,škrábanců.To je ta nejtěžší oprava,která vás může potkat(neplatí pro rat look-ale ten si tam těma sprayema chtě-nechtě vyrábíte).Sprayem to akorát tak z...rete a po...rete.Spray to tiž nemá tu vlastnost,že se s ním dá ten lak pořádně nalejt-bude to vždycky hrubý a hnusný.Dá se to samozřejmě taky,ale já osobně bych to s tím sprayem dělal asi tak třikrát tak dlouho,než s pistolí a to netvrdím,že by to bylo dobrý.

A dávam velmi do pozornosti celú debatu,bez invektív,vzájomného hádania a jalových kecaní,proste tak to funguje inde a malo by aj tu.
laco1871
Príspevky: 4554
Dátum registrácie: 22.03.2012 19:01
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa laco1871 »

Presne tak , striekacou pištoľou bude vždy 100x lepší výsledok ako sprayom.

Ako učeň som mal majstra na učilišti, ten opravoval hodiny, kukučky a budíky a tieto striekal sprayom.
lapso1
Príspevky: 352
Dátum registrácie: 22.11.2009 10:08
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa lapso1 »

Kopa skusenosti, rad, porovnania materialov a diskusia na urovni bez invektiv http://www.lakiernik.info.pl/viewforum.php?f=6

len treba vediet trochu polsky

http://lakierowanko.info/index.php

Nemusim napriklad vyskusat 20 tmelov, aby som zistil, ze Roberlo Multiextender patri medzi najlepsie, alebo ze bazy De Beer sa nemaju radi s lakmi Sprint a kopa uzitocnych informacii, ktore by som si na vlastnej kozi nestihol odskusat do konca zivota.

Návrat na "Lak auta - údržba, kozmetika, lakovanie"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 0 neregistrovaných