809 705
inzerátov
Pridať inzerát

Pneumatiky - súčiniteľ odporu valenia f

   Obsah fóra Auto-moto fórum Pneumatiky - disky
Odpovedať Nová téma
12>
Autor Správa
Franc1644
Povedomá tvár - Favorito (33)
Založený: 28 január 2010
Príspevky: 836
Nabehané: 3 dní 18 hod 34 min
Predmet: Pneumatiky - súčiniteľ odporu valenia f PríspevokZaslal: 23.01.2017 11:21   
Dobrý deň,

vie niekto poradiť, ako zistiť súčiniteľ valivého odporu pneumatiky f ? Našiel som podľa triedy, napríklad C má 7,8 ≤ RRC ≤ 9,0. RRC je uvedené v kg/t. Ako z toho dostanem súčiniteľ odporu valenia f? Viem, že býva pri osobákoch okolo 0,011, ale chcel by som ju nájsť presne podľa štítku pneumatiky.
Ďakujem.
Citovať
mikodo
Založený: 23 január 2017
Príspevky: 20
Nabehané: 1 hod 34 min
PríspevokZaslal: 23.01.2017 14:26   
skus valivy odpor=rameno valiveho odporu.kolma tlakova sila medzi telesami/polomer prierezu valeneho telesa
Citovať
Franc1644
Povedomá tvár - Favorito (33)
Založený: 28 január 2010
Príspevky: 836
Nabehané: 3 dní 18 hod 34 min
PríspevokZaslal: 23.01.2017 18:18   
Mikodo - ďakujem za snahu, ale to nieje ono.
Súčiniteľ valivého odporu f záleží napr. od toho, ako je pneumatika nahustená, aká je "mäkká", aký má dezén a podobne. Napríklad taká 20 ročná letná ho bude mať nižší, ako nová zimná.
Dá sa zistiť i dojazdovými skúškami z rýchlosti napr. max 15kmh, ale to je trošku zložité.
Určite tam nejaký jednoduchý vzťah bude, ale neviem aký. Možno napríklad pre C = 7,8 znamená, že f=0,078, ale neviem, či to tak je.
Citovať
wilz
VIP člen - Veyron (285)
Založený: 04 január 2008
Príspevky: 3039
Nabehané: 16 dní 21 hod 9 min
PríspevokZaslal: 23.01.2017 19:12   
Myslím že riešiš neriešiteľnú vec.
Totiž valivý odpor jednej konkrétnej pneumatiky (a teda aj súčiniteľ valivého odporu) okrem jej veku a hustenia bude v podstatnej miere závisieť aj od hmotnosti vozidla na ktorom je namontovaná a v nezanedbateľnej miere od podkladu, po ktorom sa odvaľuje. No a určitý vplyv má aj rýchlosť odvaľovania.
To teda znamená, že keby si pracne zistil v nejakých podmienkach skutočný valivý odpor, tak to platí len pre tie podmienky a neplatí pre hocijaké iné.
Myslím že pre bežné praktické použitie (úsudok o konkrétnom type pneumatiky) bude úplne postačovať keď sa zmieriš s tým, že v súčasnosti je každá pneumatika hodnotená nejakým pomerným číslom, ktoré udáva určitý fiktívny priemerný valivý odpor (určený na štítku pneumatiky triedou valivého odporu, resp. triedou úspory paliva), zistený podľa platného predpisu.
Ono je to dosť dobre porovnateľné so spotrebou paliva na aute. Výrobca udáva pre tvoje auto nejakú hodnotu priemernej spotreby, zistenej za predpísaných podmienok a ty dosiahneš na tom aute inú spotrebu v meste a inú na diaľnici a iný majiteľ na takom aute zase iné spotreby.
Citovať
easyridersvk
Povedomá tvár - Favorito (21)
Založený: 15 júl 2011
Príspevky: 494
Nabehané: 3 dní 16 hod 55 min
PríspevokZaslal: 23.01.2017 20:01   
miesto v tonach(zatazenie na koleso) tam date v kg a mate sucinitel co hladate, cize to cislo 7.8 ci ktore este vydelite 1000. to 7 vyzera lepsie ako 0.007
take "bezpohlavne" jednotky prisli do mody poslednu dobu..

ina moznost je jedine merat v aktualnych podmienkach. pneumatiky este stale nie su poriesene jednym vzorcom a dlho nebudu.
Citovať
Franc1644
Povedomá tvár - Favorito (33)
Založený: 28 január 2010
Príspevky: 836
Nabehané: 3 dní 18 hod 34 min
PríspevokZaslal: 23.01.2017 20:12   
Wilz - neuvažujem o bežných praktických podmienkach.
Čo sa týka rýchlostí, ide mi o 50 až 60kmh, kedy môžme f považovať za konštantné, ak prižmúrime oči.
Easysidersvk - 0,007, to by bol vlak. Ale rozmýšlame rovnakým smerom. Podla mňa miesto "1000" asi treba dosadiť reálnu hmotnosť. Ale je to len môj úsudok, že týmto smerom možno. Preto to píšem tu, či to niekto nevie "premeniť" na istotu.
Áno, zmerať sa to dá. To ale znamená odvážiť koleso, kotúč, poloos, nedajbože kolesá v diferáku. Aj keď sa meraniu zrejme nevyhnem, chcem si overiť, aká je odchýlka medzi meraním a udávanou hodnotou.
Citovať
wilz
VIP člen - Veyron (285)
Založený: 04 január 2008
Príspevky: 3039
Nabehané: 16 dní 21 hod 9 min
PríspevokZaslal: 23.01.2017 22:43   
Tipujem správne že to je na diplomovku alebo niečo podobné ?
Veď napíš zadanie a otázky, možno niekto pomôže.
Citovať
Franc1644
Povedomá tvár - Favorito (33)
Založený: 28 január 2010
Príspevky: 836
Nabehané: 3 dní 18 hod 34 min
PríspevokZaslal: 24.01.2017 07:50   
Wilz: zadanie znie: aký je vzťah medzi RRC a f? Otázka je to isté. Chcem zistiť, aký je medzi tým vzťah.
Citovať
pidizvi
Veľmi obľúbený člen - Ferraro (138)
Založený: 20 september 2011
Príspevky: 2823
Nabehané: 25 dní 2 hod 59 min
Bydlisko: SC
PríspevokZaslal: 24.01.2017 08:15   
hned na uvod dolezita vec - pre pneumatiky na tvrdom povrchu je vplyv priemeru kolesa zanedbatelny v praxi.
RRC je vo vzorcoch udavane ako C_rr. Tieto hodnoty pre stitky su presnejsie udavane ako 1000g C_rr (1000 gramov krat C_rr), takze tam kde je povodne C_rr hodnoty 0.0078, bude 1000g C_rr rovne 7.8... proste prenasobene 1000, aby to boli krajsie cisla, aj tak nikto nevie co to znamena v skutocnosti.

Teraz ako z C_rr dostanes ten svoj súčiniteľ valivého odporu pneumatiky. V klasickych vzorcoch to byva pismenko ksí. Vo vzorcoch okolo C_rr to najdes ako parameter b. Odvodenie vzorcov nebudem pisat, ale dostal by si sa ku vztahu:
b = r x C_rr
kde r je polomer kolesa.
Takze tvoj koeficient valivého odporu vypocitas tak, ze vynasobis stitkovu hodnotu C_rr polomerom kolesa.
Ked C_rr bolo 7.8, treba si uvedomit, ze to je v skutocnosti cislo pre 1000g C_rr, takze C_rr je 0.0078. Polomer kolesa nejakeho 16" nech je cca 0.31m, tak vysledok je...
b = 0,0024765 m

Lenze ako som na uvod pisal, v praxi priemer pneumatiky nema vplyv, takze nema zmysel pouzivat tento parameter, pripadne vzorce s tymto parametrom, existuju ovela presnejsie modely. Tento parameter je vhodny tak na stredoskolske priklady.


nejake zdroje:
https://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_resistance
http://www.converter.cz/tabulky/valive-treni.htm
Citovať
Franc1644
Povedomá tvár - Favorito (33)
Založený: 28 január 2010
Príspevky: 836
Nabehané: 3 dní 18 hod 34 min
PríspevokZaslal: 27.03.2017 14:35   
Ak by to niekoho, okrem mňa, zaujímalo: koeficient f sa z Crr počíta tak, ako som predpokladal: f=Crr/1000.
Citovať
easyridersvk
Povedomá tvár - Favorito (21)
Založený: 15 júl 2011
Príspevky: 494
Nabehané: 3 dní 16 hod 55 min
PríspevokZaslal: 27.03.2017 14:53   
Citovať
pidizvi
Veľmi obľúbený člen - Ferraro (138)
Založený: 20 september 2011
Príspevky: 2823
Nabehané: 25 dní 2 hod 59 min
Bydlisko: SC
PríspevokZaslal: 28.03.2017 06:46   
franc vies to aj nejako podlozit, alebo len mas problem s pochopenim, co som pisal ja, tak si si to zjednodusil?
Citovať
haldex
Založený: 29 august 2009
Príspevky: 1
Nabehané: 0 min
PríspevokZaslal: 23.02.2019 08:58   
K súčiniteľu valivého odporu, čo je samozrejme bezrozmerné číslo, však patrí aj samotný fakt, že tento súčiniteľ sa mení vzhľadom na kvalite povrchu danej pneumatika.
TAkže na asfalte je tento súčiniteľ iný, ako na betóne, alebo v tráve, a úplne iný v teréne kde je koleso zaborené v nejakej mase, ktorá hodnotu súčiniteľa zvyšuje o hodnotu momentu brzdenia pneumatiky.

Preto sa súčiniteľ valivého opdoru zisťuje experimentálne v rôznych povrchoch a to sa môže pre danú pneumatiku niekde zapísať, ale pochybujem, že sa to niekde zapisuje.

NA príklad pre terén by sme mohli povedať, že vplyv tvaru dezénu je zanedbateľný vzhľadom k momentu valivého odporu a tam by sme so súčiniteľom valivého odporu moc nepochodili. TAm sa skôr priamo zisťuje odporová sila pri valení.

NA dialnici vs bežnej je to zase inak. TAm sa súčiniteľ mení s veľa vecami súčasne. Sú to napríklad:
- rýchlosť jazdy, s ktorou sa mení dynamický polomer kolesa a tým aj samotný súčiniteľa. Ono ten súčiniteľ sa dá aj vypočítať, to som ešte zabudol spomenúť.
- povrch vozovky. Ak je suchá tak je súčiniteľ najmenší, ak je mokrá tak je vyšší, a ak je na nech čľapkanica tak sa zase bavíme skôr o teréne a experimentálne zistenej priamo už odporovej sile.

TAkže ja by som sa moc netrápil týmito hodnotami v praxi. Tieto hodnoty sa používajú iba pri prvotnom nástrele pri návrhu vozidla, keď chceme orientačne spočítať ako sa bude vozidlo správať asi v realite.

V zásade ak ti ide o spotrebu paliva, tak je to takto.
Čím tvrdšie nafúkané, tým menšia spotreba, ale...
To ale je ale sporné.
Výrobca udáva odporúčane tlaky v pneumatikách pri rôznych pneumatikách a rôznych zaťaženiach. Tieto hodnoty zisťuje experimentálne a to pri ustálenej rýchlosti vozidla.
My však ustálenou rýchlosťou jazíme asi iba 5% z celkovej prejdenej dráhy a preto by som sa týmto tiež moc nezaťažoval.
Treba si uvedomiť, že s vozidlom v prevažnej miere hlavne zrýchľujeme, brzdíme a ideme do zákrut (v mestskom cykle výrazné preťaženia) a tým pádom môžeme pokojne povedať, že pneumatiky sú ako keby v maximálnej záťaži. Z toho dôvodu môžete pokojne gumy nafúkať na maximum ako výrobca odporúča a pokojne aj o niečo viac v prípade, že použijete na nafúkanie dusík, ktorý sa vplyvom rýchlosti až tak nemení svoj objem ako vzduch a tlak aj pri zvýšení rýchlosti na diaľnici ostane relatívne dobrý.

Ak však jazdíš skôr diaľnice a používaš vzduch, tak by som použil o asi 0,1-0,2 vyšší tlak ako udáva výrobca.
Citovať
ivko1
Legenda - Ford T (552)
Založený: 02 august 2006
Príspevky: 13359
Nabehané: 2 mes 2 dní 9 hod
PríspevokZaslal: 23.02.2019 14:17   
Ja len rozmýšlam načo sa nad tým vôbec zaťažovať?

Čo je na štítku mi je ukradnuté lebo výrobca klame tak ako mu to vyhovuje

K tým výpočtom, ved tam je tolko vecí ktoré to ovplyvnujú, môže byť sucho, mokro, môže fúkať vietor, možno je aj rozdiel ked je pneu studená a ked zohriata...
Citovať
wilz
VIP člen - Veyron (285)
Založený: 04 január 2008
Príspevky: 3039
Nabehané: 16 dní 21 hod 9 min
PríspevokZaslal: 13.03.2019 00:00   
Tak či výrobca klame alebo neklame, to my tuná nevieme.
Jedna vec je istá, že inak ako porovnaním údajov zo štítka, plus nejaké testy ADAC a podobných organizácií, je fakticky jediný spôsob ako môže normálny človek porovnávať medzi sebou rôzne pneumatiky na trhu.
Pretože na tom štítku nejde o konkrétnu absolútnu hodnotu valivého odporu na betóne alebo asfalte, ale o porovnanie že ako sa tá pneumatiky všeobecne správa pri jazde.
Rovnako to je aj pri iných sledovaných vlastnostiach pneumatiky, je to informácia že keď má v niektorej vlastnosti jedna pneumatika 2 hviezdičky a druhá štyri, tak je to pre užívateľa vodítko že niektorá vlastnosť, ktorú uprednostňuje, napr. valivý odpor a tomu úmerná spotreba je u tej pneumatiky ktorú kupuje, pomerne nízka.
A vari si nemyslíš, že keď ti tu na fóre v inej téme Jano napíše že on ma hankooky a sú bohovské a iné ani nekupuj a potom Fero napíše že on má fuldy, aj jeho kamarát ich má a že je s nimi veľmi spokojný, že to je nejaké objektívne posúdenie kvality pneumatík ?
Jednoducho si nepomôžeš, kľudne môžeš žiť vo viere že všetci klamú, ale potom nám prezraď že ako vyberáš pneumatiky ty ?
Citovať
Odpovedať Nová téma
12>

Zobraziť príspevky z predchádzajúcich:   
Prejdi na:  
Obsah fóra Auto-moto fórum Pneumatiky - disky