Padanie otáčok pod voľnobeh (Opel Corsa C Z12XEP, 2005)

Sekcia slúžiaca na odbornú analýzu problémov

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

romanus
Príspevky: 18
Dátum registrácie: 30.04.2015 11:36
Zdieľať na Facebook

Padanie otáčok pod voľnobeh (Opel Corsa C Z12XEP, 2005)

Príspevok od používateľa romanus »

Ahojte, viem, že kolísanie otáčok (padanie otáčok) sa tu riešilo už asi miliónkrát, no nenašiel som ani jednu tému s tak špecifickým problém, aký mám ja. Ani na iných fórach.

Problém sa prejavuje tak, že keď sa približujem napr. do križovatky, idem dobrzdiť, vyradím na neutrál a otáčky nezastanú na voľnobehu (750) ale padnú pod voľnobeh (cca 600, 500, 400 - ako kedy). Auto však nikdy neskapalo. Padnutie znamená zlomok sekundy a ihneď sa vrátia na voľnobeh.
Keď sa už motor zohreje, často sa stáva, že otáčky padnú pod voľnobeh (pri zahriatom motore zvyčajne na cca 400) a následne vystrelia na 1000 až 1100 a až potom klesnú na voľnobeh (750).

Skúšal som vyradiť za jazdy pri rôznych rýchlostiach, otáčky vždy padnú. Vždy. Nezáleží na tom, či len vyradím a "dojíždím" alebo či pri tom stlačím brzdový pedál. Otáčky padajú a padajú, raz menej, inokedy viac, ale ako píšem, pri zohriatom motore je to najradikálnejšie, približne na tých 400. Keď ale stojím len tak na mieste, na neutráli a auto túrujem, otáčky sa vrátia tam, kam majú a k poklesu nedôjde.

Toto padanie otáčok znamená zatrasenie s autom, ako keby išlo skapať. Keď otáčky padnú pod 500 znamená to aj také jemné zabliknutie svetlami a prístrojovej dosky (ako keby išlo skapať).

Čo sa týka voľnobehu ako takého, drží pekne - výkyv cca 50 otáčok, ale to je v norme.

Čo som si všimol ďalej je, otáčky padnú rovnako aj vtedy, zapnem nejaký "spotrebič". Napríklad spustím ohrev zadného skla - otáčky z voľnobehu padnú, autom zatrasie a ihneď sa vyšplhajú naspäť. Jemne padajú otáčky aj pri pootočení volantom (podotýkam, že na tomto aute je EPS). Rovnako jemne padajú otáčky pri zapnutých stieračoch. Pokiaľ mám ale správne informácie, toto nie je normálny jav. Otáčky by sa mali naopak zvýšiť, mýlim sa? Skúšal som zafixovať plyn na otáčkach 2000 a zapol som ohrev zadného skla, otáčky klesli na 1800.

A teraz tá najväčšia sranda, keď naštartujem za studena a motor si drží zvýšené otáčky, pokles, či už pri vyradení rýchlostí alebo zapnutí spotrebiča nie je cítiť. Ale takýto stav trvá asi tak 2 minúty po naštartovaní.

Nuž, nedalo sa inak, musel som to natočiť - v zime, v zápche, síce bez zahriateho motora, ale už cca po 10 min jazdy.
https://youtu.be/1MI4jHlmdGA

Dokáže to niekto vyriešiť? :41c2:

Zatiaľ bolo skúšané nasledovné:
1. Škrtiaca klapka sa vybrala, no bola čistá (napriek tomu sa prečistila od toho minima nečistôt a obnovili sa pôvodné nastavenia).
2. Váha vzduchu sa vybrala, bola čistučká ako ľalia. Otestovala sa, bola v poriadku).
3. Auto má vymenené sviečky, všetky filtre, autobatériu.
4. Autobatéria je nová, prúd drží tak ako má.
5. Na diagnostike to už bolo v dvoch svervisoch, ani v jednom si s tým nevedeli dať rady.
6. Menili sa rozvody (nie kvôli otáčkam, ale kvôli vyťahanej reťazi, typická neduha motorv Z12XEP) - otáčky padali pred výmenou aj po výmene).
7. Naposledy som menil snímač teploty chladiacej kvapaliny, bezvýsledne.

Mimochodom, stáva sa, že keď je motor zahriaty, štartuje ťažšie a dlhšie ako za studena. A mám pocit, že ho trocha dusí pri rozbehu v nižších otáčkach. Rovnako, keď sa už motor zahreje, rozbiehanie na jednotke je také trhavé, ako keby som sa učil rozbiehať v autoškole, kým je motor studený, je všetko v poriadku. Neviem, či tieto veci môžu nejako súvisieť s hlavným problémom.

Ešte doplním, auto má najazdené 84 000 km, kupoval som ho pri 56 000 km. Kolísanie otáčok som si všimol až neskôr, oveľa neskôr a odvtedy s tým takto jazdím.

Pomôže mi niekto? :(
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24977
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Mám ho tiež,totožný vrátane roku.Kolísanie v takom velkom rozsahu hovorí o väčšom probléme v tvorbe palivovej zmesy.Chviľu po štarte sú vyradené niektoré veci ako lambda,motor beží v špecifickom režime inom než je bežné,preto prechodom na klasické riadenie môže dramaticky meniť situáciu.
Čo z popisu neviem zistiť...je,stane sa že je všetko OK ? Ak áno,v akom režime sa to deje ? Teda mimo toho poštartovného času.
Má táto chyba datovanie po rozvodoch ?
romanus
Príspevky: 18
Dátum registrácie: 30.04.2015 11:36
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa romanus »

Konečne som našiel niekoho s rovnakým autom! :)

Ak nerátame tie dve minútky po naštartovaní, problém sa objavuje zasadne vzdy. Rozdiel je iba v intenzite padania otacok. Raz padnú z voľnobehu iba cca o 100 inokedy o 250 az 300 co je citeľne zastrasenie.

Problém sa objavoval uz pred výmenou rozvodov.
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24977
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Mne sa ľahko píše čo by som robil,v podmienkach bežného motoristu sú niektoré veci ťažko prevediteľné. Podozrenie mám na zlé zloženie palivo vzduch.Znie to jednoducho,ale za tým je kopec možných variant.Môže to byť pokojne netesnosť sania,doslova kdekoľvek.Aby sa zmenšil počet možností,zaslapil by som na prechodnú dobu vývod na taktovací elmagnet odvetrávania nádrže.To je hadička zo sania,zaslepiť.Nemám odvahu navádzať na skúšku netesnosti pomocou spreja,to pri troche smoly môže skončiť zle.Asi ostáva klasika...demontáž a pozorne a detailne preskúmať.Môže byť nesprávny tlak paliva do rampy.Netesnosť sania sa týka aj prepojov na brzdový posilovač,proste čokoľvek kde môže nasať falošný vzduch. Paradoxne ale sa nedá vylúčiť ani opačný scenár,vzduch je v poriadku,a zakvapkáva palivo,resp nie je regulovaný správny tlak
Ideálne by sa pichol oscilo a pozrelo by sa čo porába lambda,a tak by sa jedna z možností hneď mohla vyškrtnúť.
romanus
Príspevky: 18
Dátum registrácie: 30.04.2015 11:36
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa romanus »

Najhoršie je, že ono to môže byť skutočne hocičo ako tak čítam. Prísť na koreň tejto závade by bolo pre mňa veľkým potešením, ale to všetko, čo by bolo treba otestovať zrejme sám doma nespravím, to by chcelo servis. lol
Napriek tomu, nepredpokladám, že by to mohlo byť niečo so vzduchom, tam som už mal rozobraté skutočne všetko a nenašiel som žiadnu netesnosť, žiadnu dierku, nič, kde by to mohlo chytať falošný vzduch. Respektíve, ak by to bolo niečo so vzduchom, nekolísali by tie otáčky stále, aj na voľnobehu, keď auto v kľude stojí? Po odjazdení toľkých kilometrov s touto vadou som už z toho vážne nervy.
laco1871
Príspevky: 4554
Dátum registrácie: 22.03.2012 19:01
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa laco1871 »

Problem može byť v technologii Twin Port...
resp. vo fungovaní, resp.čiastočnom fungovaní niektorého z jej členov....
Je to system dvoch navzajom prepojených sacích potrubí roznej dlžky ,
jedna vetva je určená pre volnobeh a druha pre väčši a plný vykon..
Je to taká vychytávka konštrukterov GM (!)
chybu by som hĺadal tam...
Prečistiť , pozrieť či niekde niečo nezadrhava, nie je pridreté a pod. či tesni škrtiaca klapka a pod.
hlavne ako funguje prechod medzi týmito dvoma potrubiami,pretože ako píšu iní odbornici,je tam značný rozdiel v prudení nasavaného vzduchu, "swirl" efekt a podobné d.eb.iliny

jedno +, davam konštrukterom za škrtiacu klapku obalenú gumou , rozumne a lacné riešenie podľa mňa...

Jedno treba povedať,že ten system riadenia motora ,je velmi komplikovaný a je vždy podriadený splńaniu emisných limitov , a stačí aby niečo neladilo v systeme , nejaká maličkosť a problem je na svete...
Nie je to taká priamočiará vec,že ked padaju otáčky pri vyradení rychlosti, automaticky zlyhava dodavka paliva...
Jednoducho RJ riadi pracu motora svojim sposobom , a maju tendenciu to robiť aj iné motory od GM....
Naposledy upravil/-a laco1871 v 21.04.2017 02:05, upravené celkom 1 krát.
laco1871
Príspevky: 4554
Dátum registrácie: 22.03.2012 19:01
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa laco1871 »

Niečo o fungovaní Twin Port technologie maš tu :

https://mechanics.stackexchange.com/que ... technology

system prešiel určitým zdokonalením a do hry vstupuje elektricke ovladanie klapky medzi dvomi nasavacími vetvami
+ sledovanie rychlosti,množstva a tlaku nasvaneho vzduchu

http://www.corsa-c.co.uk/forum/showthre ... s-Twinport

takže je to system viac než komplikovaný, povedal by som až prekomplikovaný a bud rád,že to celé ešte ako tak funguje....
laco1871
Príspevky: 4554
Dátum registrácie: 22.03.2012 19:01
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa laco1871 »

EDIT:

kukol som na Chevrolet forum /cars.cz/

a tam riešili problem /chcipani na volnoběhu/ a zistili,že na pričine bola prasknutá podtlaková hadička...

niekedy može mať na prvý pohĺad zložitý problém jednoduchú príčinu....
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24977
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Pri hladaní takýchto vecí vlastne prvé kroky vedú k zistenie základnej odpovede či zapalovanie alebo palivový systém.Ak sa z charakteru správania dá vylúčiť napr zapalovanie tak už iba sa hladá či - vzduch alebo palivo.Navonok sa to zle rozlišuje.Preto sa používa kopec finesov ako si pomôcť zistiť jedno druhé čím skôr aby sa zužovala skupina možných pachatelov.Jedno z najrýchlejších hladaní ak je jasné že je to palivovou zmesou je použiť toho špióna čo tam už je,lambdu sondu.Kto má tester emisií môže s tým,ja napichnem osciloskop a tak hladám informáciu "na čom ten motor fičí"
Ibaže aj tu lahké časy skončili,dnes sa používa systém schopný pracovať z obrovským rozsahom zmesy od úplne chudobnej po velmi bohatú a to je niečo galakticky ďaleko od jednoduchosti aká je u tohoto Oplíka.Ale aj tak iná cesta nie je,motory používajú vrstvené zmesy a tak tomu zodpovedá zložitosť.Domáca garáž začína a končí montážou zásteriek za koleso.
romanus
Príspevky: 18
Dátum registrácie: 30.04.2015 11:36
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa romanus »

Ďakujem vám za odpovede, už viem, no čo všetko sa mám približne zamerať. :)

@laco1871: O tom, že by to mohol byť aj samotný Twinport som už počul od jedného mechanika. Zároveň mi však ale povedal, že rozoberať to a pozerať to, to je roboty ako na kostole. Tak teraz neviem. Čo sa týka toho chevrolet fóra, ďakujem za link, no už mám na internete prečítané azda naozaj všetko. Len problém je v tom, že mne auto neskapína, problém sa nezhoršuje a vždy otáčky padajú rovnako, respektíve odlišne, ale v rovnakom rozmedzí, ako som písal. Príde mi to, ako nejaký doraz alebo ako by som to povedal... Otáčky klesajú na voľnobeh, prídu na 750 (zhruba tam, kam majú) a báááám, musia si padnúť ešte o 100, 200, 300 a potom sa ihneď vrátiť.

@mhlavaty: skúsim sa teda zamerať na tú lambda sondu. Uvidíme, čo to povie, aj keď neviem, kto by mi dal nejakú uspokojivú odpoveď. V jednom nemenovom servise v BA, ktorý mi bol odporúčaný ako špecialista na Opel som mal zlé skúsenosti.

Škoda je, že si nepamätám, kedy presne to začalo robiť. No napadlo mi ešte zopár faktov, ktoré by snáď mohli pomôcť k lepšej identifikácií problému (aj keď nakoniec tak či tak budem musieť zájsť do servisu).

Vôbec som si nevšimol, či to robilo už pri kúpe auta. O čosi neskôr sa mi stalo, že zrazu išlo auta na tri valce (vtedy som zaregistroval kolísanie otáčok, tie lietali hore-dolu), diagnostika bola jasná - sviečky. Áno, boli tam staré, brutálne staré sviečky, totálne za....né, s prepáčením, spečené, no proste katastrofa. Nejaký bordel bol aj v cievke, tá sa vyčistila. Následne už diagnostika nepovedala nič, všetko bolo v poriadku a až niekedy potom, čo sa mi stalo toto, som zaregistroval to padanie, po vyradení rýchlosti a zapnutí spotrebiča, ako som opisoval. Preto mi teraz napadlo, či by chyba nemohla byť aj v cievke, respektíve, akým spôsobom by som ju vedel vyskúšať.

Druhá vec, ktorá mi napadla, keď som bol naposledy na takom štandardnom servise (výmena oleja, olejový, vzduchový, benzínový filter, výmena sviečok), všimol som si veľmi zaujímavú situáciu, ktorá nastala po výmene týchto vecí ihneď po naštartovaní. Otáčky klesali, respektíve kolísali na voľnobehu (mal som pocit, že voľnobeh si robí čo chce) asi tak prvých 5 km a potom sa to ustálilo a ostalo už len padanie otáčok pod voľnobeh, ktorý som opisoval v hneď prvom príspevku. Myslíte, že je to normálne, alebo je to nejaký hlbší problém, ktorý môže byť spojený s tým problémom, ktorý opisujem?

No a teraz, ako som začal riešiť toto padanie otáčok, včera som sa snažil určiť, v akej situácii padnú o koľko. Snažil som sa to teda nejako paušalizovať a prišiel som na nasledujúce veci:
1. Za jazdy vo vyšších otáčkach (bežne tak nejazdím) vyradím rýchlosť, nebrzdím, otáčky síce padnú pod voľnobeh, ale minimálne (ručička sa iba minimálne zahýbal, takmer až nebadateľne).
2. Za jazdy, v jedno akých otáčkach, vymačknem spojku, držím brzdu, vtedy padnú otáčky až pod 500, na cca 400 - 450, čo je sprevádzané tým zatrasením auta a stiahnutím intenzity svetiel, ako keby išlo skapať.
3. Začal som si teda myslieť, či to naozaj nebude mať spojitosť s brzdami, ale potom prišla situácia jazdy v zápche. Výsledok - pohnem sa na jednotke kúsok, vyradím a cap otáčky padnú pod 500. (Koniec-koncov, tak ako to bolo na videu).
4. V rovnakej situácii v zápche som ale skúšal potúrovať auto na spojke, aby som nasimuloval vysoké otáčky s tým, že som sa pohol minimálne a čo sa nestalo? Párkrát otáčky klesli na voľnobeh a nepadli pod neho. Čo sa pred tým asi nikdy nestalo.

Tak teraz som z toho už úplne mimo.
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24977
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

V súvislosti z napísaným by som na jednu vec ešte upozornil.Ako cievka je tam použitá rampa zo sosákmi na sviečky.Tým je znemožnené mať pod kontrolou preskoky iskry mimo sviečky.Tieto sosáky časom ionizujú povrch a robia zvody a tak sa vytvára paralené iskrište ktorý odhalí iba oscilo.Takže - rampu velmi dobre odmastiť,dobre oplachnuť a osušiť,vyfúkať do sucha veľmi dôkadne,pretože vlhkosť v tom uzavretom priestore urobí fest problém.Kašle sa na tieto veci,ale čistota a odmastnie sviečkových káblov alebo zvodov,by odstránilo viac problémov ako výmeny sviečok.Pretože...každý problém je automaticky hodený na sviečku a to je chyba,často je v tom nevinne,len motor je neskutočne prašný
Napísať odpoveď

Návrat na "Diagnostika"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: martincichy a 11 neregistrovaných