Oleje raz a navždy

diskusia o aditívach, aký olej pre moje vozidlo ...

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

sheriff
Príspevky: 202
Dátum registrácie: 19.11.2009 12:48
Bydlisko: Senec
Zdieľať na Facebook

Oleje raz a navždy

Príspevok od používateľa sheriff »

Zdravim vas
Každý deň tu pribudnú minimálne 3 nové témy týkajúce sa olejov. Väčšinou otázky typu: aký olej do môjho auta? Syntetika? Polosyntetika? Ten je lepší lebo je značkový a ten v tom nesympatickom obale bude šmejd..... atd. A keď sa špekuluje o plných syntetikách a viskozitách ako merítko kvality, normálne ma chytajú mdloby.
Tak v krátkosti:
Viskozita nemá nič spoločné s kvalitou, výkonom a životnosťou oleja, údaje o viskozite nám podávajú informácie o tom aký je olej tekutý, riedky, hustý pri daných podmienkach. Vo všeobecnosti :
zimné triedy: OW, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W určujú "štartovatelnosť" motoru pri nízkych teplotách Čím je číslo nižšie , tím nižšia môže byť teplota okolia a tekutosť ostáva zachovaná.

Letné triedy: 20, 30, 40, 50 a 60 označujú viskozitu oleja za vysokých teplôt. Čím je číslo vyššie, tým vyššia môže byť teplota okolia pri zabezpečení mazania motoru,

SYNTETIKA vs MINERÁL: Neexistuje žiadny plne syntetický motorový olej, v každom je nejaká minerálna zložka. Delenie na minerál, polo a plnú syntetiku je prežitok z minulosti, a dodnes sa používa len kvôli tomu že výrobcovia si cez tieto zaklínadlá robia marketing.
KVALITA vs VISKOZITA
Z minerálnych olejov je možné namiešať akúkoľvek viskozitu čiže aj 5W40, čiže tu absolútne padá mýtus o tom že oleje 15W 40 sú automaticky minerály a 5W40 sú plné syntetiky. Je faktom že mnoho opovrhovaných olejov 15W40 má viac syntetickej zložky ako vychvalovaný 5W40.
Kvalita je daná aditiváciou, a o kvalite nehovorí viskozita ani tvar flašky či známy výrobca, ale špecifikácia (norma). Čiže ak 15W 40, 10W40, 0W40 majú rovnakú normu ACEA A3/B3- majú tieto oleje rovnakú kvalitu, výkon a životnosť, žiadna syntetickosť, nesyntetickoť minerálnosť. My ako spotrebitelia aj tak nezistíme koľko je v oleji syntetickej a koľko minerálnej zložky, Takže zabudnime na syntetickosť a minerálnosť.

KVALITA vs VÝROBCA - treba si uvedomiť že olej sa nedá vyrobiť len niekde na družstve v starom kravíne, čiže aj oleje v hypermarketoch musela vyrobiť nejaká veľká rafinéria, možno na jednej linke spolu s veľaoslavovaným Castrolom. Oleje neznámych značiek sú prebalené oleje, a v žiadnom prípade nemôžme tvrdiť že sa jedná o nejaký šmejd. My ako zákazníci sa nikdy nedozvieme či tento neznámy olej nie je práve ten náš milovaný a olľúbený len v inej flaške, takže kvalitu určujú len špecifikácie ktoré spĺňa, ak ich plní môžme ich do auta použiť hoci pôjde o olej vyrobený na Jupiteri.

KVALITA=ŠPECIFIKÁCIA: Hlavným merítkom kvality u olejov je špecifikácia ( výkonnostná špecifikácia, norma) ktorú spĺňajú. Norma API ( americká norma: pre benzínové motory : zastaralé SA,SB,SC,SD,SE,SG,SH, súčasné SJ,SL,SM) pre dieselové motory: zastaralá: CA,CB,CC,CD,CD2,CE..... súčasná: CF,CF2,CG4,CH4,CI4) Pre naše podmienky je však smerodajná európska norma ACEA ktorej sa treba držať
Normy
A1/B1- štandardný olej pre normálne vým. int.
A2/B2 - štandardný olej pre normálne vým. int.,
A3/B3 Olej pre vysokú zátaž, a long-life intervaly
B4 – možné použitie pre dieselové motory s priamym vstrekovaním,
A5/B5 - ako A3 / B4, ale so zníženou HTHS viskozitou, možno použiť len na výslovný predpis výrobcu.

KVALITA=ALKALICKÁ REZERVA OLEJA: Pri spaľovaní, ktoré je oxidačným procesom vznikajú kyslé a alkalické látky z paliva a spalín. Hlavne pri studených štartoch je časť horúich spalín prefukovaná cez piestne krúžky. V chladnej kľukovej skrini so studeným olejom sa spaliny s kyslými látkami skondenzujú a sú splachované olejom- tým rastie kyslosť oleja (degradácia oleja). Olej plný kyslých a alkalických prvkov prípadne aj sadzí pôsobí korozívne na motor. Olej musí obsahovať aditíva ktoré sú schopné neutralizovať tieto škodlivé látky – alkalická rezerva oleja. Je vyjadrovaná hodnotou TBN – čím je hodnota vyššia tým vydrží olej dlhšie neutralizovať tieto nežiaduce látky. Toto je jedna z mimoriadne dôležitých ukazovateľov kvality oleja nie to či je to Madit, Castrol, Shell, alebo či má peknú flašku alebo či je drahší. Bohužiaľ na flaškách často nie je uvedený koeficient TBN, ktorý musíme hľadať až v technických listoch oleja.
ZMIEŠATEĽNOSŤ OLEJOV- všetky motorové oleje sú navzájom miestiteľné, nikdy sa nič nezrazí, neusadí, môže sa akurát zmeniť viskozita tejto zmesi. Núdzovo je možné zmiešať všetko, nie je to však odporúčané.
Ani zadretie motorov nehrozí, maximálne u starých áut čo jazdili na M6A ktorý nechával usadeniny, tak v tomto prípade môžeme zadrieť použitím moderného oleja, ktorý tieto úsady rozpustí.
ZÁZRAČNÉ PRÍSADY – sú založené na marketingu a polopravdách, väčšinou mazivosť skutočne zvýšia, čiže motor ide pocitovo lepšie a tiššie, lenže reagujú s aditívami v oleji a olej po tejto reakcii už nechráni motor proti korózii, čiže nastáva postupná korózia motora.

Takže žiadna syntetickosť, žiadna 15W40 = minerál, žiadna nekvalita kvôli nižšej cene inej značke, žiadne recyklované oleje, LEN ŠPECIFIKÁCIA spolu S ALKALICKOU REZERVOU a ostatnými ukazovateľmi sú merítkami kvality.
sheriff
Príspevky: 202
Dátum registrácie: 19.11.2009 12:48
Bydlisko: Senec
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa sheriff »

LOCHNESS
moderátor fóra
Príspevky: 3816
Dátum registrácie: 01.12.2007 20:52
Bydlisko: ZA
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa LOCHNESS »

http://www.rtservis.sk/page_5.html

mazacie plány KOMPLETNE :-)
cubicomp
Príspevky: 4526
Dátum registrácie: 24.02.2007 22:10
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa cubicomp »

len skoda, ze najneskor pozajtra pride daky pacient, ktory nevie na co sluzi hladanie a bude sa pytat zase na olej.
Prichadza zase obdobie otazok typu aky olej, ako zapisat disky a pneu do TP, denne svietenie, HNIDy a podobe :d :D
sheriff
Príspevky: 202
Dátum registrácie: 19.11.2009 12:48
Bydlisko: Senec
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa sheriff »

ADMIN :Navrhujem dať tam do záhlavia ako su pravidlá prispievania na fórum, a ako nenaletieť podvodníkom ďalšiu kategóriu kde budú mazacie plány. Aby nebolo že reklama - nereklama tak mazacie plány na čo najviac značiek olejov, aby v prípade že niekto potrebuje si tam vedel zistiť čo do auta naliať a aby sa tu denno denne neopakovali tie isté témy. Je mi jasné že tie mazacie plány je ľahké si vygoogliť tak isto ako je ľahké si ich to najsť pod funkciou HĽADAŤ, ale keď to bude tam hore na očiach snáď si to tam nájdu a nebudú zakladať nové témy , snáď........
petyy
Príspevky: 3134
Dátum registrácie: 16.12.2009 15:03
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa petyy »

pekne rozpísané sheriff! :300f:
Lubos01
Príspevky: 700
Dátum registrácie: 25.02.2010 23:47
Bydlisko: Trnava / Bratislava
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Lubos01 »

Toto, čo si tu napísal ty, a je mi celkom známe, tu som videl napísané, už aspom 3-4 krát, len v menšom vydaní.

Ako bolo povedané, zajtra, pozajtra, už tu bude ďalšia téma, takže zase, zbytočné ...

Ale inak pekne napísané...
laura
Príspevky: 1400
Dátum registrácie: 03.03.2005 11:52
Bydlisko: Levice
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa laura »

sheriff
Príspevky: 202
Dátum registrácie: 19.11.2009 12:48
Bydlisko: Senec
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa sheriff »

Lubos01 napísal:Toto, čo si tu napísal ty, a je mi celkom známe, tu som videl napísané, už aspom 3-4 krát, len v menšom vydaní.

Ako bolo povedané, zajtra, pozajtra, už tu bude ďalšia téma, takže zase, zbytočné ...

Ale inak pekne napísané...
Luboš, cieľová skupina pre ktorú som to písal sú takí ľudia pre čo sú pre nich tieto elementárne veci neznáme. Išlo mi hlavne o zbúranie mýtu o syntetickosti a minerálnosti a o to ako je slovíčko syntetický používané v marketingu olejárskych firiem pre prilákanie zákazníka. Je to akoby dodnes gumárenské firmy označovali pneumatiky ako radiálne(hoci dneska sú už všetky) pre prilákanie zákazníka a presvedčenie zákazníka že sa jedná o niečo extra. Pritom ide o hru so slovíčkami (tzv.pozlátené hovn0 ) Taktiež tieto delenia že 15W40 je minerál a 5w40 je syntetika, ktoré sa využívajú hojne dodnes lebo ľudia sú tak zvyknutí. Je mi jasné že tu zajtra pribudnú ďalšie témy, preto som aj navrhol dať do záhlavia mazacie plány, možno zbytočné, možno si táto téma nenajde svoju cieľovú skupinu, to už nech si každý preberie ako chce, hadam sa aspoň jeden človek poučil... či? :d :D
rooboo
Príspevky: 70
Dátum registrácie: 20.11.2009 13:43
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa rooboo »

ked uz tu je vsetko pokope, chcem sa opytat. Takze su zimne a letne oleje, a co ked pouzivam celorocne zimny olej do velmi nizkych teplot. Cize v lete pri plus 30 tsupnov uz nebude tak dobre mazat ? toto berte len ako taku laicku otazku.

Inac pravde podobne menit olej neudem podla rocneho obdobie, takze toto je len taka informativna otazka pre mne, lebo ma to zaujima.
mp3turbo
expert: TDI
Príspevky: 24434
Dátum registrácie: 09.04.2006 10:26
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mp3turbo »

dnes uz kazdy bezny olej do bezneho osobneho auta NIE JE iba zimny alebo iba letny. Preto ma dve specifikacie viskozity vo forme napriklad 5w-30, 5w-40, 10w-30, 10w-40 a podobne.

Dovod je jednoduchy, aj v zime aj v lete sa ti motor zohreje na nejaku pracovnu teplotu povedzme okolo 90 stupnov. To znamena ze aj v zime MUSIS mat v motore taky olej ktory ma vynikajuce mazacie vlasnosti pri maximalnej pracovnej teplote motora co je tych okolo 90 stupnov. Nie je podstatne ze v lete dosiahne motor tuto teplotu podstatne skor ako v zime, ta teplota je proste rovnaka - ked nastartujes v zime auto v Kosiciach a ides do Mnichova, ma motor v aute mensiu teplotu ako v lete? Nema.

Takze... z hladiska teplot VSETKY oleje musia byt konstruovane tak, aby vyborne mazali pri circa 90 stupnoch. To cim sa oleje odlisuju je predovsetkym SPODNA TEPLOTNA HRANICA pri ktorej este dosahuju nejake vyhovujuce vlastnosti ohladne mazania (a dalsich velicin podstatnych pre oleje, tie ale nerozoberame ; nie kazdy olej mozes pouzit v kazdom motore atd).

Inak povedane, znamena to sa vobec nemusis trapis s "letnymi" olejmi pripadne vhodnostou olejov pre pouzitie vo vonkajsich teplotach 30 stupnov. Akykolvek olej s viskozitou 0w-30, 0w-40, 5w-30, 5w-40, 10w-30, 10w-40, pripadne xxW-50 a xxW-60 absolutne vyhovuje pre nase klimaticke pasmo a teploty ktore sa u nas vyskytuju v lete.
Serkisof
Príspevky: 14
Dátum registrácie: 12.01.2010 19:39
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Serkisof »

Tak ma napadlo, ten index TBN ake hodnoty su "standartne", resp. aká je škála týchto hodnôt. Ďakujem.
sheriff
Príspevky: 202
Dátum registrácie: 19.11.2009 12:48
Bydlisko: Senec
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa sheriff »

Serkisof napísal:
Tak ma napadlo, ten index TBN ake hodnoty su "standartne", resp. aká je škála týchto hodnôt. Ďakujem.
U nových olejov býva hodnota TBN 7až 8 do tých 13 mg KOH/g
sheriff
Príspevky: 202
Dátum registrácie: 19.11.2009 12:48
Bydlisko: Senec
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa sheriff »

Poprosím viac čítať túto tému, hľadať v mazacích plánoch a nepýtať sa dookola to isté!!!!!!!!!
Platí pre všetkých ktorí stále a opakovane zakladajú témy typu : "aký olej"!!!!! Už som aj poslal tie linky s mazacími plánmi adminovi a ten ich sem zavesil, sú stále navrchu ale niektorí mi fakt pripadajú ako nemleheti a zakladajú a zakladajú tie isté témy.
Napísať odpoveď

Návrat na "Oleje, mazivá, palivá, aditíva"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 16 neregistrovaných