Ford Focus MK1 - elektrika

   Obsah fóra Auto-moto fórum Rady pri kúpe vozidla + diskusia o výrobcoch áut Ford fórum
Odpovedať Nová téma
Autor Správa
megosvk
Nová tvár - Trabanto (2)
Založený: 04 jún 2014
Príspevky: 149
Nabehané: 10 hod 42 min
Bydlisko: Poprad
Predmet: Ford Focus MK1 - elektrika PríspevokZaslal: 29.05.2020 22:45   
Z mojho vozidla (ak sa to tak dá ešte nazvať) sa stal dajako vianočný stromček. Čo sa týka elektriky - celé zle. Vôbec neviem kde začať. Mám tieto trable:

1. Zadný stierač - nedobieha do základnej polohy, ostáva stáť v strede okna, raz naľavo, raz napravo,alebo ako sa mu chce. Keď som auto kupil, motor stierača bol fuč, ani sa nepohol. Zohnal som druhý, ten šiel uplne odveci, zohnal som tretí, ten aspoň v 9/10 prípadoch pri ostrekovaní zadného skla zaparkuje v základnej polohe. Pri stieraní však nie.

2. Svetlo spiatočky - tam som nemal žiarovku, ani objimku. Objimku som splašil z havarovaného šrotu, zapojil žiarovku a nič. Pri zaradení spiatočky nesvieti. Objimku som odpojil a na konektore pomeral napätie. Cca 0,6V medzi dvoma kontaktmi pri zaradenej spiatočke. Na jednom kábli bola predratá izolácia (trčala meď), na druhom kábli som si pomohol orezavakom a zodral izoláciu, pred konektorom som mal 0,7V. To som sa len chcel uistiť, že nie je chyba v konektore...

3. Zadné svetla - tu mám najväčší špás. Smerovky sú OK. Zadná hmlovka bola naprd, ale stačilo zoškrabať medenku z objimky a už svieti.
Problém je so žiarovkou P21W, tá dvojvláknová. Jedna objimka je fuč, tú idem zajtra vymeniť (Tiež z toho šrotu). Moja objimka jedna je OK, druhá mala zlú kostru. Musel som ten pin vytlačiť šrubovakom doľava, aby bol na objimke odpor menej ako 1 ohm, inak som tam mal na kostriacom pine až 300 ohm. No po zasadení objimky do konektora to proste ide ako sa mu chce (viac nejde ako ide). Ďalšia vec, ktorú si nie som istý, je tá, že pri zapnutých svetlách svietia obidva vlákna a ak do toho stúpim na brzdu, tak to proste svieti len silnejšie. Napätie na konektore je medzi kontaktmi MIN-GND 10,7V a medzi MAJ-GND 11,8V. Keď stlačím brzdu, napätie vzrastie na cca 12V na obidvoch a žiarovka svieti o čosi silnejšie. Ale aj tak sa mi zdá, že príliš silno to svieti na to, že ide o zadné svetlá. Podľa mňa by na bežnom svietení malo svietiť slabšie vlákno a pri brzdení silnejšie vlákno, prípadne obidva. Či ako to je?
Ak mám vypnuté svetlá, ale naštartovaný motor a stlačim brzdu, okrem zadných svetiel sa mi rozsvietia aj predné obrysové svetlá (tie male slabé žiarovečky), ba dokonca aj vnútri vozidla sa mi rozsvecuje palubná doska a svetlo pri prepinačoch klimy a kurenia (toto kde človek nastavuje teplotu, rýchlosť ventilatora a z ktorej džury ti ma fukať luft). A aby toho nebolo málo, poslednú dobu sa mi dokonca stáva aj to (počas jazdy, ale aj pri státi na mieste), že celé zadné svetlá blikajú (vždy spolu ľavé, pravé aj stredné) v nepravidelných intervaloch. Keď brzdím, vtedy svietia OK, naplno (jedna strana teraz nesvieti, bo som vybral objimku, ktoru zajtra vymením). Ale ako náhle dobrzdím a mali by svietiť len zadné svetlá, začnú blikať, akoby bol nejaký chybný kontakt, alebo čo. Proste tak preblikovať Po 5 sekundách sa to ustáli, že ako tak ostanú svietiť, no stále za cca 30 sekúnd začnú trošku štrajkovať.

Čo som kontroloval
- Poistky - všetky OK. Z truby som teraz poistku vybral, bo chlapec sa mi s radosťou hraje v aute a to ustavične trubenie bolo neznesiteľné, aj susedia sa už sťažovali. Vplyv na svetla to mať nemôže, ani logicky a ani ak by bola chyba, lebo tieto trable sa mi stávali ešte predtým ako som odpojil poistku z trúby.
- Žiarovky - všetky sú nové, skúšal som ich viac - P21W, ale rozličné značky, problém nepominul.
- Spínač nad brzdovým pedálom. Vybral som ho a skontroloval. Vyzerá byť ok. Ak by nebol, brzdy by podľa mňa nesvietili vôbec.
- Cyklovač stieračov - skúsil som vymeniť relé 18 a 19 (ak si správne pamätám čísla). Predné stierače šli aj tak OK, zadný šiel aj tak nahovno.

Čo som ešte nekontroloval
- Spínač spiatočky na prevodovke. Pozriem a vymením zajtra

Hypotézy
1. Už fakt netuším, kde môže byť chyba. Do zadného stierača idú tri káble, z toho jeden by mal byť na dojazd do základnej polohy. Keď som meral káble s multimetrom, iba na jednom bolo napätie, na druhom nikdy nič. Môžem skúsiť ešte dať cyklovač z iného auta, či by to dačo pomohlo
2. Tu podľa mňa bude chybný spínač spiatočky na prevodovke. Ten spínač určite "zistí", že som zaradil spiatočku, avšak nezopne dostatočne kontakt. Zrejme preto namerám len 0,7V napätie na kontaktoch. Ďalší problém by mohlo byť chujovo pospájané káble pod ľavým kobercom v kufri, kde to bolo strihnuté a pospájané kvôli zásuvke ťažného. Teraz ma akurát napadlo (tzv. rubber duck debugging :D ) pomerať ešte, čo sa stane v zásuvke ťažného, ak zaradím spiatočku. A vlastne by som tam mohol všetky svetla premerať. Ďakujem za tip sám sebe si... :D
3. Pri tých brzdách som v koncoch. To blikanie by možno mohlo spôsobovať rele brzdoveho svetla (v poistkovej skrini v motore),ale ak nie, tak potom naozaj neviem... ešte jedine fakt, že by tomu spínaču dačo bolo, ale ak by za to mohol spínať nad brzdovym pedalom, tak určite by svetla nezhasovali, skorej by len preblikovalo to brzdové svetlo (že by skakal "jas" žiarovky a nie že by ich vypinalo). Ale tam určite za to bude môcť spínač nejaký, alebo rele, keďže blikaju vždy všetky naraz. No a čo sa týka toho, že mi s brzdami svietia aj predne obrysovky, tak to už fakt neviem, ako je možné... S tým si už fakt neviem rady


Samozrejme, budete mi písať, že sa mám obratiť na autoservis / autoelektrikára. Tak k tomu poviem toľko, že autoservisy sa elektriky boja jak čert kríža (alebo aspoň tých 12, čo som oslovil), na Cehulu v Hozelci nemám prachy a autoelektrikarov som našiel v okrese Poprad až troch, z toho ani jeden neodpísal na mail, ani nezodvihol telefon a za dva dni nezavolal naspäť.

Takže sory, som v koncoch, neviem čo mám robiť. Budem rád za každú radu.
_________________
Ford focus MK1, DAW/DBW, 1.8ctdi 74kW, r.v. 2003
Citovať
megosvk
Nová tvár - Trabanto (2)
Založený: 04 jún 2014
Príspevky: 149
Nabehané: 10 hod 42 min
Bydlisko: Poprad
PríspevokZaslal: 30.05.2020 15:36   
2. Svetlo spiatocky fixed. Bola chyba v snimaci na prevodovke. Vymenil som a svieti ako nove
_________________
Ford focus MK1, DAW/DBW, 1.8ctdi 74kW, r.v. 2003
Citovať
megosvk
Nová tvár - Trabanto (2)
Založený: 04 jún 2014
Príspevky: 149
Nabehané: 10 hod 42 min
Bydlisko: Poprad
PríspevokZaslal: 31.05.2020 08:14   
3. Zadne svetla fixnute a zadarmo!
V podstate jedine, čo som s tým urobil bolo to, že som vybral spínač svetiel, vybral konektor, poriadne to vyfukal a už ide dobre. Zrejme tam musel byť dajaky bordel, čo spôsoboval mikroskraty na DPSku, alebo na konektore...
_________________
Ford focus MK1, DAW/DBW, 1.8ctdi 74kW, r.v. 2003
Odpovedať Nová téma

Zobraziť príspevky z predchádzajúcich:   
Prejdi na:  
Obsah fóra Auto-moto fórum Rady pri kúpe vozidla + diskusia o výrobcoch áut Ford fórum