Elektromobily
Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter
-
- Príspevky: 1034
- Dátum registrácie: 16.04.2012 18:43 Zdieľať na Facebook
Elektromobily
Tento článok so skopíroval s Pravdy.Oplatí sa podľa vás elektromobil???Elektrické autá sa dnes považujú za zázračný liek v boji proti škodlivým emisiám. Je to naozaj tak? Do výpočtov sa pustil belgický profesor Damien Ernst a nemá dobré správy. Ekologickú stopu vraj vyrovnajú až po najazdení takmer 700 000 kilometrov!
Elektrické auto je ekologické len tak, aká ekologická je výroba elektrickej energie spotrebovanej pri jeho produkcii a prevádzke. Ak pochádza z fosílnych palív, pozitívny efekt elektromobilu sa dostaví až po takmer 700 000 najazdených kilometroch. A to je absolútne nereálne.
Niet pochýb o tom, že elektromobily nevypúšťajú ani gram emisií oxidu uhličitého. To je veľký prínos. Ale len lokálny. Z globálneho hľadiska sa celá vec javí celkom inak. Prírode je totiž jedno, či emisie skleníkového CO2 pochádzajú z výfuku auta alebo zo spaľovania uhlia pri výrobe elektriny, prípadne z energeticky náročnej produkcie batérií. Potom sa už elektromobily nezdajú až také „zelené“. Poukázali na to už viaceré organizácie, napríklad nemecký autoklub ADAC či konzultačná spoločnosť Berylls Strategy Advisors (BSA).
Vypočítali, že ak do uhlíkovej stopy elektromobilov započítame energiu na výrobu auta spolu s akumulátormi a tiež spotrebovanú elektrickú energiu, začne byť prínosom v porovnaní s konvenčným autom vybaveným spaľovacím motorom až po najazdení niekoľko stotisíc kilometrov. Najnovšie sa do zložitých výpočtov pustil aj belgický profesor Damien Ernst z univerzity v Liège a ani on nemá pre priaznivcov elektromobility dobré správy. Za základ si vzal elektromobil so spotrebou 20 kWh na 100 km a batériou, ktorá má kapacitu 80 kWh.
Najväčším problémom elektromobilov sú batérie. Ich výroba vyžaduje extrémne množstvo energie.
Prišiel k smutnému záveru. Elektromobil by vyrovnal svoju uhlíkovú stopu v porovnaní s konvenčným vozidlom so spotrebou šiestich litrov benzínu po neuveriteľných 697 612 kilometroch. Vyplýva to zo stále vysokého podielu elektrickej energie, ktorá pochádza z fosílnych palív. Zároveň uviedol, že ak by bola všetka energia spotrebovaná na výrobu a prevádzku elektromobilu z obnoviteľných zdrojov, prínos by sa dostavil už po 30 000 až 40 000 kilometroch. Samozrejme, zo strany často nekritických obhajcov elektrického pohonu áut sa dočkal zdrvujúcej kritiky.
A tak svoje výpočty revidoval na základe príspevkov, ktoré považoval v diskusii na twitteri plnej emócií za relevantné. Lenže ani to elektromobilom príliš nepomohlo. Uznal, že ak sa budú batérie, ktoré predstavujú najväčší energetický odber, vyrábať vo veľkom, môže sa spotreba znížiť až o 72 %. Pôvodný predpoklad, že na výrobu 80 kWh batérie vrátane spracovania surovín, bude nutné použiť 82 222 kWh energie, tak znížil na 43 022 kWh. Stále je to ale obrovské číslo, ak si uvedomíme, že priemerná belgická domácnosť minie za rok len 3 500 kWh.
Aj v tomto prípade sa však do ovzdušia vypustí 10,2 tony oxidu uhličitého. To je priemer, pretože podľa toho, kde sa batérie vyrábajú, môžu emisie predstavovať osem až po 18 ton. Damien Ernst vypočítal, že pri tom najoptimistickejšom scenári, vrátane čistej výroby energie, bude elektromobil ekologickejší po 67 226 kilometroch, ale pri najhoršom až po 671 641 km. Druhý údaj je samozrejme už za životnosťou elektromobilu. Ak by sme totiž vzali do úvahy ročný nájazd 15 000 kilometrov, čo je na elektromobil i tak riadna porcia, keďže sa pohybuje zväčša v meste, museli by ste ho vlastniť takmer 45 rokov.
Elektrické auto je ekologické len tak, aká ekologická je výroba elektrickej energie spotrebovanej pri jeho produkcii a prevádzke. Ak pochádza z fosílnych palív, pozitívny efekt elektromobilu sa dostaví až po takmer 700 000 najazdených kilometroch. A to je absolútne nereálne.
Niet pochýb o tom, že elektromobily nevypúšťajú ani gram emisií oxidu uhličitého. To je veľký prínos. Ale len lokálny. Z globálneho hľadiska sa celá vec javí celkom inak. Prírode je totiž jedno, či emisie skleníkového CO2 pochádzajú z výfuku auta alebo zo spaľovania uhlia pri výrobe elektriny, prípadne z energeticky náročnej produkcie batérií. Potom sa už elektromobily nezdajú až také „zelené“. Poukázali na to už viaceré organizácie, napríklad nemecký autoklub ADAC či konzultačná spoločnosť Berylls Strategy Advisors (BSA).
Vypočítali, že ak do uhlíkovej stopy elektromobilov započítame energiu na výrobu auta spolu s akumulátormi a tiež spotrebovanú elektrickú energiu, začne byť prínosom v porovnaní s konvenčným autom vybaveným spaľovacím motorom až po najazdení niekoľko stotisíc kilometrov. Najnovšie sa do zložitých výpočtov pustil aj belgický profesor Damien Ernst z univerzity v Liège a ani on nemá pre priaznivcov elektromobility dobré správy. Za základ si vzal elektromobil so spotrebou 20 kWh na 100 km a batériou, ktorá má kapacitu 80 kWh.
Najväčším problémom elektromobilov sú batérie. Ich výroba vyžaduje extrémne množstvo energie.
Prišiel k smutnému záveru. Elektromobil by vyrovnal svoju uhlíkovú stopu v porovnaní s konvenčným vozidlom so spotrebou šiestich litrov benzínu po neuveriteľných 697 612 kilometroch. Vyplýva to zo stále vysokého podielu elektrickej energie, ktorá pochádza z fosílnych palív. Zároveň uviedol, že ak by bola všetka energia spotrebovaná na výrobu a prevádzku elektromobilu z obnoviteľných zdrojov, prínos by sa dostavil už po 30 000 až 40 000 kilometroch. Samozrejme, zo strany často nekritických obhajcov elektrického pohonu áut sa dočkal zdrvujúcej kritiky.
A tak svoje výpočty revidoval na základe príspevkov, ktoré považoval v diskusii na twitteri plnej emócií za relevantné. Lenže ani to elektromobilom príliš nepomohlo. Uznal, že ak sa budú batérie, ktoré predstavujú najväčší energetický odber, vyrábať vo veľkom, môže sa spotreba znížiť až o 72 %. Pôvodný predpoklad, že na výrobu 80 kWh batérie vrátane spracovania surovín, bude nutné použiť 82 222 kWh energie, tak znížil na 43 022 kWh. Stále je to ale obrovské číslo, ak si uvedomíme, že priemerná belgická domácnosť minie za rok len 3 500 kWh.
Aj v tomto prípade sa však do ovzdušia vypustí 10,2 tony oxidu uhličitého. To je priemer, pretože podľa toho, kde sa batérie vyrábajú, môžu emisie predstavovať osem až po 18 ton. Damien Ernst vypočítal, že pri tom najoptimistickejšom scenári, vrátane čistej výroby energie, bude elektromobil ekologickejší po 67 226 kilometroch, ale pri najhoršom až po 671 641 km. Druhý údaj je samozrejme už za životnosťou elektromobilu. Ak by sme totiž vzali do úvahy ročný nájazd 15 000 kilometrov, čo je na elektromobil i tak riadna porcia, keďže sa pohybuje zväčša v meste, museli by ste ho vlastniť takmer 45 rokov.
-
- Príspevky: 3064
- Dátum registrácie: 03.12.2005 20:23 Zdieľať na Facebook
-
- opravy & diag
- Príspevky: 24976
- Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
- Bydlisko: Nové Zámky Zdieľať na Facebook
Problém celého projektu elektriky je v tom že na vypracovanie vyčerpávajúcej odpovede je nutné sa úplne oslobodiť od emócií a väzby na čokoľvek a len a len počítať.Elektroauto má výfuk v elektrárni,to je známa vec.Svetu ako celku je to jedno,ubližuje rovnako.Nemá zmysel sa púšťať do polemík,ľudom sa nechce ani myslieť,nieto počítať,dokonca sa nikomu nechce ani urobiť súpis toho čo všetko zahrnúť do uhlíkovej stopy.A bez jasného pomenovania s čím všetkým sa výroba elektra potýka a teda je tiež zdrojom toho proti čomu sa chce bojovať,to nemá cenu.Zmysluplne sa bude diskutovať a počítať až bude celý proces v štádiu a v bode z ktorého niet návratu.Prídu aj múdrejšie debaty,ale nato dnes niet "politická vôla", kto povie iný názor je ešte dnes nepriateľ.Pritom je smiešne že stoja proti sebe dva tábory,jedny čo sadli na vlnu povrchnosti a populizmu a druhá ktorá vie svoje tvrdenia doložiť celkom presnými prepočtami. No ale...kedy na svete nezvíťazila hlúposť ?! ak je v takej presile ?
Vláda ide podporiť ...bla bla ..koho asi ? samozrejme ľudí ktorých podporovať netreba.To nie je o životnom prostredí. Nech vláda zavedie elektriku v dopravných podnikoch,pomôže doprave v mestách aby ste sa dostali bez problému "zeleno" a nemuseli ani auto ťahať z garáže,o cestnej infraštruktúre ani nehovorím,veď tie veci maximálne súvisia. Fujaru,ser...ú na to,falošné to je ako celá tá zberba posledných rokov
Kompa vás spasí,to čo za hujovinu "ekologickú" vymyslel zase niekto ako biznis pre kamoša.Všetko čo reálne robia je v úplnom rozpore z tými kecami ktorými oblbujú
Vyplundrovali lesy...ekológovia
Vláda ide podporiť ...bla bla ..koho asi ? samozrejme ľudí ktorých podporovať netreba.To nie je o životnom prostredí. Nech vláda zavedie elektriku v dopravných podnikoch,pomôže doprave v mestách aby ste sa dostali bez problému "zeleno" a nemuseli ani auto ťahať z garáže,o cestnej infraštruktúre ani nehovorím,veď tie veci maximálne súvisia. Fujaru,ser...ú na to,falošné to je ako celá tá zberba posledných rokov
Kompa vás spasí,to čo za hujovinu "ekologickú" vymyslel zase niekto ako biznis pre kamoša.Všetko čo reálne robia je v úplnom rozpore z tými kecami ktorými oblbujú
Vyplundrovali lesy...ekológovia
-
- Príspevky: 13554
- Dátum registrácie: 03.08.2010 10:08
- Bydlisko: BH - bratislavske humno Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 17840
- Dátum registrácie: 14.12.2008 12:08
- Bydlisko: okr.nové zámky Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 3064
- Dátum registrácie: 03.12.2005 20:23 Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 1647
- Dátum registrácie: 16.12.2011 14:56 Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 971
- Dátum registrácie: 19.03.2017 18:24 Zdieľať na Facebook
-
- opravy & diag
- Príspevky: 24976
- Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
- Bydlisko: Nové Zámky Zdieľať na Facebook
Myšlienka je dobrá...prevedenie zlé.Že ísť cestou čistých energií je správne zvolený smer je isté.Ale to sa nerobí takto diletantsky.Toto nemôže priniesť iné než odpor ľudí voči celému,pretože účet bude velký a ľudí treba trocha aj osvietiť,prečo a začo sa robí,čo prinesie a čo bude stáť.Rovnosť ľudí je chiméra,a zase to povedie iba k tomu že účet zatiahnu tí najmenej majetný.To sa už deje že sa privileguje už dnes skupina majetných,a tak to bude fungovať v celom priereze že pre niekoho nekonečný biznis,pre iného oči pre plač.
-
- Príspevky: 3407
- Dátum registrácie: 20.09.2011 12:42
- Bydlisko: SC Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 13554
- Dátum registrácie: 03.08.2010 10:08
- Bydlisko: BH - bratislavske humno Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 943
- Dátum registrácie: 19.03.2016 17:39
- Bydlisko: DK Zdieľať na Facebook
Neviem, či som dobre pochopil ten výpočet - ten profesor zarátal do prepočtov aj výrobu benzínu a jeho vynaloženú energiu, transporty palív do čerpacích staníc a veci okolo? A toto porovnal s výrobou elektriny a všetko to porovnal? Lebo ak porovnal výrobu elektriny, výrobu batérií a jazdu elektromobilom LEN S benzínovým autom so spotrebou 6 litrov, tak ja to považujem za neobjektívne. Ak sa porovnáva, nech sa porovnáva všetko.
Ale ak to porovnal všetko, tak asi k tomu nie je veľmi čo dodať 700 000km na elektromobile najazdí tisícina majiteľov.
Ale ak to porovnal všetko, tak asi k tomu nie je veľmi čo dodať 700 000km na elektromobile najazdí tisícina majiteľov.
„Všetci vieme, že svetlo putuje rýchlejšie ako zvuk. Preto niektorí ľudia vyzerajú chytro, kým pred vami neprehovoria.“ — Albert Einstein
-
- Príspevky: 4554
- Dátum registrácie: 22.03.2012 19:01 Zdieľať na Facebook
Predajna cena elektromobilov v súčasnosti je velmi vysoko nadsadená , a pripadnemu kupcovi neponuka protihodnotu, ktorá by stala za zváženie aby si elektromobil zakupil.
Bolo by zaujimave uverejniť štatistiku kolko elektromobilov si zakupili občania sukromne osoby na sukromne použivanie
a ake je to % v porovnaní s nakupmi elektromobilov firiem ,
a ake je to % z celkového počtu predaných aut v danom segmente trhu .
Bolo by zaujimave uverejniť štatistiku kolko elektromobilov si zakupili občania sukromne osoby na sukromne použivanie
a ake je to % v porovnaní s nakupmi elektromobilov firiem ,
a ake je to % z celkového počtu predaných aut v danom segmente trhu .
-
- Príspevky: 4554
- Dátum registrácie: 22.03.2012 19:01 Zdieľať na Facebook
Bud kĺudny, Elektráreň Nováky bude v prevádzke , myslim do r. 2023 , potom ju odstavia.pidizvi napísal:Ak to vezmeme len lokalne, tak pohlad na Slovensko je tragikomicky. Vlada ide rozdavat peniaze na elektricke auta a zaroven kazdy obcan plati na ucte za elektrinu spalovanie hnedeho uhlia v Novakoch. A kazdy vie, ze to ani nie je vyhodne, proste sa dotuje neekologicka elektrina.
-
- opravy & diag
- Príspevky: 24976
- Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
- Bydlisko: Nové Zámky Zdieľať na Facebook
Kto má trochu slušnú pamäť si musí dobre pamätať pohon proti jadrovej elektrike,čo je v podstate jediný čistý a spolahlivý zdroj,samozrejme má svoje ale.Vietor a slnko atd to všetko funguje len vtedy,keď sa aj pánu bohu chce.Že to domyslené nemajú je jasné,že sa ani nesnažia to ako celok premyslieť a dať jasnú víziu vývoja a prechodu...jediné čo má logiku že to premyslené majú,a pre niekoho začne biznis snov,zacvakajú to ...hádajte kto,stavím sa že trafíte na prvú ranu
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 31 neregistrovaných