Elektromobil

Diskutujte o všetkom čo vás zaujíma alebo trápi !

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

Ricardinho83
Príspevky: 922
Dátum registrácie: 28.01.2019 16:58
Zdieľať na Facebook

Re: Elektromobil

Príspevok od používateľa Ricardinho83 »

"Aj ja to riesim cele cez Martina. Je to naozaj super clovek."

Myslim, ze to je celkom jasne uz len z toho, ze napriek tomu, ze si tu onho otieraju hubu viac ako 1000 stran, nikoho nikdy neurazil, nikomu tu nic nekazal a z nikoho nerobil nesvojpravneho. Len si ide svoje, za mna ma respekt :2f93:
nagy@vodrazka.sk
Príspevky: 7151
Dátum registrácie: 08.05.2019 13:45
Zdieľať na Facebook

Re: Elektromobil

Príspevok od používateľa nagy@vodrazka.sk »

,,,Martin, olovene baterky KED SU NOVE maju zhruba 85%-90% efektivitu nabijania (kolumbicka efektivita),,

Ok ale prečo predpokladaš že sa toto čislo bude vekom zvišovať ?
Degradaciou sa znižuje kapacita a teda schopnosť uchovavať energiu , zvišovanie odporu vedie k prehrievaniu baterie čiže casť energie sa namiesto uloženia premení na teplo.
Ak by baterka pri nabijaní premenila 8 kwh na teplo roztavila by sa a olovo by sa mi rozlialo po podlahe.

Moj odhad je že z mojich 58 kwh baterí mam dnes 40 kwh a na ich plné nabitie potrebujem teoreticky 48kwh.

Dobré je že olovo bežne nevibijam a už vobec nie hlboko. Je to zaloha a nočný zdroj pre svetlá, TV , chladničky a mraznicky.
Čiže moje straty v olove sú zanedbatelné, lebo FVe urdzuje olovo v rezime ,,Float,, a prebitky idú do virtualky. Čiže s olova dokazem takmer kedykolvek nabiť Leafa. Samozrejme že v decembri by bol problém spraviť to viac dní po sebe. Na druhej strane v zime sa menej jazdí.
mp3turbo
expert: TDI
Príspevky: 24434
Dátum registrácie: 09.04.2006 10:26
Zdieľať na Facebook

Re: Elektromobil

Príspevok od používateľa mp3turbo »

.
za mna ma tiez. Volakde je mozno nadsadeny / vysadeny na tie "svoje veci", semtam ho treba trosicku skorigovat do reality co sa mi uz viackrat podarilo ako napriklad tutok hore s nabijanim olovenych bateriek (a to mimochodom nie je prvykrat preberane v tejto teme) ... ale to je uplne v poriadku.

Zoparkrat sme spolu rozpravali, preberali sme nejake veci, nebyt tej sibnutej doby ze volakto furt volaco nema tak by mal foter riesenie od Martina. V konecnom vysledku sa priklonil k inej firme, za rovnaku cenu, atd, atd, ale to nema nic s Martinom osobne. DOSTUPNOST rozhodla.
.
Respekt u mna mate vsetci. Aj "prívrženci", aj "odporcovia" nech uz cohokolvek. Solaru, veterníku, bzučiaceho auta. Mozno to tak nevyzera :) a mozno si volakedy virtualne poskáčeme do vlasov, ale to je v perfektnom poriadku.

Nikdy nebude spravne, ked zanikne diskusia. Nazorova pluralita (dohroma... rôznorodosť) nas VSETKYCH posuva dopredu. Mat moznosti, skumat co prinasaju a ake maju nevyhody, to je presne co kazda spolocnost, krajina, ludia vseobecne potrebuju.

Nie rakety a bomby na hlavu...

a idem odpovedat na Martinov prispevok.
milujem elektricke auta, vsetky doradu. https://www.youtube.com/watch?v=JWX0A6nx2cM
mp3turbo
expert: TDI
Príspevky: 24434
Dátum registrácie: 09.04.2006 10:26
Zdieľať na Facebook

Re: Elektromobil

Príspevok od používateľa mp3turbo »

>> Ok ale prečo predpokladaš že sa toto čislo bude vekom zvišovať ?

pretoze tak proste funguje sulfatacia a degradacia. Zvysuje sa vnutorny odpor, zvacsuje sa "neschopnost" ukladat energiu, treba valit stale viac a viac energie "na vstupe" na dosiahnutie nabitia na rovnaku uroven v porovnani so stavom ked olovo bolo nove... a v priebehu casu sa znizuje aj vyuzitelna kapacita, samozrejme.

Toto nie je predpoklad, to je bohuzial hlupa realita pre kazdy [chemicky] typ baterii.




>> Degradaciou sa znižuje kapacita a teda schopnosť uchovavať energiu , zvišovanie odporu
>> vedie k prehrievaniu baterie čiže casť energie sa namiesto uloženia premení na teplo.

ano, samozrejme. Znizovanie kapacity je len sprievodny jav ; primarny je ten hlupy vnutorny odpor a veci z toho vyplyvajuce.

Fyzikalne plati ze cim vacsia sulfatacia a degradacia baterie (napriklad aj vek hraje svoju ulohu, 20 rocna olovena bateria uz jednoducho nema a nemoze mat chemicku cistotu na urovni noveho plus je tam kopec dalsich faktorov o ktorych ja osobne nemam ani tusenia kedze nie som "materialovy vedec"), tym horsia efektivita nabijania.

Tie baterie sa jednoducho nedaju recyklovat / desulfatovat dokolecka dokola, a v ziadnom pripade neudrzia svoje prevadzkove vlastnosti na urovni novych pretoze potom by nikdy ziadna bateria neskoncila mimo povodnych strojov - proste by si firma kupila zazracnu desulfatačnú vyondievačku alebo cokolvek podobne, a tie svoje olovka by recyklovala donekonecna.

https://www.sciencedirect.com/topics/en ... efficiency
pravy stlpec :

Typical efficiencies for different chemistries for full charge/discharge cycles are as follows:
[typicka efektivita pre rozlicne typy baterii pre plne cykly nabitia/vybitia su :]
Lead-acidbatteries:ηAh≈98%,ηWh≈80−85%
Lithium-ionbatteries:ηAh≈100%,ηWh≈90−95%
Ni−Cd/Ni−MH:ηAh≈98%,ηWh≈70−85%





>> Ak by baterka pri nabijaní premenila 8 kwh na teplo roztavila by sa a olovo by sa mi rozlialo po podlahe.

rozhodne nie, tie obrovske stovky kg vahy maju nesmiernu absorpcnu schopnost. Vidis to absolutne krasne aj na elektroautach a neefektivite nabijania ktoru som linkoval v troch clankoch : uplne bezne do 50kWh lithovych [!] NEZRASOVANYCH [!} baterii nasypu 60kWh aby "zapisali" tych 50kWh energie a napriek mnohonasobne mensej vahe sa nic nerozlieva. Samozrejme ventilatory ochladzuju lithia pri nabijani, to sa robi aj kvoli zvysovaniu zivotnosti pretoze vsetci vieme ze ziadnej baterii prilis vysoka teplota nesvedci ani trochu.


Nepoznam tepelnu kapacitu olova ale bude jednoduche ju najst a spravit teoreticky vypocet i ked termodynamika nebola moja silna stranka : na zohriatie jedneho litra vody potrebujeme nejake mnozstvo energie, tusim 4200 Joulov, dcera to ratala terazki v 8.triede.
https://cs.wikipedia.org/wiki/M%C4%9Brn ... 1_kapacita

potrebujeme hmotnost baterie v pivnici (da sa krasne odhadnut z kapacity), rozdiel v teplote pred/po nabijani a vieme vyratat mnozstvo Joulov ktore na to treba. Potom uz len zoberieme cas ktory to trvalo a mame watty :)
https://www.justfreetools.com/sk/convert-joule-na-watt

jednoduche, ne ?

V kazdom pripade uvedenych 8kWh stratenej energie - nech kludne aj 15kWh a navyse ku tej strate dojde v priebehu NIEKOLKYCH HODIN nabijania - nezohreje olovenu bateriu s hmotnostou plusminus dve tony o desat stupnov. Ziadne roztopenie samozrejme nie je mozne pri tychto cislach.
milujem elektricke auta, vsetky doradu. https://www.youtube.com/watch?v=JWX0A6nx2cM
a566
Príspevky: 711
Dátum registrácie: 06.04.2020 16:01
Zdieľať na Facebook

Re: Elektromobil

Príspevok od používateľa a566 »

oco13 napísal: 16.08.2022 17:02
ako spravny rusak, by nemal brat usa auta............. ale volgu 24 :40bd: :40bd: :40bd: :40bd:
8 valce vo Volge mohla mať len KGB a tam ma nechcú, že som príliš radikalny. :3020:
kurvy madarske
tie nam tu nechaj, lebo nebude do čoho pichnúť. :4012:
Obrázok :3dcline:
srtdemon
Príspevky: 360
Dátum registrácie: 11.07.2022 21:55
Zdieľať na Facebook

Re: Elektromobil

Príspevok od používateľa srtdemon »

Mp3 a ako na dovolenke? Pochval sa.
nagy@vodrazka.sk
Príspevky: 7151
Dátum registrácie: 08.05.2019 13:45
Zdieľať na Facebook

Re: Elektromobil

Príspevok od používateľa nagy@vodrazka.sk »

,,,Zvysuje sa vnutorny odpor, zvacsuje sa "neschopnost" ukladat energiu,treba valit stale viac a viac energie "na vstupe" na dosiahnutie nabitia na rovnaku uroven v porovnani so stavom ked olovo bolo nove,,,

Táto veta je podivne skomolená.

Zvisuje sa vnutorný odpor - ok nasledok je zvísenie teploty pri práci. ( odmeram termokamerou)

,,zvacsuje sa "neschopnost" ukladat energiu,,
Ok toto je logické pri novej batérii bolo obrazne dosiahnuté plné napetie(58v ) po spapaní 55kwh v baterke bude 50kwh a po dlhorocnej degradaciji bude toto plné napetie (58v dc) dosiahnuté po spapaní 48kwh. V baterke bude uložených 40kwh.

,,treba valit stale viac a viac energie "na vstupe" na dosiahnutie nabitia na rovnaku uroven v porovnani so stavom ked olovo bolo nove,,,
Toto skús preložiť. :3906:
nagy@vodrazka.sk
Príspevky: 7151
Dátum registrácie: 08.05.2019 13:45
Zdieľať na Facebook

Re: Elektromobil

Príspevok od používateľa nagy@vodrazka.sk »

,,,Zvlast ked uz mame na buduci rok cenovku 500 eur/MWh na burze.,,

Vyrátajme navratnosť 10kwp FVe.
Vieme ju bez dotácie namontovať okolo 10 000 a vyrobí okolo 11MWh ročne.
lol

Alebo 300kwp dá sa namontovať za 320 000 a vyrobí okolo 330 MWh za rok. :4012:

Ako si pri týchto cenách može niekto povedať že nepotrebuje FVe ??? :zga28:
nagy@vodrazka.sk
Príspevky: 7151
Dátum registrácie: 08.05.2019 13:45
Zdieľať na Facebook

Re: Elektromobil

Príspevok od používateľa nagy@vodrazka.sk »

,,uplne bezne do 50kWh lithovych [!] NEZRASOVANYCH [!} baterii nasypu 60kWh aby "zapisali" tych 50kWh energie,,

Toto je sposobené hlavne pridruženou spotrebou.
Pri nabijaní mne okrem nabijacky bezia aj 2 obehové cerpadlá chladiacej emulzie a ventilatoy , dalej mame dobijanie 12v baterie niekolko vykonovích rellé a BMS. Novsie EV majú aj TMS a to ako už autolaik zistil može byť pekný žrút energie.
Ja ho nemám a moje straty sú nižsie ale o to rýchlejšie degradujem.
Tieto straty sa kumulujú v case , ja nabijam 5-6 hodín podla nastavenia nabijacky ale ak by som mal 50kwh baterku nabijal by som aj 16 hodín , a teda pridružená spotreba by bezala výrazne dlhšie.
mp3turbo
expert: TDI
Príspevky: 24434
Dátum registrácie: 09.04.2006 10:26
Zdieľať na Facebook

Re: Elektromobil

Príspevok od používateľa mp3turbo »

spravne, toto je pravda - nabijanie lithia samotne vsak tiez nie je 100.000%, nevyhnutne prichadza ku stratam.

Ta komplikovana veta : zacina "Zvysuje sa vnutorny odpor, zvacsuje sa "neschopnost" ukladat energiu"

nemyslim ze v prvej casti je nejaka zapletka. Druha cast "treba valit stale viac a viac energie "na vstupe" na dosiahnutie nabitia na rovnaku uroven v porovnani so stavom ked olovo bolo nove"

ked bolo olovo nove, na to aby som do neho nabil 30kWh som musel dodat vymyslim si 35kWh. Ked ma 10 rokov a je nejako zrasovane, namiesto 35kWh potrebujem 40kWh alebo nejake taketo vyssie cislo nez predtym. Samozrejme olovo uz nebude schopne dosiahnut povodnu kapacitu ako ked bolo nove atd, ale furt na nabitie "rovnakych" kWh bude potrebovat viac a viac energie na vstupe. Kvoli tomu vnutornemu odporu, vseobecnej chemickej degradacii atd.


Dovolenka : no s cim sa chvalit, bezna Juhoslavia. Srima Vodice, 900km dvere-dvere (Bublina-Vodice). 1300 evra / 2 tyzdne, v principe 2izb byt (45m2), 2+2 cize dvaja dospeli co rozdavaju zaucha a dvaja pubertaci ktori prijimaju. Ja rad namáčam antenu v slanej vode :)
milujem elektricke auta, vsetky doradu. https://www.youtube.com/watch?v=JWX0A6nx2cM
autolaik
Príspevky: 4906
Dátum registrácie: 15.03.2009 09:16
Zdieľať na Facebook

Re: Elektromobil

Príspevok od používateľa autolaik »

Mp3 no cim su baterie starsie tak stracaju kapacitu a aj ich kratsie nabijas..az do stadia ze obrazne bude stacit na nabitie pol hodina a nabijanie bude ukoncene...a v baterii bude prdlajz energie uschovanej.
Podla tvojich vypoctov ale so starnutim baterie nabijas stale dlhsie a dlhsie.
autolaik
Príspevky: 4906
Dátum registrácie: 15.03.2009 09:16
Zdieľať na Facebook

Re: Elektromobil

Príspevok od používateľa autolaik »

autolaik napísal: 25.12.2021 12:12 Zamysleli ste sa uz konecne niekto aj nad tym ze ked tak astronomicky stupne cena elektriky,tak nestupne len Martinovi ale aj vam??? A potom kto bude v miernej vyhode,ten co ma tie panelceky na streche alebo ten co tu teraz dookola vypisuje o neskorsom zdrazovani.
Zacitujem sam seba... toto som pisal v decembri 2021 ,v dobe ked bol Martin s panelmi vacsine ludi tu pisucich na smiech.
A ako siel cas tak verim ze aj dost ludom zamrzol ten usmev na tvari.... a to ta elektrika na fakture beznemu cloveku este ani nezdrazela...teda zatial.
oco13
Príspevky: 17840
Dátum registrácie: 14.12.2008 12:08
Bydlisko: okr.nové zámky
Zdieľať na Facebook

Re: Elektromobil

Príspevok od používateľa oco13 »

Autolaik - zase ja a zase hlavou proti múru. Kým za bývalého fujfuj režimu stáli Marsky 4 - 5 Kčs fajčil som ako turek - cca 20 rokov krabičku denne. Potom nejaká múdra hlava vypálila na tabak spotrebnú daň a ja som zo dňa na deň prestal fajčiť. A nefajčím doteraz. Všetky výdobytky modernej techniky sú nutné k životu len nastavením našej hlavy. Elektriku nedokážem vyradiť zo svojho života celkom tak skúsim opačný extrem. Kúpim si tiež panelčeky a zahodím elektromer. :o Budeme ako naše sliepočky - keď bude oskar svietiť budeme žiť a keď bude tma budeme spať. :4012:
som dezolát a komu sa to nepáči nech ma bozá v riť
mp3turbo
expert: TDI
Príspevky: 24434
Dátum registrácie: 09.04.2006 10:26
Zdieľať na Facebook

Re: Elektromobil

Príspevok od používateľa mp3turbo »

>> Podla tvojich vypoctov ale so starnutim baterie nabijas stale dlhsie a dlhsie.

nie, nespravny zaver z napisaneho. Samozrejme suhlasim s tym ze stare/znicene baterie sa nabijaju kratsie. Dovod : su schopne absorbovat menej energie ako ked boli vo vybornej kondicii takze nabijanie dosiahne znaky plneho nabitia (voltaz, tečúci prud...) daleko skor.

Co sa tyka casu nabijania, tam je to ošemetne - o tom sme doteraz nematurovali. Zrasovana bateria bez ohladu na chemiu (olovo, lithium...) dosiahne skor svoju "plnu" kapacitu prave kvoli tej degradacii. Uz sa neda nabit 60kWh ako sa dalo ked bola uplne nova, uz je schopna pobrat len vymyslim si 46kWh a tympadom ano, ten cas bude kratsi.


Ja som tvrdil toto : aby som nabil tych vymyslenych 46kWh do zrasovanej baterie, musim dodat viac energie nez keby som tych istych 46kWh nabijal do tej istej baterie ked bola nova v perfektnej kondicii. Samozrejme 46kWh zrasovanej baterie je vymyslim si 90% jej pouzitelnej kapacity v tom zrasovanom stave (celkova vyuzitelna kapacita nech teda je vymyslenych 51kWh), kdezto pri novej baterii tych istych 46kWh bolo cojaviem 75% jej pouzitelnej kapacity v danom case cize celkova pouzitelna kapacita bola 62kWh.
milujem elektricke auta, vsetky doradu. https://www.youtube.com/watch?v=JWX0A6nx2cM
qwertrq
Príspevky: 1690
Dátum registrácie: 16.09.2011 21:32
Zdieľať na Facebook

Re: Elektromobil

Príspevok od používateľa qwertrq »

autolaik napísal: 19.08.2022 07:53 Zacitujem sam seba... toto som pisal v decembri 2021 ,v dobe ked bol Martin s panelmi vacsine ludi tu pisucich na smiech.
A ako siel cas tak verim ze aj dost ludom zamrzol ten usmev na tvari.... a to ta elektrika na fakture beznemu cloveku este ani nezdrazela...teda zatial.
Za elektrinu mesacne platim 60 euro, za plyn nejakych 130. Elektrika ma ist hore 130% a plyn ma ist viacej az nejakych 160 - 170 %. Pri elektrine ma byt na 2 roky fixovana cena na urovni 150 euro za MWh do spotreby 4 MWh co ja s prstom v nose splnan, ale pri plyne sa o ziadnej fixacii cien nehovori. Mam 5000 euro a mam nezatepleny barak. Takze podla teba je lepsie vrazit 5000 euro do FVE, ktora mi najblizsie 2 roky usetri 30 euro masacne ako zateplit, pricom zateplenie mi pri predpokladanom naraste cien plynu usetri 100 - 200 euro mesacne ? Je rozdiel mat barak, kde mam spotrebu elektriny 3 MWh a 15 MWh. Ked zateplim barak a teoreticky by som kuril tepelnym cerpadlom, tak by som sa mal dostat do rocnej spotreby 10 MWh takze jeho spotreba je o polovicu vyzsia aku by som mal mat aj a to je o 100 km juznejsie ako som ja.

Mozes sa spytat Martina, ako velkeho propagatora Magmy a jej virtualky, ako riesi to, ze Magma zmenila podmienky virtualky a neda sa momentalne tahat z virtualky v case od 6 do 9 a od 19 do 22 a v tom case ma elektrinu za cenu na urovni 350 euro/ MWh.
Ked sa mu tu hovorilo, ze podmienky sa virtualok sa mozu zmenit, bohorovne odpovedal ze v ziadnom pripade sa to nestane.
Napísať odpoveď

Návrat na "AUTOMOBILY - Všeobecná diskusia"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 69 neregistrovaných