Čo presne znamená SRS airbag ??

Diskusia ohľadne vozidiel značky Mitsubishi

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

tomi1981
Príspevky: 174
Dátum registrácie: 18.04.2007 09:31
Zdieľať na Facebook

Čo presne znamená SRS airbag ??

Príspevok od používateľa tomi1981 »

otazka
Naposledy upravil/-a tomi1981 v 13.11.2009 14:02, upravené celkom 1 krát.
soto19
Príspevky: 657
Dátum registrácie: 23.09.2008 15:12
Zdieľať na Facebook

Re: Čo presne znamená SRS airbag ??

Príspevok od používateľa soto19 »

tomi1981 napísal:Ahojte. Boli sme pozerať jedno Mitsubishi Galant "94, na volante bolo SRS airbag ...nemal byť airbag aj na strane spolujazdca? -pretože tam nebol...

objasniť please :38eb:
Supplemental Restraint System (SRS) - bezny vyraz v Severnej Amerike, pre airbag. Airbag je viac europsky.

Je uplne bezne, ze tieto rocniky (ak vobec maju nejaky airbag) tak iba na strane vodica.
tomi1981
Príspevky: 174
Dátum registrácie: 18.04.2007 09:31
Zdieľať na Facebook

ss

Príspevok od používateľa tomi1981 »

Dakujem soto
tomminno
Príspevky: 147
Dátum registrácie: 23.04.2006 10:01
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa tomminno »

Airbag - informace a parametry, životnost, označení


Článek pojednává o historii airbagů, popisuje mechanismus jeho vystřelení pomocí pyrotechnické patrony, jeho umístění ve volantu, sedadlech a palubní desce, popisuje podnět k otevření airbagu a jeho technické parametry a zmiňuje se o jeho životnosti a opakovaném použití.
___
Airbag - obecné informace, mechanismus a podnět k aktivaci, plyn a jeho vypouštění
Vývoj airbagu začal v USA jako náhrada pásů, které odmítali Američané používat. V principu jde o nafukovací vak, který se aktivuje při nárazu přesahující určitou hodnotu zpoždění. Airbag se musí naplnit v čase kratším, než který odpovídá pohybu těla od opěradla k přední straně vaku v nafouknutém stavu, což má na metodu plnění airbagu velké nároky. Klasické plnění stlačeným plynem je nedostačující, proto se používá speciální pyrotechnická patrona s látkou, která při zapálení vyvíjí obrovské množství plynu za nezvykle krátkou dobu.
Airbag je v klidu složen do velmi malého objemu a umisťuje se do středu volantu a do palubní desky před spolujezdce. Při nárazu vozidla elektronika příslušná řízení airbagu vyhodnotí zpomalení a pokud přesáhne kritickou hodnotu (většinou náraz nad 20 km/h), zapálí pyropatronu, jejíž obsah bleskově nafoukne airbag, do kterého potom naráží tělo chráněné osoby.
Nafouknutí airbagu za tak krátký čas s sebou nese silný akustický projev, člověka to často ohluší. Nafouknutý airbag při určité deformaci kabiny může způsobit zablokování těla v nepřirozené poloze, případně i jeho udušení, ale hlavně jde o vzduchovou pružinu, která vymrští tělo zpět do opěradla a tím zvýší přetížení. Proto se ihned po nafouknutí aktivuje vypouštěcí ventil, přes který uniká plyn z airbagu ven. Airbag se přestane chovat jakou pneumatická pružina prakticky okamžitě.
Plyn není toxický, nehrozí tedy otrava posádky. Dnešní airbagy mají odpouštění plynu řízeno dvoufázově, nejprve jen trochu a teprve za delší čas úplně. Tím funkce airbagu končí.

Opakované použití a životnost airbagu, místa umístění ve vozidle
Nelze jej použít opětovně, po opravě vozidla se montuje vždy nový. Je to dáno tím, že je obtížně proveditelné složit již jednou aktivovaný vak do přesně stejného tvaru a tím hrozí jeho selhání (zmena tvaru při nafukování, časové opoždění), či roztržení při nafukování.
Airbagy se začaly používat nejdříve u předních sedadel, nyní je zcela běžné používání airbagu u sedadel zadních a dokonce existují i airbagy boční, které chrání posádku při nárazu z boku (velmi důležité, protože z boku jsou nejčastěji ve výši hlavy tvrdá okna netlumící náraz a i malé ťuknutí může způsobit vážný úraz nebo smrt). Boční airbagy mají různá provedení výsledného tvaru podle zkoušek výrobce na konkrétním typu vozidla a jeho cenové kategorii, proto se můžeme setkat s jednoduchými tvary vaku až po záclonové provedení, kdy jeho plocha prakticky zabírá celé boční okno a střední sloupek. Osazení automobilu osmi airbagy se stává zcela běžnou realitou.

U airbagů rozlišujeme provedení pro USA, a pro Evropu se zbytkem světa. Americké mají větší objem z důvodu nepoužívání bezpečnostních pásů (ačkoli jsou jimi všechna americká vozidla vybavována), kdy musí zachytit větší síly. Evropské provedení je objemově asi o třetinu menší, protože se používají výhradně v součinnosti s bezpečnostními pásy, které velkou část zatížení zachytí. Airbagy v Evropě slouží hlavně pro ochranu hlavy a hrudníku před nárazem do pevných překážek (volant, palubní deska, čelní sklo). Airbagy mají omezenou životnost,musí se po určité době vyměnit bez ohledu na to, jestli se někdy aktivovaly. Většinou se jedná o dobu mezi 10 a 15-ti lety, hodnotu udává výrobce.
Rozpoznání zařízení
Neaktivované airbagy pro řidiče, spolujezdce, ale i ostatní členy posádky poznáme podle loga airbagů, vyraženého nebo umístěného přímo na volantu nebo na přístrojové desce u spolujezdce. V logu je obvykle použito slovo „airbag“ nebo zkratka jako SRS, SRP nebo podobná.
U některých starších vozů se dá označení snadno najít i na bocích předních sedaček (v podobě gumového štítku). U novějších vozidel je na sedadlech většinou pouze visačka - malý proužek s nápisem „airbag“ ve švu spojujícím přední a boční část čalounění sedadla.

Některé ze zkratek označujících uložení airbagů ve vozidle:

SRS (Supplemental Restraint System) -Dodatečný zadržovací systém

SIPS (Side Impact Protection Systém) - Ochranný systém při bočním nárazu

IC (Inflatable Curtain) - Záclonový airbag

DMIC (Door Mounted Inflatable Curtain) - Záclonový postranní airbag umístěný ve dveřích

OWS (Okupant Weight Sensor) - Senzor zjišťující hmotnost cestujících

PLP (Pyrotechnical Laphbelt Pretensioner) - Pyrotechnický předpínač bederních pásů
Napísať odpoveď

Návrat na "Mitsubishi fórum"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 64 neregistrovaných