Automobily, ktoré písali históriu

Diskusia o tom najlepšom zo sveta automobilového priemyslu

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

Zdvihak
Príspevky: 437
Dátum registrácie: 19.11.2010 20:36
Zdieľať na Facebook

Automobily, ktoré písali históriu

Príspevok od používateľa Zdvihak »

V celej viac ako storočnej histórii automobilu sa vždy občas objavili automobily, ktoré sa postarali o výrazný krok vpred. Svojou konštrukciou a riešením sa stali niektoré tvorcami nových kategórií, ktoré sú dnes už na našich cestách úplne bežné.

1908 - FORD T:

[img]http://imageshack.us/a/img819/3499/fordt1928.jpg[/img]

Henryho Forda a jeho Ford T netreba nijako zvlášť predstavovať. Henry Ford, ktorý má na konte 161 patentov, sa s Fordom T nezmazateľne zapísal do histórie. Je to automobil, ktorým Henry Ford doslova "postavil Ameriku na kolesá". Spojením technického a obchodného génia Ford Motor Company vyrobila prvý dostupný automobil na svete a naštartovala priemysel, ktorý vytvoril rýchly hospodársky rast v USA aj mimo nich.

1923 - TATRA 11:

[img]http://imageshack.us/a/img543/7562/o8g4.jpg[/img]

Aj kopřivnická Tatra sa výrazne zaslúžila o pokrok a najmä v prvej polovici minulého storočia. Tatra 11 s novou koncepciou s vpredu uloženým vzduchom chladeným dvojvalcom spojeným s prevodovkou, na ktorú nadväzovala centrálna nosná rúra, spojená pri zadnej náprave s rozvodovkou, z ktorej vychádzali kyvné polonápravy. Konštrukcia bola na dobu vzniku veľmi pokroková a vynikala pevnosťou a trvanlivosťou.

1934 - CITROËN Traction Avant:

[img]http://imageshack.us/a/img69/5862/9ht5.jpg[/img]

Traction Avant bol milovaný politikmi, básnikmi i výtvarníkmi a znamenal medzník ako pre firmu Citroen, tak aj pre svetový automobilový priemysel. Bol prvým masovo vyrábaným automobilom so samonosnou karosériou, vybavený pohonom predných kolies a odpružením pomocou torzných tyčí. Mal nezávislé zavesenie všetkých kolies, hrebeňové riadenie, kvapalinové brzdy, pružne uložený motor OHC, ktorý tvoril s prevodovkou a hnanou prednou nápravou jeden kompaktný celok. Odvážna limuzína od Citroenu bola najvýznamnejším a najúspešnejším sériovo vyrábaným autom tých čias a až po 20 rokoch ju vytlačil ďalší voiture révolutionnaire, Citroen DS.
Odpérovaný zázrak- vzhľadom na svoje hydropneumatické pruženie - so zmesou kvapaliny a plynu- bol v roku 1954 šesťvalec Traction Avant známy ako "Kráľ ciest". Toto pruženie Citroën používa v zmodernizovanej verzií dodnes. Bolo to vrcholné dielo Andrého Citroena , ktoré mu prinieslo bohatsvo, ale ho priviedlo aj k smrti. Zomrel v roku 1935 v Paríži na rakovinu žalúdka a je pochovaný na cintoríne v Montparnasse. V roku 1992 po ňom pomenovali verejný park v Paríži Parc André Citroën.

1934 - TATRA 77:

[img]http://imageshack.us/a/img842/4286/zorz.jpg[/img]

V znamení aerodynamiky, progresívne a odvážne riešený sedan Tatra 77 s vzadu umiestneným, vzduchom chladeným, vidlicovým osemvalcom. Voz ktorý doslova dominoval na berlínskom autosalóne, sa stal prvým sériovo vyrábaným aerodynamickým automobilom. Jej následníkom bola krásna Tatra 87 o ktorej sa pochvalne vyjadril aj slávny Bertone. Podľa amerického denníka The New York Times je Mladšia sestra 77-čky Tatra 87 zberateľským autom roka 2010, keď porazila silnú konkurenciu 651 vozov.

1938 - VOLKSWAGEN Beetle "Chrobák":

[img]http://imageshack.us/a/img14/335/volksw ... e17163.jpg[/img]

Ferdinand Porsche pri návrhu originálneho automobilu na popud Adolfa Hitlera, vychádzal z jestvujúceho prototypu Tatra V570 "auta pre masy" konštruktéra Hansa Ledwinku, hlavného konštruktéra automobilky Tatra (údajne po rokoch došlo k mimosúdnému vyrovnaniu medzi Volkswagenom a Hansom Ledwinkom).
Ešte pred vojnou bolo vyrobených asi 630 chrobákov. Auto nezameniteľného oblúkového profilu a špecifického zvuku vzadu umiesneného plochého vzduchom chladeného, motora s protiĺahlými piestmi sa začalo nepretržite vyrábať až po vojne. Aj napriek tomu, že nebol príliš výkonný a dosahoval spočiatku rýchlosť len málo cez 100km/h, začal sa lavinovite šíriť po celom svete. Volkswagen Chrobák sa stal kultovým autom. V roku 1967 bol vyrobený 10mil.-ty kus a v roku 1981 prišla na rad číslovka 20 000 000. Ešte v roku 1994 sa auto vyrábalo v mexickom a brazílskom závode v počte 1000ks denne.

Tatra V570 (1933) z ktorej vychádza slávny "Chrobák" posúďte sami či to tak skutočne je.....
[img]http://imageshack.us/a/img22/967/ical.jpg[/img]

VOLKSWAGEN Beetle - 1938
[img]http://imageshack.us/a/img834/5449/d7s0.jpg[/img]


1940 - Willys Jeep:

[img]http://imageshack.us/a/img560/4969/willysmbjeep1944.jpg[/img]

V roku 1940 vyzvalo vedenie americkej armády celkom 135 automobilových firiem k súťaži o zákazku všestranne použiteľného terénneho vozidla. A nemohlo vzniknúť nič iné, len vynikajúce, odolné a legendárne terénne auto o ktorom generál Eisenhower prehlásil: "Vojnu v Európe nám vyhrali tri veci, lietadlá Dakota, výsadkové lode a Jeep".
Nejestvuje jednoznačné vysvetlenie názvu "Jeep", (kým z neho Willys neurobil ochrannú značku bol neoficiálny). Jedna z verzií je podľa skratky GP (dží-pí) podľa slov "general purpose"(všestranný). Odolný motor si vyslúžil prezývku "Go Devil". Auto malo pohon všetký kolies. Je to ikonický Jeep z čias veľkých hrdinov.

1955 - CITROEN DS:

[img]http://imageshack.us/a/img4/6789/citroe ... olet04.jpg[/img]

......systémom "Citro-Matic" na ovládanie pruženia, bŕzd, spojky a radenia rýchlostí, elektronické vstrekovanie paliva, päťstupňová prevodovka, automatická prevodovka, svetlomety ktoré sa natáčali podľa riadenia. Prevodovka nebola opatrená spojkou a ovládala sa hydraulickým servomechanizmom. Stačilo iba pridať plyn a jemne pohnúť pákou jazda v ňom bola mimoriadne pohodlná.
Len málo áut , či už predtým, alebo potom, bolo takých odvážnych, pokiaľ ide o konštrukciu a štýl. Pri jeho uvedení sa popísalo toľko novinového papiera, ako keď zomrel Stalin.
Nikdy predtým v dejinách automobilu nedosiahol masovo predávaný automobil taký neuveriteľný skok vo výkone, pohodlí a v štýlovosti. Keď vyrazil prototyp Citroenu DS do parížskych ulíc, nadšené davy vykrikovali: "La DS, la DS, voilá la DS!" Hladké línie, navrhol Flaminio Bertoni taliansky sochár a dizajnér, ktorý je považovaný za jedného z najväčších návrhárov automobilov všetkých čias. Jeho meno si často zamieňajú s Bertone. Bertoniho hladké línie urobili z Citroenu DS kultovú modlu dizajnu a srdcovú záležitosť lekárov, architektov, umelcov a hudobníkov.
V roku 1955 na parížskom autosalóne spôsobil DS senzáciu. Za prvých 45minút prvého dňa parížskeho autosalónu v roku 1955 bolo prijatých 749 objednávok, počas prvého dňa 12000 a do konca týždňa sa nahromadilo 80 000 záväzných objednávok na tento zázrak.
DS znamenalo Desiree Speciale, ale tieto písmená sa čítajú aj ako francúzke slovo déesse, ktoré znamená bohyňa. DS sa stala "Bohyňou" a ňou aj zostala.

1959 - MINI

[img]http://imageshack.us/a/img34/1332/d88v.jpg[/img]

Určitým opakom smerom k jednochusti sa stal MINI predstavený v roku 1959 a ktoré nazvalo predajné oddelenie BMC(British Motor Corporation) "kúzlom na kolesách". Jeden z najslávnejších britských automobilov a jeho vzhľad bol dielom Alecca Issigonisa, mal vpredu uložený motor a pohon predných kolies, teda koncepciu,, ktorú už dávno predtým skúšal Zdeněk Pilát pri svojom automobile Jawa Minor.
Stal sa popri sériovom aute definitívnym pretekárskym automobilom. Mini Cooper vyhral mnoho prestížnych súťaží ako napr. Rallye Monte Carlo, Alpyne Rally, Tulip Rally a mnoho iných. Porážal niekoľkonásobne výkonnejšie stroje. Vďaka svojej manévrovateľnosti dokázal pretancovať okolo väčších súperov. Auto bolo dokonale vyvážené. Pôvodným konštruktérom auta bol John Cooper, ktorý za každý vyrobený kus dostal 2libry. Autor karosérie Mini, Alec Issigonis, mal predstavu, že Mini by mal byť skôr ľudovým vozidlom.

1961 - JAGUÁR E Type

[img]http://imageshack.us/a/img689/4162/6942 ... 8d707o.jpg[/img]

Keď šéf Jaguara William Lyons uviedol na ženevskom autosalóne v marci roku 1961 Jaguar typ E, jeho nadšené prijatie osviežilo spomienky na britské uvedenie typu 120. Typ E, alebo XKE, ako je známy v Amerike, spôsobil senzáciu. Išlo o športový voz a Jaguáru sa opäť podarilo skĺbiť senzačný výkon s prvotriednym pomerom ceny a výkonu. Astony a Ferrari boli napríklad dvakrát drahšie. Karosár Malcolm Sayer trval na tom, že je predovšetkým aerodynamik a žiaden návrhár. Toľko skromnosti...Jaguár E sa stal legendou a nielen rokov 60-tych.


1965 - RENAULT 16

[img]http://imageshack.us/a/img822/336/tbrp.jpg[/img]

Päťdverové autá sú dnes úplne bežné a obľúbené. Ich priekopníkom sa stal už takmer pred polstoročím francúzsky voz RENAULT 16. Voz u ktorého zaujala konštrukcia so zadnými výklopnými dverami, ale aj variabilita sklápacích a posuvných sedadiel, by sa nestratil medzi svojimi konkurentmi ani dnes.
Novátorské riešenie karosérie Renaultu 16 zaujalo aj zákazníkov, najmä vyklápacie zadné veko na šikmej stene karosérie.
Renault 16 velebia Francúzi ako legendu, mnohí ho dokonca považujú za najlepšie francúzske auto všetkých čias.

1974 - VW Golf

[img]http://imageshack.us/a/img838/1193/ha81.jpg[/img]

Naozaj veľké auto sa objavuje raz za desaťročie. V 70 tych rokoch bol takým automobilom GOLF Podobne ako predtým chrobák. Aj Golf bol konštruovaný s tým cieľom. Bol navrhnutý Giorgiom Giugiarom v podobe hatchbacku, ktorý je už dnes stálym javom na cestách celého sveta. Golf sa vyznačoval jednoduchosťou, lacnou prevádzkou, spoľahlivosťou, odolnosťou a najmä praktickosťou.
Sedemdesiate roky boli rokmi vzostupu Volkswagenu. Spoločnosť profitovala z rýchlych úspechov Scirocca a Golfu.


1984 - Renault Espace

[img]http://imageshack.us/a/img197/2484/kfbq.jpg[/img]

Renault svojim modelom Espace začal písať novú kapitolu veľkopriestorových rodinných automobilov a vytvoril novú triedu nazývanú MPV (multi-purpose vehicle) poskytujúci prepravu až 7. cestujúcim vo veľmi variabilnom priestore, vrátane batožiny.
YxoYpsilono
Príspevky: 3391
Dátum registrácie: 14.08.2008 16:55
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa YxoYpsilono »

este by som pridal Kaskaj (ci jak sa ta hrca pise) - ktory sposobil rozmach crossoverov
landmark
Príspevky: 42
Dátum registrácie: 12.09.2013 10:38
Zdieľať na Facebook

Re: Automobily, ktoré písali históriu

Príspevok od používateľa landmark »

Zdvihak napísal:Tatra V570 (1933) z ktorej vychádza slávny "Chrobák" posúďte sami či to tak skutočne je.....
Obrázok
VOLKSWAGEN Beetle - 1938
Obrázok
No prosím, už v roku 1933 mala Tatrovka tento prototyp.....a kde by dnes bola Tatrovka, keby.....
djdg
Príspevky: 118
Dátum registrácie: 28.12.2012 17:18
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa djdg »

krasne vozidla :2f93:
ale osobne môjmu srdiečku prirástol JAGUÁR E Type :zg282:
wikyxxx
Príspevky: 1145
Dátum registrácie: 13.01.2009 17:19
Bydlisko: Okres Malacky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa wikyxxx »

Používateľov profilový obrázok
sherdog
Príspevky: 548
Dátum registrácie: 07.11.2009 10:46
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa sherdog »

Veľká škoda tej Škody 720..., ale svedčí o schopnostiach vtedy ešte československých inžinierov.

Škoda 720 (1972)
Škoda 720 – prototyp, ktorý sa nikdy nedočkal výroby
Obrázok

TATRA MTX V8 (1991)
Už pred 22 rokmi pôsobil tento československý superšport ako prízrak a dodnes ho žiadny český ani slovenský automobil neprekonal.
MTX Tatra V8
Obrázok
Tatra MTX V8 Supercar

autoviny napísal:MTX Tatra tak zostáva prvým a posledným českým superšportom, ktorý vyšiel na cesty. Vypíname motor a supertatra putuje späť na svoje miesto v lánskom múzeu ako odkaz budúcim generáciám, že aj vo veľmi obmedzených podmienkach môže vďaka nadšeniu a snahe vzniknúť niečo výnimočné.
TATRA history on Top Gear BBC 1993
jergusd
Príspevky: 959
Dátum registrácie: 30.06.2012 18:16
Kontakt:
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa jergusd »

Kde sú tie časy, keď ako malé decko som sa otáčal za 613-tkami a keď sa mi naskytlo prevezenie tak som skákal po plafón, Táto tatra pre mňa ostane navždy srdcovkou z ČSSR, za tie roky sa mi stalo, že som intuitívne vyhľadával zvezenie, síce naposledy to bolo už veľmi dávno keď som cestoval autostopom, previezol som sa na Mi Long a bol som z nej hotový pamätám si na ten deň ako dnes. Celosvetový veterán, ktorý mi počaroval vo filme Únos áut 1980 bolo Monteverdi akýkoľvek typ, len tie ceny sú pre mňa ako z inéo sveta. Ak by som mal možnosť raz by som sa išiel na ne pozrieť aspoň do múzea. :2f93:
speedfred
Príspevky: 17
Dátum registrácie: 27.02.2006 21:23
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa speedfred »

človeče asi budeme cca rovnaka generácia,lebo pre mna v tej dobe bol únos áut kultový film-a hlavne monteverdi mi utkvelo dodnes. no a T613 v tej dobe mokrý sen....
lubito
Príspevky: 12
Dátum registrácie: 26.12.2008 09:49
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa lubito »

Možno by bolo vhodné zaradiť do tejto kategorie aj starý dobrý trabant.ten tiež svojim sposobom dosť písal historiu. Málokto totiž vie,že golf 1 bol vyvinutý konštruktérmi trabantu.
Používateľov profilový obrázok
sherdog
Príspevky: 548
Dátum registrácie: 07.11.2009 10:46
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa sherdog »

V roku 1967 existoval projekt modernejšieho Trabanta P603 s revolučnými tvarmi.

Príkazom z hora bol údajne jeho vývoj zastavený a uložený do archívu. Všetky vyrobené prototypy zošrotovali. Konšpiračné teórie hovoria, že plány vozidla predali na západ. Prvá generácia Volkswagenu Golf mala vychádzať z hlavných rysov karosérie modelu P603.

Obrázok

Trabant P603 nástupca 601-ky, hatchback s hranatou karosériou sa mal vyvinúť z tohto auta na obrázku dole píše sa rok 1966, Werner Lang totiž veril, že Trabant 601 je len dočasné riešenie...:

Obrázok

Obrázok

EA 276: 1969 VW Golf (MK1) prototype:
Obrázok

Obrázok

Trabant nebol jediným vozidlom Wernera Langa. Prvým bol luxusný automobil Sachsenring P240 so šesťvalcovým motorom 2407 cm³ a výkonom 80 konských síl. Limuzína bola príliš drahá a určená len pre vtedajších pohlavárov. A navyše vyslovene prekážala pri dovoze ruských „limuzín“ Gaz.
Výrobu modelu P240 zastavili a prioritu dostal Trabant.

Sachsenring P 240 (1956–1959) bolo krásne auto:
Obrázok
auto.idnes.cz napísal: V roce 1966 navrhne moderního nástupce s hranatou karosérií typu hatchback s označením P603. "Bylo to v době, kdy lidé od Volkswagenu ještě ani neuvažovali, že by auto s touhle karosérií vyráběli. A když vedle sebe postavíte Trabant P603 a první generaci golfa, jasně vidíte, kde Volkswagen hledal inspiraci," vzpomínal nedávno Lang v interview pro televizi MDR.

Právě model P603 byl názornou ukázkou toho, kam chtěl Lang značku Trabant posunout. Vpředu měl vůz vzpěry typu McPherson, zadní náprava byla odpružena vinutými pružinami, ke kterým se sériový trabant dopracoval až koncem 80. let.

Celkem vzniklo devět prototypů. Jeden s dvoutaktním motorem z wartburgu, šest s litrovým čtyřválcem Škoda a také jeden s rotačním motorem, na který v té době sázely obě východoněmecké značky. "Wankelův motor byl ovšem slepá ulička, což jsme v té době nevěděli," vzpomínal Lang ve své autobiografii, kterou vydal v roce 2007.
auto.idnes.cz

Werner Lang konštruktér Trabantu zomrel začiatkom tohto roku vo veku 91 rokov. Zlyhalo mu srdce.

Obrázok
Napísať odpoveď

Návrat na "VETERÁNY a klasické autá"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 0 neregistrovaných