Alu disky vs plechové disky - výhody a nevýhody

Vaše skúsenosti, rady ktorým sa vyhnúť, odporúčania ...

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

2phoenix
Príspevky: 26
Dátum registrácie: 29.05.2007 22:39
Zdieľať na Facebook

Alu disky vs plechové disky - výhody a nevýhody

Príspevok od používateľa 2phoenix »

Zdravím,
mám takú otázku. Rozhodujem sa čo si kúpiť.Či alu disky alebo plecháče. Dočítal som sa že alu majú menšiu váhu, ale o kolko? Myslím že je to uplne zanedbatelná váha..
Čo by ma zaujímalo je ako je to s odporom vzduchu? Majú alu alebo plecháče menší? Je lepšie kúpit 15 ky alebo 16 ky? Čím širšia pneu s diskom tím večší odpor vzduchu a taktiež aj spotreba že? Ide o to že testujem svoje auto na spotrebu, s akými pneu príp diskami by som dosiahol najlepšiu? Mám škoda Octavia.
Ak niekoho toto téma nezaujíma prípadne chce písat príspevky, s ktorými rozpúta iba zbytočnú diskusiu o ničom tak by som poprosil aby skorej nereagoval.. Dakujem za pochopenie
ivko1
Príspevky: 14965
Dátum registrácie: 02.08.2006 15:31
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa ivko1 »

Prosím ťa pri tom dosahovaní najnižšej možnej spotreby aspon nezavadzaj na ceste...

Ale aby si nepovedal, rozdiel v hmotnosti alu vs plecháč je zanedbatelný, plecháč je tenší, hliník zasa hrubší
Odpor vzduchu absolútne nerieš, nahod si čo najužšie predpísané kolesá...


Inak fakt nerozumiem kvôli čomu to vlastne robíš, každé auto si vypýta svoje. Ty sa budeš čurákovať, budeš ne-úmyslene iných obmedzovať a dosiahneš o 0,5l nižšiu spotrebu ako keby si jazdil ako normálny človek. Za mesiac urobíš možno ledva 1000km a teda riešiš 5l paliva čo nie je v prepočte ani 10€ !!!! Za to svojím konaním denne naserieš aspon 10 vodičov. Uznaj sám či nie je jedno či to auto žerie 4,3l/100km , alebo 4,8l/100km

Mne to extra dvíha krvný tlak, dnes idem z PN smerom na Vrbové, stojím ako tretie auto na červenú, kde zelená trvá ozaj krátky čas a pre ***** som ako tretie vozidlo už prechádzal ked mi svietila naspäť oranžová, teda som mal už zastaviť, samozrejme ten po mne to fúkol na červenú... A to tempo po rozbehnutí z križovatky... Už som myslel že musím vyskočiť a pomôcť ho tlačiť rukami aby ma nezrámovali autá z iného smeru

Potom že sú kolony... Trenčianske Laugarício ani nevravím, tam to priam kvitne de-mentnosťou pri prejazde kruháčom, jak keby tí ludia šli prvý krát cez kruháč

PS: či sa ti to páči alebo nie, sme na slobodnom fore a preto si každý môže vyjadriť taký názor ako uzná za vhodné , bárs sa ti aj páčiť nebude, ja by som ti za trest dal povinne jazdiť mesiac aspon troj litrovým benzínom

Pre mna jazdi mimo mesta len 60km/h , ale len ak za sebou nikoho nebrzdíš, lebo ty si ten čo vytvára stres a nebezpečné situácie na cestách, lebo ak ide kolona 6 áut za sebou tak podla mna je blbec ten prvý, ktorý ich brzdí a nie tých 5 ktorý ho obehnú
Naposledy upravil/-a ivko1 v 10.12.2014 23:03, upravené celkom 1 krát.
wilz
Príspevky: 3690
Dátum registrácie: 04.01.2008 18:44
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa wilz »

V prvom rade treba uviesť, že hlavná a najdôležitejšia prednosť diskov z hliníkových zliatin voči plecháčom je ich obvykle lepší vzhľad.

Tiež ale nie je celkom zanedbateľná tá ich výhoda, že v dôsledku väčšieho vetrania disku je aj lepšie chladenie bŕzd pri dlhých zjazdoch napr. z alpských priesmykov, mám to vyskúšané.
Rovnako aj odvod tepla z rozpáleného brzdového kotúča aj bubna je do hliníkového disku výrazne lepší ako u plecháča.

Inak čo sa týka hmotnosti, to máš pravdu, rozdiely medzi plechovými a hliníkovými diskami nie sú veľké, dokonca nie je nič mimoriadne ak je hliníkový disk ťažší ako plecháč, ale pre bežné auto to vôbec nie je rozhodujúca vec, pretože z celkových neodpružených hmotností na aute predstavuje hmotnosť diskov len menšiu časť.
Tzv. elektróny, t. j. disky odlievané alebo kované z horčíkových (magnéziových) zliatin, to je iné kafe, ale tie sa vyskytujú menej často v ponuke medzi novými aj používanými diskami. Niektoré originálne Audi disky sú také, resp. s prídavkom horčíka do hliníkovej zliatiny.
Rovnako hmotnosť disku má pri rozbiehaní a brzdení omnoho menší vplyv ako má hmotnosť pneumatiky, je to tak v dôsledku väčšej vzdialenosti hmoty pneumatiky od stredu otáčania. Ale pre bežné auto a normálne jazdenie to nie sú rozhodujúce rozdiely, týka sa to aj rozhodovania medzi 15 a 16“ kolesami.

No a odpor vzduchu pri otáčaní kolesa má zrejme menší plechový disk, ale to je určite tak zanedbateľný rozdiel, že pre bežné potreby nie je potrebné sa ním zaoberať.
Odpor vzduchu pneumatiky o 1-2 cm širšej je rovnako položka, ktorá je možno ešte v tolerancii presnosti merania, pretože pod autom sú podstatne vyššie odpory vzduchu vzniknuté nerovnosťou spodku auta a prechodom vzduchu cez motorový priestor. To už má podstatne väčší vplyv rozdielny valivý odpor u užších a širších pneumatík a tiež medzi jednotlivými značkami a vzormi dezénu pneumatík.

No a treba zvážiť u hliníkových diskov aj jednu nevýhodu, totiž že keď jeden disk neopraviteľne rozbiješ niekde o obrubník, tak sa môže stať, že dokúpenie toho jedného kusa môže byť problematické.
U plecháča by to takmer vždy malo byť bezproblémové.

Inak plný súhlas takmer so všetkým čo napísal ivko, pretože tiež vyznávam názor, že prevažná väčšina nehôd nie je z vyššej rýchlosti jazdy, ale z toho že sa vytvorí nervozita na ceste, ktorú vytvárajú často pomalí jazdci.
seven549
Príspevky: 7880
Dátum registrácie: 03.02.2010 22:37
Kontakt:
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa seven549 »

ja mam prvy krat na zimu alu disky a nikdy uz plechy nedam hlavne na auto co taha dialnice.uz ma to nebavi kazdu zimu suchat hrdzu kupovat matny spray a cakat kedy zase budem striekat plechac.nevadi mi ked sa stane ze jeden rozbijem mam origo tie sa daju kupit aj po jednom kuse.a k tej premavke vcera som natrafil na mercedes vito co vozi ludi do zahranicia.to bol ale spotrebar.nekonecny rozjazd z krizovatky v obci 70tka a on 55km/h no ale dal som mu.aj posadka pamata :3035: uz sa videli dole :3c90:
jozef2100
Príspevky: 148
Dátum registrácie: 24.05.2012 19:25
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa jozef2100 »

Patrím do vašej skupinky, v meste chodím 53km/h a mimo mesto 80km/h , som presne ten čo vám v tej premávke vadí, pomalšie sa rozbieha, nema zapnuty motor ked stojí a podobne. Vlastne prečo na to máte nervy? Je nejaka najnižšia povolena rychlosť mimo mesto? Nie je a v meste tak isto nie, isto patríte aj medzi tych čo vytrubujú ked človek ide v meste v ľavom pruhu, ale ved predsa môže tam ísť a kľudne aj 40 km/h a klepkajte si akurat tak na svoje čelo :)... Ked niekomu mimo mesto vadí že chodím 80km/h vždy sa uhnem alebo ak je ta možnosť pri najbližšom výseku pri ceste kde sa dá stáť spomalím alebo prejdem cez autobusovu zastavku nech ma môže obehnúť.

K tomu šetreniu, najviac ušetria disky ktore maju plné vyplne zvonka, čiže zarovno pneu, pneumatiky čo najužšie s nizkym valivym odporom, nenosiť bordel v kufri, tankovať na lacnej ale overenej pumpe, olej s nižším zimnym čislom tiež ušetrí dosť na spotrebe, auto sa ma rozbiehať pomalšie a neturovať ho, a čo najrychlejšie preradovať na vyšší stupeň, treba udržiavať otačky v spektre najnižšej mernej spotreby, do kopca je lepšie sa rozbehnuť predním a v nom už nezrychlovať, doležité je sledovať premavku pred sebou a podla nej sa zariadovať, najviac ušetrí brzdenie motorom a postupne podradovanie
dalej posobí na spotrebu aj zapalovanie auta a preto musia byť sviečky v dobrom stave. Denne svietenie vie čosi ušetriť, tak isto je lepšie pustiť vetranie namiesto otvorenia okna
lubomt
Príspevky: 1147
Dátum registrácie: 15.03.2007 21:48
Bydlisko: Martin
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa lubomt »

ivko - tlieskam :2f93: Jozef - k tomu predbehnutiu, skus ist z Martina cez Vrutky do Ziliny a moc toho nenapredbiehas, pretoze nie je kde !!! Samozrejme, zas tak pomaly nechodis
ivko1
Príspevky: 14965
Dátum registrácie: 02.08.2006 15:31
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa ivko1 »

jozef2100 : tak ty si už celkom zmagorel : "denne svietenie vie čosi ušetriť..."

... ale jednu velmi dôležitú vec si zabudol, ked sa tesne zavesíš za väčšie auto (autobus) tak pôjdeš v závetrí a budeš mať ešte nižšiu spotrebu


Ale aspon že si sa priznal, lebo vždy sa tu objavujú len pajáci, ktorý síce jazdia na spotrebu, ale dušujú sa že nikdy nikoho nebrzdia.

Vy už ste niektorý jak môj kolega, ktorý si naloží v potravinách úmyselne 11 rožkov , ale pri pokladní vždy hlási len 10...

Predvčerom otravoval kolegu aby mu kúpil cartridge do tlačiarne, pol dna presurfoval na telefone aby zistil že v jednom obchode ho majú lacnejší o 1€ a další šok zažil ked zistil že v tom istom obchode ale cez e-shop ten istý cartridge kúpi o dalších presne 0,52€ lacnejšie

Tak isto zistil že niekto vláči detské plienky z PL, predáva ich cez modrého koníka a ked ich od neho zoberie tak na jednej plienke ušetrí dalšie 4 centy...

A to neviete čo vyvádza ked si niečo objedná poštou a dotyčný chce za poštovné 3€ a on vie že to poštovné stojí len 2.40€ (to že dotyčný musel kúpiť nejakú obálku už samozrejme nevidí) a to nevravím ked si niekto naúčtuje za prvú triedu a balík mu nepošle v ten den a teda príde kludne až o tri dni, lebo to ho dotyčný otiahol o dalších 0,20€, pretože to mohol poslať hned a kludne druhou triedou. Vyvoláva, vypisuje maily kde tá zásielka je ...

My už v robote len čakáme kedy mu z toho yebne cievka v mozgu

Sorry za OT , ale musel som
Naposledy upravil/-a ivko1 v 11.12.2014 00:27, upravené celkom 3 krát.
wilz
Príspevky: 3690
Dátum registrácie: 04.01.2008 18:44
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa wilz »

Jozef, tvoje mentorovanie mi pripomína susedu učiteľku, a okrem toho ani nemáš vo všetkom úplne pravdu a ešte - zväčša je bezpečnosť jazdy prednejšia ako iluzórne šetrenie paliva.
Inak pekne od teba ak uhneš niekomu kto ide rýchlejšie, ale to sme sa my dvaja na ceste ešte asi nestretli, lebo mne ešte nikdy nikto neuhol, aj keď sa po ceste vliekol podstatne pomalšie ako som k nemu zozadu prišiel.
A dosť dobre nerozumiem, že čo je na tom pozitívne, ísť v meste v ľavom pruhu vedome 40-kou, veď to nie je protizákonné. No pokiaľ viem, tak sa jazdí vpravo, aj v meste, v ľavom pruhu len keď sa jedná o súbežnú jazdu, ale predovšetkým taký štýl jazdy nie je ohľaduplný voči ostatným šoférom na ceste. A v kontexte toho teda neviem či sa ti dá naozaj veriť že dokonca „zájdeš na autobusovú zástavku nech ma môže obehnúť“.
pedro727
Príspevky: 1120
Dátum registrácie: 22.03.2009 13:23
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa pedro727 »

lubos zimovcak napísal:
Mimochodom, v meste NEMAS PRAVDU !
ale má :)
wilz
Príspevky: 3690
Dátum registrácie: 04.01.2008 18:44
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa wilz »

§ 10 Jazda v jazdných pruhoch
(3) V obci na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič vozidla použiť na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh; to neplatí pre vodiča uvedeného v odseku 2, na ktorého sa vzťahujú pri jazde v obci odseky 1 a 2.
(5) Ak by vozidlá idúce v obci súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu, vodič, ktorý jazdí v ľavom jazdnom pruhu, je povinný ho čo najskôr uvoľniť; to neplatí, ak vodič používa ľavý jazdný pruh na obchádzanie, odbočovanie, otáčanie alebo predchádzanie.
66QUATTRO
Príspevky: 668
Dátum registrácie: 19.01.2010 19:03
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa 66QUATTRO »

Ja mám 16 elektrónku (leto ) a 15 plech na zimu , vážil som ich od oka mincierom rozdiel bol asi pol kila až kilo pre 15(ľahšia) ale zase nebolo to nejaké presné meranie... Auto asi o máličko lepšie sedí na 16 ale je kus tvrdkavejšie...ak by som kupoval ešte raz tak 15 - 15 leto zima a elektróny... ale ktovie akoby prežívali tie solené rozondené cesty....zase keď sa mi vrátia rodičia na aute čo má 15 elektróny a 15 plechy a puklice z neviem kadiaľ tak že (nerobím si srandu) - 2 puklice chýbajú a z jednej ostala 1/3 a na 3 plechoch som vyklepával facle ...s komentom otca že pomalšie sa ísť už nedalo...tak by ma pri elektródach drblo...takže všetko má pre aj proti ako vždy.... zase je jasné že napr na 17 auto vyzerá lepšie ...ale na komfort aj tak vyhráva felda na 13 .... ale to je ako štekle na ženách ...tiež sú nepohodlné a nosia ich... škoda že ony nerozoznajú rozdiel medzi puklicami a alu diskami :-D

Čo sa týka brzdenia, zväčša chodím dačo málo tachometricky nad.... mimo toho sa uhýbam každému mimo mesta ku kraju pokiaľ vidím aspoň pár 100m pred seba...v meste ma však vytáčajú ako naposledy menežeris na Eclasse, išiel som v ľavom pruhu na najbližšej križovatke som odbočoval doľava - vedľa mňa nešiel nikto - on sa nalepil tak že som ani nevidel svetlá pomaly...a bliká ako keby do pôrodnice letel.... a to som išiel asi 60 tachometrických, čiže o nejakom kotvení sa rozprávať nedá.... ale tá logika mi uchádza - nehovoriac o tom že keď ma prebehol (ja som sa zaradil do odbáčacieho doľava) tak pridal tak na 80 aby o chvíľu stál zarovno so mnou na červenej...rozum asi nechal vo fľaštičke s gélom čo si géloval ofinu alebo ja neviem uš.... zadávateľovi odporúčam že ak chce šetriť -tak potom najmenší/najužší rozmer povolený pre auto - plechy - bez puklíc - najlacnejšia varianta a iba zimné celý rok - ušetrí na prezúvaní a pod..... pekný deň všem a trpezlivosť na cesty !
seven549
Príspevky: 7880
Dátum registrácie: 03.02.2010 22:37
Kontakt:
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa seven549 »

jozef2100 --- bolo to aj v telke.ides v meste po obchvate predpisanou napr 90tkou.za tebou sa blizi dalsie auto ktore leti 160tkou.ty si povinny ho pustit neblokovat nezdrziavat lebo fizli pomiluju teba.tak to bolo v telke.to iste plati na dialnici.je fuk ci auto leti 150 alebo 200km/h ten kto ide predpisovo 130tkou je povinny toho blazna pustit.ty jozef2100 niesi sudca,policajt skratka tvoja povinnost je sa len uhnut nic viac.
cicmanec
Príspevky: 27640
Dátum registrácie: 15.10.2008 14:04
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa cicmanec »

Jožko, vráť sa do autoškoly! Alebo ešte lepšie - vráť vodičák! Ušetríš poniauze a nám ostatným nervy! :::
Acon
Príspevky: 6995
Dátum registrácie: 07.05.2018 11:56
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Acon »

jozef2100 napísal:Patrím do vašej skupinky, v meste chodím 53km/h a mimo mesto 80km/h , som presne ten čo vám v tej premávke vadí, pomalšie sa rozbieha, nema zapnuty motor ked stojí a podobne. Vlastne prečo na to máte nervy? Je nejaka najnižšia povolena rychlosť mimo mesto? Nie je....
Jožko a o bezdovodne pomalej jazde si ešte nepočul? Ja netvrdím, že máš ísť jako ostaný, ale nemáš riešiť prečo oni idú rýchlejšie a máš ich jednoducho pustiť. X krát idem pomalšie a stiahnem sa na kraj keď ma niekto dobieha. Ak to nejde, na nejaký úsek pridám, lebo ma to nezrujnuje.

Phoenix: V komerčnej triede je z hľadiska váhy úplne jedno či ocel alebo AL. Je to AL zliatina a je ťažká. Ano, sú dicky, ktoré sú ľahučké no nie každý ich je ochotný zaplatiť.
Pokial ide o obutie, tak výrobca obuje auto v ideálnom pomere jazdné vlastnosti:prevádzkové náklady. Dá sa niektorý parameter vylepšiť, otázka znie či je to dobře. Vačšie disky=nižší profil pneu= tvrdšia jazda = zníženie životnosti uloženia náprav, čapov, tlmičov ale zároveň sa to = lepšie jazdné vlastnosti. Ode o to, čo preferuješ.
tommi2
Príspevky: 126
Dátum registrácie: 25.09.2011 23:58
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa tommi2 »

k teme: myslim, ze ak ide o spotrebu tak je jedno ci to budu bezne alu-disky, alebo plechace. Hlavne si kontroluj pri kazdom tankovani tlak v pneu, aby bol OK. Ale ako pisali aj predomnou alu-disky lepsie ochladzuju brzdy a samozrejme vyzeraju lepsie. V pripade plechacov, by som ale urcite pouzil aj puklice, z vlastnej skusenosti viem, ze dost ochrania pred solou a spinou z ciest.

jozef2100: predstavte si, ze mate 4 hodiny jazdy, obmedzovac na 90-tku, 25t nakladu za sebou a pred Vami sa nejaky ĎODÍK vlecie na spotrebu 80-tkou...
Napísať odpoveď

Návrat na "Pneumatiky - disky"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 6 neregistrovaných