:::VOLAJTE 112-ku..:::

Ako poskytnúť prvú pomoc,ako postupovať pri autonehode, pomoc v zahraničí, hasiace prístroje, hasiči, záchranári, sanitiaci, skutočné príbehy...

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

VOJTO55
Príspevky: 1906
Dátum registrácie: 12.12.2009 20:01
Bydlisko: Revúca
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa VOJTO55 »

scorpi4...máš pravdu...už dávno mali fungovat tzv:INTEGROVANE ZACHRANNE STANICE...???Ale bohužiaľ pokiaľ viem su na celom SK asi 3...!!!Ako veľmi sa o tom začalo hovorit-tak ešte skor sa prestalo.Tam by to fungovalo ako má,bez zbytočného zdržovania!!!Dokáže ma nas... ked v správach počujem kam idu peniaze z našich daní,ako posledne-golfový turnaj pre VYVOLENYCH=600.000eur...!!!Ani sa viac nejdem rozčuľovat,lebo v mojom veku je to nebezpečné... :3020: :3906: :3020:
dataman
Príspevky: 1229
Dátum registrácie: 12.11.2004 10:50
Bydlisko: NM015
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa dataman »

tiež nechápem prečo narovinu nepovedia že používaju X-CLIP a čísla volajúcich sa na 112-ke vždy zobrazia...
to nie je ako kedysi za éry červených kmérov, ked telefon malo 5 ľudí v dedine a jedna búdka bola v meste...
smutné je, že na 112-ku volajú ľudia aj keď na to nie je dôvod - bomba v škole, obchode, na stanici, že niekomu prišlo zle, pritom bol len odvčera nadrbaný jak činka atd...
a pritom niekto iný môže potrebovať urgentnú pomoc ale bohužiaľ - nedovolá sa...
naozaj by to mal byť trestný čin a nie len priestupok...
rudolfo63
Príspevky: 9947
Dátum registrácie: 23.08.2009 18:22
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa rudolfo63 »

...nuz,pridam sa...na konkretnom pripade...vo Francii vzdy pred nami sli policajti na motocroskach a vymetali z cesty co sa dalo,ci pred tebou,ci oproti,jednoducho prinutili kazdeho zist,uvolnit cestu...prve auto vzdy bolo BOMBIERS-hasici a az za nim sa motal ambulans...Na Slovensku je smutna zalezitost uz len to,ze mnohokrat pocujes slova....,auto je v terene,ak sa uvolni,okamzite dorazi...,nemozem vyslat policajtov,lebo obe auta zasahuju na diskoteke...itd...To,co by malo byt samozrejmostou,je niekedy hororom spojene s komediou...a doplaca na to vzdy len ten nevinny...Suhlasim s VOJTOM,ze v sucasnosti sa viac napachalo skody nez osohu...
sheriff
Príspevky: 202
Dátum registrácie: 19.11.2009 12:48
Bydlisko: Senec
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa sheriff »

ja som v suvislosti so 112 zazil asi pred rokom takuto vec: jeden manik zjavne pod vplyvom (alkoholu?drog? oboch?) ma predbiehal v meste asi 90 km/h pricom okolo mna sa suchol tak 5 cm a v tej rychlosti samozrejme preletel stredom kruhaku ktory bol pre d nim 300m na Felde pick up pricom takmer sposobil tragediu a len centimetre delili posadku auta s detmi od zrazky, resp od toho ako by im ta Felicia co letela vzduchom pristala na hlavach. Samozrejme ako to byva dobrym zvykom ozratemu sa nic nestane a tak bolo aj v tomto pripade hoci felda mala utrhnutu napravu, cela bola vstrede zlomena a predne kolesa boli v okruhu 20 metrov. Tak som volal 112 ze zavolam hasicov, lebo sa z nej dymilo, lenze nic akosi nedvihali, na druhy krat tiez len zvonilo, netusim ako je to mozne, ale pravdepodobne tam volali aj ti ludia z toho auta co skoro trafil ci nejaky ini svedkovia. Nakoniec som zavolal 150 a tam okamzite dvihli a povedal som co a ako, este som ani nezlozil a na miesto prisli policajti. Clovek z toho druheho auta hovoril ze tiez sa nevedel dovolat 112 az na treti pokus. Sanitku sice vobec nebolo treba ale tiez neviem preco sa takto operator rozhodol ked nevedel o aku situaciu ide a tiez neviem co mu ten clovek vlastne nahlasoval, takze neviem ako to bolo. Este spomeniem ze manik sa z auta na to aku nehodu prezil dostal svizne ale bol tak staty ze ledva stal na nohach ale bol dostatocne odvazny aby a "pri sile" aby sa nam ostatnym vyhrazal a pokusal sa nas napadnut ( asi preto ze sme mu volali 112 stku aby tam neskapal) Jeho jedine stastie bolo ze tam prisli vcas policajti lebo ten chlapik s rodinou z toho auta co im skoro pristal na hlave bol v takej nalade ze by ho urcite zlincoval. ale ozrati manik mal odvahy dost ked ho strazili policajti a pokusal sa napadnut aj mna
kiklop263
Príspevky: 671
Dátum registrácie: 26.04.2008 19:45
Bydlisko: BA
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa kiklop263 »

k 112 - nechcem sa vrtať v hovne lebo začne ešte viac smrdieť ako by bolo treba.

a nedovolať sa na číslo 112 je vskutku možné hlavne že sa všade hlása ako je systém kvalitne postavený že v prípade sa samo prepojí na ďalšie voľné stredisko, atď.

Možno je systém dobre kvalitne postavený ( za tie prachy ) len tá obsluha je akosi na...u. Niečo niekde bude škrípať inak by nebolo toľko záporných reakcií celkovo na 112. ( myslím na nete ).

Netreba zabudnúť že 112 má aj svoj Európsky deň čo pripadá na 11.február.
Niečo som čítal o tom aj tu:

http://www.rescueonline.sk/index.php?se ... 1265718482
biker610i
maskot fóra
Príspevky: 3536
Dátum registrácie: 29.05.2009 18:50
Bydlisko: plechovy hotel
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa biker610i »

kiklop263 napísal:
top31 napísal: LINKA ZÁCHRANY tel. č.: 0850 111 313.

oplatí sa mať to číslo v každom mobile
myslim za tato linka je platena cize ak by so mal maly kredit alebo ziadny tak ten raneny ma smolu :41c2:
mazda 323f 1.5
fiat uno logo 1.1
Scania R450
siracisko
Príspevky: 517
Dátum registrácie: 08.12.2005 10:52
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa siracisko »

Magickú 112-tku vytáčajú rôzne živly s tým nič nenarobíme,lebo sú ľudia a "ľudia".Škoda to ďaľej pitvať.
A či by som vedel dať prvú pomoc?Hádam sa niečo nalepilo za roky brannej výchovy,branných cvičení,zdravotníckych krúžkov atď.Dokonca v lete bola akcia pri Bučanoch pri bývalom motoreste a s pandúrmi aj sanitka,stolík a anča.Tak ma tam trochu vyzvŕtali a vedel som.Len doteraz je mi nejasné 10 stlačení dva vdychy alebo 5 stlačení a 1 vdych ako nás to učili kedysi.
rudolfo63
Príspevky: 9947
Dátum registrácie: 23.08.2009 18:22
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa rudolfo63 »

siracisko...a konkretne odkial si?
roman66666
Príspevky: 548
Dátum registrácie: 26.11.2008 20:03
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa roman66666 »

Rudi, ja ked uvidim krv ani len 112ku nebudem schopny zavolat kedze ihned odpadnem, obcas mi beru krv na rozbor a uz ma sestricka pozna a rovno ma dava lezat aby ma nemuseli zbierat zo zeme :40bd: :40bd:
kiklop263
Príspevky: 671
Dátum registrácie: 26.04.2008 19:45
Bydlisko: BA
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa kiklop263 »

siracisko napísal: Len doteraz je mi nejasné 10 stlačení dva vdychy alebo 5 stlačení a 1 vdych ako nás to učili kedysi.
ono sa to už roky nepoužíva.

KPR - je 30:2 čiže tridsať stlačení (masáž srdca) a 2 vdychy.

u dospelého sa začína KPR masážou a u detí predýchavaním.


ono je to 100 a 1 robiť všetko na figuríne a robiť to v skutočnosti ale vždy je lepšie to vedieť ako vôbec nič neurobiť.
rudolfo63
Príspevky: 9947
Dátum registrácie: 23.08.2009 18:22
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa rudolfo63 »

..no v skutocnosti to naozaj vyzera inac,pretoze kolkokrat clovek,ktory mal snahu zachranit,bol vo vacsom soku nez zraneny...Mnoho ludi odradza krv,otvorene rany,vnutornosti ci trciace kosti,nehovoriac o amputovanych castiach tela...Bohuzial,aj to patri k nehodam a je nutne pomoct aj za cenu premahania sa,pokial clovek nechce vykrvacat...O tom to je...
siracisko
Príspevky: 517
Dátum registrácie: 08.12.2005 10:52
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa siracisko »

Presne tak skutočnosť je o inom.Môj prvý zážitok je z 88-meho roku-1000MB namotaná na hruške strechou ku stromu.V aute 7 ľudí.Prežili dvaja,z toho jeden zostal na vozíku.Mám silný žalúdok,ale otvorene tak sa mi ruky a nohy ešte v živote neklepali ako pri pohľade na to auto,nohu spod blatníka trčiacu či hlavu na šupke kože trčiacu zo zadného okna.Snažil som sa ho strhnúť ale nehrozilo.Nakoľko neboli mobili ,leteli sme naspäť do Slov.Novej Vsi do kulturáku odkiaľ sme šli zo zábavy,volať sanitku,hasičov a vtedy VB.Potom som sa vrátil a čakal.Atď
Doteraz to mám pred očami.
siracisko
Príspevky: 517
Dátum registrácie: 08.12.2005 10:52
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa siracisko »

rudolfo63 napísal:siracisko...a konkretne odkial si?
Z Maduníc,dedinky medzi PN a HC.Privrabčil som sa sem z TT pred 18-timi rokmi.

Kiklop vďaka hádam si to už zapamätám,ale dúfam že to v skutočnosti nebudem potrebovať.
kiklop263
Príspevky: 671
Dátum registrácie: 26.04.2008 19:45
Bydlisko: BA
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa kiklop263 »

siracisko napísal: Kiklop vďaka
nemáš zač.

ono asi každých 5 rokov bývajú sympózie kde sa stanovia-upravia určité postupy z predchádzajúcich rokov podľa skutočných zásahov a ich výsledkov atď. bla,bla.

vrátim sa ešte k zneužívaniu čísiel tiesňových volaní. pokiaľ sa nezačnú tvrdšie tresty a poprípade účtovať plané výjazdy budeme tu mať stále takýchto humoristov.

Ďalšia absencia je vo výchove či už v rodine alebo v škole.
rudolfo63
Príspevky: 9947
Dátum registrácie: 23.08.2009 18:22
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa rudolfo63 »

Pri každej nehode je potrebné predpokladať najhoršie možné neviditeľné postihnutie a tým pádom logicky vychádza pokiaľ možno najmenej pohybu s postihnutým.

Pri príchode k nehode s osobným autom je potrebné predovšetkým ešte pri príjazde a tesne po zastavení z hľadiska zaistenia bezpečnosti svojej, ostatnej premávky i účastníkov nehody predovšetkým posúdiť:

1. Zastavenie vozidla.
v smere a na mieste tak aby vozidlo s výstražnými svetlami dosť zavčasu signalizovalo udalosť na ceste


tak aby tvorilo prirodzenú prekážku, bariéru ďalším vozidlám, ktoré pri premávke môžu spôsobiť ohrozenie záchrancov
2. Posúdenie ďalšieho možného nebezpečenstva.
stabilita vozidla - zabrániť prevráteniu, zosunutiu, samovoľnému pohybu


pohonné hmoty, chod motora, elektroinštalácia ( po náraze pri nehode vždy predpokladať nestabilitu. Elektroinštalácia kdekoľvek v dutinách karosérie može byť čiastočne alebo úplne prerušená, čo spôsobí zvýšenie pretekajúceho prúdu, zvyšovanie teploty a následné vznietenie blízkych látok - v nádrži, v blízkosti nákladu, tapacírung, prístrojovka


privolanie profesionálnej pomoci
3. Činnosť.
zistenie stavu, selekcia postihnutých, určenie priorít podľa príznakov a funkčnosti vitálnych funkcií


pokiaľ vozidlo nezachvátil požiar a našimi predchádzajúcimi úkonmi sme možnosti vzniku predišli, vozidlo aj ostatné nebezpečné faktory máme pod kontrolou, zvážime potrebu resuscitácie a akútneho ošetrenia a pokiaľ možno ZRANENÝCH NEPRENÁŠAME aby sme nespustili ďalšie poškodenia z titulu neviditeľných vnútorných poranení.


s postihnutými pri vedomí neustále komunikujeme a kontrolujeme stav šoku


pri stavoch s nevyhnutnou resuscitáciou vyslobodzujeme týchto z vozidiel zásadne Rauttekovým hmatom, uložíme na podložku (deka, prestieradlo, kabát)


ak je postihnutý pri vedomí, ošetríme zranenia a počkáme na profesionálnych záchrancov, ktorí:
1. Očakávajú komplexné informácie o nehode a stave postihnutých a prijatých opatreniach
2. Preventívne založia Šancov golier alebo iný fixačný prostriedok na krk a postihnutých vyslobodzujú spôsobom ako keby predpokladali poškodnie chrbtice (vsunutím dláh, fixáciou atď.)
3. O ďalších postupoch rozhoduje lekár.
Upozornenia :

Vystríhať sa svojvoľného prevozu postihnutých vlastným autom. Príchod mobilnej ambulancie je účinnejší v prospech postihnutého ako jeho namykovanie, naťahovanie a ukladanie do malého priestoru auta, prevoz bez resuscitácie apod.

Pri voľbe priorít z hľadiska nevyhnutného ošetrenia pri viacerých postihnutých uvažovať triezvo, nepodliehať stresu (príklad: plačúce dieťa môže byť len ľahko zranené a dospelý človek môže umierať, napriek tomu nás nutká pomôcť dieťaťu).

Neustále kontrolovať situáciu v okolí miesta nehody, reagovať na zmeny, získať spoluúčinkujúcich ktorí dokážu spomaľovať prebiehajúcu cestnú premávku.

Nebrániť sa použiť akékoľvek osobné prostriedky na záchranu života. Na situáciu sa pozrieť očami postihnutého, ktorý čaká pomoc a mrzí ho ak je niekomu ľúto poskytnúť košeľu ako obväz. Postihnutí to často vnímajú.

Nenariekať a nedovoliť lamentovať nad stavom postihnutých - je to jedno z protišokových opatrení: kľud.

Neistotu si nechať na doma. Profesionálny prístup je polovicou úspechu, získania nadvlády na mieste nehody, prirodzenej autority. Postihnutý musí vedieť že ste ten pravý, ktorý mu pomôže.

Pamätajme :
auto na streche alebo na boku nikdy neprevraciame s postihnutými vnútri
nejazdiť so zaistenými dverami


Autor : Juraj Danko, firma DoMo-Glass spol. s r.o.
Ďalšie články autora : zoznam článkov


--------------------------------------------------------------------------------


Doplnenie rescue.sk team :
postihnutých, pokiaľ to situácia nevyžaduje - resuscitácia - zastavenie dýchania alebo zastavenie činnosti srdca, hroziaci výbuch, požiar a pod., nevyťahujeme z vozidla


postihnutému v bezvedomí v havarovanom vozidle držíme hlavu a krk v neutrálnej polohe tak, aby sme zabezpečili voľné dýchacie cesty, zdravotný stav postihnutého sledujeme až do príchodu RZP


v blízkosti vozidla NEFAJČÍME a nemanipulujeme s otvoreným ohňom !!!


stabilita vozidla : vozidlo je potrebné zaistiť proti samovoľnému pohybu - ak je auto v nestabilnej polohe, napr. na boku, v priekope - v prudkom svahu, v takomto prípade je potrebné byť maximálne opatrný. Základný spôsob zaistenia je použitím ručnej brzdy, zaradením rýchlosti, podložením kolies. Pri nestabilnej polohe sa k autu blížime z bezpečnej strany, t.j. zo strany, na ktorú nehrozí posuv, resp. pád auta, napr. z hornej strany priekopy, svahu. Pri aute na boku je vhodné, aby sme boli viacerí, nakoľko zaistiť takéto auto proti možnému samovoľnému prevráteniu bez potrebného technického vybavenia je náročné.


po nehode treba skontrolovať vozidlo, či v ňom nie sú malé deti, ktoré môžu byť spadnuté pod sedadlami a môžu byť zasypané vecami


je potrebné skontrolovať okolie, či sa tu nenachádza niektorý člen posádky vozidla, ktorý mohol vypadnúť - najvýhodnejšie je, keď sa dá zistiť od niektorého člena posádky - od osoby, ktorá je pri vedomí, koľko pasažierov bolo vo vozidle v čase nehody.

Veľakrát sa stane, že po nehode osoba v šoku opustí vozidlo, takúto osobu je potrebné čo najskôr nájsť a zabezpečiť jej lekárske vyšetrenie a ošetrenie - preto je vždy potrebné zistiť, ak to situácia dovoľuje, počet pasažierov v havarovanom vozidle.


riadenie premávky : do príchodu profesionálnych záchranárov, resp. polície je potrebné označiť cestu výstražným trojuholníkom v dostatočnj vzdialenosti - záleží to od nehody a reliéfu cesty - doporučuje sa cca. 150 až 200 metrov od nehody OBOJSMERNE !!! a je potrebné riadiť premávku

--------------------------------------------------------------------------------


Čo prináša život :
zrazený cyklista medzi obcami, noc, šofér zastal cez 30 metrov od postihnutého, postihnutý leží v bezvedomí rovnobežne so stredovou čiarou 30 cm od nej - takže leží v strede cesty, silno krváca z hlavy, posádka vozidla nepoužitelná...

Je potrebné : poskytnúť postihnutému okamžitú prvú pomoc, zabezpečiť RZP a súčasne zastaviť obojsmerne premávku...ste sám a okrem všetkého musíte zabezpečiť svoju bezpečnosť...

Postihnutý môže mať VEĽMI VÁŽNE ZRANENIA a sám ho bezpečne nepremiestnite na kraj cesty...

RZP prichádza až za 15 minút ( boli pri druhej autonehode )...

Doktorovi rýchlo poviete celkovú anamnézu...zrealizuje sa základné vyšetrenie a ošetrenie - zabezpečí sa krčná chrbtica golierom a postihnutý sa ide naložiť na nosítka...doktor prosí ľudí okolo, aby pomohli, ale stále ste tam sám s posádkou RZP...

Policajt keď zbadal rozsah poškodenia vozidla nechcel veriť, že postihnutý prežil...

Postihnutý sa liečil zo zranení 15 mesiacov...

Slovo na záver : KTO ČÍTA RESCUE.sk, TEN JE PRIPRAVENÝ !!!


--------------------------------------------------------------------------------


Základné zásady uvoľňovania postihnutých z vozidla :
vždy predpokladáme, že postihnutý v havarovanom vozidle môže mať zlomenú chrbticu - zväčša sa jedná o poškodenie krčnej chrbtice


postihnutého uvoľňujeme opatrne - nie nasilu


zbytočne s ním nepohybujeme


uvoľníme najskôr hornú časť tela - umelé dýchanie, masáž srdca


neotáčame trup postihnutého


nepohybujeme postihnutým z boka na bok


ak postihnutého nemôžeme uvoľniť, zrealizujeme potrebné úkony zachraňujúce jeho život


najlepšie je, keď sú štyria záchrancovia : najskúsenejší ( poučí pomocníkov ) ako prvý chytí postihnutému hlavu a krk, potom koordinuje ostatných - druhý chytí plecia a hrudník, tretí za boky a brucho, štvrtý za dolné končatiny.

Záchranári sa musia dohodnúť o postupe pohybu s postihnutým a na znamení začatia pohybu - "na tri", vedúci záchranár držiaci hlavu sa presvedčí, či ostatní sú pripravení :
"môžeme ???"..."áno-áno-áno"...raz-dva-tri - s postihnutým sa pohybuje ako s jedným celkom - plynulým pohybom !
Postup uvoľňovania postihnutého z osobného vozidla jedným záchrancom :
ako sme už písali : postihnutých, pokiaľ to situácia nevyžaduje - resuscitácia - zastavenie dýchania alebo zastavenie činnosti srdca, hroziaci výbuch, požiar a pod., nevyťahujeme z vozidla


otvoríme dvere na strane postihnutého ( ak sa nedajú otvoriť - dvere môžu byť iba z vnútra zaistené - preto skúsime otvoriť vedľajšie dvere a skúsime ich odistiť ), ak sa nedajú aj tak dvere otvoriť ( dvere môžu byť zaklinené ich deformáciou pri nehode - treba s nimi riadne trhnúť ), skúsime otvoriť dvere na opačnej strane a cez tieto dvere vytiahneme postihnutého

Ak sa nedajú ani jedny dvere otvoriť, musíme rozbiť okno - pozor na sklenené črepiny.
Ak potrebujeme bezpodmienečne vytiahnuť postihnutého z havarovaného vozidla, tak v takejto situácii je vhodné rozbiť niektoré z čelných okien. Pred rozbitím okna je potrebné zistiť, či v kabíne nie je požiar, resp. požiar v zárodku.

Na rozbitie okna v takejto situácii je najdostupnejší hasiaci prístroj v našom aute - udierame plášťom hasiaceho prístroja, aby sme ho nepoškodili, resp. iným vhodným predmetom : napr. kameňom - pozor na riziko poranenia posádky vozidla, resp. seba.


postihnutému skontrolujeme dolné končatiny - môžu byť zachytené medzi pedále, ak sú, treba ich uvoľniť


zozadu vsunieme ruky pod pazuchy postihnutého


jednou rukou ho chytíme tesne pod lakťom a druhou za zápästie hornej končatiny - hornú končatinu položíme na brucho postihnutého


postihnutého vyťahujeme chrbtom von z vozidla, svojim stehnom podoprieme jeho trup pri vyťahovaní


postihnutého uložíme do polohy v ľahu na chrbte ( ak to jeho stav dovolí ) v bezpečnej vzdialenosti od vozidla


postihnutého vyšetríme a ošetríme
Častý problém :
ak auto po nehode zostane na boku, resp. na streche, alebo sa párkrát prevrátilo cez strechu, posádka bude "zaklinená" v bezpečnostných pásoch, preto je vhodné mať v aute špeciálny rezač pásov


rýchle uvoľnenie postihnutých z havarovaného vozidla pri jeho požiari, resp. nutnosti resuscitácie môže záchrániť postihnutým život

Návrat na "Prvá pomoc => Volajte 112"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný