Strana 1 z 3

Ako sa pripraviť na emisnú kontrolu (z pohľadu OBD)

Napísané: 12.06.2019 22:06
od používateľa jaroslavelektro
SK - EU

V poslednom období som zaznamenal zvýšený záujem o prípravy pred emisnou kontrolou. V tomto príspevku by som sa chcel venovať vozidlám, ktoré podliehajú emisnej kontrole, pri ktorej sa načítavajú niektoré dáta z EOBD/EOBD2. Rozdelíme ich do dvoch základných kategórií – benzín a diesel. Nebudem sa venovať priamemu meraniu výfukových plynov ale v tomto príspevku budem venovať pozornosť tomu ako pripraviť vozidlo, aby vôbec k meraniu výfukových plynov mohlo dôjsť.


Niekoľko základných informácií:


**rozdelenie vozidiel na OBD a NE-OBD. Benzínové osobné vozidlá od dátumu prvej registrácie 1.1.2005 a novšie sú merané cez OBD. Dieselové osobné vozidlá od dátumu prvej registrácie 1.1.2008 a novšie sú merané taktiež cez OBD.

**ak je vaše vozidlo OBD, tak v pamäti závad v motorovej jednotke nesmú byť uložené chyby začínajúce na P0XXX, P1XXX, P2XXX.

**palivomer musí ukazovať aspoň ¼ (nesmie svietiť rezerva).

**riadiaca jednotka motora musí byť načítateľná cez OBD2 normu.

**vozidlo musí mať stabilný voľnobeh, predpísaný výrobcom vozidla.

**u benzínového motora sa meria EK aj pri zvýšených otáčkach stanovených výrobcom vozidla (alebo vyhláškou), napr. v rozmedzí 2000 – 3000 ot/min a v tomto pásme nesmie motor kolísať.

**u dieselového (naftového) motora sa meria voľnobeh a max. regulačné otáčky stanovené výrobcom vozidla (alebo vyhláškou).


Obrázok


Ak si chcete EK uľahčiť je potrebné okrem spomínaných faktov pozrieť (vygenerovať) u väčšiny benzínových vozidiel (po 1.1.2005) test alebo monitor pripravenosti v anj. readiness code. Ak na vašom vozidle sú na všetkých číselných pozíciach nuly, znamená to, že vozidlo z pohľadu diagnostiky a OBD2 normy je pripravené k meraniu výfukových plynov. Ak je v číselnom kóde na niektorej pozícií číslo 1, tak tento systém (okruh) nefunguje správne ale nevylučuje to priebeh EK, je však potrebné merať aj iné hodnoty, napríklad zvlnenosť na lambda sonde...
V skratke ak sú v readiness code všade nuly, tak EK prebehne jednoduchšie, auto nemusí byť tak dlho pripojené na analyzátor výfukových plynov. Ak sú v readiness code iné čísla ako nuly, musia sa vykonať ďalšie kontroly a merania.

Obrázok

-----------------------------------------------------------------

Rovnako ak si chcete uľahčiť EK u dieselových osobných vozidiel je potrebné okrem spomínaných faktov pozrieť (vygenerovať) u väčšiny dieselových vozidiel (po 1.1.2008/2011) test alebo monitor pripravenosti v anj. readiness code. Ak na vašom dieselovom vozidle sú na všetkých číselných pozíciach nuly, znamená to, že vozidlo z pohľadu diagnostiky a OBD2 normy je pripravené k meraniu výfukových plynov. Dobrá správa je, že celé meranie sa výrazne skráti a do max. otáčiek alebo regulačných otáčiek (VW group 2700 ot/min obmedzovač) je vozidlo vytočené iba jedenkrát, za predpokladu, že zadymí do stanovenej normy. Ak je v číselnom kóde na niektorej pozícií číslo 1, tak tento systém (okruh) nefunguje správne a je potrebné zistiť, v čom spočíva problém. Väčšina vozidiel v spomínanom časovom úseku má filter pevných častíc, koncovka výfuku by nemala byť čierna (plná sadze).


Obrázok
----------------------------------------------------------------

Ešte niekoľko rád k chybám v pamäti závad tzv. DTC. Ak si myslíte, že vymazať DTC tesne pred EK vám pomôže, ste na omyle, chyba vám môže počas merania znova nabehnúť a rozsvietiť kontrolku MIL a vozidlo bude nespôsobilé. Odporúčam počas roka preventívne skontrolovať pamäť závad DTC, uložiť ich do PC a taktiež skontrolovať readiness code. Ak sa niektoré závady opakujú častejšie je potrebné ich vyriešiť a nenechať na poslednú chvíľu.
Postupne pridám foto alebo printscreen z PC.
Tento postup nie je oficiálny postup EK, sú to skôr poznatky z praxe.
Ich dodržanie vám uľahčí vykonanie EK.
Readiness code môže mať tvar ANO/NIE, je to to isté čo 0/1.
Prečitenie DTC / Readiness code je možne diagnostikou podporujúcou OBD2 /EOBD2
napríklad ELM327 alebo VCDS alebo Delphi.

Obrázok


----------------------------------------------------------------

Obrázok

Obrázok

Napísané: 12.06.2019 22:16
od používateľa jaroslavelektro

Napísané: 13.06.2019 09:53
od používateľa mhlavaty
Pre tých technicky zdatnejších je to návod ako zbytočne neumožniť vyhadzov z EK. Diagnostiky sa značne líšia,ale v každej sa dá readiness pozrieť,a nemusí to byť iba preto lebo idem na EK. hlavne ľudia z DPF by si mali ujasniť akú správu (dobrú/zlú) tam nájdu.a hlavne v čase keď je takmer vždy vec vo svojich počiatkoch a zachraniteľná.
Kto si pamätá Leon kúrenie ktoré som tu nedávno dával,tak počas spústy čistení chladiaceho systému bežal na dielni bez váhy vzduchu a výsledok bol že presiahol hodnotu 45 gr za ktorou už nespustí ani servisnú regeneráciu a aj VAS jedine odporučí výmenu filtra.To je špás ktorý atakuje 2 tis e.- z prácami. Mne naštastie pomohol mladý inžinier tu z NZ ktorý mi ju spustil,ale nebyť jeho behám ešte dnes okolo toho.
Slovensky povedané,ak by teraz mali ľudia rozum,tak si vzájomne pomôžu z informáciami pri rozličných diagnostikách,čo kde a ako.Dnes pomôžete vy,zajtra pomôžu vám.Je tu servisák čo vie čo píše,pýtajte sa,zistujte,ide o peniaze z vašej peńaženky.

Napísané: 13.06.2019 13:57
od používateľa hanzlik
podla mna pokial je auto v poriadku, tak by nema byt dovod ani teraz, aby prste auto nepreslo cez emisku

Napísané: 13.06.2019 15:02
od používateľa vsevetko
Článok, ktorý stojí za prečítanie... https://www.hlavnespravy.sk/emisne-kont ... ta/1786762

Napísané: 13.06.2019 15:21
od používateľa oco13
Sice by som tu uvítal čisto technické informácie, ale keď vidím kam sa to uberá napíšem aj ja
Benzínové autá do r.v. 2005 a naftové do r.v.2008 majú EK rovnakú ako doteraz.
Moja Naftová Corsa B , prešla na prvý krát a s velkou rezervou , aj keď som mal obavy čo s emisiami spraví jazdenie na hydraulický olej. Nespravilo nič.
Takže , kto chce nové auto , nech ráta aj so servisom.

Napísané: 13.06.2019 16:00
od používateľa laco1871
vsevetko napísal:Článok, ktorý stojí za prečítanie... https://www.hlavnespravy.sk/emisne-kont ... ta/1786762
Cynicky a ironicky napisaný članok s minimom prinosných informácii, vobec NESTOJÍ za prečítanie. :342a:

Napísané: 13.06.2019 18:13
od používateľa cicmanec
lacko ako vždy...

Napísané: 13.06.2019 18:31
od používateľa mhlavaty
Považujem za väčší prínos ak sa to vráti k nosnej téme.Ak už si niekto dá námahu s podobným písaním,je rozumnejšie to využiť na otázky alebo vykonzultovanie neznámych alebo nie dostatočne známych vecí.Keď skrížia cestu,a to sa rýchlo stane,naraz sa loví v mori informácií ktoré si človek ktorý práve vletel do toho problému rozhodne nevyhodnotí.

Napísané: 13.06.2019 20:09
od používateľa scendo
Ak som to spravne pochopil, vozidla kategorie "NE-OBD" teda vsetky benzinaky vyrobene pred 2005 absolvuju EK bez zmeny ako doteraz? Teda aj v pripade ze vozidlo ma OBD a v pamati zavad jednu ci viac chyb?

Napísané: 13.06.2019 20:15
od používateľa gnagy
Mám tri otázky ohľadne emisných kontrol.

1) Sú podmienky na meranie emisii stále rovnaké, len kontrola vykonávania kontrol sa sprísnila?

2) Sú prísnejšie podmienky na meranie emisií spolu s kontrolou vykonávania?

3) Ktoré vozidlá sú najrizikovejšie na neúspešné absolvovanie EK (s DPF/bez, benzín/diesel a pod.) ?

Napísané: 13.06.2019 20:36
od používateľa cicmanec
1. Veď sa to už písalo v inej téme - podmienky sa zmenili už pred rokom - pre benzíny sa znížil limit pre HC zo 100 na 60, pre diesle koeficient absorbcie tak, že kým doteraz kachle ak boli v poriadku prešli aj bez DPF, teraz sa im to už nepodarí. Čo sa zmenilo teraz je počet kamier a preto aj prísnosť kontrol a tým pádom aj doba ich trvania.

3. Benzín, ak je v poriadku, má HC v pohode do 20. Rizikové sú diesle, u ktorých ich majiteľ netuší, že niekto pred ním vykuchal DPF.

Napísané: 13.06.2019 21:12
od používateľa gnagy
Ďakujem za odpoveď :2f93:

Napísané: 13.06.2019 21:14
od používateľa jaroslavelektro
Dobrý večer , hned na zaciatku som napísal ze nebudem rozprávať o výfukových plynoch ale skôr
sa zameriavám na to čo si može motorista s pomocou nejekéj základnej(OBD , Eobd2 ) diagnodtiky skontolovať sám a
ak narazí na konkretný problém tak skúsime mu nečo poradiť aby emisný sistém mu pracoval podľa očakavaní .

Ak má niekto konkrétne rady priamo ohľadne mernia z analyzatorom výfukových plynou budem rád ak nam objasni tuto oblasť .

Napísané: 13.06.2019 22:38
od používateľa scendo
scendo napísal:Ak som to spravne pochopil, vozidla kategorie "NE-OBD" teda vsetky benzinaky vyrobene pred 2005 absolvuju EK bez zmeny ako doteraz? Teda aj v pripade ze vozidlo ma OBD a v pamati zavad jednu ci viac chyb?
Nechcem sa opakovat ani spamovat, mozem tiez poprosit o odpoved na mnou zadanu otazku? vdaka