Ako sa pripraviť na emisnú kontrolu (z pohľadu OBD)
Napísané: 12.06.2019 22:06
SK - EU
V poslednom období som zaznamenal zvýšený záujem o prípravy pred emisnou kontrolou. V tomto príspevku by som sa chcel venovať vozidlám, ktoré podliehajú emisnej kontrole, pri ktorej sa načítavajú niektoré dáta z EOBD/EOBD2. Rozdelíme ich do dvoch základných kategórií – benzín a diesel. Nebudem sa venovať priamemu meraniu výfukových plynov ale v tomto príspevku budem venovať pozornosť tomu ako pripraviť vozidlo, aby vôbec k meraniu výfukových plynov mohlo dôjsť.
Niekoľko základných informácií:
**rozdelenie vozidiel na OBD a NE-OBD. Benzínové osobné vozidlá od dátumu prvej registrácie 1.1.2005 a novšie sú merané cez OBD. Dieselové osobné vozidlá od dátumu prvej registrácie 1.1.2008 a novšie sú merané taktiež cez OBD.
**ak je vaše vozidlo OBD, tak v pamäti závad v motorovej jednotke nesmú byť uložené chyby začínajúce na P0XXX, P1XXX, P2XXX.
**palivomer musí ukazovať aspoň ¼ (nesmie svietiť rezerva).
**riadiaca jednotka motora musí byť načítateľná cez OBD2 normu.
**vozidlo musí mať stabilný voľnobeh, predpísaný výrobcom vozidla.
**u benzínového motora sa meria EK aj pri zvýšených otáčkach stanovených výrobcom vozidla (alebo vyhláškou), napr. v rozmedzí 2000 – 3000 ot/min a v tomto pásme nesmie motor kolísať.
**u dieselového (naftového) motora sa meria voľnobeh a max. regulačné otáčky stanovené výrobcom vozidla (alebo vyhláškou).
Ak si chcete EK uľahčiť je potrebné okrem spomínaných faktov pozrieť (vygenerovať) u väčšiny benzínových vozidiel (po 1.1.2005) test alebo monitor pripravenosti v anj. readiness code. Ak na vašom vozidle sú na všetkých číselných pozíciach nuly, znamená to, že vozidlo z pohľadu diagnostiky a OBD2 normy je pripravené k meraniu výfukových plynov. Ak je v číselnom kóde na niektorej pozícií číslo 1, tak tento systém (okruh) nefunguje správne ale nevylučuje to priebeh EK, je však potrebné merať aj iné hodnoty, napríklad zvlnenosť na lambda sonde...
V skratke ak sú v readiness code všade nuly, tak EK prebehne jednoduchšie, auto nemusí byť tak dlho pripojené na analyzátor výfukových plynov. Ak sú v readiness code iné čísla ako nuly, musia sa vykonať ďalšie kontroly a merania.
-----------------------------------------------------------------
Rovnako ak si chcete uľahčiť EK u dieselových osobných vozidiel je potrebné okrem spomínaných faktov pozrieť (vygenerovať) u väčšiny dieselových vozidiel (po 1.1.2008/2011) test alebo monitor pripravenosti v anj. readiness code. Ak na vašom dieselovom vozidle sú na všetkých číselných pozíciach nuly, znamená to, že vozidlo z pohľadu diagnostiky a OBD2 normy je pripravené k meraniu výfukových plynov. Dobrá správa je, že celé meranie sa výrazne skráti a do max. otáčiek alebo regulačných otáčiek (VW group 2700 ot/min obmedzovač) je vozidlo vytočené iba jedenkrát, za predpokladu, že zadymí do stanovenej normy. Ak je v číselnom kóde na niektorej pozícií číslo 1, tak tento systém (okruh) nefunguje správne a je potrebné zistiť, v čom spočíva problém. Väčšina vozidiel v spomínanom časovom úseku má filter pevných častíc, koncovka výfuku by nemala byť čierna (plná sadze).
----------------------------------------------------------------
Ešte niekoľko rád k chybám v pamäti závad tzv. DTC. Ak si myslíte, že vymazať DTC tesne pred EK vám pomôže, ste na omyle, chyba vám môže počas merania znova nabehnúť a rozsvietiť kontrolku MIL a vozidlo bude nespôsobilé. Odporúčam počas roka preventívne skontrolovať pamäť závad DTC, uložiť ich do PC a taktiež skontrolovať readiness code. Ak sa niektoré závady opakujú častejšie je potrebné ich vyriešiť a nenechať na poslednú chvíľu.
Postupne pridám foto alebo printscreen z PC.
Tento postup nie je oficiálny postup EK, sú to skôr poznatky z praxe.
Ich dodržanie vám uľahčí vykonanie EK.
Readiness code môže mať tvar ANO/NIE, je to to isté čo 0/1.
Prečitenie DTC / Readiness code je možne diagnostikou podporujúcou OBD2 /EOBD2
napríklad ELM327 alebo VCDS alebo Delphi.
----------------------------------------------------------------
V poslednom období som zaznamenal zvýšený záujem o prípravy pred emisnou kontrolou. V tomto príspevku by som sa chcel venovať vozidlám, ktoré podliehajú emisnej kontrole, pri ktorej sa načítavajú niektoré dáta z EOBD/EOBD2. Rozdelíme ich do dvoch základných kategórií – benzín a diesel. Nebudem sa venovať priamemu meraniu výfukových plynov ale v tomto príspevku budem venovať pozornosť tomu ako pripraviť vozidlo, aby vôbec k meraniu výfukových plynov mohlo dôjsť.
Niekoľko základných informácií:
**rozdelenie vozidiel na OBD a NE-OBD. Benzínové osobné vozidlá od dátumu prvej registrácie 1.1.2005 a novšie sú merané cez OBD. Dieselové osobné vozidlá od dátumu prvej registrácie 1.1.2008 a novšie sú merané taktiež cez OBD.
**ak je vaše vozidlo OBD, tak v pamäti závad v motorovej jednotke nesmú byť uložené chyby začínajúce na P0XXX, P1XXX, P2XXX.
**palivomer musí ukazovať aspoň ¼ (nesmie svietiť rezerva).
**riadiaca jednotka motora musí byť načítateľná cez OBD2 normu.
**vozidlo musí mať stabilný voľnobeh, predpísaný výrobcom vozidla.
**u benzínového motora sa meria EK aj pri zvýšených otáčkach stanovených výrobcom vozidla (alebo vyhláškou), napr. v rozmedzí 2000 – 3000 ot/min a v tomto pásme nesmie motor kolísať.
**u dieselového (naftového) motora sa meria voľnobeh a max. regulačné otáčky stanovené výrobcom vozidla (alebo vyhláškou).
Ak si chcete EK uľahčiť je potrebné okrem spomínaných faktov pozrieť (vygenerovať) u väčšiny benzínových vozidiel (po 1.1.2005) test alebo monitor pripravenosti v anj. readiness code. Ak na vašom vozidle sú na všetkých číselných pozíciach nuly, znamená to, že vozidlo z pohľadu diagnostiky a OBD2 normy je pripravené k meraniu výfukových plynov. Ak je v číselnom kóde na niektorej pozícií číslo 1, tak tento systém (okruh) nefunguje správne ale nevylučuje to priebeh EK, je však potrebné merať aj iné hodnoty, napríklad zvlnenosť na lambda sonde...
V skratke ak sú v readiness code všade nuly, tak EK prebehne jednoduchšie, auto nemusí byť tak dlho pripojené na analyzátor výfukových plynov. Ak sú v readiness code iné čísla ako nuly, musia sa vykonať ďalšie kontroly a merania.
-----------------------------------------------------------------
Rovnako ak si chcete uľahčiť EK u dieselových osobných vozidiel je potrebné okrem spomínaných faktov pozrieť (vygenerovať) u väčšiny dieselových vozidiel (po 1.1.2008/2011) test alebo monitor pripravenosti v anj. readiness code. Ak na vašom dieselovom vozidle sú na všetkých číselných pozíciach nuly, znamená to, že vozidlo z pohľadu diagnostiky a OBD2 normy je pripravené k meraniu výfukových plynov. Dobrá správa je, že celé meranie sa výrazne skráti a do max. otáčiek alebo regulačných otáčiek (VW group 2700 ot/min obmedzovač) je vozidlo vytočené iba jedenkrát, za predpokladu, že zadymí do stanovenej normy. Ak je v číselnom kóde na niektorej pozícií číslo 1, tak tento systém (okruh) nefunguje správne a je potrebné zistiť, v čom spočíva problém. Väčšina vozidiel v spomínanom časovom úseku má filter pevných častíc, koncovka výfuku by nemala byť čierna (plná sadze).
----------------------------------------------------------------
Ešte niekoľko rád k chybám v pamäti závad tzv. DTC. Ak si myslíte, že vymazať DTC tesne pred EK vám pomôže, ste na omyle, chyba vám môže počas merania znova nabehnúť a rozsvietiť kontrolku MIL a vozidlo bude nespôsobilé. Odporúčam počas roka preventívne skontrolovať pamäť závad DTC, uložiť ich do PC a taktiež skontrolovať readiness code. Ak sa niektoré závady opakujú častejšie je potrebné ich vyriešiť a nenechať na poslednú chvíľu.
Postupne pridám foto alebo printscreen z PC.
Tento postup nie je oficiálny postup EK, sú to skôr poznatky z praxe.
Ich dodržanie vám uľahčí vykonanie EK.
Readiness code môže mať tvar ANO/NIE, je to to isté čo 0/1.
Prečitenie DTC / Readiness code je možne diagnostikou podporujúcou OBD2 /EOBD2
napríklad ELM327 alebo VCDS alebo Delphi.
----------------------------------------------------------------