27 zmien v dopravných predpisoch, ktoré by ste mali poznať

diskusia, dotazy, sťažnosti, informácie , všetko čo súvisí s políciou a dopravnými inšpektorátmi

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

martinpb
Príspevky: 2005
Dátum registrácie: 15.01.2011 21:28
Zdieľať na Facebook

27 zmien v dopravných predpisoch, ktoré by ste mali poznať

Príspevok od používateľa martinpb »

dúfam,že nie som lama.. :-\ ale nenašiel som to tu.. kedže je to čerstvá novinka .. a určite vašej pozornosti neunikla.. ale ak áno... nech sa páči:


Okrem týchto zmien poslanci uvažovali aj o obmedzení používania majákov a sirén najmä ústavným činiteľom, nakoniec však návrh z parlamentu stiahli. Údajne by sa o tomto návrhu malo znovu rokovať v súvislosti s inými pripravovanými návrhmi zákonov.
Chceli tiež zaviesť povinnosť predkladať posudok z kontroly originality pri prakticky každom predaji ojazdeného vozidla, no ani to neprešlo. Zároveň však schválili, že pri prepise auta už policajt nebude fyzicky kontrolovať auto.
Neprešiel ani návrh, podľa ktorého sa mala zakázať jazda kamiónom na cestách 2. a 3. triedy.



-Ak vás prichytia opitého za volantom, budú zisťovať, či nie ste závislí
Keď vás dnes prichytia šoférovať s alkoholom v krvi, berie sa to ako každý iný závažný priestupok. Po novom sa alkohol bude brať mimoriadne prísne.
Stačí, že vás raz nachytajú za volantom opitého,
pod vplyvom návykových látok,
alebo sa odmietnete podrobiť vyšetreniu na alkohol alebo drogy,
automaticky vás pošlú na preskúmanie zdravotnej spôsobilosti s dôrazom na zistenie toho, či nie ste od alkoholu alebo návykovej látky závislí. Ak závislosť zistia, lekár o tom musí informovať políciu, čo môže mať za následok zákaz šoférovania, kým sa závislosti nezbavíte. Ak závislosť nezistia, pošlú vás na sedenia k psychológovi.
Nič z tohto ale nebude zadarmo a účet budete musieť uhradiť vy. Tiež sa neoplatí špekulovať nad tým, že sa spomínaným sankciám vyhnete. Vtedy bude pre vás trestom odobratie vodičského oprávnenia.

-Väzenie za alkohol a doživotný zákaz šoférovania
Ešte horšie dopadnete, ak budete tak opitý, že budete v stave vylučujúcom šoférovať (cca viac ako 1 promile alkoholu). Potom vám bude hroziť súd a väzenie až na 1 rok. To isté vám hrozí, ak sa odmietnete podrobiť vyšetreniu na zistenie alkoholu alebo inej návykovej látky.
Zároveň to pre vodiča znamená zákaz šoférovať na rok až 10 rokov. Ak vás súd za to isté odsúdi druhý krát, za volant si nesadnete minimálne 5 rokov (pre mladistvého platí minimálne 2,5 roka).
V prípade, že vás ako vodiča súd tretíkrát odsúdi za trestný čin ohrozenia pod vplyvom návykovej látky, automaticky vám zakáže šoférovať na doživotie.

Za volant si do konca svojho života nesadnete po rozhodnutí súdu ani vtedy, ak ste ako vodič vozidla niekoho usmrtili (stačí aj z nedbanlivosti). Či ste si vypili alebo nie. V tomto a aj predchádzajúcom prípade pre mladistvých určili trest zákazu šoférovať na 7 až 15 rokov.
Ešte je tu možnosť, aby vám súd podmienečne dovolil šoférovať. To sa však nestane u tých, ktorým v predchádzajúcich 10 rokoch zakázali šoférovať preto, že spáchali priestupok alebo trestný čin pod vplyvom alkoholu.

Kedy vám odoberú vodičské oprávnenie
Okrem spomínaných prípadov, kedy si nesplníte povinnosti potrestaného vodiča, vám vodičské oprávnenie odoberú po novom aj v nasledovných situáciách:
v priebehu posledných piatich rokov trikrát porušíte pravidlá cestnej premávky, v ktorého dôsledku vznikne dopravná nehoda,
v priebehu posledných piatich rokov dvakrát porušíte pravidlá cestnej premávky požitím alkoholu alebo inej návykovej látky alebo sa odmietne podrobiť vyšetreniu na ich zistenie, alebo
Ak sa dostanete do prvej situácie a budete chcieť znovu získať vodičské oprávnenie, budete musieť znova prejsť školením v autoškole a skúškou na vodičák.
V druhej situácii nebude stačiť absolvovať len autoškolu so skúškami. Bez psychiatrického vyšetrenia na závislosť od alkoholu alebo drog a bez psychologických sedení sa k vodičáku nedostanete.

Po tom, čo začne platiť novela zákona, sa vám budú počítať aj tie spomínané závažné priestupky, ktoré ste spáchali pred účinnosťou novely. Napríklad, ak už vás prichytili s alkoholom v krvi v minulosti a chytia vás ešte raz, pričom splníte podmienku v druhej situácii, k vodičáku sa budete dostávať dlho. A možno oň prídete navždy.

Šoférovať autá budú aj 17-roční
Osobné autá budú môcť šoférovať aj 17-roční. Návrh vychádza z pozitívnych skúseností po prijatí obdobného opatrenia v Nemecku.
Podmienkou bude, aby do dovŕšenia veku 18 rokov, najmenej však 3 mesiace viedol vozidlo len v prítomnosti človeka, ktorý musí spĺňať nasledovné podmienky:
musí ho schváliť zákonný zástupca a zažiadať oň,
musí mať vodičák skupiny B najmenej 10 rokov,
musí byť zapísaný ako spolujazdec v evidencii vodičov orgánom Policajného zboru,
Spolujazdec bude povinný mať pri sebe vodičský preukaz a dodržiavať všetky povinnosti a zákazy týkajúce sa alkoholu a iných návykových látok ustanovené pre vodiča. Dôvodová správa k novele ďalej uvádza, že úlohou spolujazdca by malo byť predovšetkým výchovné a preventívne pôsobenie na mladého vodiča, čo by malo byť podopreté aj blízkym vzťahom k tomuto vodičovi (prevažne by malo ísť najmä o rodičov).

Prednosť v jazde sa zosúladí s ohľaduplnosťou
To, ako je definovaná prednosť v jazde dnes v zákone o cestnej premávke, spôsobuje v niektorých situáciách veľké nepríjemnosti. To, že v niektorých prípadoch vodiči nechtiac pre nevhodnú definíciu v zákone porušujú dopravné pravidlá, nie je až taký problém. Pri riešení dopravných nehôd však môžu nastať komplikácie.
Dnes znamená dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Predstavte si však situáciu, že vychádzate z vedľajšej cesty na hlavnú do pomaly idúcej kolóny vozidiel. Zhodou okolností sa medzi dvomi vozidlami na hlavnej vyskytuje dostatočne veľká medzera na to, aby ste sa do nej mohli zaradiť. A tak aj spravíte.
Lenže vozidlo, pred ktoré sa chcete dostať, ide o niečo rýchlejšie ako vozidlo, pred ním. Keď sa autom zaradíte do medzery v kolóne, prinútite vodiča za vami mierne pribrzdiť, aby si udržalo za vami bezpečný odstup. Podľa definície prednosti v jazde však takto porušíte dopravné pravidlo, pretože pre váš manéver muselo iné auto zmeniť rýchlosť jazdy.

Keďže je však takto nastavené pravidlo v rozpore so zmyslom bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky a aj v rozpore s tým, ako prednosť v jazde definujú medzinárodné predpisy, zmení sa nasledovne:
Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie:
b) dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,
Slovo "náhle" na správnom mieste zabezpečí to, aby vodiči na hlavnej neskrývali neohľaduplnosť za prednosť v jazde. Veď jednou z povinností vodiča je povinnosť "správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky".

Aj pre chodca bude platiť neohrozenie
Novela zákona zmení aj ďalšiu definíciu. Dnes sa neohrozenie chápe ako povinnosť vodiča správať sa tak, aby iným nevzniklo nebezpečenstvo. Pre chodca to ale neplatí. A tak novela zrovnoprávni v tomto smere povinnosť pre všetkých.
Neohrozením sa bude chápať povinnosť účastníka cestnej premávky správať sa tak, aby iným nevzniklo nebezpečenstvo.

Električka už nebude musieť dávať chodcovi prednosť na priechode

Predstavte si nasledovnú situáciu: ste chodec, ktorý chce prejsť po priechode pre chodcov cez cestu. Ak idú autá, musia vám dať prednosť. Keď vám ale auto dáva prednosť, električka nemusí. Má to logiku. Auto dokáže zabrzdiť na krátke vzdialenosti.
Niekoľkotonová električka však pre fyzikálne zákony nedokáže vždy zabrzdiť tak, aby mohla dať chodcovi prednosť na priechode. A tak má výnimku. Chodec musí dať električke prednosť. To ale neplatí vždy.

Dnes je zákon napísaný tak, že ak autá po ceste nejdú a vy vstúpite na priechod pre chodcov, električka vám musí dať chtiac-nechtiac prednosť. Novela to ale zmení a vždy, keď chodec vstúpi na priechod pre chodcov, električka mu nebude musieť dať prednosť.
V tejto súvislosti tiež chodcom pribudne jednoznačná povinnosť umožniť električke plynulý prejazd. Chodec tak bude ten, kto bude zodpovedný za prípadnú zrážku s električkou.

Zastaviť vozidlo na priechode? Len ak to bude nevyhnutné
Vodiči si zvykli zastavovať autá na priechodoch pre chodcov, keď dávajú prednosť v jazde iným vozidlám. A to aj vtedy, ak by nebolo nevyhnutné zastaviť vozidlo na priechode.
Niekedy je nevyhnutné priblížiť sa k hranici križovatky tak, aby mal vodič z vedľajšej prehľad, čo sa deje na hlavnej. No nie vždy je to nevyhnutné. Napriek tomu mnoho vodičov zastaví vozidlo pred križovatkou na priechode, aj keď do križovatky vidno z miesta pred priechodom pre chodcov. Chodci tak musia buď obchádzať auto, čo nie je vždy bezpečné alebo nemôžu prejsť cez cestu.

To sa však po novom zmení. Ak to nebude nevyhnutné z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky, vodič nebude môcť zastaviť vozidlo na priechode pre chodcov. To isté platí aj pre priechody pre cyklistov.
Priechod ako ďalšie miesto, kde bude zakázané predchádzať
Podľa dopravných pravidiel nesmie vodič predchádzať iné vozidlá na rôznych miestach. Novela zákona však zakáže predchádzanie aj na priechodoch pre chodcov (cyklistov) a aj bezprostredne pred nimi. Dôvodom je ochrana chodcov a cyklistov.

Stačí, aby vodič pred vami spomalil pred priechodom pre chodcov, lebo dáva prednosť chodcovi a vy nevyhodnotíte dôvod spomalenia správne a môže sa stať tragédia. Nebudete to chcieť, no predsa zrazíte chodca, ktorého ste nevideli pre spomaľujúce auto pred vami.
Podobný zákaz predchádzania platí aj v Česku a v Rakúsku.
Cyklisti budú mať pri odbočovaní jednoznačne prednosť
Novela zákona jednoznačne určuje, že vodič odbočujúci vpravo bude musieť dať prednosť cyklistovi, ktorý pôjde rovno. V dôvodovej správe k novele sa píše, že ide najmä o situáciu, kedy má vodič odbočujúci vpravo po svojej pravej strane cyklistu a teda mu skríži jeho jazdnú dráhu.

"Je to analogické použitie všeobecného pravidla, podľa ktorého dáva prednosť ten, kto križuje dráhu inému," píše sa v dôvodovej správe.

Aj cyklista odbočujúci doľava bude mať prednosť pred motorovým vozidlom, ktoré takisto odbočuje doľava. Veď si len predstavte: cyklista, na to, aby mohol odbočiť doľava, musí prejsť od pravého okraja cesty čo najviac v ľavo v časti vozovky určenej pre jeho smer jazdy. No a po odbočení musí zase späť k pravému okraju vozovky.

"Aj v týchto prípadoch sa navrhuje posilniť ochranu cyklistov v cestnej premávke uložením konkrétnej povinnosti vodičovi motorového vozidla neohroziť cyklistu, čím sa zdôrazní všeobecná povinnosť dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom," uvádza dôvodová správa.

Stačí vymazať vetu a autá už viac nebudú obmedzovať chodcov
Zo zákona o cestnej premávke sa vytratí veta, podľa ktorej nesmie vodič vozidla pri státí obmedziť pohyb chodcov ani cyklistov.

Na niektorých miestach Slovenska, tam kde nie sú chodníky, no autá parkujú na kraji cesty, dnes obmedzujú pohyb chodcov a aj cyklistov. Tí majú totiž zákonom určené, že sa smú pohybovať po kraji vozovky alebo po krajnici. Ak je však toto miesto obsadené stojacimi autami, ich pohyb je automaticky obmedzený.

V dôvodovej správe sa povinnosť ustanovená vetou, ktorá zo zákona čoskoro zmizne, vysvetľuje takto: "Vodič, aby neobmedzil chodcov, či cyklistov, by musel stáť minimálne 1,5 metra od okraja cesty, čím by vznikali predpoklady pre kolízne situácie. Väčšina ciest v Slovenskej republike neumožňuje takéto zastavenie a státie a preto sa takáto povinnosť vypúšťa. Takéto pravidlo nepozná ani Viedenský dohovor ani okolité krajiny."

Chodci a cyklisti sa budú môcť pohybovať popri parkujúcich autách po ich ľavej strane. Vodiči už pritom nebudú porušovať dopravné predpisy.

Bezpečná vzdialenosť na diaľniciach sa bude počítať v sekundách
Bezpečná vzdialenosť sa dnes chápe ako vzdialenosť od predchádzajúceho vozidla, ktorá umožní vodičovi včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví.
Prax však ukazuje, že spoliehať sa na dodržiavanie všeobecného pravidla bez konkrétnych limitov, sa nedá. Najmä po skúsenostiach z tragickými nehodami na diaľniciach sa pre diaľnice a rýchlostné cesty zmení definícia bezpečnej vzdialenosti.
Bude ňou vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde za 2 sekundy. Pre nákladné autá a autobusy budú platiť 3 sekundy.

"Vodiči pri bežnej jazde nemajú možnosť zmerať vzdialenosť, ale môžu odhadnúť čas, za ktorý prekonalo ich vozidlo vzdialenosť od vozidla jazdiaceho pred ním. Nastavenie pevnej vzdialenosti medzi vozidlami by bolo technicky nesprávne, lebo táto sa mení v závislosti na rýchlosti," píše sa v dôvodovej správe.

Podobné pravidlo majú zavedené napríklad v Nemecku ale aj v ďalších krajinách.

V zime bude vozidlo musieť byť bez ľadu a snehuNasledovná novinka v lete nebude podstatná. Ale v zime si na ňu dávajte pozor. Novela zákona o cestnej premávke prinesie vodičom povinnosť odstrániť pred jazdou z vozidla a z nákladu kusy ľadu a snehu, ktoré by sa počas jazdy mohli uvoľniť.

Ak nasneží, budete si musieť privstať a postarať sa o očistenie auta od snehu. V opačnom prípade vám bude hroziť pokuta.

Možno si poviete, že je to šikanovanie. No neraz sa stalo, že z nákladného priestoru kamióna sa uvoľnil kus ľadu, ktorý dopadol na auto za kamiónom alebo na ľudí na chodníku. Nepríjemná skúsenosť, o to viac, ak sa niekto zraní.

Stop obchádzaniu zákazu alebo regulácie parkovania v zónach
Napriek tomu, že dopravné značky vyznačujúce zóny so zákazom zastavenia alebo státia prípadne zóny s regulovaným alebo plateným státím sa vzťahujú na cesty (teda aj na chodníky, ktoré sú súčasťou ciest), v zónach sa môžu nachádzať miesta, kde chodník nie je časťou cesty, ale samostatnou komunikáciou.

V takýchto situáciách vodiči využívali dieru v zákone. Ak zaparkovali na chodníku tak, že nechali chodcom časť chodníka voľnú v šírke najmenej 1,5 metra, obmedzenie alebo povinnosť vyplývajúca zo zóny preňho neplatila. Zóny totiž platia len na cestách.

Úprava ustanovenia o možnosti parkovania na chodníkoch túto dieru pláta.

Nové znenie § 52, ods. 2:
Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie vozidla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1, 5 m okrem zóny s dopravným obmedzením spočívajúcim v zákaze zastavenia alebo státia a zóny s plateným alebo regulovaným státím

Nohy a pedále, doprava detí na bicykli
V zákone o cestnej premávke je uvedených niekoľko pravidiel, ktoré sa týkajú správnej jazdy na bicykli. Medzi ne patrí napríklad aj povinnosť cyklistu mať nohy na pedáloch počas jazdy.

Čo však v prípade, že bicykel pedále nemá? Existujú napríklad špeciálne bicykle, ktoré majú pohon zabezpečený rukami. Preto sa do zákona zavádza výnimka, podľa ktorej cyklista nemusí mať nohy na pedáloch počas jazdy, ak ide o bicykel, ktorého pohon nezabezpečujú pedále.

Novela reaguje v súvislosti s cyklistami aj na vývoj v oblasti transportu detí bicyklami. Doteraz platilo, že ak je bicykel vybavený pomocným sedadlom na prepravu dieťaťa s pevnými opierkami na nohy, smie osoba staršia ako 15 rokov viezť osobu mladšiu ako 10 rokov. Zákon ale nemyslel na iné možnosti.

Po novom tak bude platiť nasledovné:

Osoba staršia ako 15 rokov môže viesť osobu mladšiu ako 10 rokov

na pomocnom sedadle na prepravu dieťaťa s pevnými opierkami na nohy,
v prívesnom vozíku určenom na prepravu detí,
v detskom bicykli pevne spojeným tyčou s vodiacim bicyklom.
Ďalšia škodová udalosť bude dopravnou nehodou
Dopravnou nehodou bude aj taká škodová udalosť, ak sa vodič zúčastneného vozidla odmietne podrobiť vyšetreniu zistenie alkoholu alebo iných návykových látok v krvi.

V súvislosti so škodovými udalosťami zmizne zo zákona časť vety, podľa ktorej policajt škodovú udalosť neobjasňuje. Lenže policajt smie robiť len to, čo mu právne predpisy umožňujú.

Keďže nikde nie je stanovená povinnosť policajta škodovú udalosť objasniť, povinnosť neobjasňovať škodovú udalosť bola v zákone zbytočná. Zároveň spôsobovala nejasnosti vo výklade v súvislosti s oprávneniami policajta prejednávať priestupok po škodovej udalosti.

Odstránením časti vety po čiarke (Takéto udalosti sú škodovou udalosťou, ktorú orgány Policajného zboru neobjasňujú) sa policajtom zlepší situácia. Bez nejasností vás budú môcť potrestať za priestupok, ktorý viedol ku škodovej udalosti, pritom bude jasné, že škodovú udalosť neobjasňujú.

Informácie o nehodách pôjdu aj zdravotným poisťovniam
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou bude dostávať od polície údaje o dopravných nehodách. Tie budú putovať k jednotlivým zdravotným poisťovniam. Pomôže to s riešením nárokov na úhradu nákladov za zdravotnú starostlivosť, ktorá bola poskytnutá v súvislosti s dopravnou nehodou.

V dôvodovej správe k novele zákona sa píše, že to zefektívni uplatňovanie náhrady škody zdravotnými poisťovňami a zabezpečí ďalšie zdroje do verejného zdravotníctva. Inými slovami, sťaží to situáciu tým, ktorí uvažujú o poistných podvodoch po dopravnej nehode.

Za zákaz pre pomalú jazdu bude musieť byť potvrdenie
Už sa vám niekedy stalo, že ste šli z akéhokoľvek dôvodu pomaly po diaľnici, policajti vás zastavili a poslali z diaľnice preč? Alebo vám rovno zakázali pokračovať v jazde, lebo ste boli príliš pomalí? Doteraz to mohli urobiť bez toho, aby ste o tom dostali akékoľvek potvrdenie.

Po nadobudnutí účinnosti novely bude platiť nasledovné:

"Z dôvodu zvýšenia právnej istoty sa ukladá policajtovi povinnosť vydať potvrdenie o zákaze jazdy po diaľnici a o opustení diaľnice na najbližšom parkovisku alebo odstavení vozidla na najbližšom parkovisku, ak vozidlo nedosahuje minimálnu rýchlosť 80 km/h, resp. 65 km/h," píše sa v dôvodovej správe.

O zadržaní vodičákov a techničákov
Novela zákona jednoznačne určuje, že policajt bude môcť kedykoľvek počas konania o priestupku zadržať váš vodičský preukaz, ak ste spáchali priestupok, za ktorý vám môžu zakázať šoférovať.

Takisto sa spresňuje ustanovenie, podľa ktorého policajt bude musieť vydať potvrdenie za zadržaný vodičák bezodkladne. Doteraz to musel spraviť na mieste.

Zároveň sa policajtom umožňuje zadržať vodičák "fiktívne". Dnes totiž niektorí vodiči využívajú dieru v zákone, podľa ktorej im stačí zatajiť vodičák a nevydať ho policajtovi a policajt im ho nemá ako zadržať. Policajti dostanú možnosť rozhodnúť o zadržaní vodičáku bez toho, aby im ho vodič dal do rúk. Vodič zároveň bude mať povinnosť odovzdať takto zadržaný vodičák na polícii do 7 dní.

Policajti budú môcť zadržať techničák alebo tabuľky s evidenčným číslom aj vtedy, ak náklad nespĺňa ustanovené podmienky prepravy.

Druhýkrát nemáte na pokutu? Čaká vás rovno dopravný inšpektorát
Ak vám zadržali vodičák po tom, čo ste nemali peniaze na zaplatenie pokuty a následne ste spravili ďalší priestupok (priznaný, no bez zaplatenia pokuty) ešte predtým, ako vám vrátili vodičák, rovno vás policajti museli poslať na dopravný inšpektorát. Tam hrozia vyššie sankcie, ako na mieste priestupku.

Ak ste ale druhý priestupok spáchali tým, že ste nemali na diaľnici diaľničnú nálepku alebo ste jazdili po diaľnici bez zaplatenia mýta, dopravný inšpektorát nebol automatický. Mohli vám dať pokutu aj na mieste.

To sa však zmení. Aj za nezaplatenie poplatku za používanie diaľnic po zadržaní vodičáku pre nedostatok peňazí na pokutu bude pre vás automaticky znamenať riešenie problému na dopravnom inšpektoráte. Platí to aj pre priestupky súvisiace s predpismi na úseku organizácie pracovného času v doprave.

Úpravy pravidiel pre získanie vodičáku
Podľa aktuálne platnej verzie zákona o cestnej premávke musí autoškola poslať prihlášku uchádzača o vodičák na skúšku z odbornej spôsobilosti do 6 mesiacov od vydania osvedčenia o absolvovaní kurzu v autoškole. V súčasnosti ale neexistuje právna norma, ktorá upravuje lehotu na vydanie osvedčenia. A tak sa môže stať, že sa uchádzač na skúšku nedostane poriadne dlho.

Preto bude po novom potrebné poslať prihlášku do 6 mesiacov od ukončenia prípravy na vedenie motorového vozidla v autoškole.

Dnes ak na skúške pohoríte na testoch, na jazdy vás nepustia. Pri skúške z jazdy sa však pokojne mohlo stať, že ak ste nezvládli autocvičisko, skúšali vás aj v premávke. Po novom to už nebude možné a bez toho, aby ste uspeli na autocvičisku vás na skúšku v premávke nepustia.

Intervaly pravidelných lekárskych prehliadok sa starším vodičom predĺžia
Pri schvaľovaní predchádzajúcej novely zákona sa poslaneckým návrhom rozhodlo o predĺžení platnosti vodičských preukazov pre vodičov nad 65 rokov z 2 na 5 rokov. Poslanci, ktorí návrh schválili, si ale neuvedomili, že navrhnutou zmenou v konečnou dôsledku zablokovali po roku 2013 vodičom nad 65 rokov možnosť šoférovať. Vznikol totiž problém súvisiaci s pravidelnými lekárskymi prehliadkami a ustanovenia, ktoré sa ich týkali.

Táto novela chybu napráva.

Dnes musia absolvovať každé dva roky pravidelné lekárske prehliadky, ak chcú byť vodiči naďalej. Po novom to bude každých päť rokov. Pre vodičov nákladných áut, autobusov, taxíkov a ďalších profesionálnych vodičov určených zákonom s vekom vyšším ako 65 rokov platí naďalej 2-ročná periodicita pravidelných zdravotných prehliadok.

Novinky v preskúšaní
Dnes, ak možno dôvodne predpokladať, že neviete dobre šoférovať alebo nepoznáte poriadne dopravné pravidlá, pošlú vás na preskúšanie. Najmä ak ste aspoň dva roky nešoférovali. Čakalo vás ale preskúšanie zo všetkého, ako na skúške na vodičák.

Po novom vás bude môcť policajt poslať na preskúšanie napríklad len z predpisov alebo len z jázd. Najmä, ak ste neprospeli ani na opakovanej skúške na udelenie ďalšieho vodičského oprávnenia.

Zmena nastane aj v predpisoch o preskúšaní, ak v posledných 12 mesiacoch trikrát porušíte pravidlá cestnej premávky závažným spôsobom. Dnes sa počíta len taký závažný priestupok, za ktorý vám dajú pokutu 100 a viac eur. Novela znižuje túto hranicu na 60 eur. Zároveň bude musieť vodič pred preskúšaním odbornej spôsobilosti a preskúmaní zdravotnej a psychickej spôsobilosti absolvovať aj doškoľovací kurz.

Všetko je to samozrejme na náklady vodiča. A ak sa doškoľovacieho kurzu nezúčastníte, odoberú vám vodičské oprávnenie.

Čo bude obsahom doškoľovacieho kurzu, je momentálne nejasné. Ministerstvo dopravy nás informovalo, že vydá na vykonávanie týchto kurzov učebné osnovy. Podľa jeho predstaviteľov je však ešte predčasné zaoberať sa obsahom doškoľovacieho kurzu, ktoré má určiť jeho obsah bude môcť byť zverejnený až po vzájomnej konzultácii s orgánmi Policajného zboru.

Žiadosť o výmenu vodičáku podáte aj v zahraničí
Ak vám ukradnú vodičák v zahraničí alebo ho tam stratíte, nebudete sa musieť vracať na Slovensko. Žiadosť o vydanie nového vodičáku budete môcť podať aj na zastupiteľskom úrade Slovenskej republiky v zahraničí.

Dôvody, kedy tak budete môcť urobiť:

uplynutie platnosti vodičáku,
strata,
odcudzenie,
zmeny mena alebo priezviska.
"Vzhľadom na relatívne častý výskyt napr. straty alebo odcudzenia vodičského preukazu v zahraničí, takáto úprava držiteľovi vodičského preukazu v konečnom dôsledku môže ušetriť nemalé finančné prostriedky, ako aj stratu času," zdôvodňujú predkladatelia ustanovenia.

Nové závažné porušenia dopravných pravidiel
Za každé porušenie dopravných pravidiel závažným spôsobom hrozí vodičovi zákaz šoférovania až na dva roky. A to aj v týchto nových prípadoch:

ohrozenie chodca, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov,
ohrozenie chodca prechádzajúceho cez cestu, na ktorú vodič odbočuje, pri odbočovaní na miesto mimo cesty, pri vchádzaní na cestu a pri otáčaní alebo pri cúvaní,
ohrozenie cyklistu prechádzajúceho cez priechod pre cyklistov,
porušenie povinností inštruktora autoškoly podľa § 7 (má povinnosti vodiča počas výcviku a skúšok),
porušenie povinností spolujazdca, keď sedí vedľa šoféra, ktorý získal vodičák ako 17-ročný,
neoprávnené vybavenie vozidla zariadením umožňujúcim používanie typického zvukového znamenia alebo zvláštneho výstražného svetla ustanoveného pre vozidlá s právom prednostnej jazdy, alebo neoprávnené použitie typického zvukového znamenia alebo zvláštneho výstražného svetla ustanoveného pre vozidlá s právom prednostnej jazdy.
Zjemňujú sa tresty za rýchlu jazdu
Dnes môžete za akékoľvek prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti dostať pokutu na mieste až do výšky 650 eur. Na dopravnom inšpektoráte od 150 do 800 eur s tým, že vám môže zakázať šoférovať až na 3 roky.

Novelou zákona o cestnej premávke a zákona o priestupkoch sa budú dávať nižšie tresty za prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti o menej ako 20 km/h v obci a o menej ako 30 km/h mimo obce. Priestupok síce zostane závažný, no pokuty sú tam podstatne nižšie.

Na mieste vám policajti za mierne prekročenie rýchlosti nedajú vyššiu pokutu ako 150 eur a na dopravnom inšpektoráte viac ako 300 eur s tým, že vám môžu zakázať šoférovať najviac na 2 roky.

Neexistujúce autá pôjdu preč z evidencie vozidiel

Poslanci Národnej rady sa rozhodli pomôcť ľuďom, ktorí si v minulosti nesplnili svoje povinnosti. Existujú totiž vlastníci vozidiel, ktorí síce už svoje vozidlo nemajú, no nemajú ani potvrdenie o ich zošrotovaní. A tak ich nemôžu odhlásiť z evidencie vozidiel.

Preto sa objavil návrh umožniť ľuďom priniesť na políciu čestné vyhlásenie o tom, že auto už neexistuje, aby ho policajti mohli odhlásiť z evidencie.
Zamknuté

Návrat na "Polícia Fórum"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 10 neregistrovaných