Bezaromatik do nafty
Napísané: 18.12.2015 22:58
Až sa čudujem, že som tu o tom nenašiel tému. Na českom internete sa o tom pomerne často hovorí.
Neviem, koho po prvý raz napadlo dávať riedidlo do nafty, a ani neviem, aký je rozdiel medzi S6006 a S6006 Bezaromatik (vraj do nejakých bezaromátových farieb). Nie som chemik. Na Slovensku sa nikdy nezvyklo predávať. Keď som ho zazrel v Hornbachu, spomenul som si na tie obsiahle diskusie a kúpil som plechovku.
Podujal som sa to vyskúšať. Teda najprv - čo o tom hovoria tí, čo to odporúčajú. Vraj zázračne zvyšuje výkon a znižuje dymivosť.
Odporcovia naopak tvrdia, že to nemá žiadnu logiku. Ak by to fungovalo, dávno by to pridávali do nafty výrobcovia. Navyše riedidlo je ľahšie a podobne ako benzín má nižšiu výhrevnosť, teda nemôže zvyšovať výkon. (Ja sa pamätám, že v návode k Citroen BX D písali, že v zime, pre lepšiu filtrovateľnosť možno pridať do 10% nafty, ale treba rátať so zníženým výkonom). Riedená nafta má nižšiu mazivosť. (Preto mnohí Česi si to riedidlo mixujú s olejom).
Aká je realita som sa rozhodol vyskúšať. Vlastním na ten účel myslím veľmi vhodné auto. Troch ho opíšem, aby bolo lepšia všetko jasné. Volvo V-50 s motorom Peugeot 2,0 HDI, papierovo 100 kW. jedno z posledných bez DPF. Inak pozitívne prekvapenie čo sa týka výkonu, ale veľké sklamanie čo sa týka kultúry chodu. Predchádzajúca verzia 2,0 HDI, ktorú som mal v Xantii bola "šepot kvetín".
Keď som ho kupoval, malo papierovo 140.000 km. Motor sa aj za tepla na voľnobeh zasekával na 3 valce a dymil tak, že keď som mu zošliapol na dvojku, počas denného svetla som videl za sebou kúdol. Mám trocha skúsenosti s čistením trysiek prípravkami do nafty, tak som to riskol kúpiť. Po aplikovaní tých bežných sajrajtov to kopanie ustalo, ale motor sa stále na voľnobeh občas "zahojdal" v silentblokoch. Celkom nepravidelne, povedzme aj 2 x za sekundu, potom povedzme 3 - 4 sekundy nič.
Dymivosť sa zlepšila, počas dňa som nevidel nejaké čierne kúdoly, ale v noci, keď mi auto za mnou svietilo do zadku, som videl dym aj pri ustálenej 130 na diaľnici.
Výkon, a hlavne točivý monent mal ten motor taký brutálny, že som si bol istý, že je chipnuté. Tak som išiel do Volva a dal som cca 60 EUR úplne zbytočne za reinštaláciu pôvodného softu. Pátrali sme po nejakých powerboxoch, nikde nič.
Dymenia ma štvalo, išiel som do Profituning opýtať sa, čo sa s tým dá robiť. Odpoveď ma šokovala. Tie motory vraj z neznámeho dôvodu z výroby nemajú 136 kp, ako majú mať, ale cez 150 a toľko mi aj namerali. Lenže točivý moment už niekde od 1500 ot bol brutálny, trhalo to asfalt, turbo vtedy ešte netlačilo, takže dym ako za tankom. Vraj takto prerába všetky Volvá s 2.0 HDI. Neuveriťeľné, prečo Volvo predáva autá s vyšším ako deklarovaným výkonom, ak bez úpravy neprejdete cez EK.
Povedal som mu, nech tomu motoru uberie, že mi orig. výkon bude stačiť. Lenže on je tuner, nedal si povedať, auto som preberal s ešte vyšším výkonom, 156 koní. Ale už to vraj bolo spravené tak, ako to má byť, povolený vyšší tlak turba, do 2.000 ot ubral nafty, nad 3.500 zasa pridal (ale už pri vyššom tlaku.
No - na jednej strane som bol rád, že auto má športový výkon a naozaj menej dymí, na druhej strane treba povedať, že dymivosti sa celkom nezbavilo. EK prešlo iba na druhé meranie celkom o chlp a to som mal v nafte VIF - používam ho trvale. Norma ja 1.0, namerali 0,97. Keď som zošliapol plyn v (v noci, pred svetlami zozadu) niekde pri 1600 ot, tak tam stále bolo mierne zadymenie kým sa spamätalo turbo, potom v podstate v pohode, ale medzi 2.500 a 3.000 to uz znova začalo dymiť a smerom do otáčok dosť intenzívne (hoci polovicu z toho, čo pred tuningom).
Takže do tohto auta som teraz nalial Bezaromatik, 0,5L na 50 L nádrž. Pre lepšiu mazivosť som do nafty rovnako pridal aj VIF, ako aj vždy dávam.
Výsledok ma, priznám sa prekvapil.
1. Výkon. Tí českí zástancovia toho riedidla píšu "citeľný nárast výkonu. kopec, ktorý som musel jazdiť na dvojku, teraz v pohode na trojku". No - pocit mám z výkonu veľmi dobrý, ale nechcite odo mňa nejak´senzorické posudky. Ak máte v malom aute 160 koní a jazdíte v aute sám, tak v bežnej premávke nemáte šancu spoznať rozdiel. To auto vždy ťahalo tak, že som vždy vyšiel akýkoľvek kopec na akýkoľvek prevod, takže naozaj neviem. Nebudem dávať 2 x 50 EUR za meranie na brzde, hoci by to možno aj stále za to.
2. Kultúra chodu. (Vraj sa má zlepšiť) Počas jazdy necítíňim rozdiel, no úplne po prvý raz ide na voľnobeh úplne pravidelne, ako švajčiarske hodinky. Žiaden náznak po tých "mäkkých zaváhaniach".
3. Dymivosť. Tak to je extra rozdiel. Teraz je o štvrtej tma, tak sa to dá dobre sledovať. Ak sa motám 3 dni po meste na štvrť plynu, a potom zošliapnem plný, tak z výfuku samozrejme na prvý raz vyletia sadze. Potom, sa to správa nasledovne: V tom prvom kritickom bode 1600 - 2000 nič,úplne rovnako ako moje druhe Volvo s D5 motorom, ktoré má DPF. Až do cca 3500 stále nič. Potom sa smerom k 4000 začína objavovať trocha dymu, ale je ho max 20% oproti nafte iba s VIF (ktoré tiež znižuje dymivosť).
Keď som sa bavil so známymi mechanikmi ohľadne dymivosti, vraveli, že nejestvuje diesel bez DPF, (ani v stave nového auta), ktorý by nedymil, pokiaľ vám niekto svieti zozadu xenónami. Tak tento, teraz do 3500 naozaj nedymí. A to je prosím stará šunka, so vstrekmi ktoré boli už na výmenu a s výkonom zdvihnutým o 20 k oproti papierom.
Je to pre mňa naozaj dosť prekvapivé, čo to dokáže. Možno sa pýtate prečo tak riešim dymivosť.
1. Nie je mi jedno, čím otravujem ľudí za mnou. Skrátka, rád jazdím s dieselom, ale nerád dymím.
2. Karbón ktorý degraduje olej a usádza sa v motore nie je nič iného, ako sadze, ktorá sa lepia na olejový film na stenách valcov a tak sa dostávajú do oleja. Navyše sadze vo výfuku upchávajú EGR a sanie. Nehovoriec o autách, ktoré majú DPF.
3. Vplyv na spotrebu nie som schopný exaktne zmerať, ale už so skúseností s prísadami typu VIF viem, že mierne znižujú spotrebu. Logiku to má v tom, že sadze vo výfuku sú s podstate nespálený uhlík a teda vyfukujeme von energiu, ktorá by mohla byť využitá ak by zmes prehorela lepšie. Ak by aj toto riedidlo znižovalo mierne spotrebu, vôbec by som sa tomu nečudoval.
Teda - na záver: nechce sa mi veriť, že by sa mnohí z vás s tým nestretli na CR fórach. Mňa by ale zaujímalo - máte s tým osobnú skúsenosť? A vie niekto vysvetliť, prečo to takto zázračne funguje?
Som zvedavý na ďalšiu EK. Porovnanie s minulou EK bude v podstate vedecký dôkaz. Očakávam hodnotu niekde medzi 0,25 a 0,30, čo apropos cca dosahovala moja stará tunovaná Xantia s VIFkom v nádrži...
Neviem, koho po prvý raz napadlo dávať riedidlo do nafty, a ani neviem, aký je rozdiel medzi S6006 a S6006 Bezaromatik (vraj do nejakých bezaromátových farieb). Nie som chemik. Na Slovensku sa nikdy nezvyklo predávať. Keď som ho zazrel v Hornbachu, spomenul som si na tie obsiahle diskusie a kúpil som plechovku.
Podujal som sa to vyskúšať. Teda najprv - čo o tom hovoria tí, čo to odporúčajú. Vraj zázračne zvyšuje výkon a znižuje dymivosť.
Odporcovia naopak tvrdia, že to nemá žiadnu logiku. Ak by to fungovalo, dávno by to pridávali do nafty výrobcovia. Navyše riedidlo je ľahšie a podobne ako benzín má nižšiu výhrevnosť, teda nemôže zvyšovať výkon. (Ja sa pamätám, že v návode k Citroen BX D písali, že v zime, pre lepšiu filtrovateľnosť možno pridať do 10% nafty, ale treba rátať so zníženým výkonom). Riedená nafta má nižšiu mazivosť. (Preto mnohí Česi si to riedidlo mixujú s olejom).
Aká je realita som sa rozhodol vyskúšať. Vlastním na ten účel myslím veľmi vhodné auto. Troch ho opíšem, aby bolo lepšia všetko jasné. Volvo V-50 s motorom Peugeot 2,0 HDI, papierovo 100 kW. jedno z posledných bez DPF. Inak pozitívne prekvapenie čo sa týka výkonu, ale veľké sklamanie čo sa týka kultúry chodu. Predchádzajúca verzia 2,0 HDI, ktorú som mal v Xantii bola "šepot kvetín".
Keď som ho kupoval, malo papierovo 140.000 km. Motor sa aj za tepla na voľnobeh zasekával na 3 valce a dymil tak, že keď som mu zošliapol na dvojku, počas denného svetla som videl za sebou kúdol. Mám trocha skúsenosti s čistením trysiek prípravkami do nafty, tak som to riskol kúpiť. Po aplikovaní tých bežných sajrajtov to kopanie ustalo, ale motor sa stále na voľnobeh občas "zahojdal" v silentblokoch. Celkom nepravidelne, povedzme aj 2 x za sekundu, potom povedzme 3 - 4 sekundy nič.
Dymivosť sa zlepšila, počas dňa som nevidel nejaké čierne kúdoly, ale v noci, keď mi auto za mnou svietilo do zadku, som videl dym aj pri ustálenej 130 na diaľnici.
Výkon, a hlavne točivý monent mal ten motor taký brutálny, že som si bol istý, že je chipnuté. Tak som išiel do Volva a dal som cca 60 EUR úplne zbytočne za reinštaláciu pôvodného softu. Pátrali sme po nejakých powerboxoch, nikde nič.
Dymenia ma štvalo, išiel som do Profituning opýtať sa, čo sa s tým dá robiť. Odpoveď ma šokovala. Tie motory vraj z neznámeho dôvodu z výroby nemajú 136 kp, ako majú mať, ale cez 150 a toľko mi aj namerali. Lenže točivý moment už niekde od 1500 ot bol brutálny, trhalo to asfalt, turbo vtedy ešte netlačilo, takže dym ako za tankom. Vraj takto prerába všetky Volvá s 2.0 HDI. Neuveriťeľné, prečo Volvo predáva autá s vyšším ako deklarovaným výkonom, ak bez úpravy neprejdete cez EK.
Povedal som mu, nech tomu motoru uberie, že mi orig. výkon bude stačiť. Lenže on je tuner, nedal si povedať, auto som preberal s ešte vyšším výkonom, 156 koní. Ale už to vraj bolo spravené tak, ako to má byť, povolený vyšší tlak turba, do 2.000 ot ubral nafty, nad 3.500 zasa pridal (ale už pri vyššom tlaku.
No - na jednej strane som bol rád, že auto má športový výkon a naozaj menej dymí, na druhej strane treba povedať, že dymivosti sa celkom nezbavilo. EK prešlo iba na druhé meranie celkom o chlp a to som mal v nafte VIF - používam ho trvale. Norma ja 1.0, namerali 0,97. Keď som zošliapol plyn v (v noci, pred svetlami zozadu) niekde pri 1600 ot, tak tam stále bolo mierne zadymenie kým sa spamätalo turbo, potom v podstate v pohode, ale medzi 2.500 a 3.000 to uz znova začalo dymiť a smerom do otáčok dosť intenzívne (hoci polovicu z toho, čo pred tuningom).
Takže do tohto auta som teraz nalial Bezaromatik, 0,5L na 50 L nádrž. Pre lepšiu mazivosť som do nafty rovnako pridal aj VIF, ako aj vždy dávam.
Výsledok ma, priznám sa prekvapil.
1. Výkon. Tí českí zástancovia toho riedidla píšu "citeľný nárast výkonu. kopec, ktorý som musel jazdiť na dvojku, teraz v pohode na trojku". No - pocit mám z výkonu veľmi dobrý, ale nechcite odo mňa nejak´senzorické posudky. Ak máte v malom aute 160 koní a jazdíte v aute sám, tak v bežnej premávke nemáte šancu spoznať rozdiel. To auto vždy ťahalo tak, že som vždy vyšiel akýkoľvek kopec na akýkoľvek prevod, takže naozaj neviem. Nebudem dávať 2 x 50 EUR za meranie na brzde, hoci by to možno aj stále za to.
2. Kultúra chodu. (Vraj sa má zlepšiť) Počas jazdy necítíňim rozdiel, no úplne po prvý raz ide na voľnobeh úplne pravidelne, ako švajčiarske hodinky. Žiaden náznak po tých "mäkkých zaváhaniach".
3. Dymivosť. Tak to je extra rozdiel. Teraz je o štvrtej tma, tak sa to dá dobre sledovať. Ak sa motám 3 dni po meste na štvrť plynu, a potom zošliapnem plný, tak z výfuku samozrejme na prvý raz vyletia sadze. Potom, sa to správa nasledovne: V tom prvom kritickom bode 1600 - 2000 nič,úplne rovnako ako moje druhe Volvo s D5 motorom, ktoré má DPF. Až do cca 3500 stále nič. Potom sa smerom k 4000 začína objavovať trocha dymu, ale je ho max 20% oproti nafte iba s VIF (ktoré tiež znižuje dymivosť).
Keď som sa bavil so známymi mechanikmi ohľadne dymivosti, vraveli, že nejestvuje diesel bez DPF, (ani v stave nového auta), ktorý by nedymil, pokiaľ vám niekto svieti zozadu xenónami. Tak tento, teraz do 3500 naozaj nedymí. A to je prosím stará šunka, so vstrekmi ktoré boli už na výmenu a s výkonom zdvihnutým o 20 k oproti papierom.
Je to pre mňa naozaj dosť prekvapivé, čo to dokáže. Možno sa pýtate prečo tak riešim dymivosť.
1. Nie je mi jedno, čím otravujem ľudí za mnou. Skrátka, rád jazdím s dieselom, ale nerád dymím.
2. Karbón ktorý degraduje olej a usádza sa v motore nie je nič iného, ako sadze, ktorá sa lepia na olejový film na stenách valcov a tak sa dostávajú do oleja. Navyše sadze vo výfuku upchávajú EGR a sanie. Nehovoriec o autách, ktoré majú DPF.
3. Vplyv na spotrebu nie som schopný exaktne zmerať, ale už so skúseností s prísadami typu VIF viem, že mierne znižujú spotrebu. Logiku to má v tom, že sadze vo výfuku sú s podstate nespálený uhlík a teda vyfukujeme von energiu, ktorá by mohla byť využitá ak by zmes prehorela lepšie. Ak by aj toto riedidlo znižovalo mierne spotrebu, vôbec by som sa tomu nečudoval.
Teda - na záver: nechce sa mi veriť, že by sa mnohí z vás s tým nestretli na CR fórach. Mňa by ale zaujímalo - máte s tým osobnú skúsenosť? A vie niekto vysvetliť, prečo to takto zázračne funguje?
Som zvedavý na ďalšiu EK. Porovnanie s minulou EK bude v podstate vedecký dôkaz. Očakávam hodnotu niekde medzi 0,25 a 0,30, čo apropos cca dosahovala moja stará tunovaná Xantia s VIFkom v nádrži...