Úsporná jazda - ako si neničiť auto
Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter
-
- Príspevky: 13
- Dátum registrácie: 07.03.2016 22:59 Zdieľať na Facebook
Úsporná jazda - ako si neničiť auto
Zdravím ,
rád by som poznal váš názor na túto tému ...
TEORIA vz PRAX
Úsporna jazda :
PLYNULA JAZDA , POZNAŤ
DOBRY TECHNICKY STAV -> PNEUMATIKY , TLAK ! ,
Ovplyvňujú ju napríklad podhustené či opotrebované pneumatiky, zanesený vzduchový filter, nekvalitný olej s vysokou
viskozitou v zimnom období, stav rozvodov, nedostatočná olejová náplň, ale aj stav ložísk či deformácie karosérie
zvyšujúce aerodynamický odpor a tým aj spotrebu.
ODSTUPY , netlačiť sa zbytočne
PREDVIDAVOSŤ
NETLACIT SA ZBYTOčNE DO KRIžOVATIEK ...
POKIAL JE MOžNOSŤ BRZDIT MOTOROM
NEUTRAL ? USETRENIE ??
OTAčKY NAD 1500 , NEKLESAŤ POD (DIESEL )
TEMPOMAT -> AKO PROSTRIEDOK NA SETRENIE PALIVA
časte brzdenia a pridavanie plynu spotrebuje viac paliva
čo najskor na vyšši prev. stupeň a čo najneskor na menši prev. st.
jazda s vyššimi otačkami zvyšuje spotrebu
beh motora naprazdno spotrebuva palivo a zatažuje živ. pros.
brzdne učinky motora , šetrime palivo a brzdy
je doležite preradiť včas
Spotreba paliva pri studenom motore je niekoľkonásobne vyššia ako pri zahriatom. Platí to najmä pre prvý kilometer jazdy
Z hľadiska životnosti a spotreby nie je však príliš vhodné zahrievať motor chodom na voľnobežné otáčky, zatiaľ čo vy
čistíte námrazu na čelnom skle. Motor je najvýhodnejšie zahrievať pod miernym zaťažením, teda okamžite po naštartovaní vyraziť,
samozrejme ohľaduplným štýlom jazdy bez vytáčania do vysokých otáčok.
3. Jazdite so správnymi otáčkami
Všeobecne platí, že motor má najvyššiu účinnosť, a teda aj najnižšiu mernú spotrebu paliva v oblasti otáčok maxima
krútiaceho momentu. Moderné benzínové motory dosahujú takmer deväťdesiat percent maxima krútiaceho momentu už od 2500
otáčok za minútu. Motor preto nie je vhodné vytáčať. Dvojnásobne to platí o moderných preplňovaných naftových motoroch s
priamym vstrekovaním, kde má vodič maximum k dispozícii už od 1500 či 1900 otáčok. S tým samozrejme súvisí správne radenie
rýchlosti.
5. Využívajte brzdenie motorom a neutrál
Využívanie neutrálu a brzdného účinku motora pri dojazde dokáže výrazne šetriť palivo. Pri brzdení motorom dochádza k zastaveniu
prívodu paliva, ktorý sa obnoví až pri poklese otáčok pod hranicou cca 1500 za minútu, keď by potenciálne hrozilo zhasnutie
motora. Pri motoroch so vstrekovaním ušetríte teda viac paliva, ak dochádzate na križovatku so zaradeným prevodovým stupňom
bez nohy na plynovom pedáli, ako by ste mali zaradený neutrál. Musíte však mať dobrý odhad, aby sa vám nestalo, že zbrzdíte skôr
ako ste plánovali a nakoniec musíte opäť stlačiť plynový pedál. Brzdenie motorom využívajte aj pri klesaniach, výrazne tým
ušetríte. Ak je svah príliš mierny a vy zistíte, že strácate rýchlosť, použite neutrál. V tomto režime spotrebuje motor len
palivo potrebné na voľnobežné otáčky.
Z kopce jeďte se zařazenou rychlostí
Když jedete z kopce se zařazenou rychlostí bez plynu, motor nespotřebovává žádné palivo, takže se většinou vyplatí nevyřazovat
na neutrál – a je to i bezpečnější. Někteří řidiči takhle "odřazují" i před zastavením až na dvojku. Jsou ovšem situace, kdy se
naopak vyplatí vyřadit, třeba když víte, že pojedete do protisvahu a auto vám tak vlastní vahou nabere rychlost. V žádném
případě ale nevypínejte motor! Moderní auta s posilovači bez něj neumí brzdit ani zatáčet.
Schádzame Ak z kopca, nie je optimálny nechávať zaradenou rýchlosť a iba brzdiť. Optimálnym spôsobom je, zaradiť nižšiu
rýchlosť a brzdiť motorom. Pri tomto kroku má voz nulovú spotrebu. Ak však viete, že po zjazde budete pokračovať plynule do kopca
, zoraďte neutrál. Voz zotrvačným pohybom bude pokračovať a zaradením vhodné rýchlosti môžete plynulo pokračovať.
A, je teda lepšie vypnuť motor ak čakam 2-3 min ako ho nechať bežať ?
B, pri studenom štarte je teda lepšie s autom isť ihneď alebo počkať minutku na parkovisku ?
Ďakujem za odpoveď
rád by som poznal váš názor na túto tému ...
TEORIA vz PRAX
Úsporna jazda :
PLYNULA JAZDA , POZNAŤ
DOBRY TECHNICKY STAV -> PNEUMATIKY , TLAK ! ,
Ovplyvňujú ju napríklad podhustené či opotrebované pneumatiky, zanesený vzduchový filter, nekvalitný olej s vysokou
viskozitou v zimnom období, stav rozvodov, nedostatočná olejová náplň, ale aj stav ložísk či deformácie karosérie
zvyšujúce aerodynamický odpor a tým aj spotrebu.
ODSTUPY , netlačiť sa zbytočne
PREDVIDAVOSŤ
NETLACIT SA ZBYTOčNE DO KRIžOVATIEK ...
POKIAL JE MOžNOSŤ BRZDIT MOTOROM
NEUTRAL ? USETRENIE ??
OTAčKY NAD 1500 , NEKLESAŤ POD (DIESEL )
TEMPOMAT -> AKO PROSTRIEDOK NA SETRENIE PALIVA
časte brzdenia a pridavanie plynu spotrebuje viac paliva
čo najskor na vyšši prev. stupeň a čo najneskor na menši prev. st.
jazda s vyššimi otačkami zvyšuje spotrebu
beh motora naprazdno spotrebuva palivo a zatažuje živ. pros.
brzdne učinky motora , šetrime palivo a brzdy
je doležite preradiť včas
Spotreba paliva pri studenom motore je niekoľkonásobne vyššia ako pri zahriatom. Platí to najmä pre prvý kilometer jazdy
Z hľadiska životnosti a spotreby nie je však príliš vhodné zahrievať motor chodom na voľnobežné otáčky, zatiaľ čo vy
čistíte námrazu na čelnom skle. Motor je najvýhodnejšie zahrievať pod miernym zaťažením, teda okamžite po naštartovaní vyraziť,
samozrejme ohľaduplným štýlom jazdy bez vytáčania do vysokých otáčok.
3. Jazdite so správnymi otáčkami
Všeobecne platí, že motor má najvyššiu účinnosť, a teda aj najnižšiu mernú spotrebu paliva v oblasti otáčok maxima
krútiaceho momentu. Moderné benzínové motory dosahujú takmer deväťdesiat percent maxima krútiaceho momentu už od 2500
otáčok za minútu. Motor preto nie je vhodné vytáčať. Dvojnásobne to platí o moderných preplňovaných naftových motoroch s
priamym vstrekovaním, kde má vodič maximum k dispozícii už od 1500 či 1900 otáčok. S tým samozrejme súvisí správne radenie
rýchlosti.
5. Využívajte brzdenie motorom a neutrál
Využívanie neutrálu a brzdného účinku motora pri dojazde dokáže výrazne šetriť palivo. Pri brzdení motorom dochádza k zastaveniu
prívodu paliva, ktorý sa obnoví až pri poklese otáčok pod hranicou cca 1500 za minútu, keď by potenciálne hrozilo zhasnutie
motora. Pri motoroch so vstrekovaním ušetríte teda viac paliva, ak dochádzate na križovatku so zaradeným prevodovým stupňom
bez nohy na plynovom pedáli, ako by ste mali zaradený neutrál. Musíte však mať dobrý odhad, aby sa vám nestalo, že zbrzdíte skôr
ako ste plánovali a nakoniec musíte opäť stlačiť plynový pedál. Brzdenie motorom využívajte aj pri klesaniach, výrazne tým
ušetríte. Ak je svah príliš mierny a vy zistíte, že strácate rýchlosť, použite neutrál. V tomto režime spotrebuje motor len
palivo potrebné na voľnobežné otáčky.
Z kopce jeďte se zařazenou rychlostí
Když jedete z kopce se zařazenou rychlostí bez plynu, motor nespotřebovává žádné palivo, takže se většinou vyplatí nevyřazovat
na neutrál – a je to i bezpečnější. Někteří řidiči takhle "odřazují" i před zastavením až na dvojku. Jsou ovšem situace, kdy se
naopak vyplatí vyřadit, třeba když víte, že pojedete do protisvahu a auto vám tak vlastní vahou nabere rychlost. V žádném
případě ale nevypínejte motor! Moderní auta s posilovači bez něj neumí brzdit ani zatáčet.
Schádzame Ak z kopca, nie je optimálny nechávať zaradenou rýchlosť a iba brzdiť. Optimálnym spôsobom je, zaradiť nižšiu
rýchlosť a brzdiť motorom. Pri tomto kroku má voz nulovú spotrebu. Ak však viete, že po zjazde budete pokračovať plynule do kopca
, zoraďte neutrál. Voz zotrvačným pohybom bude pokračovať a zaradením vhodné rýchlosti môžete plynulo pokračovať.
A, je teda lepšie vypnuť motor ak čakam 2-3 min ako ho nechať bežať ?
B, pri studenom štarte je teda lepšie s autom isť ihneď alebo počkať minutku na parkovisku ?
Ďakujem za odpoveď
-
- Príspevky: 27640
- Dátum registrácie: 15.10.2008 14:04 Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 1906
- Dátum registrácie: 12.12.2009 20:01
- Bydlisko: Revúca Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 7876
- Dátum registrácie: 03.02.2010 22:37
- Kontakt: Zdieľať na Facebook
Dnes sa uz na spotrebu v mestach jazdit neda.narobili spomalovacie retardery kruhce prechody pre chodcov hned za kruhacmi a svetelne krizovatky vzdy tam kde to bolo kedysi bez problemu.dnes staci ze skoncila sichta v nejakej firme a uz sa to vlecie zastavuje medzi 2 kruhacmi vzdialenych 500 metrov od seba sa gadza vlecie 25 len aby zbytocne netrapil motor a brzdy.a okresky tiez uz to zacina byt katastrofa.jeden sa vlecie 70 a cela kolona za nim nalepena na sebe ze ak to chcem sfuknut musim brat aj 6 aut naraz aj to s rizikom ci sa mi niekto uhne.
-
- Príspevky: 254
- Dátum registrácie: 05.07.2011 13:48
- Bydlisko: Bazmek City Nad Hornadom Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 27640
- Dátum registrácie: 15.10.2008 14:04 Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 221
- Dátum registrácie: 01.04.2009 13:24 Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 1441
- Dátum registrácie: 16.09.2010 13:17 Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 68
- Dátum registrácie: 12.01.2014 19:59 Zdieľať na Facebook
Ja osbne mám auto už cca 6 rokov 95% po meste každý deň, nejako neriešim či je studené či je teplé to je jedno hlavne nech ma dostane s bodu A do bodu B. Samozrejme to nevytáčam do 6 tisíc ale tak do 3 max. A to auto dostane čo to potrebuje,
a aj tak keď bude treba vraziť napríklad 2.000 eur tak rovno kúpim dáciu sandero za 6500 úplne novú a ide sa
a aj tak keď bude treba vraziť napríklad 2.000 eur tak rovno kúpim dáciu sandero za 6500 úplne novú a ide sa
-
- Príspevky: 5285
- Dátum registrácie: 11.09.2007 20:00 Zdieľať na Facebook
Chyba niektorých šoférov taký sú zväčša na začiatku kolóny alebo prvý na zelenej a kvôli ním kľudne prejde o pár aut menej na zelenú ako by prešlo ak by bol v predu normálne zmýšľajúci človek. Jazdím podľa potreby a podľa situácie používam plyn alebo brzdu. a nie že bojím sa vytočiť motor nad 2500 ot. alebo nedupnem plyn na podlahu ak sa zaraďujem alebo vychádzam na cestu. Takže treba jazdiť s rozumom a jazdu prispôsobiť premávke a situácii a nie bezhlavo sa snažiť o úspornú jazdu .A je mi šumafuk či spravím spotrebu 6,5 alebo 7,1 .
-
- Príspevky: 13554
- Dátum registrácie: 03.08.2010 10:08
- Bydlisko: BH - bratislavske humno Zdieľať na Facebook
Hodinova spotreba jak je pisane vyssie podla typu motora liter + - trolejbus, ked si neni bruselsky hipisak a nezachranujes ladoveho medveda uhlikovou stopou v revucej, tak penazenku zhasinanim na par minut veru nezachranis...
Sadnem mam neutral, spojku...rucnu ak je kopec nezabudaj , natocim..., pustim spojku... lezerne sa priputam, obzeram okolie a susne v nose, peta a dvatsat, sestadvadsat zapnem svetla, pripadne fukar, blinker, okuknem okolie /samozrejme aj spataky vzdy/ lezerne opustam parkovaci flek...komotne rozbehujem studeny kar na kazdom kvalte...
Sadnem mam neutral, spojku...rucnu ak je kopec nezabudaj , natocim..., pustim spojku... lezerne sa priputam, obzeram okolie a susne v nose, peta a dvatsat, sestadvadsat zapnem svetla, pripadne fukar, blinker, okuknem okolie /samozrejme aj spataky vzdy/ lezerne opustam parkovaci flek...komotne rozbehujem studeny kar na kazdom kvalte...
-
- Príspevky: 4554
- Dátum registrácie: 22.03.2012 19:01 Zdieľať na Facebook
Odporúčania,typu, "naštartuj a hneď sa pohni" su jeden veľký blud a SOMARINA
Z toho dovodu,že hned po naštartovaní ten motor nie je pripravený na jazdu , nech tvrdí,kto chce čo chce
Ja robím tak,že štartujem s plynovým pedálom stlačeným dopoly, naštartujem,
otáčky hneď vyletia okolo 3000
je to dobre preto,že akonahle sa motor dá do pohybu
IHNEĎ ma aj mazanie na všetkých miestach ,lebo pri 3000 r.p.m čerpadlo oleja je nutene vyvinuť TLAK a hneď je obeh oleja v motore,
potom samozrejme uvolnim plyn pedal niekolko x preturujem
tak do 2000 r.p.m pričom držím vyšlapnutú spojku
ked mam istotu že motor je PREMAZANY olejom, pustím spojku , aby začal pohyb predlohového hriadeľa v prevodovke
zapnem si pás, naladím rádio, zapnem svetla , ventilator, nastavím kurenie
to trva asi minutu, možno minutu a pol
ked treba pustím stierače aby prebehli po skle ,ked prší
Potom sa POMALY pohnem takým štylom aby som neprekročil 2000 r.p.m
radim II.stupeň potom III.stale pianko 2000 r.p.m.
Ked vidim,že ručička teplomera sa pohla a ide ďalej
RUČNE prepnem do LPG a v tej chvíli možem točiť do 3000 r.p.m
ked je ručička teplomera asi v polovici možem aj obiehať auta iduce predo mnou
Ked prejdem asi 2-3 km viem ,že mam zohriaty aj olej
a možem jazdiť tak ako potrebujem resp. možem začať viac tlačiť na plyn.pedal
Pri jazde nikdy NEVYRAĎUJEM rýchlosť , nie je na to žiadny dovod a v zime na šmykľavej ceste to može byť veľmi nebezpečné
JAZDA je vždy oveľa bezpečnejšia ak je zaradená rýchlosť
a brzdí sa len motorom
Tiež na semaforoch alebo pri zastavení na 2 min. nevypínam motor,
bežiaci motor sa neopotrebovava , najväčšie opotrebenia su studené štarty a hoci je motor teplý trpí štarter pri štartovaní
Z toho dovodu,že hned po naštartovaní ten motor nie je pripravený na jazdu , nech tvrdí,kto chce čo chce
Ja robím tak,že štartujem s plynovým pedálom stlačeným dopoly, naštartujem,
otáčky hneď vyletia okolo 3000
je to dobre preto,že akonahle sa motor dá do pohybu
IHNEĎ ma aj mazanie na všetkých miestach ,lebo pri 3000 r.p.m čerpadlo oleja je nutene vyvinuť TLAK a hneď je obeh oleja v motore,
potom samozrejme uvolnim plyn pedal niekolko x preturujem
tak do 2000 r.p.m pričom držím vyšlapnutú spojku
ked mam istotu že motor je PREMAZANY olejom, pustím spojku , aby začal pohyb predlohového hriadeľa v prevodovke
zapnem si pás, naladím rádio, zapnem svetla , ventilator, nastavím kurenie
to trva asi minutu, možno minutu a pol
ked treba pustím stierače aby prebehli po skle ,ked prší
Potom sa POMALY pohnem takým štylom aby som neprekročil 2000 r.p.m
radim II.stupeň potom III.stale pianko 2000 r.p.m.
Ked vidim,že ručička teplomera sa pohla a ide ďalej
RUČNE prepnem do LPG a v tej chvíli možem točiť do 3000 r.p.m
ked je ručička teplomera asi v polovici možem aj obiehať auta iduce predo mnou
Ked prejdem asi 2-3 km viem ,že mam zohriaty aj olej
a možem jazdiť tak ako potrebujem resp. možem začať viac tlačiť na plyn.pedal
Pri jazde nikdy NEVYRAĎUJEM rýchlosť , nie je na to žiadny dovod a v zime na šmykľavej ceste to može byť veľmi nebezpečné
JAZDA je vždy oveľa bezpečnejšia ak je zaradená rýchlosť
a brzdí sa len motorom
Tiež na semaforoch alebo pri zastavení na 2 min. nevypínam motor,
bežiaci motor sa neopotrebovava , najväčšie opotrebenia su studené štarty a hoci je motor teplý trpí štarter pri štartovaní
-
- Príspevky: 1583
- Dátum registrácie: 10.10.2011 08:37 Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 1906
- Dátum registrácie: 12.12.2009 20:01
- Bydlisko: Revúca Zdieľať na Facebook
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: LOCHNESS, minac a 56 neregistrovaných