Subaru Legacy 2010 2.0i - ET48 vs ET55

Diskusia ohľadne vozidiel značky Subaru

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

a566
Príspevky: 711
Dátum registrácie: 06.04.2020 16:01
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa a566 »

no v rakus sa nebavia, vykuchany dpf a ides peso+pokuta.
tu si kazdy dymi bez trestu lol
wilz
Príspevky: 3692
Dátum registrácie: 04.01.2008 18:44
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa wilz »

Pozerám že to tu zväčša samý odborník.
Tak je rozdiel v Rakúsku keď máš dymiaci dízel a keď máš o pár milimetrov menšie ET na kolesách.
Konkrétne v Rakúsku je policajtovi úplne jedno či máš kolesá také aké sú písané v TP. To on necháva na rakúskej STK, tam sú na to machri, ktorí to riešia.
A na Slovensku pokiaľ máš pneumatiky také ako máš písané, tak disky obvykle nikto nerieši, samozrejme nemám na mysli excesy ktoré tu píše oco, tomu je jedno čo tam namontuje, hlavne aby to bolo zadarmo.
Samozrejme že disky na Forda, kde ET býva predpísané 35 – 49 mm, môžu na nejakom citroene, kde bývajú ET od 16 do 27 mm, šúchať o podbehy, pochybujem že o ramená, to skôr boli obuté moc široké pneumatiky. Ale konkrétne u citroenov by som videl problém skôr vo vyčaptanej zadnej náprave.
A uvádzaný príklad že vraj „Na Daewo Lanos som volakedy dal disky z Opla a pri plnom zaťažení mi zadný lem rozrezal pneumatiku ako auto perovalo na jamách“ je úplný nezmysel, pretože Lanos má ET 45 mm a Ople mávajú ET v rozmedzí 37 – 49 mm. To znamená že aj pri maximálnom rozdiele 8 mm absolútne nie je šanca aby sa pneumatika dostala pod lem blatníka. Takže ak sa to naozaj stalo, tak tam boli obuté širšie pneumatiky a plus k tomu to boli pánbohvie aké disky s ET pod 20 mm, t.j. určite nie oplácke. To že ich predtým niekto obúval na opla, to nič neznamená.

Drobné vysvetlenie k veci – hodnotu ET navrhuje konštruktér podvozku tak, aby stred dotykovej plochy pneumatiky na vozovke sa nachádzal v osi, okolo ktorej sa zatáča predné koleso pri točení volantom, vtedy je najmenšie trenie pneumatiky o vozovku. To znamená že plusový aj mínusový rozdiel v ET voči predpísanému rozmeru znamená že pri zatáčaní kolesa, tá dotyková plocha pneumatiky na zemi sa bude pohybovať po kružnici okolo tej pomyslenej osi zatáčania kolesa, rozmer kružnice je rozdiel ET. To by spôsobilo trocha väčší odpor pri otáčaní volantom, ale dnes pri preposilovaných riadeniach to nemá nikto šancu spoznať. Inak drobný rozdiel ET (cca do 10 mm) z hľadiska celkových rozmerov vozidla neovplyvňuje postihnuteľným spôsobom jazdné vlastnosti vozidla.
Zároveň je dobré si uvedomiť že keď nejaký Citroen alebo Peugeot majú predpísané ET 18 mm, tak to neznamená že majú kolesá viac vystrčené smerom von, ako nejaký Ford s ET 49 mm. Tie hodnoty sú relatívne a platia len pre geometriu riadenia toho jedného konkrétneho vozidla.

Takže odpoveď zadávateľovi :
Z technického hľadiska rozdiel niekoľko mm v hodnote ET neznamená nič podstatné, konečne aj automobilky predpisujú pre rôznu veľkosť kolies aj rôzne ET, rozdiel býva do 10 mm.
7 milimetrový rozdiel smerom von pohľadom ani nerozoznáš, ale zase určite to optickému dojmu toho auta troška pomôže, keď budú kolesá o trošku viac von.
A ak ti tie disky inak vyhovujú, nie je čo riešiť.
Dnešný svet, ktorý sa vyžíva v buzerácii všetkého čo nie je nalinkované, samozrejme nahráva všelijakým idiotom na STK, ktorí buzerujú ľudí napr. kvôli drobnému rozdielu v ET diskov, aj keď z technického hľadiska naozaj o nič nejde.
Ale zase nie všetci sú takí, ja osobne som okrem pôvodných plecháčov nemal nikdy hliníkové disky s presne takým rozmerom ako bol napísaný v TP, dokonca aj pneumatiky boli často trocha iný rozmer, napriek tomu som s tým nikdy na STK ani pri riešení poistných udalostí nemal žiaden problém.
Rovnako ako niekto iný, ani technik STK nemá šancu pohľadom zistiť 7 mm rozdiel v ET, reálne ak máš obuté také pneumatiky ako sú zapísané v TP, tak obvykle nemáš problém.
Pokiaľ natrafíš na vrtáka, ktorý bude s baterkou sliediť po vnútrajšku disku aby ťa nachytal , tak áno vtedy môžeš mať problém. Ja by som to riešil tak, že by som tú značku ET zvnútra disku (pokiaľ je viditeľná) buď vybrúsil alebo zatrel karosárskym tmelom, aby nebola na pohľad čitateľná.
MatoB35
Príspevky: 172
Dátum registrácie: 23.11.2010 22:43
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa MatoB35 »

Wilz ; konečne normálny názor :2f93:
easyridersvk
Príspevky: 710
Dátum registrácie: 15.07.2011 15:52
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa easyridersvk »

MatoB35 napísal:.... ale pri STK ani hliadka ti to neskontroluje, ani to nikto nerieši, pokiaľ ti netrčia kolesá z karosérie :)
no neviem :D, mne kolesa chlapik na stk kostoval ako macka horucu kasu, 5 minut...a to som mal tie co su v papieroch zapisane, aj pneu aj disky....nejzadene, vzorky este bohate...
MatoB35
Príspevky: 172
Dátum registrácie: 23.11.2010 22:43
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa MatoB35 »

Veď musí, kvôli kamerovému záznamu :3035:
sanjozko
Príspevky: 10
Dátum registrácie: 03.12.2019 13:45
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa sanjozko »

vdaka wilz

ET v technickom nemam a predajca diskov mi odpisal ze tie ET48 su homologizovane pre moje auto, ci to realne ale kontrolovali netusim, ale aj podla toho co wilz napisal objednam tie 48ky.
cicmanec
Príspevky: 27640
Dátum registrácie: 15.10.2008 14:04
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa cicmanec »

Kamery robia len fotky, nie záznam. A keby aj kto by tie stovky záznamov kontroloval či technik skontroloval všetko čo mal? :::
a566
Príspevky: 711
Dátum registrácie: 06.04.2020 16:01
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa a566 »

wilz napísal:
Rovnako ako niekto iný, ani technik STK nemá šancu pohľadom zistiť 7 mm rozdiel v ET, reálne ak máš obuté také pneumatiky ako sú zapísané v TP, tak obvykle nemáš problém.
Pokiaľ natrafíš na vrtáka, ktorý bude s baterkou sliediť po vnútrajšku disku aby ťa nachytal , tak áno vtedy môžeš mať problém.

Ja by som to riešil tak, že by som tú značku ET zvnútra disku (pokiaľ je viditeľná) buď vybrúsil alebo zatrel karosárskym tmelom, aby nebola na pohľad čitateľná.
to nemyslis vazne. ze obrusovat nejake cisla.
neviem kde sa vzalo v ludoch ze et=plusminus autobus.

tu mam oficial dokument konformity co som dostal k autu, kupovane nove.... preco asi tam neni napisane od..do... ale presne cisla.
mne hovor o tom, zhanat na take et disky...vyber nie je velky..
Obrázok
auto je momentalne na plechoch, et23. rozmery su takto zapisane aj v tp.
osobne nemam zaujem behat so stisnutou ritkou na "nejakych" diskoch.
seven549
Príspevky: 7880
Dátum registrácie: 03.02.2010 22:37
Kontakt:
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa seven549 »

oco13 napísal:Seven elektrony mávajú plastové vymedzovacie krúžky. Vyberieš , a dáš iný, alebo nedáš žiaden a koleso sa centruje len na šrouboch.
Inak peugeot citroen diera 65.1mm
no to ano len to ze sa aj tie plasty casom opotrebuju.par kamosov to ma a menia to par krat do roka.jeden to ma na accorde 2,4i meni to 3x do roka.ma tam take disky neorigo R18 koli vzhladu auto sportovy podvozok
wilz
Príspevky: 3692
Dátum registrácie: 04.01.2008 18:44
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa wilz »

Seven, naozaj netuším čo ťa núti písať tu takéto somariny.
Tie centrovacie krúžky, pokiaľ máš správny rozmer, sa nemajú dôvod opotrebovávať, lebo keď raz nasadíš disk na náboj a dotiahneš kolové skrutky (matice) tak tie krúžky už nemajú žiadnu funkciu, disk je dotlačený na dosadaciu plochu a keby si tam tie krúžky nemal, tak to nijako nepoznáš.
Tie krúžky majú účel vystrediť koleso pri nasadzovaní na náboj, potom tam už nemusia byť.
Jediný spôsob ako sa dajú tie plastové krúžky poškodiť, je ich teplom roztaviť, čiže jazdiť tak že brzdové kotúče budú červené a keď sa dotkneš disku tak sa popáliš.
A kvôli čomu tie krúžky ten tvoj kámoš mení na accorde 3x do roka ? Rozumiem že zima-leto prezúva kolesá, ale to má vari aj druhú sadu diskov, neprezúva dúfam pri tom zakaždým gumy na jednej sade diskov ?
Takže keď by na tých druhých diskoch mal rovnakú stredovú dieru, do ktorej by pasoval rovnaký krúžok a ten starý by bol zakaždým roztavený, tak áno 2x za rok by ho mohol meniť.
A kvôli čomu teda tretí krát za rok ? Alebo ten tvoj kámoš len tak z plezíru dá dole kolesá, zistí že má roztavené krúžky, tak tam nasadí nové ?
Neviem kde robím chybu, ale ja mám už 10 rokov na aute stále jedny také plastové strediace krúžky, vždy ich prehadzujem medzi letnými a zimnými diskami a zatiaľ som na nich žiadne opotrebovanie nezistil.
cicmanec
Príspevky: 27640
Dátum registrácie: 15.10.2008 14:04
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa cicmanec »

Možno s tým chodí na okruh... :41c2:
kakafko
Príspevky: 145
Dátum registrácie: 30.05.2008 07:07
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa kakafko »

Bože chlapci, vy tomu zas poniektorí dávate...ale poďme k téme. Tiež jazdím japonca, u nich je ET55 úplne typické a výber diskov je pomerne obmedzený ak ho chceš dodržať. Ja sám už 12 rokov striedam na Honde Accord letné disky so zimnými, kde originály sú ET55 a mnou dokúpené sú ET48. Optický rozdiel je neviditeľný, tých 7mm proste nevidíš, to už ti opticky viac spraví pneumatika s ochranným limcom proti poškodeniu disku ako disk samotný.

Čo sa týka jazdy, nie som schopný rozpoznať ET55 vs ET48, ale dokážem spoľahlivo rozoznať tuhosť bočnice pneumatiky pri jazde v zákrute alebo vyhýbacom manévri.

Za ďalšie, nikdy a nikto nemal snahu skontrolovať ET disku, ani policajti, ani STK ani poisťovňa na žiadnom aute ktoré som vlastnil. Pneumatiky sedia tak ako sú zapísané v TP, bodka.

Ďalší nezmysel: za prvé, pokiaľ nemáš presnú stredovú dieru na dokúpených diskoch, tak sa VŽDY podotýkam VŽDY používa vymedzovací krúžok, dodá ti ho predajca diskov podľa veľkosti diery disku a tvojho stredu náboja kolesa. Ten krúžok slúži na to, aby si pri montáži dosiahol na 100 percent presný stred disku voči náboju a následne to matice už len v tejto polohe presne zafixujú. Akákoľvek malá odchýlka pri montáži bez stredového krúžku je problém pre nápravu. A keďže istá vôľa na šróboch vždy je, aby koleso išlo ľahko nasadiť na náboj, tak bez toho krúžku nikdy nedosiahneš presný stred. Krúžok sa nepoužíva iba pri originál OEM diskoch z fabriky, kde sa frézuje presný rozmer stredovej diery na typ a model auta, keďže je tam produkcia v státisícoch.

Ďalší nezmysel je, že krúžky musíš 3x do roka meniť ako Sevenovi kamaráti ???? a to mám dokonca tiež Hondu Accord. Ja mám na aute 12 rokov jedny krúžky a v živote som ich nemenil a meniť nebudem, nie je dôvod. Ten krúžok nie je po dotiahnutí matíc už nijakým spôsobom mechanicky namáhaný, koleso je na náboji už pevne fixované silou doťahovacieho momentu matice voči šróbu.
Jeho funkciu som popísal vyššie.

Takže si kľudne to ET48 na to Subaru nahoď, problém v tom žiadny nevidím. Je to smiešnych 7mm smerom von, takže ti nehrozí ani nič také čo tu popisoval niekto ďalší, že pri plnom rajde šúchalo koleso znútra... Nič šúchať nebude, ty ideš ETčkom smerom von a nie dnu. Taktiež pri 7mm ti žiadny lem blatníka gumu pri prepružení nerozreže, to je totálny nezmysel. To by musel to ETčko trošku inak prepísknuť. Pre neznalých dodám, že koleso pri pružení opisuje pri vertikálnom pohybe oblúk smerom do vnútra blatníku a nejde pohybom rovno hore. Preto sú znútra blatníkov vykrojenia dovnútra, aby sa tam koleso pri extrémnom zaťažení alebo prepružení mohlo schovať. Myslím, že originál disky Subaru ani zďaleka nie sú na úrovni karosérie čo sa týka zapustenia kolies dovnútra, takže tých 7mm ani nepostrehneš.

*Kým som dopísal príspevok, WILZ už veľmi podobne zareagoval, takže sorry za prípadnú duplicitu v myšlienkach.
oco13
Príspevky: 17842
Dátum registrácie: 14.12.2008 12:08
Bydlisko: okr.nové zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa oco13 »

Pre neznalých dodám, že koleso pri pružení opisuje pri vertikálnom pohybe oblúk smerom do vnútra blatníku a nejde pohybom rovno hore.
Na toto by som chcel zareagovať aj ja.
Podla mojich strajárskych vedomostí toto platí ak sa jedná o nezávislé zavesenie kolies. Vlečná zadná náprava ako má napríklad Punto,Felicia A mal ju aj Lanos sa pri zaťažení pohybuje smerom rovno hore a ani sa na nej nemôžu kolesa rozčapiť do A lebo to by sa museli ohnúť ich náboje.
Spomínaný Lanos už je dávno v šrote takže polemika čo mohlo spôsobiť pozdlžne rozrezanie bočnice pneumatiky po prjazde vlny na ceste je bezpredmetná.
Ale po víkende nafotím to šúchanie vnútra kolies po zámene Ford - Peugeot - Citroen. To je realne aj v súčasnosti. Práve kvoli tomu sa kupujú podložky.
Rovnako sem môžem dať aj sken TP kde bohužial žiadne ET nie je uvedené. :4012:
som dezolát a komu sa to nepáči nech ma bozá v riť
kakafko
Príspevky: 145
Dátum registrácie: 30.05.2008 07:07
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa kakafko »

Áno s tým zavesením kolies zadnej nápravy súhlasím, ja som to automaticky napísal k daným autám o ktorých sa diskutovalo, to jest Subaru Legacy a Honda Accord, kde ak sa nemýlim, tak oba modely používajú nezávislé zavesenie kolies zadnej nápravy. Accord na 100 percent, mám ho doma a Subaru Legacy myslím tiež. Ale dobrý postreh.
a566
Príspevky: 711
Dátum registrácie: 06.04.2020 16:01
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa a566 »

Obrázok
zeby panhard tyc ?
bezne vlecne "torzky" ju nemaju chvalabohu

Návrat na "Subaru fórum"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný