Striekacia pištoľ - akú?

Všetko okolo údržby a starostlivosti o lak, lakovanie vozidiel, opravy laku, fólie na karosériu.

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

bmwe46318
Príspevky: 8
Dátum registrácie: 26.11.2010 14:10
Zdieľať na Facebook

Striekacia pištoľ - akú?

Príspevok od používateľa bmwe46318 »

Chcel by som sa opýtať odborníkov na lakovanie, aká pištoľ je vhodná lakovanie metalízy:
1. mala by byť s technológiou HVLP alebo HP(niekde som čítal HVLP robí pomaranč....)?
2. aká by mala byť veľkosť trysky 1,3 ; 1,4 alebo 1,7 ?
3. Pri vybere pištole treba pozerať aj aký má pracovný tlak a spotrebu vzduchu (napr. 2-6 barov,250l /min)? Je lepšia menšia spotreba a nižší tlak?
Poprípade mi možete aj poslať nejaké linky vhodných striekacích pištolí do sumy 150€.
Ďakujem za všetky rady k téme. :zg282:
ivko1
Príspevky: 14965
Dátum registrácie: 02.08.2006 15:31
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa ivko1 »

Mám známeho ktorý robil lakérnika mnohé roky, teraz robí príložitosne doma, pištrol nemá nijakú extra, ale pri striekaní je problém takmer vždy iba kompresor, nemal by mu príliš kolísať tlak, dôležité je hlavne kedy začne znovu tlačiť, to je dôvod kedy vznika pomaranč (za predpokladu správne zriedenej farby)...
Tlak by nemal klesať ideálne pod 4 bar, vrch si vyreguleš ventilom, najideálnejší je skrutkový kompresor, ale tam je cena mnohonásobne vyššia ako je cena striekacej pištole
dr-yevan
Príspevky: 139
Dátum registrácie: 28.01.2008 11:49
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa dr-yevan »

doležitý je hlavne kompresor,lebo ak striekaš konvenčnou nie hvlp a kompresor nestíha má malú kapacitu ten pomaranč tam budeš mat aj ked sa pose_ieš,a tá hvlp potrebuje velké množstvo,takže znova kompresor.Rozdiel medzi týmito dvoma pištolami je asi taký,že HVLP strieka pomalšie a má menší rozptyl a konvenčná strieka mnohokrát aj tam kde netreba preto s HVLP ušetríš farbu,na kusy (blatník,dvere kapota)podľa mna lepšia HVLP,ale na kompletku radšej konvenčnú,doležité je nastavenie tlaku,rozptylu,množstva farby je vela možností ako si pokaziť svoj výtvor nepomože ani SATA lebo sa sama automaticky nenastaví,nie som lakérnik robím to iba občas tolko moja skúsenosť.odporúčam hlavne vela skúšať s novou pištolou a potom naostro.....
http://www.youtube.com/watch?v=EoebIto_2jo
palo1979
Príspevky: 16
Dátum registrácie: 09.08.2008 19:49
Kontakt:
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa palo1979 »

12 rokov lakujem auta, skusil som rozne pištole,ale najviac sa mi osvedčila medzi lakiernikmi oblubena devilbis GTI, ma trisku 1,3, prip.1,4..lakujem s nou aj metalizu aj laky aj hladke farby..s vysledkom budeš spokojny, stoji ale okolo 300-400 euro.
martincichy
Príspevky: 5446
Dátum registrácie: 18.09.2016 10:44
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa martincichy »

kompresor je oveľa dôležitejší ako pištoľ,
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24977
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Je to moja práca tak si dovolím pár slov.Nie je až tak podstatné akú máš pištol ak splňa základné požiadavky čo sa týka priemeru dýzy,presnosti medzikružia a teda presnosti či kruhového či oválneho lúča.Klasicky striekam Satou RP 1,3 ,ale často použijem aj Fobo,Kovofiniš (min 30 ročná),FC&K Profesional HVLP všetko horné nádobky.Zodpovedne môžem prehlásiť že ktoroukolvek nastriekam rovnocenný povrch.Aj úplne obyčajná pištol v dobrých rukách urobí peknú prácu.Lebo viac ako pištol rozhoduje o výsledku skúsenosť a dodržiavanie istých zásad.Kompresor musí stíhať min 300 lt/min,vzduch musí byť odvlhčený,vyfiltrovaný a suchý a tak ide do reg tlaku.Pozor na všeobecný omyl,HVLP znamená malý tlak,ale ovela väčší objem vzduchu.O kvalite rozhodne správna hustota farby (hustá je pomaranč,riedka stekance)vzdialenosť ústia pištole od povrchu,rýchlosť pohybu pištole,teplota ! a samozrejme správne zregulovaná pištol,čiže šírka lúča,tlak,množstvo.A ešte jeden detail,medzi jednotlivými vrstvami treba nechať pauzu na odvetranie.Ak je krátka,je nebezpečie potečenia,dlhá je že sa vrstvy už nezlejú do jednoliateho povrchu.Už iba spomeniem že každá značka farby a laku má iné vlastnosti krorým sa treba prispôsobiť. Inak sa pracuje z vodou rieditelnými a inak akrylom.Pred striekaním sa vždy pištol odstrieka na skúšku na kus starého blatníka kde sa zároveň nastaví.Tento skúšobný strek slúži na ohmatanie lepivosti a určenie doby druhej vrstvy.Akúkolvek pištol pred zákupom treba pozrieť presnosť medzikružia,hubicu pootáčať a vždy musí byť presný stred.Inak strieka rozne množstvá do rôznych strán. kvalitu nástreku zistíš aj krátkym strekom na biely papier,raz kruh,raz ovál,vidíš kde zle dáva.Z praxe ako zásadné chyby vidím zlú hustotu farby,striekanie nerovnomerným pohybom akosi halabala a najviac zlý odhad času druhej vrstvy.V príprave podkladu zase to že je podklad vybrúsený hrubým papierom a nie je použitý vhodný základ.
Suma sumárum,naučiť sa dá a peknú robotu urobiť aj 25 eurovou pištolou,nemusí to byť ani DeVilbis ani Sata. Iste profesionálna dielňa si iné dovoliť nemôže.Ešte sa doplním,vlasy mi dupkom stávajú ak vidím cediť farbu cez pančuchu.Hladká farba lievik min.190um,voda 125um.
Naposledy upravil/-a mhlavaty v 26.11.2010 21:40, upravené celkom 1 krát.
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24977
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

martin cichy napísal:kompresor je oveľa dôležitejší ako pištoľ,
Martine,vieš čo je vždy a všade najdôležitejšie,to je ten ujo čo má pištol v ruke.Ujovi môžeš dáť do ruky aj Satu a kompresorovú stanicu.
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24977
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

dr-yevan napísal:doležitý je hlavne kompresor,lebo ak striekaš konvenčnou nie hvlp a kompresor nestíha má malú kapacitu ten pomaranč tam budeš mat aj ked sa pose_ieš,a tá hvlp potrebuje velké množstvo,takže znova kompresor.Rozdiel medzi týmito dvoma pištolami je asi taký,že HVLP strieka pomalšie a má menší rozptyl a konvenčná strieka mnohokrát aj tam kde netreba preto s HVLP ušetríš farbu,na kusy (blatník,dvere kapota)podľa mna lepšia HVLP,ale na kompletku radšej konvenčnú,doležité je nastavenie tlaku,rozptylu,množstva farby je vela možností ako si pokaziť svoj výtvor nepomože ani SATA lebo sa sama automaticky nenastaví,nie som lakérnik robím to iba občas tolko moja skúsenosť.odporúčam hlavne vela skúšať s novou pištolou a potom naostro.....
http://www.youtube.com/watch?v=EoebIto_2jo
Mám pocit že si to postavil trochu na hlavu
martincichy
Príspevky: 5446
Dátum registrácie: 18.09.2016 10:44
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa martincichy »

mhlavaty napísal:
martin cichy napísal:kompresor je oveľa dôležitejší ako pištoľ,
Martine,vieš čo je vždy a všade najdôležitejšie,to je ten ujo čo má pištol v ruke.Ujovi môžeš dáť do ruky aj Satu a kompresorovú stanicu.
áno, to je pravda. platí to pre každú oblasť života.
bmwe46318
Príspevky: 8
Dátum registrácie: 26.11.2010 14:10
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa bmwe46318 »

mhlavaty napísal:Je to moja práca tak si dovolím pár slov.Nie je až tak podstatné akú máš pištol ak splňa základné požiadavky čo sa týka priemeru dýzy,presnosti medzikružia a teda presnosti či kruhového či oválneho lúča.Klasicky striekam Satou RP 1,3 ,ale často použijem aj Fobo,Kovofiniš (min 30 ročná),FC&K Profesional HVLP všetko horné nádobky.Zodpovedne môžem prehlásiť že ktoroukolvek nastriekam rovnocenný povrch.Aj úplne obyčajná pištol v dobrých rukách urobí peknú prácu.Lebo viac ako pištol rozhoduje o výsledku skúsenosť a dodržiavanie istých zásad.Kompresor musí stíhať min 300 lt/min,vzduch musí byť odvlhčený,vyfiltrovaný a suchý a tak ide do reg tlaku.Pozor na všeobecný omyl,HVLP znamená malý tlak,ale ovela väčší objem vzduchu.O kvalite rozhodne správna hustota farby (hustá je pomaranč,riedka stekance)vzdialenosť ústia pištole od povrchu,rýchlosť pohybu pištole,teplota ! a samozrejme správne zregulovaná pištol,čiže šírka lúča,tlak,množstvo.A ešte jeden detail,medzi jednotlivými vrstvami treba nechať pauzu na odvetranie.Ak je krátka,je nebezpečie potečenia,dlhá je že sa vrstvy už nezlejú do jednoliateho povrchu.Už iba spomeniem že každá značka farby a laku má iné vlastnosti krorým sa treba prispôsobiť. Inak sa pracuje z vodou rieditelnými a inak akrylom.Pred striekaním sa vždy pištol odstrieka na skúšku na kus starého blatníka kde sa zároveň nastaví.Tento skúšobný strek slúži na ohmatanie lepivosti a určenie doby druhej vrstvy.Akúkolvek pištol pred zákupom treba pozrieť presnosť medzikružia,hubicu pootáčať a vždy musí byť presný stred.Inak strieka rozne množstvá do rôznych strán. kvalitu nástreku zistíš aj krátkym strekom na biely papier,raz kruh,raz ovál,vidíš kde zle dáva.Z praxe ako zásadné chyby vidím zlú hustotu farby,striekanie nerovnomerným pohybom akosi halabala a najviac zlý odhad času druhej vrstvy.V príprave podkladu zase to že je podklad vybrúsený hrubým papierom a nie je použitý vhodný základ.
Suma sumárum,naučiť sa dá a peknú robotu urobiť aj 25 eurovou pištolou,nemusí to byť ani DeVilbis ani Sata. Iste profesionálna dielňa si iné dovoliť nemôže.Ešte sa doplním,vlasy mi dupkom stávajú ak vidím cediť farbu cez pančuchu.Hladká farba lievik min.190um,voda 125um.
Pištol som použil značky Fobo, tryska 1,3 a chyba bola naozaj asi v hustote farby alebo v kompresore (lacný kompresor s 25L nadržou za cca 150€) a nie v tej pištoli ako som si myslel... :203:
martincichy
Príspevky: 5446
Dátum registrácie: 18.09.2016 10:44
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa martincichy »

bmwe46318 napísal:
Pištol som použil značky Fobo, tryska 1,3 a chyba bola naozaj asi v hustote farby alebo v kompresore (lacný kompresor s 25L nadržou za cca 150€) a nie v tej pištoli ako som si myslel... :203:
ten kompresor je dobrý len nafúkanie pneu, prefúknutie palivovej sústavy a podobne...
.M.M.
Príspevky: 73
Dátum registrácie: 13.06.2010 21:18
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa .M.M. »

Používam na lakovanie Kovofinišku rok výroby 1972 a dve 5ročné Schneiderky.To ostatné,čo som chcel dodat´, už napísal mhlavaty.
dr-yevan
Príspevky: 139
Dátum registrácie: 28.01.2008 11:49
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa dr-yevan »

mhlavaty napísal:
dr-yevan napísal:doležitý je hlavne kompresor,lebo ak striekaš konvenčnou nie hvlp a kompresor nestíha má malú kapacitu ten pomaranč tam budeš mat aj ked sa pose_ieš,a tá hvlp potrebuje velké množstvo,takže znova kompresor.Rozdiel medzi týmito dvoma pištolami je asi taký,že HVLP strieka pomalšie a má menší rozptyl a konvenčná strieka mnohokrát aj tam kde netreba preto s HVLP ušetríš farbu,na kusy (blatník,dvere kapota)podľa mna lepšia HVLP,ale na kompletku radšej konvenčnú,doležité je nastavenie tlaku,rozptylu,množstva farby je vela možností ako si pokaziť svoj výtvor nepomože ani SATA lebo sa sama automaticky nenastaví,nie som lakérnik robím to iba občas tolko moja skúsenosť.odporúčam hlavne vela skúšať s novou pištolou a potom naostro.....
http://www.youtube.com/watch?v=EoebIto_2jo
Mám pocit že si to postavil trochu na hlavu
prečítal som si to po sebe máš pravdu nechcelo sa mi písať vela a tak som to pomotal až až,nie som lakýrnik ale pytal sa na rozdiel medzi tymito dvoma typmi,HVLP strieka pri menšom tlaku ale spotrebuje viac vzduchu,pomaranč a stekance to je vlastne hustota farby,to som zabudol napísať,a to,že striekkat auto kompletné s HVLP sa mi neosvedčilo zrejme robím niekde chybu-priznávam,ale tolko moj názor inak konečný výsledok s dobrým kompresorom spravnou hustotou a dobre nastavenou pištolou by mal byť postačujúci,zadávateľ témy zrejme nie je lakýrnik tak ako ja a odhad som mal dobrý spravil som tú istú chybu na začiatku zohnal som si slabý kompresor,darmo skvelá pištol v ruke a tak to aj dopadlo,...
bmwe46318
Príspevky: 8
Dátum registrácie: 26.11.2010 14:10
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa bmwe46318 »

Je pravda, že niesom lakýrnik,lak som riedil v pomere 1:1 s riedidlom. Mne sa zdal celkom riedky, ale asi nebol....aký je váš názor? Chcem sa opýtať je jedno či je diel pri striekaní vo vodorovnej alebo zvislej polohe?
palo1979
Príspevky: 16
Dátum registrácie: 09.08.2008 19:49
Kontakt:
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa palo1979 »

lakiernictvo je velka veda, venujem sa tomu každy den už 12 rokov a stale mam pocit,že sa stale je ešte čo učit.."obdivujem" chalanov čo lakuju pol roka a myslia si,že pojedli celu lakiernicku mudrost sveta..
Ak ti ale možem z vlastnych skusenosti poradit, vždy sa je treba držat pomerov tuženia, riedenia doporučenych vyrobcom, samozrejme tužidla použivat podla teploty, podla toho aky diel sa strieka.. napriklad jeden až dva malé diely si dovolim lakovat s rychlym tužidlom, ale strechu,kapotu najkrajšiu docieliš s normalnym,prip.pomalým tužidlom, vtedy sa lak pekne pomaly zlieva.
Najlepšie ale maš a tak sme asi začinali všetci: zobrat stare dvere,kupit liter farby,laku a skušat, odskušat si to na vlastnej koži..určite inou technikou s trochu vyššim tlakom nanašam prvu vrstvu ako druhu. takisto každa pištol, dokonca každa značka farby , laku ma ine vlastnosti, všetko si je treba odskušat na vlastnej koži..
neda sa to naučit sa den ani dva..ale ak budeš trpezlivy raz sa to určite naučiš..ja som začinal s kovofiškou z roku 1979 a kompresorom za 5000sk z baumaxu v malej garaži.. dnes mam lakovnu kde robime prevažne luxusne auta a bola to tvrda drina naučit sa tu lakierčinu..lakierčina je horšia ako ženske...tak držim palce, vela štasti.!!

Návrat na "Lak auta - údržba, kozmetika, lakovanie"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 5 neregistrovaných