Škrtiaca klapka problémy a riešenia

Sekcia slúžiaca na odbornú analýzu problémov

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24899
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Škrtiaca klapka problémy a riešenia

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Škrtiaca klapka je zdrojom množstva problémov a určite jedna z často vymieňaných súčiastok.Až na malé množstvo prípadov zbytočne.Často spomínané čistenie niekedy prinesie úspech,niekdy a častejšie nie.Preto bude vhodné si vysvetliť o čo vlastne kráča a prečo sa veci dejú inak,než predpokladáme.V prvom rade treba povedať že napriek zdanlivej jednoduchosti je clona klapky na úrovni steny tvarove velmi sofistikovaná vec a má najčastejšie zložitý tvar ktorý optimalizuje presnosť pridávania (dávkovania)vzduchu.Pomôžem si obrázkom z materiálu p.Fleischhansa z českého FCD ako aj mnohými citáciami z jeho autorstva.Práve vďaka pánovi docentovi českej diagnostiky som sám pochopil problematiku a začal veci riešiť a chápať úplne inak.
Túto čast teda uzavrieme s konštatovaním,že zakrivenie pôvodne jednoduchej cylidrickej časti spôsobí značné zvýšenie citlivosti na uhol pootvorenia,pretože aj na malý nárast pritekajúceho vzduchu je potrebný dlhší pohyb tj väčší uhol pootočenia.

Obrázok

Toto je obrázok znečistenej klapky.Spaliny sa dostanú a aj ukladajú na steny v miestach kde je klapkou vytvorený podtlak,to sa deje hlavne z dôsledku prieniku spalín pri "strihaní" ventilou v hornej úvrati piesta,kde sú súčasne otvorené oba ventily,sací aj výfukový.Samozrejme vnútorná recirkulácia spalín má v tom podiel.Vplyv ochladenia na stene telesa klapky sa tu usazdujú zbytky spalín aj olejové čiastky z odvetrania klukovej skrine.Toto vytvára pozvolna povlak čím sa zužuje medzera pre prietok volnobežného vzduchu pozdĺž hrán klapky.To núti aby sa klapka otvárala do väčšieho uhla aby potrebný podiel vzduchu zabezpečil.

Problém č.1
Škrtiaca klapka v znečistenom telese sa ocitá v pootvorenejšej polohe,ktorú ale už potenciometer príp.kontakt volnobehu už ako volnobežnú polohu nerozoznáva a preto nie je ani aktivovaná funkcia regulácie volnobežných otáčok.

Problém č.2
Pohyb klapky v znečistenom telese prestáva byť pohybom klapky úmernom potreby dávkovania vzduchu.Klapka si na jednej strane pohybom "frézuje" vrstvu karbonu do úplne iného tvaru než je potrebný (lavá strana obrázku) a na pravej strane vytvára schdovitý tvar ktorí mení linearitu dávkovania vzduchu.Prv než RJ zahlási dosiahnutie hranice adaptácie klapky nastanú problémy tak často tu spomínané,tj rozladenie vyváženého volnobežného okruhu.

Aby to bolo teda úplne zrozumitelné.RJ si v rámci svojich adaptačných schopností posúva hranicu nastavenia až do miery keď nastane problém a vypíše chybovú hlášku.
Naučená hodnota má na obe strany tolerančné pole a pokiaľ sa regulácia z tejto hodnoty (plus/mínus pridané pole) nevyšmykne,tak sa aj po vyčistení dostane klapka stále do oblasti,ktorá je ešte RJ známa a vie sa do východzej polohy po prevedení základného nastavenia dostať úplne v pohode.
Ak došlo k zmene uhlového natočenia v rozsahu mimo oblasti známej ako oblasť volnobehu,nastávajú problémy.To je tá najčastejšia varianta,keď sa bezhlavo mení jedna klapka za druhú a nič nepomáha.Dokonca výmena za klapku novú nič neprinesie pretože RJ odmietne spoluprácu s ňou,dúfam je teraz pochopené prečo.
Myslím že na prospech veci radšej uvediem citáciu docenta Fleischhansa prečo sa nedarí previesť základné nastavenie po vyčistení klapky.........
U verzí škrtících klapek bez volnoběžného kontaktu je volnoběžná poloha rozeznávána na základě napěťových hodnot potenciometru uložených z jejího posledního základního nastavení v paměti řídící jednotky. To znamená, že tyto hodnoty musí ležet v tolerančním pásmu "od" / "do"... Toto také u každé nové řídící jednotky a nové škrtící klapky funguje. Přestává to však fungovat u starší řídící jednotky, kde hodnota tolerančního pásma, kde se má napětí při přihlašování škrtící klapky nacházet, byla adaptací (přizpůsobováním) vlivem znečuištění klapky posunuta do jiných hodnot. Po takovém důkladném vyčištění škrtící klapky se napětí nachází zcela mimo toto pásmo a řídící jednotka tuto neshodu ohlásí jako "nerelevantní" hodnoty a považuje klapku za "vadnou".
Myslím že k danej tematike pre potreby bežného a zdatnejšieho domáceho opravára tolko vysvetlenia postačí.
Nemalo by žiaden zmysel tieto veci uvádzať ak by neobsahovalo samotné riešenie.

Príklad asi najčastejší--- Š 1,3 MPi

Prejav poruchy nerovnomernosti všetkého druhu až po stav,keď otáčky ostanú visieť v oblasti 1500 až 2500 U/min z ktorých po ľahkom tuknutí (alebo viacerých) spadnú dole
Riešenie je oklamaní RJ ktorá polohu klapky rozlišuje zo signálu potenciometra.Pred spustením základného nastavenia treba medzi klapku a teleso vložiť tenučkú lístkovú planžetu ktorá medolí aby sa klapka uzavrela úplne.Tým sa urobí prvá adaptácia do tejto umelo vytvorenej oklamanej polohy,čiže polkrok.Celý proces sa zopakuje ešte raz po odtránení planžety.Takto RJ preklenia tak velký krok na dva razy a dostaneme žiadanú polohu.Ak sa budeme snažiť to urobiť na jeden krok,bude nám hlasiť (nemusí) chybu počas adaptácie alebo sa tváriť že adaptácia prebehla,čo ale nebude zodpovedať pravde.Zase pre pochopenie.Nesmieme chcieť väčší krok než je pole ktoré RJ rozlišuje,tj hodnota plus mínus tolerančné pole.

Systémy bez volnobežného kontaktu
Systémy bez volnobežného kontaktu,to je väčšina klapiek riadených motorčekmi (vrátane volnobehu) je v podobnej situácii.Tu si musíme vypomôcť meraním napätia.
Zase bude rozumnejšia priama citácia...
Příklad: U nadměrně znečištěné škrtící klapky se hodnoty tolerančního pásma posunou v paměti řídící jednotky příliš nahoru na hodnoty 1,3-1,6 V. Po vyčištění tělesa škrtící klapky se však dostává klapka v zavřené poloze do hodnot napětí například 0,8-1,1V. Řídící jednotka porovná tyto hodnoty s posledně uloženými (1,3-1,6V) a tyto nové hodnoty posoudí jako "nerelevantní" a přeruší nebo lépe řečeno nedokončí proces základního nastavení (přizpůsobení škrtící klapky). Známe-li však, jak toto přizpůsobení funguje, můžeme odvodit, že klapku bude možné do původních hodnot dostat stejným způsobem, jako se adaptace posunovaly postupným znečišťováním tělesa klapky směrem nahoru. Tedy začneme při přizpůsobování klapky simulací napětí (vložením tenké spárové měrky mezi klapku a hrdlo), které se řídící jednotce "bude líbit" (např. na 1,0-1,3V). V tomto případě jsme již na hodnotě, kterou řídící jednotka již bude svým naučeným pásmem překrývat 1,3 V a novou/vyčištěnou klapku již neodmítne. Toto nové přizpůsobení si tuto hodnotu uloží jako středovou hodnotu přizpůsobení a na každou stranu přidá ještě toleranční rezervy. Poté budeme přizpůsobení škrtící klapky ještě jednou opakovat, ale tentokrát bez spárové měrky. Hodnota zavřené klapky by již měla ležet v předchozím kroku vytvořeném tolerančním pásmu a klapka se přizpůsobí již na správné hodnoty. Tím jsme trikem donutili řídící jednotku přepsat hodnoty přizpůsobení na požadované. Může se stát že i po tomto naučení škrtící klapky budeme pozorovat při prvních regulačních zásazích ve volnoběhu jistou nervozitu, která by měla provozem vozidla brzy zmizet.
Na záver ešte ešte krátka stať k tematike a z mojej strany poďakovanie p.Fleischhansovi za poskytované a zdielané cenné diagnostické rady
Jak je nejen u modelů Škoda 1,3 MPi známo, mají systémy obecně problémy s přizpůsobením škrtící klapky. Tyto řeší u VW koncernových vozů diagnostický software SUPERVAG, který nastavení provede jiným způsobem, než je nepovedený program vlastní diagnostiky pro tento model od výrobce vozidla. Po jejím vyčištění někdy nelze škrtící klapku přizpůsobit funkcí VAG, spouštěnou ze sériové diagnostiky. Nejprve je potřeba vymazat naučené hodnoty a pak provést základní nastavení (metod je více).
VLADY
Príspevky: 5285
Dátum registrácie: 11.09.2007 20:00
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa VLADY »

Z toho mi vychádza že pre človeka , ktorý nemá možnosť diagnostiky je lepšie a jednoduchšie častejšie čistenie klapky teda aj preventívne a nie až už nastane problém.
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24899
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Vlady,je to na palec hore.Jednoznačne je to tak !! A velké množstvo klapiek je tak krásne prístupná,že stačí prstom proti sile pootočiť klapku do plného otvorenia,do jednej strany vložiť plastové (drevené) čosi aby sa nemohla zavrieť,a acetonovou handričkou vytrieť volnú polovicu,potom druhú.Koniec,vybrať štupeľ.Toto stačí dovtedy,kým znečistenie neprerástlo do problémov. Cca 2/3 minuty.
bajo777
Príspevky: 13554
Dátum registrácie: 03.08.2010 10:08
Bydlisko: BH - bratislavske humno
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa bajo777 »

zaujimalo by ma, kedy je na take cistenie vhodny cas ? nikdy som to nerobil, ale ani neriesil opisovany problem :-\
FIAT Bravo 2010 / 1.4 90PS / LPG(BRC)

Obrázok
Obrázok
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24899
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Povedal by som že to je ako výter z hrdla,osobne by som to priradil k výmene vzduchového filtra.Ako je v tom taký paradox,že ak to robíš,zdá sa To zbytočné lebo sa tým vonkoncom akože nič neudeje.Ale o to práve kráča
hjundai
Príspevky: 2709
Dátum registrácie: 21.03.2010 07:39
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa hjundai »

zdá sa To zbytočné lebo sa tým vonkoncom akože nič neudeje

- to len dovtedy kým ju nemusíte raz vybrať celú von a vyčistiť to ozaj poriadne... potom to budete radšej robiť pravidelne preventívne s klapkou in situ lebo na to vyberanie nebudete mať chuť...

vyrieši namontovanie zachytávača - oil catch tank-u - zasieranie klapky úplne?

http://tuning-individual.cz/tuning/sect ... catch-tank
cicmanec
Príspevky: 27640
Dátum registrácie: 15.10.2008 14:04
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa cicmanec »

Možno je ten prvý príspevok na teba veľmi dlhý, ale naozaj si ho skús prečítať pozorne celý a nájdeš tam odpoveď na svoju otázku...
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24899
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Odpovedať nejde dvoma slovami.Dnes sú odvetrania skríň nesmierne komplikované a úžasne dômyselné
Obrázok
tu je vysvetlenie činnosti
Obrázok
to je stále z tých jednoduchších lebo sa mi nechce prekutrávať
V náväznosti na tému mi to potom pripadá trochu ako vtip.
Ale dobre,tam kde je riešenie nedobré (neviem prečo by malo byť) nech si dá každý čo uzná za dobré.Ale jadro veci je...odvetranie si prosím nemôžeme zamieňať s pulzným procesom vnútry sacieho potrubia ktorého príčinu sme už opísali.Ďalšia vec je ale to už nechcem vetviť tému do ďalšieho smeru je vplyv pulzov na meranie vzduchu tam kde je váha vzduchu.Že asi nebol úplný idiot ten kto do sacieho (resp.ku nemu) pridal akúsi neforemnú salámu alebo komoru ktorá je iba akási pridaná výduť.Tak tá somarina práve eliminuje vplyv kmitov a plní často dokonca dva úkoly,z čoho druhý je akustika.Ale to sem nepatrí.
VLADY
Príspevky: 5285
Dátum registrácie: 11.09.2007 20:00
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa VLADY »

A už sme zas pritom....zlatý karburátor! síce tiež mal svoje muchy ale nebolo treba nič zložité riešiť.
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24899
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Vonkoncom nie.To sú často úplne neriešiteľné situácie,ešte len tam treba supermana.Môj sused ani na tretí raz neprešiel emisku,pritom išiel na vec velkoryso,kompresie,hlava dole,ventily atd ...ibaže Favorit benzín/plyn
Ja sa do kombinácií nese..chytám a dva dni servisu a cena práce presiahne cenu auta
erikfrog
Príspevky: 906
Dátum registrácie: 06.11.2011 21:47
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa erikfrog »

Len moj postreh, obvykle vzdy pri vymene filtrov pozriem skrtiacu klapku pripadne vycistim handrickou + nejaky ten cleaner pripadne aceton.
Casto pozorujem ukludnenie motora napr. na volnobeh, robim to prakticky na vsetkych benzinovych autach pri prehliadke.
Naposledy upravil/-a erikfrog v 26.10.2014 09:01, upravené celkom 1 krát.
66QUATTRO
Príspevky: 662
Dátum registrácie: 19.01.2010 19:03
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa 66QUATTRO »

Ďakujeme za hodnotnú tému :300f: . Chcem sa opýtať ak nemám poruke acetón, môžem ju čistiť napr. technickým benzínom, čističom na brzdy a pod? Čo sa môže zbabrať pri čistení? Môžem nejak mechanicky poškodiť klapku - (mám na mysli primeranou silou, že keď po nej budem búchať kladivom sa pokazí mi je jasné), teda či má nejaké silno citlivé miesto...Ďakujem.
erikfrog
Príspevky: 906
Dátum registrácie: 06.11.2011 21:47
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa erikfrog »

Nemal by si jej ublizit pokial rozmyslal pri robote, vacsinou je to prevod cez ozubene kolieska (plastove) na konci motor a nejaka pruzina ktora to vracia naspat.
Na niektore treba vyvynut troska vacsiu silu a vzdy sa daju otvorit jednym prstom. Takze pokial bude pouzity rozum nic sa nestane.
Ako cistic pouzi co chces, pokial je to prchave a za par minut to vyprcha tak je to jedno. Bezne chytim brzdocistic nastriekam vyutieram a idem dalej.
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24899
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Erik dal perfektnú odpoveď,presne tak to robím.Klapka je zdanlivo betonová kým sa prekoná sila v prevode klapky.Je dobré si prichystať hneď drevenú rúčku do jednej strany klapky aby to netrebalo držať,má to celkom silu.Poškodiť sa nepoškodí,ale používať drevo alebo plast a pred vytiahnutím tomu trocha pomôcť aby sa nesekla hrana klapky napr do dreva
Je šumafuk aký odmasťovač,za chvilinku je odparený a navyše vlastne všetko sa vytrie
M54B30
Príspevky: 49
Dátum registrácie: 04.02.2010 17:05
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa M54B30 »

Mňa by zaujímala iná vec, aj keď nie som servisák a asi to v praxi nevyužijem, len tak zo zaujímavosti..

Po čistení/výmene škrtiacej klapky, je niekedy nutné robiť kalibráciu v dvoch krokoch, napr. cez tenkú planžetu. Ako dlho trvá kalibrácia RJ a prispôsobenia sa nových hodnotám ?

Inak povedané: ako dlho musí chodiť motor s planžetou v klapke ? sú to minúty alebo hodiny.. ?

Návrat na "Diagnostika"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 4 neregistrovaní