chod motora na voľnobeh a opotrebenie
Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter
-
- Príspevky: 7
- Dátum registrácie: 30.07.2013 09:47 Zdieľať na Facebook
studeny motor
Ahojte,nadviazem na tuto temu. Viem,ze studenemu motoru neprospieva volnobeh a je dobre sa po nastartovani hned pohnut. Chcel by som vediet co je mensie zlo pre motor 1,9TDI.Ked vyjdem z garaze a potrebujem zavriet garaz,ci je lepsie vypnut motor,alebo ho nechat bezat 1-2min. Vdaka za odpoved.
-
- Príspevky: 27640
- Dátum registrácie: 15.10.2008 14:04 Zdieľať na Facebook
-
- opravy & diag
- Príspevky: 24918
- Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
- Bydlisko: Nové Zámky Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 7
- Dátum registrácie: 30.07.2013 09:47 Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 2956
- Dátum registrácie: 14.05.2010 17:09
- Bydlisko: Ta Blava né Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 23
- Dátum registrácie: 15.09.2017 16:05 Zdieľať na Facebook
Re: chod motora na voľnobeh a opotrebenie
Zdravím páni,
čítal som túto tému a dosť ma zaujala, nakoľko hľadám poriadne, zmysluplné, odborné a hlavne pravdivé informácie o danej problematike.
Trošku by som ju rád znovu oživil, nakoľko ma to aktuálne dosť zaujíma a možno si aj niekto nový príde na svoje a pomôže mu to nejak.
Padlo tu veľa názorov a chcel by som to trochu zosumarizovať, nakoľko mi prišla táto téma celkom zaujímavá a aktuálna no úplne nezodpovedaná a nedoriešená.
Ako to teda naozaj je? Škodí beh na voľnobežné otáčky motoru?
Pri studenom motore je to asi jasne. Narazil som aj na video od známeho pána.
https://youtu.be/dPvl6pbVSh0
Čo sa týka už zahriateho motora na prevádzkovú teplotu, má to naň nejaký extra zlý dopad, keď ide dlhší čas (povedzme 30 - 40 min aj dlhšie) na ,,voľnobeh,,?
p. hlavatý spomínal, že EGR sa na novších autách na voľnobehu aj tak po nejakom čase uzavrie, teda nehrozí mu zanášanie úsadami karbónu.
Ako je na tom turbína? Odráža sa to aj na jej životnosti/funkčnosti?
Má to priamy dopad ešte na ďalšie komponenty motora, napr. DPF filter, katalyzátor,...
Ďakujem Vám vopred za normálne odpovede a prajem pekný zvyšok dňa.
čítal som túto tému a dosť ma zaujala, nakoľko hľadám poriadne, zmysluplné, odborné a hlavne pravdivé informácie o danej problematike.
Trošku by som ju rád znovu oživil, nakoľko ma to aktuálne dosť zaujíma a možno si aj niekto nový príde na svoje a pomôže mu to nejak.
Padlo tu veľa názorov a chcel by som to trochu zosumarizovať, nakoľko mi prišla táto téma celkom zaujímavá a aktuálna no úplne nezodpovedaná a nedoriešená.
Ako to teda naozaj je? Škodí beh na voľnobežné otáčky motoru?
Pri studenom motore je to asi jasne. Narazil som aj na video od známeho pána.
https://youtu.be/dPvl6pbVSh0
Čo sa týka už zahriateho motora na prevádzkovú teplotu, má to naň nejaký extra zlý dopad, keď ide dlhší čas (povedzme 30 - 40 min aj dlhšie) na ,,voľnobeh,,?
p. hlavatý spomínal, že EGR sa na novších autách na voľnobehu aj tak po nejakom čase uzavrie, teda nehrozí mu zanášanie úsadami karbónu.
Ako je na tom turbína? Odráža sa to aj na jej životnosti/funkčnosti?
Má to priamy dopad ešte na ďalšie komponenty motora, napr. DPF filter, katalyzátor,...
Ďakujem Vám vopred za normálne odpovede a prajem pekný zvyšok dňa.
-
- Príspevky: 711
- Dátum registrácie: 06.04.2020 16:01 Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 23
- Dátum registrácie: 15.09.2017 16:05 Zdieľať na Facebook
Re: chod motora na voľnobeh a opotrebenie
Napísal som hádam jasne.
Normálne odpovede...
Komplexy si choď riešiť u psychológa.
Maj sa..
Normálne odpovede...
Komplexy si choď riešiť u psychológa.
Maj sa..
-
- opravy & diag
- Príspevky: 24918
- Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
- Bydlisko: Nové Zámky Zdieľať na Facebook
Re: chod motora na voľnobeh a opotrebenie
Skúsme to rekapitulovať aby to dávalo akýsi obraz.Ešte v samotnom začiatku treba zobrať do úvahy že motor sa od motora vie celkom slušne odlišovať aj podla paliva,ale aj konštrukčne sú ozaj velké rozdiely.
Pokial to zanedbáme a riešiť budeme beh motora po studenom štarte a teplého na volnobeh.
Velmi nepriaznivé pre všetko,nech ide na akékoľvek palivo je fáza po studenom štarte.Na studených stenách sa vyzráža časť paliva a plus ešte chýba podporná funkcia odparu od teploty.To má viac negatívnych vecí aj čo sa týka opotrebenia ktoré práve po studenom štarte dosahuje maximum.Zlé mazanie,riedenie olejového povlaku na veciach ktoré nie sú mazané tlakovým olejom ale olejovou trieštou a parami.
Z toho vychádza aj logická požiadavka čím skôr dosiahnuť teplotu.nakoľko to má silný dopad aj na emisie tak dnes nájdeme napr vodnú čerpadlá z clonou na lopatkách kde odkrývanie riadi elektronicky rj.Okruhy sa oddelujú aby teplo neodčerpávali atd. Asi nemá zmysel viesť polemiku aké dopady má pre benzinové a aké pre diesle.Istú konštrukčnú výhodu dáva dieslu samotný proces spalovania,ale s tým ide hneď aj určitá nevyhoda že diesel produkuje tepla velmi málo,kedže vie dobre využiť palivo na silovú zložku,kým teplo je odpadová zložka.
Ak berieme teplý volnobeh,tak ja zastávam názor o min škodlivosti z titulu mech.opotrebenia samotného motora.samotného píšem zámerne,lebo napr takej dvojhmote tento režim práve radosť nepôsobí.
Aj keby sme písali na túto tému dizertačnú prácu,použitelný záver bude jednoduchý a do jednej vety.Motor čím prv dostať do prevádzkovej teploty.
Pokiaľ to jemne rozšírime,tak celkom zásadnú rolu tu zohraje olej,ale to by som neriešil kedže SVK má asi 5,5 miliona odborníkov na olej.
Ešte turbína.... na volnobehu nemá problém,beží v nulovom režime a kritické sú sekundy po studenom štarte kým dostane tlak oleja kedže má klzne ložiská (puzdierka)
V klasickom teplom volnobehu si nemá prečo a načo sťažovať.
Pokial to zanedbáme a riešiť budeme beh motora po studenom štarte a teplého na volnobeh.
Velmi nepriaznivé pre všetko,nech ide na akékoľvek palivo je fáza po studenom štarte.Na studených stenách sa vyzráža časť paliva a plus ešte chýba podporná funkcia odparu od teploty.To má viac negatívnych vecí aj čo sa týka opotrebenia ktoré práve po studenom štarte dosahuje maximum.Zlé mazanie,riedenie olejového povlaku na veciach ktoré nie sú mazané tlakovým olejom ale olejovou trieštou a parami.
Z toho vychádza aj logická požiadavka čím skôr dosiahnuť teplotu.nakoľko to má silný dopad aj na emisie tak dnes nájdeme napr vodnú čerpadlá z clonou na lopatkách kde odkrývanie riadi elektronicky rj.Okruhy sa oddelujú aby teplo neodčerpávali atd. Asi nemá zmysel viesť polemiku aké dopady má pre benzinové a aké pre diesle.Istú konštrukčnú výhodu dáva dieslu samotný proces spalovania,ale s tým ide hneď aj určitá nevyhoda že diesel produkuje tepla velmi málo,kedže vie dobre využiť palivo na silovú zložku,kým teplo je odpadová zložka.
Ak berieme teplý volnobeh,tak ja zastávam názor o min škodlivosti z titulu mech.opotrebenia samotného motora.samotného píšem zámerne,lebo napr takej dvojhmote tento režim práve radosť nepôsobí.
Aj keby sme písali na túto tému dizertačnú prácu,použitelný záver bude jednoduchý a do jednej vety.Motor čím prv dostať do prevádzkovej teploty.
Pokiaľ to jemne rozšírime,tak celkom zásadnú rolu tu zohraje olej,ale to by som neriešil kedže SVK má asi 5,5 miliona odborníkov na olej.
Ešte turbína.... na volnobehu nemá problém,beží v nulovom režime a kritické sú sekundy po studenom štarte kým dostane tlak oleja kedže má klzne ložiská (puzdierka)
V klasickom teplom volnobehu si nemá prečo a načo sťažovať.
-
- Príspevky: 23
- Dátum registrácie: 15.09.2017 16:05 Zdieľať na Facebook
Re: chod motora na voľnobeh a opotrebenie
Ďakujem, čakal som na Vašu odpoveď.
Rád čítam príspevky na tejto úrovni.
Pekný večer prajem
Rád čítam príspevky na tejto úrovni.
Pekný večer prajem
-
- opravy & diag
- Príspevky: 24918
- Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
- Bydlisko: Nové Zámky Zdieľať na Facebook
Re: chod motora na voľnobeh a opotrebenie
Dopíšem drobnosť ktorá ale nie je každému prirodzená.Je to rozlišovanie medzi pojmami otáčky a zaťaženie a to priamo spôsobuje že svojmu motoru škodia hoci žijú v tom že je to opačne.Len málo ľudí pochopí čo to je,hneď po studenom štarte zaradiť rýchlosť a dostať auto do pohybu ale...z miernym zaťažením. Je problém vysvetliť že to nie sú otáčky ale námaha
Ešte v jednej veci majú ľudia nejasnosti,nakoľko treba mať motor zohriaty aby bolo možné začať bežnú prevádzku ako v lete. Odpoveď je v tom lete.V lete prakticky pár sekund po štarte ide každý bez extra obmedzovania.Motor pod kapotou má hravo svojich 40°C a v podstate aj po studenom štarte pokiaľ sme ju dosiahli je aj motor na tom podobne.Samozrejme za podmienky správneho oleja ktorý pri tej teplote plní všetko čo plniť má.
Ešte v jednej veci majú ľudia nejasnosti,nakoľko treba mať motor zohriaty aby bolo možné začať bežnú prevádzku ako v lete. Odpoveď je v tom lete.V lete prakticky pár sekund po štarte ide každý bez extra obmedzovania.Motor pod kapotou má hravo svojich 40°C a v podstate aj po studenom štarte pokiaľ sme ju dosiahli je aj motor na tom podobne.Samozrejme za podmienky správneho oleja ktorý pri tej teplote plní všetko čo plniť má.
-
- Príspevky: 23
- Dátum registrácie: 15.09.2017 16:05 Zdieľať na Facebook
Re: chod motora na voľnobeh a opotrebenie
Presne tak, úplne súhlasím..
-
- Príspevky: 6995
- Dátum registrácie: 07.05.2018 11:56 Zdieľať na Facebook
Re: chod motora na voľnobeh a opotrebenie
Je nad slnko jasnejšie, že žiadny motor nie je konštruovaný na univerzálne pracovné otáčky. Od toho sa odvíja vyváženie rotačných/pohyblivých častí, príprava paliva, zbavovanie sa spalín.... A keďže od motora sa očakáva ,že udrží auto v pohybe, je konštruovaný na nejaké optimálne otáčky v jeho predpokladanom pracovnom rozsahu. A samozrejme, voľnobeh to nie je. Ale, otázka znie, či je vôbec možné preukázať merateľné zníženie životnosti ak si niekto napr ráno v zime naštartuje a nechá bežať motor na voľnobeh napr 30min aby sa vyhrial interiér a rozmrazili okná. Priznám sa, že ja to na služobných autách robím celý život s vedomím, že to nie je ideálne. V mojom režime mali tie autá po 4r cca 300 000km do kúpy nového a ani jedno sa nijako negatívne neprejavilo. Na súkromných autách som až donedávna vždy mal webasto na DO a predhrieval som si ho výlučne tým. Aktuálne mám 1. auto bez webasta no aj keď je to diesel,väčší, do 5min na voľnobeh začína kúriť a odchádzam. No jazdím s ním veľmi málo krátke cesty, takže často netrpí.
-
- Príspevky: 711
- Dátum registrácie: 06.04.2020 16:01 Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 9941
- Dátum registrácie: 23.08.2009 18:22 Zdieľať na Facebook
Re: chod motora na voľnobeh a opotrebenie
Vaz.pan fincik...,ja tiež nechavam motor bežat naprazdno tak 20-30 minut.../tiez v tom nevidim logiku/,chodim k autu skor,lebo žena mi oznami,ze sa musi este namalovat...Nez na seba nahadze sadrokarton,brizolit a omietku,ja radsej vopred auto rozmrazim,zvnutra nahrejem,mam rad teplučko /hemeroidy robia svoje/,a ked zena otvori dvere,mam vsetky okna znovu zahmlene.Moj slovnik je počut široko-daleko...
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 24 neregistrovaných