Neobyčajný príbeh obyčajného auta

Sem móžete poukázať na zaujímavý web v oblasti auto-moto, nie reklama...

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

Používateľov profilový obrázok
Cherro
Príspevky: 738
Dátum registrácie: 13.02.2010 19:29
Zdieľať na Facebook

Neobyčajný príbeh obyčajného auta

Príspevok od používateľa Cherro »

[img]http://imageshack.us/a/img818/9479/trcr.jpg[/img]

Hoci v 60-tych rokoch minulého storčia v Sovietskom zväze vyrábali osobné autá, Pobeda, Volga, Moskvič a Zaporožec, autá boli technicky už zastaralé, vyrábalo sa ich málo a získať ich mohli takmer len štátne orgány a podniky, bežní ľudia len zriedka a len z druhej ruky, zvyčajne formou odmeny, alebo po nekočnom čakaní a protekcii.

V roku 1961 Palmiro Togliatti taliansky vodca komunistickej strany navštívil v Moskve závod AZLK. Vtedy prišla na svet prvá vážna myšlienaka nahradiť zastaralý Moskvič niečim úplne novým. Malo to byť auto, ktoré sa dalo vyrábať vo veľkých množstvách a zvládalo náročné podmienky panujúce v Sovietskom zväze, vrátane zlej infraštruktúry a klimatických podmienok v rôznych častiach ZSSR.

Ono to bolo zložitejšie, Chruščov autá považoval za prostriedok rozpútania individualizmu medzi národom a to nebolo žiadané. Zaujímal sa len o talianske traktory. V roku 1964 ho vo funkcii (prvého tajomníka ústredného výboru Komunistickej strany Sovietskeho svazu) nahradil Leonid Brežnev.
Situácia sa začala meniť. Začal sa rodiť obchod storočia medzi Ruskom a Taliansko, ktorého výsledkom mala byť legenda zvaná Žiguli.

Togliatti šéf rezidencie KGB v Ríme prišiel opäť s myšlienkou. A v roku 1965 sa rozbehli rokovania šéfov a nakoniec začalo aj testovanie rôznych modelov vhodných pre Sovietske podmienky. Spolu s množstvom ostaných testovaných áut aj Fiat 124 v sovietskych podmienkach totálne zlyhal.

Ale na rozdiel od iných, Fiat sa zaviazal k vylepšeniu auta, prispôsobiť a modernizovať špeciálne sovietskej infraštruktúre a náročným poveternostným podmienka (nízke teploty a pod). Výsledkom bol Fiat 124R prototyp, ktorý je v podstate totožný s 2101 Žiguli.

Obchod začal naberať reálne rozmery začalo sa vyjednávať o cene za kúpu licencie. Požadovaných bolo 130 000 000 dolárov za licenciu, ruská reakcia bola 40 miliónov. Sovietsku vládu zastupoval Vladimír Suškov a Fiat jeho šéf 84ročný, Vittorio Valetta. Vittorio Valetta bol tak pobúrený Suškovou ponukou, že osobne odcestoval do Moskvy za Alexejom Kosyginom (vtedajší predseda Rady ministrov ZSSR),aby vec prejednal. Avšak aj napriek tomu jediný s ktorým mohol Valetta jednať ostal Suškov a jeho posledná ponuka bola 48 000 000 dolárov a to aj napriek tomu, že vedel že Kosygin bol ochotný dať aj 100 000 000 dolárov.
Dnes už vieme, že Vittorio Valetta nakoniec vstúpil do obchodu a to z viacerých dôvodov, vedel že je to jeho posledný veľký obchod a prechovával sympatie k Sovietskemu zväzu, ktorý porazil fašistov a tak prinavrátil jeho milovanému Taliansku slobodu.

Vittorio Valetta ( President of Fiat from 1946 to 1966)
[img]http://www.fiatbravo.hu/images/docs/24.14.jpg[/img]

A tak sa stalo, že 14. Augusta 1966 sa Vttorio Valetta (šéf Fiatu) a A.M. Tarasov (sovietsky minister automobilového priemyslu) dohodli na výstavbe jednej automobilky v ZSSR. Taliansko poskytlo ZSSR na výstavbu automobilky 1 miliardu dolárov, ktorej hlavným dodávateľom mal byť Fiat. Tomu vravím geniálny obchod. Nakoniec celá miliarda skončila v pokladni Fiatu. V uzavretom kruhu Vittorio Valetta nazýval tento obchod "obchodom storočia". Myslím si, že obojstranne prospešný. Nakoniec tento princíp obchodu bol neskôr použitý niekoľkokrát aj inými automobilkami a pokiaľ viem používa sa dodnes.

[img]http://veteranzsiguli.hu/images/VAZ00_v4grg10y.jpg[/img]

A mohla začať výstavba. Hovorilo sa, že v hre bolo 35 miest ZSSR na výstavbu fabriky. Začalo sa takmer okamžite. Stavať sa začalo v okolí mesta Stavropol na ľavom brehu rieky Volga. Mesto sa neskôr premenovalo na Togliattigrad, na počesť zosnulého Palmira Togliattiho, ktorý to všetko začal.

V tej dobe to vyzeralo takto píše sa rok 1966 a toto je miesto, kde vyrastie automobilka:

[img]http://imageshack.us/a/img90/1084/hsz.jpg[/img]

Dnes: Mapa Toliati, Rusko

Na prácach pri výstavbe sa podieľali aj taliansky inžiniery a tu je zopár dobových fotogtafií, nebolo to ľahké a robilo všetko čo malo ruky, ale ľudia mali prácu a budúcnosť. Okolo automobilky vznikalo celkom nové mesto pre 100 000 budúcich zamestnancov.

[img]http://imageshack.us/a/img841/4721/civ0.jpg[/img]

[img]http://imageshack.us/a/img835/2518/y9jr.jpg[/img]

[img]http://imageshack.us/a/img96/9201/7t96.jpg[/img]

[img]http://imageshack.us/a/img69/4759/fske.jpg[/img]

[img]http://imageshack.us/a/img42/679/r8fz.jpg[/img]

Pirelli testuje pneumatiky:

[img]http://imageshack.us/a/img29/1072/ny2z.jpg[/img]

[img]http://imageshack.us/a/img842/9735/vf5g.jpg[/img]

[img]http://imageshack.us/a/img689/4081/7lkw.jpg[/img]

[img]http://imageshack.us/a/img221/9721/c7tq.jpg[/img]

[img]http://imageshack.us/a/img23/7728/0zf7.jpg[/img]

[img]http://imageshack.us/a/img32/264/k0dh.jpg[/img]

[img]http://imageshack.us/a/img822/1729/4ngs.jpg[/img]

Technické zmeny na pôvodnom Fiate 124:

-zavesenie a pruženie - odolnejšie,
-narásť musela aj svetlá výška (na 170 mm),
-zadné kotúčové brzdy modelu Fiat 124 brzdili výborne, na suchom asfalte, ruské blato kotúče zašpinilo tak, že brzdy nebezpečne strácali účinnosť, vystriedať ich museli hliníkové bubny s oceľovými vložkami. Tie dokázali brzdiť za akýchkoľvek podmienok,
Na pôvodnom Fiate 124 na rozbitých cestách nevydržala ani karoséria. Jej torzné namáhanie skončilo deformáciami, ktoré neboli prípustné.
-spevnenie v oblasti strechy a stĺpikov, podporené hrubšími plechmi
-nárastom hmotnosti museli konštruktéri zväčšiť aj spojku, Rusi totiž vynikali talentom zapriahnuť za autá čokoľvek,
-veľká spojka, odolná tuhá náprava (s masívnejším uchytením pomocou dvoch pozdĺžnych ramien a panhardskej tyče) a húževnaté pruženie boli zárukou, že auto vydrží aj obdobia zberu úrody....

MOTOR:
Špecifickým problémom boli sibírske zimy.
Pôvodný štvorvalec 1.2 OHV, dobre fungoval v "rodnom Taliansku", ale v Rusku si pri mínusových teplotách ani „neškrtol“. Pri veľkej rekonštrukcii motora sa
-vačkový hriadeľ presunul do hlavy valcov (OHC), v olejovom okruhu
-pribudlo čerpadlo schopné pretlačiť k vačkám aj zimou stuhnutý olej a na dobíjanie akumulátora v tuhých zimách slúžil
-výkonnejší alternátor. Pre najhoršie prípady bol v prednom čele pod maskou
-otvor, cez ktorý mohol vodič prestrčiť štartovaciu kľuku a pretočiť stuhnutý motor. Pomocou kľuky sa dalo Žiguli aj naštartovať. Novinkou bolo aj
-ručné ovládanie palivového čerpadla (pomocou páčky sa dal pred naštartovaním natlačiť benzín až ku karburátoru).

Nový motor bol navrhnutý tak, aby do prvej generálky dokázal aj v nehostinných podmienkach najazdiť 100 000 km. Je pritom zaujímavé, že úpravami vznikol podstatne lepší a odolnejší agregát akým bol východiskový štvorvalec modelu 124, Taliani ho však vo svojich autách nikdy nepoužili. Uplatnenie našiel len v ruských Žiguli (neskôr Lada).

Do roku 1969 vzniklo niekoľko takto upravených prototypov, ktoré mali odolávať aj tvrdej obsluhe jednoduchých Rusov žijúcich v najodľahlejších oblastiach bez potrebného servisného zázemia. Tie sa nakoniec v náročných skúškach osvedčili a boli základom pre výrobu prvých sériových Žiguli, ktoré začali opúšťať výrobnú linku v roku 1970 (prvý exemplár zmontovali 19. apríla 1970). Vznikol tak ruský dvojník talianskeho Fiata 124 – Žiguli VAZ 2101.

[img]http://imageshack.us/a/img843/6519/ymfh.jpg[/img]

Zdroj TU a iné.
Naposledy upravil/-a Cherro v 16.06.2013 18:05, upravené celkom 5 krát.
elephant
Príspevky: 1747
Dátum registrácie: 25.02.2009 02:07
Bydlisko: ZH
Kontakt:
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa elephant »

Zdvihak
Príspevky: 437
Dátum registrácie: 19.11.2010 20:36
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Zdvihak »

Tento "medziplanetárny" obchod medzi baštou socializmu a kapitalistickým Talianskom musel stáť mnoho mnoho úsilia....
Koľko ľudského úsilia, umu a aj peňazí stojí za jedným úplne "obyčajným" autom, aby bolo "obyčajné" a aby vyhovovalo daným podmienkam..a to sa zďaleka netýka len Žiguli. Toto je stále to čo pripomínam neustále len kritizujúcim ľuďom.
Vďaka za príspevok!
juro1111
Príspevky: 289
Dátum registrácie: 17.03.2012 18:00
Bydlisko: sturovo
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa juro1111 »

moja srdcovka je lada niva :2f93:
tomi24
Príspevky: 1136
Dátum registrácie: 06.06.2013 02:28
Bydlisko: NR
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa tomi24 »

zaujimavy clanok. dobtre citanie pred spanim :D
mastik29
Príspevky: 2867
Dátum registrácie: 07.04.2010 20:29
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mastik29 »

Ach, moje prve auto... 2101, tusim, ze to bol 76-ty rocnik.
Padla korozii, ale ten ostrekovac skla s rucnym "pohonom", tak to bolo :-). Aspon to dobre kurilo.
raven85
Príspevky: 1583
Dátum registrácie: 10.10.2011 08:37
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa raven85 »

Diky za článok Cherro. :2f93:
Lada je moja srdcovka - slúži dobre a ešte dlho mi bude slúžiť - či leto, či zima :hero:
miso221
Príspevky: 152
Dátum registrácie: 08.01.2010 19:06
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa miso221 »

Aj moja prva bola 2105 1,3 - ´83. Bezproblemove auto to bolo aj v jeho vtedy 24 rokoch. A na tieto dnesne slovenske cesty aj jedno z najvhodnejsich. Spominam na neho len v dobrom. Keby sa tak naslo nejake to íčko v dobrom stave, veeelmi by som o nom rozmyslal...
seven549
Príspevky: 7880
Dátum registrácie: 03.02.2010 22:37
Kontakt:
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa seven549 »

mne sa z toho clanku paci toto.----Nový motor bol navrhnutý tak, aby do prvej generálky dokázal aj v nehostinných podmienkach najazdiť 100 000 km.to znamena ze nic nedostal len stava do nadrze lol to je kvalita.
histspeed
Príspevky: 86
Dátum registrácie: 08.11.2012 19:38
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa histspeed »

Dnes som videl Ladu 1500 ten model so štyrmi svetlami vpredu a chrómovými nárazníkmi a lištami. Vyzerala ako nová a fakt dosť dobre, až ma to prekvapilo medzi tými dnešnými Kiami, Škodovkami, Hyundaimi je to zaujímavé..
Napísať odpoveď

Návrat na "Zaujímavé stránky, odkazy"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 42 neregistrovaných