Domiesavac - hmotnost

Všetko čo súvisí s kamiónmi, ťahačmi a s prepravou

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

dusan94
Príspevky: 25
Dátum registrácie: 19.02.2012 08:04
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa dusan94 »

Dobre, ale je naozaj uplne jedno, ci auto je 3236 alebo 4141 alebo vymyslim si 5280.
Nie?
Pretoze ak je to 4 napravove auto, tak, tak ci tak moze to auto byt maximalne 32 ton.
Viac ako 32 tonove auto so 4 napravami nesmie na slovenskych cestach byt, je to tak?
Acon
Príspevky: 6995
Dátum registrácie: 07.05.2018 11:56
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Acon »

je úplne jedno, že dnešné autá dosahujú rýchlosti ďaleko nad 130km/h pretože povolená rýchlosť je daná zákonom. To isté platí pre nákladiaky ohľadom váh. Je jedno, že technicky to auto dokáže jazdiť ako 40t pretože zákon povoluje 32t. Nerieš somariny. Trochu to zhrniem. Pre nákladné vozidlá s diskami R22,5 a primeraným rozmerom pneu, platí:
2 nápravy = celková hmotnosť 18t
3 nápravy = 25/26t
4 nápravy = 32t
Naša legislatíva nepozná 5 a viac nápravové vozidlá no napr v krajinách Beneluxu ich pozná a preto tam úplne bežne jazdia 5 a viac nápravové vozidlá.

U nás sa s tým dá vybabrať tak, že sa k 4 nápraváku pripojí 5. náprava vo forme návesu. V praxi to náves nie je, lebo sa to neotáča, ale je to pevné, papierovo je to náves. Tak sa dá postaviť sólo auto, ktoré môže mať 40t. Lebo papierovo je to 4 nápravák s jednonápravovým návesom, ktorý má na nápravu 8t


podvozky, ktoré sú technicky postavené na viac ako 32t sa využívajú aj u nás. Jazdia na veľkých stavbách ako vyklápače, prípadne domiešavače. Tým, že nejazdia s nákladom na cesty, nemusia dodržať váhu a tak môžu voziť koľko sa zmestí. Je to ekonomickejšie.

Uvediem príklad z mojej praxe. Keď sa stavala mimoúrovňová križovatka R1 pri Novej Bani automobilka, ktorá ma zamestnávala mala práve novú techniku vo svojej 6x6ke. No bola to 3oj náprava technicky nie 26t ale 40t. Bolo treba spraviť pre SK zákazníkov porovnanie ekonomiky prevádzky. Zorganizovali sme celodenný test kedy som jazdil s našou 6x6, ktorá mala korbu 14m3 a investor stavby "proti mne nasadil" Tatru 815 s korbou 8m3. Navážali sme podklad pod stavbu so 4km vzdialenosti, takže žiadne cesty, žiadne váhy. Tatra nakladala cca 12t ja 24t. Tatra spravila za smenu 30 otočiek a odviezla cca 370t materiálu ja som spravil 32 otočiek a navozil som cca 770t materiálu. Obaja sme mali zhodnú spotrebu cca 55l/100km
V Doprastave som jazdil s 8x8 a tam bola ekonomika ešte lepšia, lebo spotreba bola len o 5l vyššia, ale vozil som cca 32t.
Tým som chcel povedať, že aj u nás je využitie pre autá s vyššou tech. hmotnosťou ako dovoluje legislatíva.
Acon
Príspevky: 6995
Dátum registrácie: 07.05.2018 11:56
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Acon »

a ešte tu bol spomínaný väčší rozmer pneu. Tak napr. ak je predná náprava obutá do 345/65R22,5 tak môže mať 9t.
oco13
Príspevky: 17825
Dátum registrácie: 14.12.2008 12:08
Bydlisko: okr.nové zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa oco13 »

To Acon píšeš že naša legislatíva nepozná autá s viac ako 4mi nápravami ,to znamená že také u nás nesmú jazdiť??? Kým som robil v Dusle bežne tam jazdil z Rakúska žeriav ktorý mal 12 náprav.Netrepem chodili sme to pozerať všetci z prevádzky dvíhalo to 50 ton do obrovskej výšky, značku si už nepametám ,ale bol to špecial.
Acon
Príspevky: 6995
Dátum registrácie: 07.05.2018 11:56
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Acon »

nepozná v zmysle normálneho rozmeru. Viac nápravové autá sú klasifikované ako nadrozmerné a tým spadajú do vyšších sadzieb cestnej dane, mýta.... Takže samozrejme, že aj u nás jazdia X nápravové podvozky, no je to už nadrozmer, resp. špeciálne vozidlo.
dusan94
Príspevky: 25
Dátum registrácie: 19.02.2012 08:04
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa dusan94 »

Dakujem acon. Si ochotny mi to vysvetlit, aj trpezlivy. Mozno sa to aj viackrat pytam a ty vies odpovedat. Dik.

Uz mi to je ovela jasnejsie.
Ked sa smiem este popytat na tie pneumatiky... Vies mi vysvetlit tak jednoducho, polopate, ze co znamena 275/80R22,5?

Tu si to aj pisal, ze od toho zavisi tiez ta hmotnost:

tlak na nápravu sa odvíja od rozmeru pneu. Predná náprava má jednomontáž = jedna pneumatika na každú stranu a tá môže mať od 275/80R22,5 max 8t. Ak je šírka, alebo profil menší, povolený tlak sa znižuje. Pri 22,5 kolesách to klesá niekde k 6,5t.
Zadná náprava je dvojmontáž = 2 kolesá na stranu. 3oj nápr. podvozky určené na cesty, resp. diaľkovú prepravu, majú vzadu kombináciu 1 náprava s dvojmontážou a jedna s jednomontážou.

Ano, napriklad MRA richtarik ma pat napravovy domiesavac, tusim 12 kubikovy.
A to uz je fakt ze delo.
Je to tak?
miso250
Príspevky: 55
Dátum registrácie: 15.02.2012 09:27
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa miso250 »

domiesavac s vacsim vykonom ako 350 je kravina???to moze napisat len clovek co s nim jazdi v blave po rovine alebo ten co s nim nejazdil nikdy...............scania p 380 jazdim na 4 napravovom aj na 3napravovom na ten 3 napravovy p 380 staci.no ked jazdis kopce a kadeake rekreacne chaty tak by si pochopil na co ti je silnejsi motor......... ale inak scaniu mozem len doporucit
Acon
Príspevky: 6995
Dátum registrácie: 07.05.2018 11:56
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Acon »

Miško, napísal som rozsah 350-380Hp. Za tým, čo som napísal, si stojím. Ty sa na to pozeráš ako vodič. Ja mám tiež radšej vyšší výkon. No unikla Ti ekonomika prevádzky. Tie podvozky pod domiešavače navrhovali iní ľudia ako si Ta, alebo ja. A má to nespochybniteľnú logiku.
Naposledy upravil/-a Acon v 20.02.2012 10:17, upravené celkom 1 krát.
Acon
Príspevky: 6995
Dátum registrácie: 07.05.2018 11:56
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Acon »

dusan94 napísal:..
... ma pat napravovy domiesavac, tusim 12 kubikovy.
...
To má presne to, čo som spomínal vyššie. Tá 5. náprava je vlastne náves. Celý ten domiešavač je na 1nápravovom návesovom podvozku a pripája sa na točnicu ako iné návesy. Len v tomto prípade je to inak tech. riešené za účelom obídenia legislatívy. Takže počas jazdy sa to správa nie ako náves, ale 5. náprava.
Acona sa pýtam, že keď tak ktorý zákon porušiť radšej, váhu alebo rozmer???
To je asi jedno. 8kolky s tandemákmi sa na cestaách objavujú, no už menej. Ešte všetkých nechytili ;-) Problém je v tom, že aj keď samotné auto/ťahač spĺňa limit do 32t a samotný príves tiež do 18t tak súprava má celkovú 50t a to je 10t nad limit. On sa do rozmeru zmestí, pretože súprava ťahač+príves môže mať 18m (alebo 18,75) a to v tomto prípade nedosiahne ani zďaleka. Tlaky na nápravy tak isto sedia, ale celková váha je mimo. Z hľadiska sankcií je to jedno
dusan94
Príspevky: 25
Dátum registrácie: 19.02.2012 08:04
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa dusan94 »

Takze 32 ton jedine vozidlo (napr MB3236) maximalne zatazene na 4 napravach. Ovsem, ak je to auto napr. MB4141, tak by mohol odniest v pohode 41 ton. Ale legislativa nepusti. Maximalne 32 ton. Dobre.

A existuje nejaka moznost, ze by nalozil plne vozidlo, do 9 kubikoveho by nejak napratal 9,5 kubika a hmotnost by bola napr. 36 ton. Auto by to zvladlo, ale porusil by legislativu, ak by ho nachytali na statnych cestach. Niekde na roli, na stavbe by to bolo jedno, vsak?

Takze: Existuje nejaka moznost, ze ohlasi sofer nejakemu uradu, policjatom, ze napr. z Bratislavy do Pezinka bude jazdit so 4 napravovym vozidlom, konstrukcne zodpovedajucim MB4141 a ze po tejto ceste len? Ze ci existuje nejaka uhrada ze moze jazdit 36 tonovy a ze pokutu nedostane? Existuje taka moznost?
Dakujem.
Acon
Príspevky: 6995
Dátum registrácie: 07.05.2018 11:56
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Acon »

1. odstavec - dobre
2. odstavec - 9m3 domiešavač má geometrický objem 15m3. Zmestí sa tam 9m3. Väčšinou je to maximum. Ak by sa naložilo viac, po ceste by si to stratil a ešte by si si to musel po sebe upratať ak by Ťa vymákli pomáhači a chrániči.
3. ostavec - neexistuje. Resp. o takej možnosti neviem. Je možné 4 nápravové auto prihlásiť ako 40t ak ho má výrobca takto homologované, ale je to nadrozmer a spadá do inej kategórie a tým aj vyšším poplatkom. V takomto prípade treba vždy žiadať povolenie na prepravu s uvedením konkrétneho úseku.
dusan94
Príspevky: 25
Dátum registrácie: 19.02.2012 08:04
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa dusan94 »

3. odsek:
Ano, presne to som myslel na ten usek ze ak je to auto napri MB 4141 alebo FM400 Volvo alebo pod. na 4 napravach, tak moze odviest aj viac ako len 32 ton. Ale musi mat ako pises to povolenie na nejaky usek. Takze ak chcem vozit vela a teda nadvaha bude v podstate nad 32 ton, ale auto je tak homologizovane v pohode, tak musim poziadat len o nejake povolenie na danny usek a samozrejme ze treba zaplatit za ten usek.
Je tak?

Do 32 ton nemusim platit v podstate ziadne ine poplatky. Vsak?
Acon
Príspevky: 6995
Dátum registrácie: 07.05.2018 11:56
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Acon »

Nie. Ak máš auto prihlásené ako 40t tak VŽDY, po celú životnosť auta musíš mať povolenie. Preto sa tie autá prihlasujú ako 32t. No toto si treba overiť. Pretože aktuálne to môže byť iné.

Návrat na "TRUCKy, Ťahače - všeobecná diskusia"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 3 neregistrovaní