Mazanie srobov pri montaži

Diskutujte o všetkom čo vás zaujíma alebo trápi !

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

mjato
Príspevky: 979
Dátum registrácie: 17.11.2008 17:46
Zdieľať na Facebook

Mazanie srobov pri montaži

Príspevok od používateľa mjato »

Nazdar,
chcel by som sa opytat automechanikov cim mazu sroby,matky pri spatnej montazi napr.podvozkovych casti,hlavy,srobov na kolesach...a co vyslovene neodporucaju mazan koli dalsej demontazi v buducnosti/zapeceniu maz.latky/,alebo bezpecnosti koli moznemu povoleniu/sroby na kolesach.../
Ja som obcas pouzival grafitovu vazelinu.
Dalsia otazka je ci staci pre bateriu,ked mi alternator dobija bateriu na motore 2Lbenzin pri zapnutych spotrebicoch el.enrgie v aute na 13,6V.
Dakujem za odpoved.
erikfrog
Príspevky: 909
Dátum registrácie: 06.11.2011 21:47
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa erikfrog »

Osobne grafitovu moc nemusim ale v zasade je to jedno cim namazes. Podstatne je namazat.
Inak na teplom namahane miesta okolo brzd, pod kotuc a pod pouzivam keramiku v spreji. Voditka vysokoteplotne vazeliny bez tuhych prisad. Vo vacsine dielni sa najde kybel s loziskovou vazelinou a tu aj tak kazdy pouziva ako uni. lol
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24976
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Na to je ťažko odpovedať lebo škála je obrovská.Tiež grafitovú okrem klbov poloosí nikde nedávam.Na brzdy Tunap biela (do 1300°C), na mnoho miest s prísadou medi (výfuky) inak lítiovka na podvozkové skrutky,do ložisk Aral modrá

Voltáž by som bez udania otáčok ani neposudzoval,predsa zvýšiť záťaž vo volnobehu vedia automaticky k poklesu voltáže.Dorovná sa po zvýšení otáčok (ak je v poriadku)
seven549
Príspevky: 7880
Dátum registrácie: 03.02.2010 22:37
Kontakt:
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa seven549 »

Sroby sa nemazu.ja som este nevidel auto co by niekto nieco mazal okrem svojho auta domaci kutil.nikde v servise som to nevidel.a sroby na koleach nemazu ani pneuservisaci.hrdza nehrdza srob sa zatoci naspat a nic sa nedeje.hodnotu auta to nezvysi.
mjato
Príspevky: 979
Dátum registrácie: 17.11.2008 17:46
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mjato »

Voltaz som meral na volnobeho pri studenom motore asi 1000-1200 otaciek.
K tomu mazaniu srobov,to je asi tak.Na starom aute treba stale cosi menit a nie vsade sa daju sroby odvrtat-nasledne prerezat zavit,alebo pridat kontra matku...tesnenia uz nesedia vsade sa dostane voda a rad by som sroby,matky,priruby popovoloval aj po 3 zimach bez trapenia...Preto sa pytam na pripravky a ich vhodne pouzitie napr. mazanie srobov,ktore drzia hlavu a su ukotvene v hliniku?
menonque
Príspevky: 218
Dátum registrácie: 08.12.2012 19:18
Bydlisko: okres VK
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa menonque »

seven549 napísal:Sroby sa nemazu.ja som este nevidel auto co by niekto nieco mazal okrem svojho auta domaci kutil.nikde v servise som to nevidel.a sroby na koleach nemazu ani pneuservisaci.hrdza nehrdza srob sa zatoci naspat a nic sa nedeje.hodnotu auta to nezvysi.
Ved to aj tak vyzerá, ked sa na závity neberie ohľad, mne pri výmene rozvodov takmer zničili motor ked nevyčistili závit v kľuke a pri montáži len namachlil závit lepidlom a dotiahli to momentom. Pravda to už ich nezaujímalo, že skrutka nedotlačila riadne remenicu a po asi 2 tis. ju rozfláklo. Naštastie kľuka sa nepoškodila.

Tiež by som chcel vidiet ako by niekto utahoval hlavy valcov momentom na sucho napr. na tatra motore, kde sa zahryzávajú skrutky, to všetko sa robí pod olejom. Na ostatné sme používali poistovacie lepidlo, ktoré plnilo aj protikoroznu funkciu.

A nakoniec ked vidím ako utahujú kolesá v niektorých servisoch, že zo skrutiek sa len tak práši tak mi vlasy vsávajú dupkom. Tam tiez použitie malého množstva mazacieho tuku je namieste, podotýkam malého aby sa to neroztieklo po kotúči.
Citroen C5 2.0hdi, 120kw, C5 tourer 2,0hdi ,133kw
erikfrog
Príspevky: 909
Dátum registrácie: 06.11.2011 21:47
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa erikfrog »

seven549 napísal:Sroby sa nemazu.ja som este nevidel auto co by niekto nieco mazal okrem svojho auta domaci kutil.nikde v servise som to nevidel.a sroby na koleach nemazu ani pneuservisaci.hrdza nehrdza srob sa zatoci naspat a nic sa nedeje.hodnotu auta to nezvysi.
U nas kedze robime najma taxi je velka pravdepodobnost ze pocast zivotnosti auta rozumej tak do miliona km pojde napravnica hore/dolu niekolko krat. A je lepsie si sroby vycistit/namazat a potom len vzduchom odkrutit ako rezat okno do nosnika.
66QUATTRO
Príspevky: 668
Dátum registrácie: 19.01.2010 19:03
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa 66QUATTRO »

Ja mám tú česť robiť odmalička kadejaké starotiny čo sme mali a máme doma.... môžem povedať jediné.... ľutujem že som nenamazal asi každú skrutku ktorú som mal odkrútenú pri montáži- demontáži, iste sú veci kde stojí za zváženie či tam niečo dať.... lebo závažné veci okolo motora by mali byť istené inak.... čo sa týka mňa používam obyčajnú starú vazelínu, je pravde že doma nezhadzujem hlavu valcov a pod.... Mhlavaty tu kedysi odporúčal namočiť skrutky do resistinu...to môžem tiež odporúčať ale je to nepraktické nakoľko nie je v tube a pod. - osvedčilo sa mi namazať kadejaké klipy, držiaky konektory....to všetko ide pri následnom rozoberaní oveľa ľahšie a ušetrí sa vskutku kopec problémov...pri skrutkách, pri ktorých nie je žiaduce aby sa povolili ´´náhodou´´ dávam minimálne množstvo, len potiahnutím po závite - samozrejme len pri tých pri ktorých hrozí korodovanie...lebo naprdlajz mi je super dotiahnutá skrutka z ktorej sa potom strhne hlava alebo poškodí závit.... samozrejme všetko čo tu píšem sa netýka vecí s vysokou teplotou...tam by to mohlo urobiť ešte väčší problém - zapečením a pod. ....
Malakh
Príspevky: 28
Dátum registrácie: 22.04.2010 20:28
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Malakh »

Mazanie zavitu ochráni spoj pre koróziou, ale všetko treba s rozumom. Lebo ak namažes závit a potom to ideš doťahovať na veľký moment, v skutočnsoti ho dotiahneš ešte viac (o štvrtinu, o tretinu ?), lebo je menšie trenie na závite.
Pri niektorých spokoch sa v servisnom manuále aj píse, "uistiť sa źe je závit cistý a nemazať...
Ja som len Bežný Franta Uživatel, ale napríkald skrutky na kolese, ked šrouby očistím kefou, dotiahnem na predpísaný moment, pri výmene pneu nie je niky problém s povoľovaním, štandartným kľúčom z výbavy auta, žiadne predlžovacie trubky, skákanie po ńom...
erikfrog
Príspevky: 909
Dátum registrácie: 06.11.2011 21:47
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa erikfrog »

Osobne som sa nikdy nestretol so situaciou ze sa namazany srob na podvozku povolil. Inak odporucam pri kolesach vyskusat prebehnut zavity naboja zavitnikom a koleskove skrutky nenamazat to je uplne ine kafe ako namachlene sroby do spinaveho zavitu....
Moment je kdesi v inej galaxii...
seven549
Príspevky: 7880
Dátum registrácie: 03.02.2010 22:37
Kontakt:
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa seven549 »

Ale ak je sroba poskodena nahrievane autogenom pri povolovani alebo hrdza na zavite tak dam novu a nebude problem to povolit ani o 3 roky.
wilz
Príspevky: 3690
Dátum registrácie: 04.01.2008 18:44
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa wilz »

Sevenovi za mňa už odpovedali viacerí, jeho rečami sa nemá cenu zaoberať.
Tí čo nad takýmito vecami nerozmýšľajú, ešte asi nemuseli žiaden šrób odvrtávať, takže im to je jedno.
Mal som v živote rôzne staré črepy, takže som sa navŕtal odtrhnutých šróbov akurát dosť, aj som sa pracovne takýmto témam venoval, takže voľačo vari o tom viem.

Ako píše p.Hlavatý, sú na to aj továrenské výrobky, to každý použije podľa svojho uváženia.

Okrem toho z mojej skúsenosti môžem doporučiť na všetky aplikácie kde je vyššia teplota, sírnik molybdeničitý (MoS2), je to jemne mletý tmavošedý prášok, obchodný názov aj Molyka, v praxi sa často používa v zmesiach s vazelínou, ale aj samotný prášok má excelentné mazacie účinky.
Samotný prášok sa ako mazivo povinne používalo v energetike a podobných miestach, kde nebolo možné odstaviť stroj z prevádzky mimo plánovaného servisu a teda muselo byť zabezpečené nejaké mazanie aj keď všetko ostatné mazanie zlyhalo a tiež v skrutkových spojoch, aby bola bez výnimky zabezpečená ich rozoberateľnosť.
Grafit je len taká slabá alternatíva molyky.

No a pre všetky ostatné skrutkové spoje, ktoré nedosahujú teploty nad 100 stupňov, úprimne doporučujem Resistin ML, resp. iné prípravky protikoróznej technológie ML.
Je to vlastne tekutý vosk, s veľmi dobrou vzlínavosťou, takže zalezie do každej škáročky, chráni kovový povrch pred vlhkosťou a proti oxidácii. Zároveň po vyschnutí zabezpečuje skrutku proti nežiadúcemu samovoľnému uvoľneniu.
Skrutkové spoje, v ktorých sa nachádza Resistin ML, sa dajú aj po čase bez problémov povoliť a sú bez hrdze. Osobne na aute nezatočím znova do závitu vybratú skrutku, ktorú by som nenamočil do Resistinu ML.
Samozrejme že to je piplačka, preto všelijakí mantáci v servisoch sa nebudú (zbytočne) zdržiavať takýmto voľačím.
Už som to tu písal viackrát, vidím že som nezanechal nikde žiadnu pamäťovú stopu, ale veď každý sa najlepšie učí na vlastných chybách.

A čo sa týka uvádzaného doťahovania kovovo čistých závitov na predpísaný moment, tak áno, pri prvej montáži to platí, ale čo potom, keď je v závite hrdza a treba spoj povoliť.
Okrem toho nemyslím že pri konečnej (silovej) fáze doťahovania skrutkového spoja má nejaké mazivo v závite zásadný vplyv na úroveň dotiahnutia.
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24976
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Vyzerá to ako keby sme veci zveličovali a prikladali im zbytočný význam,ale nie je to tak.Ak sa niečo oplatí a to velmi,je práve to nepatrné zdržanie z namazaním.U aut nie je väčší problém ako skrutka ktorá má velkú dĺžku,zahrdzavie a problémom vlastne je aj závit,aj samotný zapuchnutý driek.Kto sa vrta v japoncoch tieto veci ovláda,a dobre vie,že pri demontáži je výhodná viac strata času ale skrutku vyberie,než ju zatrhne.Na opravu sa minie neporovnateľne viac času.Žiaľ ako na poli je najväčší škodca traktorista,tak u auta opravár.Lenivý je pohroma.Škála mazív v dobrej dielni je neuveriteľná,od súchého práškového grafitu po mazivo ktoré vydrží zohriatie do červena.Už sú dostupné induktívne slučky na ohrev drobných vecí ako matice ale bude trvať asi ďalších tridsať rokov kým to v slovenských dielňach objavia.Akosi mi tu ten vývoj totálne ignorujeme a sme stále v ére Š 100
Hondar
Príspevky: 504
Dátum registrácie: 24.02.2015 18:27
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Hondar »

P. Hlavaty, palec hore. Presne tak!
Japonske skrutky aj zavity su velmi precizne vyrobene. Pri demontazi vzdy puknu...a bud sa potom krasne povolia, alebo......sa po puknuti odtrhne hlava. Nastastie väcsinou to prve. Nikdy som vsak nezazil deformaciu hlavy skrutky pri spravnom nasadeni a pouziti kluca spravnej velkosti....tu vsak pozor, kedze sikmooki inzenyri radi pouzivaju rozne 11-ky, 12-ky a pod. jediny problem moze byt, ked uz je hlava napuchnuta od hrdze a nepasuje na nu to co ma original. Ale myslim, ze ich material skrutiek a 6-hranna hlava je vzdy lepsie riesenie, ako rôzne hviezdickove kluce na europskych vozoch.
seven549
Príspevky: 7880
Dátum registrácie: 03.02.2010 22:37
Kontakt:
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa seven549 »

wilz napísal:Sevenovi za mňa už odpovedali viacerí, jeho rečami sa nemá cenu zaoberať.
Tí čo nad takýmito vecami nerozmýšľajú, ešte asi nemuseli žiaden šrób odvrtávať, takže im to je jedno.
.
presne tak ja pisem tak ako to je.pride chlapik do servisu opravte mi napravu.o rok pride do ineho servisu opravte mi napravu.a je mu to fuk ci sa mazali nejake sroby.on sa s tym babrat nebude a servismani kde sa tocia auta to tiez neriesia len ti ktory maju svoju klientelu.ale majitelia aut to neriesia.len domaci kutil.a ja na to kaslem tiez.auto beznu tuctovku vymenim po 4 rokoch naco by mi to bolo.hodnotu to nezdvihne.

Návrat na "AUTOMOBILY - Všeobecná diskusia"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 42 neregistrovaných