LPG a jazda z kopca
Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter
-
- Príspevky: 14
- Dátum registrácie: 23.06.2011 11:39 Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 14
- Dátum registrácie: 23.06.2011 11:39 Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 921
- Dátum registrácie: 27.11.2013 17:59 Zdieľať na Facebook
Hlavne nevypinaj motor a nevytahuj kluce zo startera aby si usetrila...
Vazne, lebo aj take bolo... a potom sa honucha cudovala preco jej nejde krutit volantom a nefunguju brzdy
Ak mas automaticku prevodovku tak sa silno nedoporucuje hadzat neutral pocas zjazdu z kopca, ak mas manual a stoji ti to za to zoslapnit spojku, vyradit a potom znova zaradit prosim.
Len si dobre vyrataj ci tych par mililililtrov benzinu stoji za to ako rychlo (resp. Rychlejsie opotrebuje spojka)
Vazne, lebo aj take bolo... a potom sa honucha cudovala preco jej nejde krutit volantom a nefunguju brzdy
Ak mas automaticku prevodovku tak sa silno nedoporucuje hadzat neutral pocas zjazdu z kopca, ak mas manual a stoji ti to za to zoslapnit spojku, vyradit a potom znova zaradit prosim.
Len si dobre vyrataj ci tych par mililililtrov benzinu stoji za to ako rychlo (resp. Rychlejsie opotrebuje spojka)
Vsade bol, vsetko videl...
...a kde nebol, tam sa chysta
...a kde nebol, tam sa chysta
-
- Príspevky: 1906
- Dátum registrácie: 12.12.2009 20:01
- Bydlisko: Revúca Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 350
- Dátum registrácie: 30.11.2013 22:12 Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 257
- Dátum registrácie: 01.05.2013 11:08 Zdieľať na Facebook
Takže k prvotnej otázke.
Neviem síce o aké auto sa jedná, ale najprv si odmyslime LPG subsystém. Takže máme klasické bežné sériové benzínové auto.
Takéto auto môžem, vzhľadom na otázku, zaradiť do dvoch skupín:
1. motor s karburátotovým plnením
2. motor so vstrekovaním (či už jednobodový nepriamy vstrek, alebo viacbodový nepriamy vstrek, alebo priamy vstrek - to tu teraz nehrá rolu).
Začneme kategóriou číslo jedna - karburátorové plnenie.
Žiadne počítače, žiadne riadiace jednotky, žiadne čidlá, senzory. Proste len jednoduchá mechanická súčiastka.
Motor si princípom svojej činnosti pri otvorenom sacom ventile a pri pohybe piestu smerom nadol vytvára podlak. Na sacom potrubí sa nachádza karburátor a teda podtlak musí prejsť cez karburátor. Karburátor ako jednoduchá mechanická súčiastka zmiešava v určitom pomere vzduch s benzínom. Jediné, čo plynovým pedálom zmeníme, je natočenie škrtiacej klapky, ktorá sa nachádza medzi karburátorom a sacím potrubím motora. To znamená, že buď takto zmiešanej zmesi vzduchu s benzínom vojde do motora viac, alebo menej. Vždy ale niečo vojde. Čo som tým teda chcel napísať? Že pri karburátore ušetríme, ak pri jazde z kopca vyradíme, teda máme Neutrál, pretože v takom prípade máme pustený plynový pedál, motor má voľnobežné (minimálne) otáčky a teda spaľujeme najmenšie možné množstvo takto karburátorom namiešanej zmesi. Ak by sme pri jazde z kopca nechali zaradenú akúkoľvej rýchlosť, napriek pustenému plynovému pedálu má motor zvýšené otáčky a teda si zmesi namiešanej karburátorom nasaje a spáli viac. Toto isté platí, ak benzín nahradíme LPG.
Druhá kategória - akýkoľvek vstrek - už obsahuje riadiacu jednotku, senzory, čidlá, ...
A ak ideme dolu z kopca so zaradenou rýchlosťou a pusteným plynovým pedálom, riadiaca jednotka vidí asi toto: "hmm, šofér má plyn stlačený na 0% - nemusím vstrekovať žiadne palivo, pretože otáčky motora sú vyššie ako voľnobežné otáčky" a šetrenie je maximálne, nevstrekujeme absolútne žiadne palivo. Ak pri vstrekovacom systéme vyradíte, riadiaca jednotka vidí toto: Hmm, to je škoda, šofér má plyn stlačený na 0%, nemusela by som vstrekovať žiadne palivo, ale ten magor má asi vyradené, lebo otáčky motora sú už teraz voľnobežné, ak by som prestala vstrekovať tak sa zastaví, takže musím vstrekovať toľko paliva, aby som udržala voľnobežné otáčky."
Nespaľujete síce veľa paliva, ale predsa niečo. Toto isté platí, ak benzín nahradíte LPGčkom.
Hádam som to troška objasnil.
Tak trošku pochybujem, že by zadávateľ(-ka) otázky mala motor s karburátorovým plnením, takže aj s ohľadom na šetrenie a podľa mňa aj s ohľadom na bezpečnosť je lepšie ponechať zaradené...
Neviem síce o aké auto sa jedná, ale najprv si odmyslime LPG subsystém. Takže máme klasické bežné sériové benzínové auto.
Takéto auto môžem, vzhľadom na otázku, zaradiť do dvoch skupín:
1. motor s karburátotovým plnením
2. motor so vstrekovaním (či už jednobodový nepriamy vstrek, alebo viacbodový nepriamy vstrek, alebo priamy vstrek - to tu teraz nehrá rolu).
Začneme kategóriou číslo jedna - karburátorové plnenie.
Žiadne počítače, žiadne riadiace jednotky, žiadne čidlá, senzory. Proste len jednoduchá mechanická súčiastka.
Motor si princípom svojej činnosti pri otvorenom sacom ventile a pri pohybe piestu smerom nadol vytvára podlak. Na sacom potrubí sa nachádza karburátor a teda podtlak musí prejsť cez karburátor. Karburátor ako jednoduchá mechanická súčiastka zmiešava v určitom pomere vzduch s benzínom. Jediné, čo plynovým pedálom zmeníme, je natočenie škrtiacej klapky, ktorá sa nachádza medzi karburátorom a sacím potrubím motora. To znamená, že buď takto zmiešanej zmesi vzduchu s benzínom vojde do motora viac, alebo menej. Vždy ale niečo vojde. Čo som tým teda chcel napísať? Že pri karburátore ušetríme, ak pri jazde z kopca vyradíme, teda máme Neutrál, pretože v takom prípade máme pustený plynový pedál, motor má voľnobežné (minimálne) otáčky a teda spaľujeme najmenšie možné množstvo takto karburátorom namiešanej zmesi. Ak by sme pri jazde z kopca nechali zaradenú akúkoľvej rýchlosť, napriek pustenému plynovému pedálu má motor zvýšené otáčky a teda si zmesi namiešanej karburátorom nasaje a spáli viac. Toto isté platí, ak benzín nahradíme LPG.
Druhá kategória - akýkoľvek vstrek - už obsahuje riadiacu jednotku, senzory, čidlá, ...
A ak ideme dolu z kopca so zaradenou rýchlosťou a pusteným plynovým pedálom, riadiaca jednotka vidí asi toto: "hmm, šofér má plyn stlačený na 0% - nemusím vstrekovať žiadne palivo, pretože otáčky motora sú vyššie ako voľnobežné otáčky" a šetrenie je maximálne, nevstrekujeme absolútne žiadne palivo. Ak pri vstrekovacom systéme vyradíte, riadiaca jednotka vidí toto: Hmm, to je škoda, šofér má plyn stlačený na 0%, nemusela by som vstrekovať žiadne palivo, ale ten magor má asi vyradené, lebo otáčky motora sú už teraz voľnobežné, ak by som prestala vstrekovať tak sa zastaví, takže musím vstrekovať toľko paliva, aby som udržala voľnobežné otáčky."
Nespaľujete síce veľa paliva, ale predsa niečo. Toto isté platí, ak benzín nahradíte LPGčkom.
Hádam som to troška objasnil.
Tak trošku pochybujem, že by zadávateľ(-ka) otázky mala motor s karburátorovým plnením, takže aj s ohľadom na šetrenie a podľa mňa aj s ohľadom na bezpečnosť je lepšie ponechať zaradené...
-
- expert: TDI
- Príspevky: 24434
- Dátum registrácie: 09.04.2006 10:26 Zdieľať na Facebook
a ja ti to setrenie trosku skomplikujem z technickej stranky aj ked nepises aky tragac mas (ratam ze je to nejake normalne bezne auto, bez karburatora teda so vstrekovanim) :
a) pri jazde bez stlaceneho plynu so zaradenym prevodom = teda pri brzdeni motorom (je uplne jedno ci po rovine alebo dole z kopca alebo hore do kopca) mas nulovu spotrebu. Nejaki inzinieri ti na internete budu tvrdit ze pod nejakymi otackami sa vstrekuje palivo a podobne nezmysly - motor sa otaca "nutene" pretoze je cez spojku a prevodovku spojeny s kolesami, tam sa ziadne palivo nevstrekuje, iba olej ktorym sa motor samozrejme maze. Takze BEZ stlaceneho plynu je NULOVA spotreba paliva.
b) pri akejkolvek jazde s vyradenym prevodom, zase dole z kopca, po rovine, hore do kopca, krizom cez zeleznicu, proste hociaka jazda "na volnobeh" znamena MALU SPOTREBU paliva, zhruba na urovni okolo 0.7 litra paliva za hodinu. Zavisi od konkretneho auta, motoru, atd, niekde dosiahnes 0.5l/hod (cojaviem Opel Korza 1.0i), niekde dosiahnes 1.4 litra za hodinu (Chrysler 300C 5.7l Hemi osemvalec).
takze po vseobecnom popise nasleduje realne vytriezvenie : co je lepsie, so zaradenym prevodom mat nulovu spotrebu A SPOMALOVAT autiak pripadne bez zaradeneho prevodu (teda na neutrali) sa gulat dole kopcom sice s nejakou malinkou spotrebou ale nespomalis auto takze dojdes dalej (rovnakou rychlostou, dalej na dlzku, netreba tak skoro zacat pridavat ako pri zaradenom prevode na ktorom si brzdila atd atd atd) ?
Kedze vidis ze je tam dvesto faktorov ktore sa nedaju ZIADNYM sposobom kvalifikovat a kvantifikovat AJ KEBY sme vedeli aky konkretny tragac mas, aj tak zalezi od konkretnej cesty, konkretneho kopca, konkretnych podmienok (su pred tebou auta a budes musiet brzdit ?) ze co je "vyhodnejsie" na spotrebu.
A teraz jedno velke rozuzlenie : riesis kraviny. Tri kvapky paliva hore alebo dole.
Vyser sa na to a jazdi normalne, nikoho nezabi. Taketo sprostosti riesit nemas, pretoze auto ta stoji uzasne ine peniaze ako tu mozes "usetrit".
A to sme este nezacali o teplote asfaltu a prilnavosti pneumatik na neho vies o tom ze pneumatiky samotne dokazu spravit rozdiel v spotrebe kludne aj 0.2l/100km pri absolutne rovnakej jazde ? Samozrejme ze na 100.0000% rovnaku jazdu nikdy v zivote nedosiahnes, ale v labakoch sa naozaj da namerat rozdiel v realnej spotrebe paliva pri garantovanych umelych podmienkach, povedane inak aj tie posrate pneumatiky zdaleka NIE SU vsetky konstruovane rovnako.
Ani sa nejdem pytat ake mas pneu a uz vobec ti nejdem hovorit ze je obrovsky rozdiel v ich zivotnosti. Nejaka znacka a model vydrzi 40.000km, kdezto ina znacka a iny model by pri uplne rovnakom style jazdenia (KTORY SME SI POVEDALI ZE SA NEDA DOSIAHNUT) vydrzala 65.000km.
Je sranda, napriklad mne na Chrysler Voyager vydrzali zadne pneumatiky 60.000km a 6 rokov - GoodYear NCT5, 215/65/R16, potom som ich vyhodil S POLOVICNYM [!!!!!!!!!] dezenom kvoli veku, proste len tak pre istotu. A kupil som si nove. Len tak, PRE ISTOTU.
Vies kolko som mohol usetrit ? A keby ta pneu mojej zene praskla, mohla sa zabit aj s mojimi detmi. Ale vies kolko som mohol usetrit ?
Ludia, niektorym vam uz v tych bedniach uplne prepina. Neries sprostosti so zjazdom z kopca, ked potom po dialnici jazdis 130km/h. Keby si isla 105km/h, usetrila by si daleko viacej. Fajcis alebo stary si zapali ? Vies kolko stoviek eur vyhodis von z okna kazdy rok ? A k tomu este aj rakovinu prinasas do baraku. Semtam si sadnes na kavicku s kamoskami "do podniku" ? A to uz nevadi kolko stoji ? Napriklad ja nekavickujem (tri kavy za cely zivot a to teda nemam ani dvadsat rokov, a zachvilu uz ani tridsat) a vobec nefajcim, usetril som tisice eur.
Byvas v trojizbovom byte ? Tak sa prestahuj do jednoizbaku, usetris 40eur mesacne na najomnom. Ak byvas v rodinnom dome, preco kuris v zime ? Vies kolko to stoji ? Co takto troje hrube ponozky a hruba perina ? To by sa usetrilo !
Pozeras televizor ? Nepozeraj, stoji to vela penazi. Svietis vecer ziarovkami ? Keby si mala lojove sviecky, mozno by to bolo lacnejsie.
Dajte sa do reality. Sedem eur usetrenych za rok tym najspravnejsim zjazdom z kopca nerobi v zivote cloveka ziadny rozdiel.
Na zaver : neries sposob jazdy z kopca, ries celkovy styl jazdenia. Tam sa skryvaju realne uspory, ked uz to musi byt o aute a palive, nie pri zjazde z kopca. Ludia maju take neuveritelne kvanta zlozvykov a nespravnych jazdeckych prvkov ze to az rozum zostane stat.
a) pri jazde bez stlaceneho plynu so zaradenym prevodom = teda pri brzdeni motorom (je uplne jedno ci po rovine alebo dole z kopca alebo hore do kopca) mas nulovu spotrebu. Nejaki inzinieri ti na internete budu tvrdit ze pod nejakymi otackami sa vstrekuje palivo a podobne nezmysly - motor sa otaca "nutene" pretoze je cez spojku a prevodovku spojeny s kolesami, tam sa ziadne palivo nevstrekuje, iba olej ktorym sa motor samozrejme maze. Takze BEZ stlaceneho plynu je NULOVA spotreba paliva.
b) pri akejkolvek jazde s vyradenym prevodom, zase dole z kopca, po rovine, hore do kopca, krizom cez zeleznicu, proste hociaka jazda "na volnobeh" znamena MALU SPOTREBU paliva, zhruba na urovni okolo 0.7 litra paliva za hodinu. Zavisi od konkretneho auta, motoru, atd, niekde dosiahnes 0.5l/hod (cojaviem Opel Korza 1.0i), niekde dosiahnes 1.4 litra za hodinu (Chrysler 300C 5.7l Hemi osemvalec).
takze po vseobecnom popise nasleduje realne vytriezvenie : co je lepsie, so zaradenym prevodom mat nulovu spotrebu A SPOMALOVAT autiak pripadne bez zaradeneho prevodu (teda na neutrali) sa gulat dole kopcom sice s nejakou malinkou spotrebou ale nespomalis auto takze dojdes dalej (rovnakou rychlostou, dalej na dlzku, netreba tak skoro zacat pridavat ako pri zaradenom prevode na ktorom si brzdila atd atd atd) ?
Kedze vidis ze je tam dvesto faktorov ktore sa nedaju ZIADNYM sposobom kvalifikovat a kvantifikovat AJ KEBY sme vedeli aky konkretny tragac mas, aj tak zalezi od konkretnej cesty, konkretneho kopca, konkretnych podmienok (su pred tebou auta a budes musiet brzdit ?) ze co je "vyhodnejsie" na spotrebu.
A teraz jedno velke rozuzlenie : riesis kraviny. Tri kvapky paliva hore alebo dole.
Vyser sa na to a jazdi normalne, nikoho nezabi. Taketo sprostosti riesit nemas, pretoze auto ta stoji uzasne ine peniaze ako tu mozes "usetrit".
A to sme este nezacali o teplote asfaltu a prilnavosti pneumatik na neho vies o tom ze pneumatiky samotne dokazu spravit rozdiel v spotrebe kludne aj 0.2l/100km pri absolutne rovnakej jazde ? Samozrejme ze na 100.0000% rovnaku jazdu nikdy v zivote nedosiahnes, ale v labakoch sa naozaj da namerat rozdiel v realnej spotrebe paliva pri garantovanych umelych podmienkach, povedane inak aj tie posrate pneumatiky zdaleka NIE SU vsetky konstruovane rovnako.
Ani sa nejdem pytat ake mas pneu a uz vobec ti nejdem hovorit ze je obrovsky rozdiel v ich zivotnosti. Nejaka znacka a model vydrzi 40.000km, kdezto ina znacka a iny model by pri uplne rovnakom style jazdenia (KTORY SME SI POVEDALI ZE SA NEDA DOSIAHNUT) vydrzala 65.000km.
Je sranda, napriklad mne na Chrysler Voyager vydrzali zadne pneumatiky 60.000km a 6 rokov - GoodYear NCT5, 215/65/R16, potom som ich vyhodil S POLOVICNYM [!!!!!!!!!] dezenom kvoli veku, proste len tak pre istotu. A kupil som si nove. Len tak, PRE ISTOTU.
Vies kolko som mohol usetrit ? A keby ta pneu mojej zene praskla, mohla sa zabit aj s mojimi detmi. Ale vies kolko som mohol usetrit ?
Ludia, niektorym vam uz v tych bedniach uplne prepina. Neries sprostosti so zjazdom z kopca, ked potom po dialnici jazdis 130km/h. Keby si isla 105km/h, usetrila by si daleko viacej. Fajcis alebo stary si zapali ? Vies kolko stoviek eur vyhodis von z okna kazdy rok ? A k tomu este aj rakovinu prinasas do baraku. Semtam si sadnes na kavicku s kamoskami "do podniku" ? A to uz nevadi kolko stoji ? Napriklad ja nekavickujem (tri kavy za cely zivot a to teda nemam ani dvadsat rokov, a zachvilu uz ani tridsat) a vobec nefajcim, usetril som tisice eur.
Byvas v trojizbovom byte ? Tak sa prestahuj do jednoizbaku, usetris 40eur mesacne na najomnom. Ak byvas v rodinnom dome, preco kuris v zime ? Vies kolko to stoji ? Co takto troje hrube ponozky a hruba perina ? To by sa usetrilo !
Pozeras televizor ? Nepozeraj, stoji to vela penazi. Svietis vecer ziarovkami ? Keby si mala lojove sviecky, mozno by to bolo lacnejsie.
Dajte sa do reality. Sedem eur usetrenych za rok tym najspravnejsim zjazdom z kopca nerobi v zivote cloveka ziadny rozdiel.
Na zaver : neries sposob jazdy z kopca, ries celkovy styl jazdenia. Tam sa skryvaju realne uspory, ked uz to musi byt o aute a palive, nie pri zjazde z kopca. Ludia maju take neuveritelne kvanta zlozvykov a nespravnych jazdeckych prvkov ze to az rozum zostane stat.
Naposledy upravil/-a mp3turbo v 01.08.2015 10:22, upravené celkom 1 krát.
-
- Príspevky: 1642
- Dátum registrácie: 16.12.2011 14:56 Zdieľať na Facebook
-
- expert: TDI
- Príspevky: 24434
- Dátum registrácie: 09.04.2006 10:26 Zdieľať na Facebook
>> Pri vyradeni rychlosti ti moze zhasnut motor,a ako tu uz bolo pisane
blbost. Asi si chcel(a) napisat ze pri vypnuti klucika moze zhasnut motor - tam samozrejme zhasne, nieze moze.
Pri vyradeni prevodu este nikdy nikomu motor nezhasol. S tymi nakladakmi je to pravda, nakladak/autobus NESMIE ist dole akymkolvek kopcom bez zaradeneho prevodu. Je to vyslovene zakazane v predpisoch a je to z dovodu bezpecnosti.
blbost. Asi si chcel(a) napisat ze pri vypnuti klucika moze zhasnut motor - tam samozrejme zhasne, nieze moze.
Pri vyradeni prevodu este nikdy nikomu motor nezhasol. S tymi nakladakmi je to pravda, nakladak/autobus NESMIE ist dole akymkolvek kopcom bez zaradeneho prevodu. Je to vyslovene zakazane v predpisoch a je to z dovodu bezpecnosti.
-
- Príspevky: 1642
- Dátum registrácie: 16.12.2011 14:56 Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 146
- Dátum registrácie: 13.01.2009 18:24 Zdieľať na Facebook
-
- expert: TDI
- Príspevky: 24434
- Dátum registrácie: 09.04.2006 10:26 Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 959
- Dátum registrácie: 30.06.2012 18:16
- Kontakt: Zdieľať na Facebook
Ak chceš s LPG jazdiť na spotrebu, tak ideálne sa pohybovať na čo najvyššom zaradenom prevodovom stupni na tretinu stlačeného plynového pedálu, ustálenou rýchlosťou a ideálne v závese za niečím veľkým, čo ti rozráža vzduch. Klimatizácia a spol. hlavne pri maloobjemoch zásadne vplývajú na zvýšenie spotreby.
Čo sa týka jazdy z kopca, mal by som zaradený rýchlostný stupeň, jednak by sa neničili brzdy, pretože motor si dobrzďuje a neničí sa ani pri neustálom preraďovaní spojka + nišia spotreba.
Čo sa týka jazdy z kopca, mal by som zaradený rýchlostný stupeň, jednak by sa neničili brzdy, pretože motor si dobrzďuje a neničí sa ani pri neustálom preraďovaní spojka + nišia spotreba.
-
- Príspevky: 44
- Dátum registrácie: 02.02.2014 13:44 Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 14
- Dátum registrácie: 23.06.2011 11:39 Zdieľať na Facebook
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 5 neregistrovaných